Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ikea storsatsar på snabbladdning för elbilar – ska bli en laddhubb

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/ikea-storsatsar-pa-snab...

mycket bra, det har jag efterlyst ett tag nu. På ikea bränner man ju lätt 1 timme minst så då hade det varit nice men sjysst laddare. Ikea Kalmar har två stycken 220v uttag just nu, inte så imponerande. Dessutom fick jag inte en sådan adapter med till min bil så jag kan inte ladda på ikea.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, att rekommendera en elbil från Volvo blir allt svårare.

Hämtade ju upp min kl 10 idag. Kl 13 var jag tillbaka, för då hade internet i bilen slutat att fungera. Kartor, app store, Spotify etc, inget fungerade med felmeddelandet "Du är i offline-mode". Bilia lyckades inte heller lösa det där och då så service bokad imorgon för bättre genomgång. Google Automotive låter så bra men fy fan vilken dålig implementering Volvo har lyckats med. Tur jag ska vara borta i helgen med annan bil och inte behöver min egen så får Bilia försöka lista ut problemet. Men bra surt...

Surt att den "höll" 3h bara 🤔

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hämtade ju upp min kl 10 idag. Kl 13 var jag tillbaka, för då hade internet i bilen slutat att fungera. Kartor, app store, Spotify etc, inget fungerade med felmeddelandet "Du är i offline-mode". Bilia lyckades inte heller lösa det där och då så service bokad imorgon för bättre genomgång. Google Automotive låter så bra men fy fan vilken dålig implementering Volvo har lyckats med. Tur jag ska vara borta i helgen med annan bil och inte behöver min egen så får Bilia försöka lista ut problemet. Men bra surt...

Måste bara fråga, kände du till "hålla home-knappen i 20 sekunder" tricket? Lite sent nu i alla fall men om du nu redan testat det så...

Har hört massa folk som haft problem med polestar och internet... dåligt kan man ju konstatera.

Permalänk
Medlem

Fråga för folk med Tesla M3 utan värmepump, hur mycket påverkas räckvidden i en bil man kört med 1-2 år eller så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

När jag jobbade på Volvo, för 15-20 år sedan, kraschade (eller snarare hängde sig) infotainment-systemet ganska ofta i några av våra egna bilar. Lösningen var att starta om. I med neutralen och snabbt av och på så behövde man inte ens stanna.

Dessa var förstås väldigt långt ifrån dagens, men lite roligt att samma problem kvarstår trots partnerskapet med Google och allt. Då var det något stort japanskt bolag som byggde systemet, har för mig Mitsubishi men inte helt hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

mycket bra, det har jag efterlyst ett tag nu. På ikea bränner man ju lätt 1 timme minst så då hade det varit nice men sjysst laddare. Ikea Kalmar har två stycken 220v uttag just nu, inte så imponerande. Dessutom fick jag inte en sådan adapter med till min bil så jag kan inte ladda på ikea.

Kommer nog dock inte vara gratis. Men najs det kommer finnas i vilket fall!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kommer nog dock inte vara gratis. Men najs det kommer finnas i vilket fall!

Ja men det bryr jag mig inte om. There´s no such thing as a free lunch..

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Fråga för folk med Tesla M3 utan värmepump, hur mycket påverkas räckvidden i en bil man kört med 1-2 år eller så?

Påverkas bilen av vad? Degradering av batteriet? Rent generellt kan du nog vara säker på att den har en degradering inom spannet 5-10% men sedan är frågan om du märker all den degraderingen då en del av degraderingen kommer falla på bufferten i botten som ligger under 0% på skärmen. Men räknar du med 5% kortare räckvidd än den hade som ny för 100% till 0% på skärmen så är du nog rätt nära sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fel kan ju hända alla bilar, men man tycker ju att de skulle kunna uppdatera felaktiga inställningar, programvara eller e-SIM på distans genom OTA. Detta istället för att på gammaldags sätt tvinga in bilarna och folk fysiskt på verkstad så som du blir tvingad ovan, om det bara är fel på inställningar eller programvara.

Å andra sidan så kanske de sett på distans att de behöver byta någon hårdvara som är trasig. Då är det ju inte så märkligt att de behöver ta in bilen på verkstad.

Du får återkomma och rapportera om vad felet var och vilken åtgärd de gör, så kanske det är bra info för andra med samma modell om de får liknande fel.

Är man offline blir OTA svårt

Skrivet av sandos:

Måste bara fråga, kände du till "hålla home-knappen i 20 sekunder" tricket? Lite sent nu i alla fall men om du nu redan testat det så...

Har hört massa folk som haft problem med polestar och internet... dåligt kan man ju konstatera.

Inte jag, men Bilia visste såklart. Hjälpte inte.

Skrivet av snajk:

När jag jobbade på Volvo, för 15-20 år sedan, kraschade (eller snarare hängde sig) infotainment-systemet ganska ofta i några av våra egna bilar. Lösningen var att starta om. I med neutralen och snabbt av och på så behövde man inte ens stanna.

Dessa var förstås väldigt långt ifrån dagens, men lite roligt att samma problem kvarstår trots partnerskapet med Google och allt. Då var det något stort japanskt bolag som byggde systemet, har för mig Mitsubishi men inte helt hundra.

Sitter i en Polestar 2 just nu och tycker allt fungerar så sjukt mycket bättre. Synd att Volvo inte tagit den mjukvaran in i sina bilar

Pratat med Bilia nu. Teknikern hade gjort en uppdatering via kabel och efter det hade internet hoppat igång igen.

Visa signatur
Permalänk

Det börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil. Men jag har nog aldrig känt sådant oengagemang inför bilvalet någon gång tidigare. Reglerna gör att det är rena elbilar man behöver kolla på. Men alla ser så underliga ut. Kommer från en Volvo S60 T8 Polestar Engineered, som jag tyckte var en trevlig bil rakt igenom, till och med ekonomisk! Jag hade velat ha en bil som ser ut som en normal traditionell sedan, coupé eller kombi, inte en hybrid mellan bil och en 15-årings gymnastikskor.

Har kollat lite på Kia EV6 GT, men den ser fortfarande lite underlig ut. Och BMW i4 M50, som faktiskt ser ut som en normal bil, men som kommer med ett visst premiumpris.

Har kollat på VAGs alternativ samt Volvo. Och de har känts rätt bleka ärligt talat.

Jag är uppenbart ur fas med vad som är modernt. Men finns det något/någon modell jag har missat? Jag har inte lagt speciellt mycket tid på detta, då det känns lite ointressant som sagt. Men ska jag ha en bil, så måste jag ju beställa den, med väntetider och allt vad det innebär nu för tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lord_gust:

Det börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil. Men jag har nog aldrig känt sådant oengagemang inför bilvalet någon gång tidigare. Reglerna gör att det är rena elbilar man behöver kolla på. Men alla ser så underliga ut. Kommer från en Volvo S60 T8 Polestar Engineered, som jag tyckte var en trevlig bil rakt igenom, till och med ekonomisk! Jag hade velat ha en bil som ser ut som en normal traditionell sedan, coupé eller kombi, inte en hybrid mellan bil och en 15-årings gymnastikskor.

Har kollat lite på Kia EV6 GT, men den ser fortfarande lite underlig ut. Och BMW i4 M50, som faktiskt ser ut som en normal bil, men som kommer med ett visst premiumpris.

Har kollat på VAGs alternativ samt Volvo. Och de har känts rätt bleka ärligt talat.

Jag är uppenbart ur fas med vad som är modernt. Men finns det något/någon modell jag har missat? Jag har inte lagt speciellt mycket tid på detta, då det känns lite ointressant som sagt. Men ska jag ha en bil, så måste jag ju beställa den, med väntetider och allt vad det innebär nu för tiden.

Polestar 2 är ganska trevlig. Dock inte jättestor framför allt i baksätet, men halvkombilucka gör ju bagaget ganska praktiskt.

Edit: Kolla Cupra Born också, det är en lite (med betoning på lite) sportigare variant av Id3. Mycket snyggare i mina ögon i alla fall. Ingen sedan utan klassisk halvkombi, men det är ju ändå rätt bra med plats tack vare elbilsarkitekturen och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Inte jag, men Bilia visste såklart. Hjälpte inte.

Sitter i en Polestar 2 just nu och tycker allt fungerar så sjukt mycket bättre. Synd att Volvo inte tagit den mjukvaran in i sina bilar

Pratat med Bilia nu. Teknikern hade gjort en uppdatering via kabel och efter det hade internet hoppat igång igen.

Jag trodde Polestar och Volvo, i alla fall elbilarna, körde samma system med olika "skal" bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Har du testat någon elbil? Det är ju rätt rolig körupplevelse och kul med ny teknik
Du verkar ju ha en bra budget så prova lite olika, Tesla, EV6, Polestar, Ford Mach-e osv.

Permalänk
Medlem

Tjötade lite med bilhandlaren idag ang. min Marvel R. Tydligen har MG ingen etablerad kommunikation mellan fabrik och bilhandlare utan bilen kommer när den kommer utan så mycket som en dags förvarning

Låg tidigare tvåa i kön och en Marvel levererades av honom till kund förra veckan, så förhoppningen att få min bil i mars månad lever än!

Skrivet av martinot:

Du märkte väl hur bilen lät när du provkörde den?

Demobilen låter ingenting varken vid backning eller låga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Tog offert via jobbet (löneväxling) på en i4 m50 (fully charged + lite annat) och ev6 GT. Skiljde ungefär 300kr/mån till Kians fördel. Så något direkt premiumpris vet jag inte om det handlar om. Man får en prestandabil som ter sig vara precis som M-light (fast tyngre än vanligt, men typiskt för dylika bilar).

Liknande bilar har du i Nio ET5/7 (med risk för utseende som en tonårsdoja). Nio är också ett nytt märke på den nordiska marknaden. Endast ES8an finns, i Norge.

GV60, om du kan leva crossover-stuket, är en syskonbil till ev6.
På det spåret kan man nämna Mach-e GT....sådär, den är nämnd.

Allt från VAG förutom etron GT är kört för mig, men den är orimligt dyr. Samma gäller för Taycan.

Tycker du tar och provkör en ev6 gt-line och återkommer. Det är en mycket mer gedigen bil än man kanske tror, och ger en försmak av GT: n.

Jag kör en C40 Twin i Intro edition. Den är en äkta sleeper, det är det jag gillar mest med den. Den är långt ifrån en perfekt bil varken som elbil eller som en "vanlig" bil. Men jag har inga problem att rekommendera den men då via CbV och uppsägningstid.

Kommer från X3 M40i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tog offert via jobbet (löneväxling) på en i4 m50 (fully charged + lite annat) och ev6 GT. Skiljde ungefär 300kr/mån till Kians fördel. Så något direkt premiumpris vet jag inte om det handlar om. Man får en prestandabil som ter sig vara precis som M-light (fast tyngre än vanligt, men typiskt för dylika bilar).

Liknande bilar har du i Nio ET5/7 (med risk för utseende som en tonårsdoja). Nio är också ett nytt märke på den nordiska marknaden. Endast ES8an finns, i Norge.

GV60, om du kan leva crossover-stuket, är en syskonbil till ev6.
På det spåret kan man nämna Mach-e GT....sådär, den är nämnd.

Allt från VAG förutom etron GT är kört för mig, men den är orimligt dyr. Samma gäller för Taycan.

Tycker du tar och provkör en ev6 gt-line och återkommer. Det är en mycket mer gedigen bil än man kanske tror, och ger en försmak av GT: n.

Jag kör en C40 Twin i Intro edition. Den är en äkta sleeper, det är det jag gillar mest med den. Den är långt ifrån en perfekt bil varken som elbil eller som en "vanlig" bil. Men jag har inga problem att rekommendera den men då via CbV och uppsägningstid.
https://i.imgur.com/I5Clbekl.jpg

Kommer från X3 M40i.

Jag valde mellan Mach E GT, KIA GT och BMW I4 M50 så jag vet precis vad du går igenom. Jag skrev lite tidigare i tråden om varför jag valde som jag gjorde då jag provkört alla tre. (KIA GT-line då GT inte fanns att prova)
KIA GT och I4 M50 är 12+ mån lev tid. Mach E GT är 6 mån. Dock finns det en Grabber Blue Mach E GT på Hedin i Segeltorp för omedelbar leverans samt en Cyber Orange Mach E GT som är påväg in i April (om du bor i eller nära Sthlm).
Det som jag störde mig mest på i KIA GT var att man inte kan få ventilerade säten eller elsäten i den. Nu fick jag inte ventilerade i min Mach E GT som jag valde tillslut ändå men det var omedelbar leverans som vägde över. Mach E var även den som jag rankade högst efter att ha provkört de så det kändes bra ändå. Omedelbar leverans innebar även att 70 000 i rabatt fanns att tillgå, det får man inte om det är 12 mån lev tid om de kostar över 700k. Värt att tänka på.

Tesla var inte ett alternativ då jag endast kunde tänka mig S Plaid men klarar inte av den ratten bl a samt priset. Likaså Audi Etron GT RS eller Porsche var för dyra. (1,3M+)

Har kört BMW/Audi/Volvo i miljonklassen flera gånger innan som referens. (T8, 550i, Q7V12 etc)

Permalänk
Avstängd

Genesis GV60 till Europa. Får se om Sverige får vara med. Systerbil till EV6 och Ioniq 5 med lite lyxigare och sportigare fokus. Bortsett designen hade jag nog föredragit denna, men priset lär väl vara ett hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag trodde Polestar och Volvo, i alla fall elbilarna, körde samma system med olika "skal" bara.

Ja så är det, men det cerksr ockdå vara lite mer. Inte upplevt några buggar under mina, än så länge, 60 mil, som jag upplevde med Volvo XC40 Recharge. Dessutom tycker jag Polestars skal är himla mycket bättre. Större, enklare och mer funktionellt. Går att stänga av pilot assist på ratten istället för att brhöva gå in i bilens inställningar och stänga av det, som det krävs på Volvo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ikea storsatsar på snabbladdning för elbilar – ska bli en laddhubb

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/ikea-storsatsar-pa-snab...

Win-win-win

Väldigt smart drag. Locka dit elbilister som blir fast i +30min och spenderar pengar på ikea, restaurang eller närliggande näringsliv.

Vi bilister får de laddstolpar vi tjatat efter, här i Umeå är fortfarande 10st stolpar gratisladdning 7,4kw under öppettid (lycka till att få en stolpe)

Regeringen slipper sprätta skattepengar för bidrag egen ubyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mandrake:

Win-win-win

Väldigt smart drag. Locka dit elbilister som blir fast i +30min och spenderar pengar på ikea, restaurang eller närliggande näringsliv.

Vi bilister får de laddstolpar vi tjatat efter, här i Umeå är fortfarande 10st stolpar gratisladdning 7,4kw under öppettid (lycka till att få en stolpe)

Regeringen slipper sprätta skattepengar för bidrag egen ubyggnad.

Du får det att låta som något negativt?
Jag är på ikea relativt frekvent tex och har ca 10mil enkel resa till närmsta ikea, då uppskattar jag möjligheten att kunna toppa upp batteriet medans jag ändå är där inne.
Förväntar du dig att alla stolpar ska vara gratis el på eller vad menar du? Det är väll bara naturligt att varje affärsverksamhet som har stora parkeingar och bra tillströmning med folk och bilar ska ha elstolpar.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

får se när det blir elbil för min del men dieseln är snart uppe i 23 kronor och bensinen är lite över 20 kr nu. tråkigt att dom är så dyra inköp fortfarande, bör väll sjunka snart hoppas jag. i alla fall dom med lite hyfsad räckvidd eftersom infrastrukturen är rätt kass här i landet.
Min nuvarande bil kostade 15 tusen kronor, rätt svårslaget. tesla har ju bra räckvidd men kostar en bit över en halv miljon eftersom man vill ju ha bästa räckvidden så då väljer man LR varianten såklart. för 500k klarar jag mig med nuvarande bensin pris ungefär 50k mil.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min nuvarande bil kostade 15 tusen kronor, rätt svårslaget. tesla har ju bra räckvidd men kostar en bit över en halv miljon eftersom man vill ju ha bästa räckvidden så då väljer man LR varianten såklart. för 500k klarar jag mig med nuvarande bensin pris ungefär 50k mil.

... men vill du verkligen gynna Putin genom att köpa så mycket fossilt bränsle så som det ser ut just nu?

(Flaggar vilt för de som inte kan tyda ironi i text!)

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

En en elbil tappar typiskt 4-6% av kapaciteten första 1-2 åren. Sedan brukar minskningen av kapacitet avstanna och vara rätt konstant, eller sjunka mycket saktare. Man kan minska tappet om man sköter laddning genom att oftast hålla SoC runt 50%, och däromkring till vardags.

Vår förra 2019 M3 LR var utan värmepump (bytte in i somras till en M3 LR 2021 med VP), och den hade efter två år tappat ca 5% kapacitet. Helt OK tycker jag.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tänkte att du kunde kopplat upp via WiFi.

Läse på Teslaforumet att det var några som just hade problem med 5G/LTE med sina nya Model Y, och de kopplade upp genom att dela ut Internet via mobilen. De lyckades lösa problemen på distans med uppdatering eller ny konfig av eSIM. På det sättet så slapp de åka in till verkstad.

Skrivet av Chippen2188:

Jo, då var det ju bara programvara/konfig som var fel. Borde gått att uppdatera OTA utan att behöva åka in till verkstad tycker jag.

Men gott att det löste sig! Det var ju det viktigaste.

Med lite tur så fick du en gratis kaffe som kompensation för tid/besvär att åka till verkstaden. Det hade du ju inte fått via OTA-uppdatering.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

... men vill du verkligen gynna Putin genom att köpa så mycket fossilt bränsle så som det ser ut just nu?

(Flaggar vilt för de som inte kan tyda ironi i text!)

Fast nu har väll dessa leveranser från ryssland stoppats därav pris ökningen så jag gynnar inte honom på något sätt just nu.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_gust:

Vill du ha en kul och körglad sedan-bil så kika på en Tesla M3. Gick själv från Volvo V70 till en M3, och även om den ser rätt klassisk ut på utsidan så blev jag riktigt förälskad i den moderna interiören! Gäller att inte vara för gammaldags/konservativ, utan att våga vara lite äventyrlig och testa nya saker. Är själv närmare 60 än 50, och älskar att både köra elbil och

Tankarna gick till den del på Volvos konceptbil YCC, om du sett/suttit i den någon gång.

Har en Model 3 LR AWD som tjänstebil, då den är extremt kul och enorm körglädje för väldigt lite pengar. Kan dock rekommendera dig att vänta tills efter 1/7, då kan kommer med nya regler för förmånsbeskattning. Då kommer Performance-modellen komma ner till mycket vettigare förmånsbeskattning (är enbart av skatteskäl som jag valde LR istället för P).

Så eftersom du har en T8 så tror jag att du kommer ha ännu roligare i en P. Då får du även med Track Mode, som inte de andra bilarna har.

En annan kul elbil är ju Taycan, men hamnar på både högre inköpspris för din arbetsgivare, och tyvärr rätt mycket högre förmånsbeskattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

får se när det blir elbil för min del men dieseln är snart uppe i 23 kronor och bensinen är lite över 20 kr nu. tråkigt att dom är så dyra inköp fortfarande, bör väll sjunka snart hoppas jag. i alla fall dom med lite hyfsad räckvidd eftersom infrastrukturen är rätt kass här i landet.

Jo, man kan ju inte direkt jämföra en gammal sliten beg. bil för 15 papp med en splitter ny elbil för en halv miljon. Blir ju en både orättvis och så gott som meningslös jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag valde mellan Mach E GT, KIA GT och BMW I4 M50 så jag vet precis vad du går igenom. Jag skrev lite tidigare i tråden om varför jag valde som jag gjorde då jag provkört alla tre. (KIA GT-line då GT inte fanns att prova)
KIA GT och I4 M50 är 12+ mån lev tid. Mach E GT är 6 mån. Dock finns det en Grabber Blue Mach E GT på Hedin i Segeltorp för omedelbar leverans samt en Cyber Orange Mach E GT som är påväg in i April (om du bor i eller nära Sthlm).
Det som jag störde mig mest på i KIA GT var att man inte kan få ventilerade säten eller elsäten i den. Nu fick jag inte ventilerade i min Mach E GT som jag valde tillslut ändå men det var omedelbar leverans som vägde över. Mach E var även den som jag rankade högst efter att ha provkört de så det kändes bra ändå. Omedelbar leverans innebar även att 70 000 i rabatt fanns att tillgå, det får man inte om det är 12 mån lev tid om de kostar över 700k. Värt att tänka på.

Tesla var inte ett alternativ då jag endast kunde tänka mig S Plaid men klarar inte av den ratten bl a samt priset. Likaså Audi Etron GT RS eller Porsche var för dyra. (1,3M+)

Har kört BMW/Audi/Volvo i miljonklassen flera gånger innan som referens. (T8, 550i, Q7V12 etc)

Håller helt med om ventilerade sätena på Kian, vad som är ännu värre är att du måste spaka och mata stolen själv. Ingen elektronik där inte. Visst, bra att man har sportiga stolar men det är inte som man har något val. ~325hk och elektroniska, ventilerade stolar med minne, eller 585hk och manuella racingsstolar. Kom igen!

Du gillar Mach E alltså? Den har jag räknat bort lite som alternativ (för mig). För mycket svenska kronor för en Ford. Ungefär så.

Och ratten i nya S är ett skämt. Engelska benämningen antyder ju nästan det. Om Model 3/Y går bort pga för avskalad interiör, går S/X bort pga den där förbannade "ratten".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det är något man får kämpa med, det finns gott om riktigt bra, bensinsnåla begagnade bilar för bara några tusenlappar, men det är ju bensinpriset som styr ändå. Förr eller senare blir det ju elbil liksom. Jag är lyckligt lottad som har en inkomst som än så länge täcker bränslekostnaden. Det är bara att hålla ut så länge som man kan nu och hoppas att priserna sjunker till något som oss dödliga har råd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Håller helt med om ventilerade sätena på Kian, vad som är ännu värre är att du måste spaka och mata stolen själv. Ingen elektronik där inte. Visst, bra att man har sportiga stolar men det är inte som man har något val. ~325hk och elektroniska, ventilerade stolar med minne, eller 585hk och manuella racingsstolar. Kom igen!

Du gillar Mach E alltså? Den har räknat bort lite som alternativ (för mig). För mycket svenska kronor för en Ford. Ungefär så.

Och ratten i nya S är ett skämt. Engelska benämningen antyder ju nästan det. Om Model 3/Y går bort pga för avskalad interiör, går S/X bort pga den där förbannade "ratten".

Jag gillar Mach E GT skarpt men inte den vanliga Mach E, den hade inte samma kvalitetskänsla och saknade magniride. Dock är Mach E GT, bmw i4 m50 och kia Gt bra bilar och det är lite vad man själv gillar i form och design och alla är ju lika snabba typ.
Teslan är ju ett alternativ men det har blivit lite av en dussinbil som en volvo v70, speciellt M3. Men prestanda och komfort och motorstyrka är ju samma som de andra tre. Kvalitetskänslan var högst i BMW och Forden, sedan KIA sedan Tesla enligt mig personligen.
Det blir lite av en smaksak som sagt i slutändan.