Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag gillar Mach E GT skarpt men inte den vanliga Mach E, den hade inte samma kvalitetskänsla och saknade magniride. Dock är Mach E GT, bmw i4 m50 och kia Gt bra bilar och det är lite vad man själv gillar i form och design och alla är ju lika snabba typ.
Teslan är ju ett alternativ men det har blivit lite av en dussinbil som en volvo v70, speciellt M3. Men prestanda och komfort och motorstyrka är ju samma som de andra tre. Kvalitetskänslan var högst i BMW och Forden, sedan KIA sedan Tesla enligt mig personligen.
Det blir lite av en smaksak som sagt i slutändan.

Ok, alright. Köpte du eller leasar du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Tjötade lite med bilhandlaren idag ang. min Marvel R. Tydligen har MG ingen etablerad kommunikation mellan fabrik och bilhandlare utan bilen kommer när den kommer utan så mycket som en dags förvarning

Låg tidigare tvåa i kön och en Marvel levererades av honom till kund förra veckan, så förhoppningen att få min bil i mars månad lever än!

Det snackas i svenska Marvel Facebook-gruppen om "säkra källor" som hintat att ett stort parti Marvels är på väg just nu och landar i Sverige nån gång i mars. Ska tydligen vara dubbelt så många nya Marvels levererade i mars jämfört med både januari och februari tillsammans. Man kan väl hoppas...

Hittils har nästan endast vita och svarta Marvels levererats och väldigt få gråa/blåa. Finns folk som beställde vit i december (!) och redan fått sina bilar. Jag beställde grå Performance i slutet på oktober och vet fortfarande ingenting. När beställde du och vilken färg?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ok, alright. Köpte du eller leasar du?

Jag leasade så kanske jag köper loss den sen - eller byter till något annat.
1500mil, försäkring, service, vdäck för GTn med taklucka kostade c:a 9300 kr om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Fråga för folk med Tesla M3 utan värmepump, hur mycket påverkas räckvidden i en bil man kört med 1-2 år eller så?

Har man kört i 1-2 år så är nog kvarvarande räckvidd 0 mil oavsett värmepump

Skrivet av snajk:

När jag jobbade på Volvo, för 15-20 år sedan, kraschade (eller snarare hängde sig) infotainment-systemet ganska ofta i några av våra egna bilar. Lösningen var att starta om. I med neutralen och snabbt av och på så behövde man inte ens stanna.

Dessa var förstås väldigt långt ifrån dagens, men lite roligt att samma problem kvarstår trots partnerskapet med Google och allt. Då var det något stort japanskt bolag som byggde systemet, har för mig Mitsubishi men inte helt hundra.

Det händer lite då och då även i min Tesla så det är nog mer regel än undantag.

Skrivet av Lord_gust:

Det börjar bli dags för mig att välja ny tjänstebil. Men jag har nog aldrig känt sådant oengagemang inför bilvalet någon gång tidigare. Reglerna gör att det är rena elbilar man behöver kolla på. Men alla ser så underliga ut. Kommer från en Volvo S60 T8 Polestar Engineered, som jag tyckte var en trevlig bil rakt igenom, till och med ekonomisk! Jag hade velat ha en bil som ser ut som en normal traditionell sedan, coupé eller kombi, inte en hybrid mellan bil och en 15-årings gymnastikskor.

Har kollat lite på Kia EV6 GT, men den ser fortfarande lite underlig ut. Och BMW i4 M50, som faktiskt ser ut som en normal bil, men som kommer med ett visst premiumpris.

Har kollat på VAGs alternativ samt Volvo. Och de har känts rätt bleka ärligt talat.

Jag är uppenbart ur fas med vad som är modernt. Men finns det något/någon modell jag har missat? Jag har inte lagt speciellt mycket tid på detta, då det känns lite ointressant som sagt. Men ska jag ha en bil, så måste jag ju beställa den, med väntetider och allt vad det innebär nu för tiden.

Håller i stort sett med, de flesta elbilar är ganska eller väldigt fula i mina ögon. Känns som man varit närmast desperat att det ska synas att det är en elbil så man har glömt allt vad design heter. Vad man tycker om det är väl upp till var och en. Är väl en anledning att jag varit trist och beställt ännu en Model S. Får Audi till räckvidden lite bättre på E-Tron kan det nog bli en sån istället. Men då snackar vi så klart en rätt hög prislapp också. I något mer normala prisnivåer skulle jag nog säga att Polestar 2 rent designmässigt känns som en riktigt snygg bil. Sen finns det så klart mycket annat förutom designen som är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det snackas i svenska Marvel Facebook-gruppen om "säkra källor" som hintat att ett stort parti Marvels är på väg just nu och landar i Sverige nån gång i mars. Ska tydligen vara dubbelt så många nya Marvels levererade i mars jämfört med både januari och februari tillsammans. Man kan väl hoppas...

Hittils har nästan endast vita och svarta Marvels levererats och väldigt få gråa/blåa. Finns folk som beställde vit i december (!) och redan fått sina bilar. Jag beställde grå Performance i slutet på oktober och vet fortfarande ingenting. När beställde du och vilken färg?

Beställde några dagar innan release, och min bilhandlare knappade in ordern direkt när försäljningen öppnade.

Jag valde standardfärgen prism blue. Min bilhandlare erkände att den färgen har förseningar, vilket stämmer överens med dina uppgifter. Den enda bilen som hittills levererats i mitt län är svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag leasade så kanske jag köper loss den sen - eller byter till något annat.
1500mil, försäkring, service, vdäck för GTn med taklucka kostade c:a 9300 kr om jag minns rätt.

Intressant. Får kanske provköra den någon dag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Du får det att låta som något negativt?
Jag är på ikea relativt frekvent tex och har ca 10mil enkel resa till närmsta ikea, då uppskattar jag möjligheten att kunna toppa upp batteriet medans jag ändå är där inne.
Förväntar du dig att alla stolpar ska vara gratis el på eller vad menar du? Det är väll bara naturligt att varje affärsverksamhet som har stora parkeingar och bra tillströmning med folk och bilar ska ha elstolpar.

Va? Hur kunde du tolka det där som negativt. Jag var inte ironiskt, 100% seriös. Det bästa för alla parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Beställde några dagar innan release, och min bilhandlare knappade in ordern direkt när försäljningen öppnade.

Jag valde standardfärgen prism blue. Min bilhandlare erkände att den färgen har förseningar, vilket stämmer överens med dina uppgifter. Den enda bilen som hittills levererats i mitt län är svart.

Oj det va tidigt beställt! Ja just blå verkar typ ingen ha fått ännu. Jag har iallafall inte sett ett enda inlägg där någon visat en levererad Marvel i den blåa färgen. Gråa (Kirin Grey) började levereras i januari, men det har liksom stannat av och det ser ut som att endast ett 30-tal gråa finns i Sverige idag. Riktigt trist. Nu har de dessutom bytt ut Kirin Grey mot två andra gråa färger på hemsidan om man beställer idag, så jag börjar seriöst undra om man nånsin kommer få bilen 😅

Lämnade tillbaka min VW Arteon diesel idag då 3 års leasing är över. Så nu är jag utan bil på obestämd tid. Kul.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Effekten av Covid har ju helt klart drabbat hela bilbranschen, mer eller mindre.

Sedan för elbilar tillkommer begränsad tillgång på batterier (alla batterifabriker går på full volym, och även om nya byggs massivt så tar det oftast flera år innan produktionsklara).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, man kan ju inte direkt jämföra en gammal sliten beg. bil för 15 papp med en splitter ny elbil för en halv miljon. Blir ju en både orättvis och så gott som meningslös jämförelse.

meningslös är det inte tycker jag. den är inte så sliten, rätt bra skick. inte gjort så mycket alls med den på 6 år. bytt ljuddämpare och bara bytt olja och filter, kastade in nya tändstift också bara för att.

Skrivet av Chromatic:

Ja det är något man får kämpa med, det finns gott om riktigt bra, bensinsnåla begagnade bilar för bara några tusenlappar, men det är ju bensinpriset som styr ändå. Förr eller senare blir det ju elbil liksom. Jag är lyckligt lottad som har en inkomst som än så länge täcker bränslekostnaden. Det är bara att hålla ut så länge som man kan nu och hoppas att priserna sjunker till något som oss dödliga har råd med!

ja priserna måste ned och jag som är en stor fan av DIY hoppas även på rätten att laga går igenom överallt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

meningslös är det inte tycker jag. den är inte så sliten, rätt bra skick.

?

Det som åsyftades var inte att din bil är meningslös. Det har jag aldrig sagt. Läs mitt inlägg igen i lite lugnare takt.

Det var jämförelsen som åsyftades att vara så gott som meningslös.

Tror nämligen inte att en normal kund väljer mellan en äldre beg. fossilbil för 15 papp och en splitter ny elbil för en halv mille.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ikea storsatsar på snabbladdning för elbilar – ska bli en laddhubb

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/ikea-storsatsar-pa-snab...

Damn, fler anledningar för frugan att övertala mannen och åka dit? Halva resan blir betald iaf.

Skrivet av Don_Tool:

Du får det att låta som något negativt?
Jag är på ikea relativt frekvent tex och har ca 10mil enkel resa till närmsta ikea, då uppskattar jag möjligheten att kunna toppa upp batteriet medans jag ändå är där inne.
Förväntar du dig att alla stolpar ska vara gratis el på eller vad menar du? Det är väll bara naturligt att varje affärsverksamhet som har stora parkeingar och bra tillströmning med folk och bilar ska ha elstolpar.

Lokala gallerian har laddstolpar som ger 11kw och de är gratis. Givetvis räknar de med att man går in och handlar under tiden. Vet inte om det går ihop sig då det brukar sitta folk som laddar som bara sitter i bilen och kollar telefonen..

Skrivet av martinot:

Man behöver inte vara ute för att höra när vår dieselbil (Mercedes E-klass) kommer hem, eller när grannens XC90 diesel passerar.

Tänkte precis samma sak som Mandrake; om AVAS på ID-bilarna låter högre än en dieselbil så är det förskräckligt och katastrof!

Jag hade jag gått bananas och klippt kabeln/säkringen direkt utan att tveka.

En elbil har man ju för att just njuta av tystnaden, och att inte heller störa andra runt omkring. Det är precis detta som är så underbart med våra elbilar!

Som jag fattat det så är numera lag på att elbilarna måste ha ljud i låga hastigheter. Förståeligt men tyvärr har vissa tillverkarna dubblat volymen över gränsvärdena. Fattar inte varför. Vår elbil låter mer än vår 20 år gamla Volvo, ganska pinsamt faktiskt, särskilt när det kommer andra ICE ägare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Jag skulle lätt vilja ha en hel elbil vid nästa bil byte. Men just nu är det 1.5 år kvar på leasing på min karoq. Sedan tycker jag att det är för dyrt än så länge.
Finns även ett till problem och det är att föreningen som jag lever i har 0 uttag och inte dragit fram och förberett över huvud taget.. Detta är en förening om som hade sitt första hus klart för 4 år sedan så det var ju någon som inte tänkte till.

Någon som har sett denna live?

https://www.byton.com/m-byte

Är krav på laddplatser vid nybygge sedan X antal år sedan, känns som någon fuskade i projekteringen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

meningslös är det inte tycker jag. den är inte så sliten, rätt bra skick. inte gjort så mycket alls med den på 6 år. bytt ljuddämpare och bara bytt olja och filter, kastade in nya tändstift också bara för att.

ja priserna måste ned och jag som är en stor fan av DIY hoppas även på rätten att laga går igenom överallt.

Är i liknande sits som dig även om min är värd en del mer, den drar bara 0,44 nu på vintern med kallstarter och allt, bränslet är för billigt helt enkelt, klarar mig med en tusenlapp i månaden i diesel, 1500 per år i skatt, 1500 per år i försäkring. Bilen pyntade jag kontant.

Kollar ibland priserna på billigaste Model S men de är fortfarande för dyra för att motivera ekonomiskt, tyvärr lite stor bil också. E-tron är för ny, Model 3 för ny, Polestar 2 för ny så de behöver jag inte ens titta på. Får väl vänta så där tio år då, tror tyvärr inte min fungerar med miljödiesel så det kanske bli vägs ände.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Man kan ju iofs också köpa en bil som blir lite dyrare per månad om det är bättre för miljön t ex. Det måste ju inte vara billigast i plånboken jämt som räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Det som åsyftades var inte att din bil är meningslös. Det har jag aldrig sagt. Läs mitt inlägg igen i lite lugnare takt.

Tror nämligen inte att en normal kund väljer mellan en äldre beg. fossilbil för 15 papp och en splitter ny elbil för en halv mille.

Skrev lite fel det var även jämförelsen jag tänkte på. att jag ens fråga visar väll att den inte är meningslös och den jag citerar under är i samma sits. har dessutom en kompis som hade en 30k bil som nu skaffade en laddhybrid istället.
priset idag är inte problemet då alla kan låna eller leasa utan snarare om det är värt det och nackdelarna som kommer med. bor du inte i hus känns man rätt rökt som ett exempel.
De jag känner med elbil säger ju att det är en mycket mer planering och lite av intresse och livsstil. inte bara ta sig dit eller hit och de flesta om inte alla har en bensin eller diesel bil när de ska tex på husvagns semester eftersom det skulle bli så mycket krångel med laddningen.
Han som valde hybriden gjorde det helt enkelt för att han knappt skulle ta sig till sitt landställe med en elbil och där ute har han enbart enfas och rätt långt till olika affärer vilket ställer till det.

Skrivet av Anonymous FTW:

Är i liknande sits som dig även om min är värd en del mer, den drar bara 0,44 nu på vintern med kallstarter och allt, bränslet är för billigt helt enkelt, klarar mig med en tusenlapp i månaden i diesel, 1500 per år i skatt, 1500 per år i försäkring. Bilen pyntade jag kontant.

Kollar ibland priserna på billigaste Model S men de är fortfarande för dyra för att motivera ekonomiskt, tyvärr lite stor bil också. E-tron är för ny, Model 3 för ny, Polestar 2 för ny så de behöver jag inte ens titta på. Får väl vänta så där tio år då, tror tyvärr inte min fungerar med miljödiesel så det kanske bli vägs ände.

Jag betalar 360kr skatt och runt 2000kr försäkring om året, ska nog byta bort halvförsäkringen för att få billigare. min drar ungefär 0.5 vilket är rätt bra och jag kör inte så mycket nu när jag pluggar så den är rätt billig.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Man kan ju iofs också köpa en bil som blir lite dyrare per månad om det är bättre för miljön t ex. Det måste ju inte vara billigast i plånboken jämt som räknas.

Tyvärr är det inte många som tänker så, det är därför de som hade etanolbilar tankade bensin.

Skulle vara intressant att veta hur många som tankar dyrare HVO diesel också. Många klagar ju och gnäller över att vanliga dieseln blev dyrare nu efter nyår, tror jag inte hört någon som istället sagt att det är bra att man höjde andelen miljöbränsle i den. När bilen drar 0,44 så bryr jag mig inte över att den är dyr så tycker bara det var bra, har bara ett liv och en hälsa.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Det som är bättre för miljön att att han INTE köper en ny bil utan behåller sin gamla.

Permalänk
Medlem

Jaja så kan man ju också resonera och inget hade utvecklats eller sålts och så hade vi fortfarande kört runt i okatalyserade bilar som drog 1.5 l milen och haft luftkvalitet som i Delhi t ex. Bra för miljön !

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det som är bättre för miljön att att han INTE köper en ny bil utan behåller sin gamla.

Bästa är att inte köra alls eller äga en bil.
Näst bäst är att återvinna gamla bilar och få till mer miljövänliga drivmedel.

Hur ska vi annars komma vidare?
Som Daniel75 skrev så hade vi varit kvar med häst och vagn…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Jaja så kan man ju också resonera och inget hade utvecklats eller sålts och så hade vi fortfarande kört runt i okatalyserade bilar som drog 1.5 l milen och haft luftkvalitet som i Delhi t ex. Bra för miljön !

Skrivet av Wiinis:

Bästa är att inte köra alls eller äga en bil.
Näst bäst är att återvinna gamla bilar och få till mer miljövänliga drivmedel.

Hur ska vi annars komma vidare?
Som Daniel75 skrev så hade vi varit kvar med häst och vagn…

Oj vad ni två viftar efter halmstrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lokala gallerian har laddstolpar som ger 11kw och de är gratis. Givetvis räknar de med att man går in och handlar under tiden. Vet inte om det går ihop sig då det brukar sitta folk som laddar som bara sitter i bilen och kollar telefonen..

Som jag fattat det så är numera lag på att elbilarna måste ha ljud i låga hastigheter. Förståeligt men tyvärr har vissa tillverkarna dubblat volymen över gränsvärdena. Fattar inte varför. Vår elbil låter mer än vår 20 år gamla Volvo, ganska pinsamt faktiskt, särskilt när det kommer andra ICE ägare.

11 kW?

Jag orkar inte ens bry mig om att ta tiden och koppla in laddkabeln om jag bara skall handla något. Inte värt den tiden och besväret att fippla med kabeln även om det är gratis el.

Det får allt vara minst 50 kW för att jag skall orka plugga in om jag skall gå och handla något (som gjort någon gång hos tex. Lidl).

Däremot är 11 kW perfekt som destinationsladdning, tex. på hotell som man stannar över på natten, eller på jobbet där man kan ladda under hela arbetsdagen.

Gällande AVAS så tänker jag bara på det när jag backar. Hör de inte (om jag inte lyssnar väldigt noga och specifikt efter det) när jag normalt kör framåt. Men det finns kanske värre implementationer. Vad är det för modell du kör?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Oj vad ni två viftar efter halmstrån.

Gör vi?

Du skrev ju något som jag inte håller med om. För att komma bort från unken luft oavsett miljö/klimat måste det till en förändring.

Att tro att bara för att man köper en elbil så har jag dragit mitt strå till stacken är det nog ingen som säger.

Men om ingen köper nya elbilar så händer det inget.
Att bygga en ny ICE och sen skrota inom ett år är ju galet, men att köpa en ny ICE är också galet…

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

11 kW?

Jag orkar inte ens bry mig om att ta tiden och koppla in laddkabeln om jag bara skall handla något. Inte värt den tiden och besväret att fippla med kabeln även om det är gratis el.

Det får allt vara minst 50 kW för att jag skall orka plugga in om jag skall gå och handla något (som gjort någon gång hos tex. Lidl).

Däremot är 11 kW perfekt som destinationsladdning, tex. på hotell som man stannar över på natten, eller på jobbet där man kan ladda under hela arbetsdagen.

Gällande AVAS så tänker jag bara på det när jag backar. Hör de inte (om jag inte lyssnar väldigt noga och specifikt efter det) när jag normalt kör framåt. Men det finns kanske värre implementationer. Vad är det för modell du kör?

Samma här, man hinner inte få mycket på den kvarten man är i butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skrev lite fel det var även jämförelsen jag tänkte på. att jag ens fråga visar väll att den inte är meningslös och den jag citerar under är i samma sits.

Vem, om du skall vara seriös, står normalt och väger att välja mellan en beg. gammal bil (oavsett drivlina) för 15 papp och en splitter ny bil (oavsett drivlina) för 0,5 mille?

Känns som ett oseriöst och hyfsat osannolikt scenario för mig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Gör vi?

Du skrev ju något som jag inte håller med om. För att komma bort från unken luft oavsett miljö/klimat måste det till en förändring.

Att tro att bara för att man köper en elbil så har jag dragit mitt strå till stacken är det nog ingen som säger.

Men om ingen köper nya elbilar så händer det inget.
Att bygga en ny ICE och sen skrota inom ett år är ju galet, men att köpa en ny ICE är också galet…

Ja, det gör ni.
Att inte köpa nytt stup i kvarten enligt er är att vi skulle ha levt kvar på stenåldern fortfarande.

Samma dumma argument som när man säger att man vill sänka skatten, och ni drar till direkt med "mEn sJukVÅrdEn dÅåÅå¨1!1!1!!!111"
Som det inte finns andra alternativ till er svart-vita trångsynta värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ja, det gör ni.
Att inte köpa nytt stup i kvarten enligt er är att vi skulle ha levt kvar på stenåldern fortfarande.

Samma dumma argument som när man säger att man vill sänka skatten, och ni drar till direkt med "mEn sJukVÅrdEn dÅåÅå¨1!1!1!!!111"
Som det inte finns andra alternativ till er svart-vita trångsynta värld

Nu skriver du något annat om att köpa stup i kvarten. Det är också inte hållbart.
Men det du skrev först stämmer helt enkelt inte. Visa att jag har fel istället för att bemöta med irrelevanta saker som skatt och sjukvård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Samma här, man hinner inte få mycket på den kvarten man är i butiken.

Jo, tar ju en timme för att endast få 10 kW (med förluster). Man får handla i bra många timmar för att det skall vara lönt besväret.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Personligen fattar jag inte varför jag ens skall överväga att köpa en ny bil för en halv mille, skuldsätta mig över öronen för att få ner soppapriset? Kommer rulla vidare i min 6 år gamla Hyundai tills den rasar....

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE