Monitorarm som pallar trycket men inte kostar skjortan

Permalänk
Medlem

Monitorarm som pallar trycket men inte kostar skjortan

Tjena,

Har kollat runt lite här på forumet efter monitorarmar till mina skärmar som inte kostar 1000+ kr men ändå håller kvaliteten.

Någon tipsade om:
Inet M deskmount gas spring single
på 1190kr.

Någon annan tipsade om:
Komplett iiglo skärmfäste mm100
på 749kr.

Någon tredje tipsade om denna:
Amazon ErGear Single skärmarm
Cirka 500kr. Recensionerna såg bra ut men självklart hade produkten utgått..

Dom ska kunna bära upp min Acer Predator 27" på 7kg.

Har i dagsläget denna från Netonnet:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/ska...
Som för övrigt suger getpung, orkar inte hålla upp skärmen trots skruvat åt alla skruvar ORDENTLIGT samt får inte plats sidleds med en tillhörande 24".

Så efter att ha läst runt lite beslutat mig för att köra en monitorarm till varsin skärm för att kunna justera dom precis så som jag vill ha dom. Inte lika stilrent men är mer praktiskt lagd ändå.

Någon som har köpt en bra monitorarm till sin 7+kg skärm och som är billigare än tusenlappen och är nöjd?

Permalänk
Medlem

Du kan inte borra ett eller två hål i den nuvarande armen och skruva fast den?

Permalänk
Medlem

Jag har den där igloo Mm100 till min Acer XV273K. Även använt den till en tyngre 34" ultrawide. inga problem. Dock för du dra till muttern till "vinkeln" ganska hårt.

Dock tycker jag det där var ganska dyrt pris för dem. Har för mig att jag köpte dem för 300 något. Går ofta på rea.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Du kan inte borra ett eller två hål i den nuvarande armen och skruva fast den?

Smart tänkt, jag gillar idén. Men bredden på denna dubbelarm är dessvärre för smal för att ha skärmarna där jag vill ha dom.
Tanken är att ha min 27" helt rakt framför kroppen och den andra 24" till sidan av, vilket då inte är möjligt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag har den där igloo Mm100 till min Acer XV273K. Även använt den till en tyngre 34" ultrawide. inga problem. Dock för du dra till muttern till "vinkeln" ganska hårt.

Dock tycker jag det där var ganska dyrt pris för dem. Har för mig att jag köpte dem för 300 något. Går ofta på rea.

Tack för input! Jag ska kika runt efter begagnade. Men risken då är väl att gasarmen blivit kass.

Edit: Såg nu att iigloo fanns för 395kr, vilket är typ halva priset. Slår nog till på två stycken sådana.

Permalänk
Medlem

Har nån Deltaco-dubbelarm. Tror det är samma som Inet säljer (första länken i första inlägget). Den håller upp min 32" eller 34" vad det nu var väldigt bra, köpte den på rea för kanske 500 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seridion:

Tack för input! Jag ska kika runt efter begagnade. Men risken då är väl att gasarmen blivit kass.

Edit: Såg nu att iigloo fanns för 395kr, vilket är typ halva priset. Slår nog till på två stycken sådana.

Är ingen gasarm i den. Är bara två skruvar du kör in i två hål för att bestämma höjd, och så har du armen som vinklas ut.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har nån Deltaco-dubbelarm. Tror det är samma som Inet säljer (första länken i första inlägget). Den håller upp min 32" eller 34" vad det nu var väldigt bra, köpte den på rea för kanske 500 eller så.

Tack för input!

Skrivet av lambdan:

Är ingen gasarm i den. Är bara två skruvar du kör in i två hål för att bestämma höjd, och så har du armen som vinklas ut.

Okej! Vid närmare eftertanke så har jag flyttat skärmen längre ned typ en enda gång på 1½ år för att kolla film.
Tror jag kan leva med att ändra höjd genom skruvar, om jag måste.

Jag kör på två stycken iigloo m100!

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här för 2 skärmar.
Väldigt nöjd med den än så länge, och den finns säkert som singel arm också.
Jag gav lite mer än 900 för den med dubbla armar.
Gas fjädrarna med höj/sänk funkar klockrent, och armarna är längre än många andra.
Kabelgömma i armen, usb hubb, lätt att montera och känns rejäl.
Bara haft den någon månad, men flyttar mina skärmar nästan varje dag, och funkar klockrent än så länge iaf.

https://www.amazon.se/gp/product/B091ZK3DPV/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

Köpte denna från Kjell.

Klarar min 32'a samt 27'a

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/skarmfaste/bordsfast...

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag köpte den här för 2 skärmar.
Väldigt nöjd med den än så länge, och den finns säkert som singel arm också.
Jag gav lite mer än 900 för den med dubbla armar.
Gas fjädrarna med höj/sänk funkar klockrent, och armarna är längre än många andra.
Kabelgömma i armen, usb hubb, lätt att montera och känns rejäl.
Bara haft den någon månad, men flyttar mina skärmar nästan varje dag, och funkar klockrent än så länge iaf.

https://www.amazon.se/gp/product/B091ZK3DPV/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Hoppar in och tackar för tipset även om det inte är min tråd. Beställde en Invision MX450 som är en liknande modell men för en skärm. Kan ge ett utlåtande nästa vecka när jag installerat den.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08B8X4KBV/ref=sr_1_2?keywords=...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hoppar in och tackar för tipset även om det inte är min tråd. Beställde en Invision MX450 som är en liknande modell men för en skärm. Kan ge ett utlåtande nästa vecka när jag installerat den.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08B8X4KBV/ref=sr_1_2?keywords=...

Hur var den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur var den?

Javisst ja. Jag hade ett litet problem då min samsung UR28R550 skärm hade skruvhålen till skärmfästet i en nedsänkt cirkel vilket gjorde att fästet var lite för stort. Men då det var inre skruvhålen på 75 mm som skulle användas hämtade jag bågfilen och kapade av lite av de utstickande delarna längst upp på fästplattan och då passade det sedan.

Jag är jättenöjd med denna monitorarm. Fick justera ner trycket lite då min skärm är ganska lätt (innan jag justerade åkte skärmen uppåt av sig själv) men det blev bra efter denna justering. Den är lite trög när man ska tilta skärmens vinkel. Lättar man på skruven så att det ska gå lättare att tilta lutningen av skärmen då vinklar den ner sig av skärmens tyngd. Skruvade åt så pass mycket att den satt kvar i position och det går att tilta den med handkraft om man tar i lite.

I övrigt är skärm-armen bra. Går lätt att flytta runt skärmen åt alla håll utan större kraft. Man kan rotera den, vrida den åt sidorna, höja och sänka. Är som sagt bara tiltningen som är lite trög. Gick bra att få in HDMI, displayport och powerkabel i armen. Tveksamt om jag får i en tredje kabel för min andra HDMI-port men tänker att allt går att fixa med buntband om det skulle bli aktuellt.

Monteringen var hyfsat enkel även om instruktionerna var något omständiga. Det går att borra genom bordet och fästa den någonstans i bordsskivan men jag valde att använda det medföljande klämfästet för bordskanten. Den sitter stadigt. Hlet klart prisvärd. Nu har jag inga andra monitorarmar att jämföra med men den klarar av mina behov. Jag har inte testat USB-porten i skärmfoten men ser ingen anledning till att den inte ska fungera. Det är i princip bara en förlängningskabel för USB.