Corsair Vengeance 2400 MHz 14cl (2x8GB) till i5-12600K?

Permalänk

Corsair Vengeance 2400 MHz 14cl (2x8GB) till i5-12600K?

Hej. Jag är inte sådär super insatt i datorer. Jag vet vad de olika komponenterna heter och vad de gör och hur man sätter ihop en dator etc. Däremot alla detaljer om de olika delarna vad som fungerar med vad etc. har jag sämre koll på. Jag har googlat runt men inte hittat vad jag letade efter så jag tänker att jag frågar här.

Jag har uppgraderat vissa delar av datorn och tänker att jag ska uppgradera vartefter kassan tillåter.

Det här är mina komponenter just nu:

MSI PRO Z690-A DDR4

Intel i5-12600K

Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB Windforce OC

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance

Samsung 960 EVO 250GB
Lite andra hårddiskar

Corsair RM750X 750W v2

Är dessa minnen kompatibla med den här builden?
Tänkte vänta lite med att köpa nya minnen men kanske måste köpa nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NotSoGoodProgrammer:

Hej. Jag är inte sådär super insatt i datorer. Jag vet vad de olika komponenterna heter och vad de gör och hur man sätter ihop en dator etc. Däremot alla detaljer om de olika delarna vad som fungerar med vad etc. har jag sämre koll på. Jag har googlat runt men inte hittat vad jag letade efter så jag tänker att jag frågar här.

Jag har uppgraderat vissa delar av datorn och tänker att jag ska uppgradera vartefter kassan tillåter.

Det här är mina komponenter just nu:

MSI PRO Z690-A DDR4

Intel i5-12600K

Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB Windforce OC

Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance

Samsung 960 EVO 250GB
Lite andra hårddiskar

Corsair RM750X 750W v2

Är dessa minnen kompatibla med den här builden?
Tänkte vänta lite med att köpa nya minnen men kanske måste köpa nya?

De borde fungera fint 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Visst kommer det fungera, men den låga minneshastigheten kommer flaskhalsa prestandan något. Finns säkert möjlighet att skrämma upp dem i lite högre hastigheter om du vill ge dig på det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk

Okej, tack! Aa kanske kan testa det, så länge det inte skadar de andra delarna så gör det inget om minnena slits lite extra!

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Aa kanske kan testa det, så länge det inte skadar de andra delarna så gör det inget om minnena slits lite extra!

Sälj dom och köp nya. Eller omvänd ordning
Det är värt det om du köper tex 3600MHz.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Sälj dom och köp nya. Eller omvänd ordning
Det är värt det om du köper tex 3600MHz.

Man kan ju prova, kanske finns någon som vill köpa dom.

Juste! Det funderade jag på. Det står på specifikationer på moderkortet "Minneshastighet Standard: 3200 MHz" och "Minneshastighet OC: 5200 MHz", skulle det betyda att 3600 MHz är överklockning?

Permalänk
Medlem

Allt går att sälja ^^

Nej, det räknas inte som överklockning att köra minnen i hastighet dom är specade för.
Är det 3600MHz genom att aktivera XMP så räknas det som överklockning.
Det är däremot inte garanterat att dom går att köra den hastigheten. Det är lite klurigt det där.

Det räknas som överklockning att sätta en hastighet på minnen som enbart nås genom att aktivera XMP just för att det inte är 100% garanterat att det funkar. I praktiken är det ett sätt för tillverkarna att säga "skyll inte på oss" om det inte går.
Dom minnena som inte gör tex 3600MHz genom XMP i din dator kanske gör det i min.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Allt går att sälja ^^

Nej, det räknas inte som överklockning att köra minnen i hastighet dom är specade för.
Är det 3600MHz genom att aktivera XMP så räknas det som överklockning.
Det är däremot inte garanterat att dom går att köra den hastigheten. Det är lite klurigt det där.

Det räknas som överklockning att sätta en hastighet på minnen som enbart nås genom att aktivera XMP just för att det inte är 100% garanterat att det funkar. I praktiken är det ett sätt för tillverkarna att säga "skyll inte på oss" om det inte går.
Dom minnena som inte gör tex 3600MHz genom XMP i din dator kanske gör det i min.

Okej
Funderade på att byta kylpasta på mitt grafikkort. Det är köpt i slutet av 2017. Läste att man inte ska/behöver göra det (om man inte har öppnat upp det) men samtidigt så har jag läst om folk som gör det och får bättre temperaturer på kortet. Nu har inte jag kollat temp på kortet men är det nödvändigt? Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

Okej
Funderade på att byta kylpasta på mitt grafikkort. Det är köpt i slutet av 2017. Läste att man inte ska/behöver göra det (om man inte har öppnat upp det) men samtidigt så har jag läst om folk som gör det och får bättre temperaturer på kortet. Nu har inte jag kollat temp på kortet men är det nödvändigt? Vad tycker du?

Det är absolut ingenting att hålla på med om man inte 1) har problem med temperaturerna och 2) har kunskap och/eller erfarenhet av hur man gör, då det inte är trivialt att plocka isär, byta pasta och pads, samt få ihop kortet igen.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är absolut ingenting att hålla på med om man inte 1) har problem med temperaturerna och 2) har kunskap och/eller erfarenhet av hur man gör, då det inte är trivialt att plocka isär, byta pasta och pads, samt få ihop kortet igen.

Aight! Undviker det hehe

Permalänk
Medlem

Aight! Undviker det hehe

Finns många, många exempel på folk som lagt ner en massa arbete för att få ett kort som antingen inte är bättre, eller är väldigt marginellt bättre i slutändan.

Ett GTX 1080 börjar throttla vid 84C.

Den första och enklaste åtgärden om det inträffar är att öka på ventilationen i chassit, men ladda för all del hem t.ex. CPUIDs HWMonitor så kan du enkelt övervaka temperaturerna på hela ditt system:
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Det är ett extremt lättviktigt program som inte behöver installeras, rekommenderar att bara ta hem ZIP-versionen och extrahera till en katalog på skrivbordet så du kan köra HWMonitor_x64.exe därifrån.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Finns många, många exempel på folk som lagt ner en massa arbete för att få ett kort som antingen inte är bättre, eller är väldigt marginellt bättre i slutändan.

Ett GTX 1080 börjar throttla vid 84C.

Den första och enklaste åtgärden om det inträffar är att öka på ventilationen i chassit, men ladda för all del hem t.ex. CPUIDs HWMonitor så kan du enkelt övervaka temperaturerna på hela ditt system:
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Det är ett extremt lättviktigt program som inte behöver installeras, rekommenderar att bara ta hem ZIP-versionen och extrahera till en katalog på skrivbordet så du kan köra HWMonitor_x64.exe därifrån.

Okej, tack för tipset!

Permalänk

Har en fundering. Jag har 3 stycken hårddiskar varav EVO:n har Windows installerat redan. Jag kopplade in alla 3 och startade datorn och det verkade inte vara några problem mer än att jag inte har drivrutiner till moderkortet. Behöver / bör jag installera om Windows eller går det bra att bara köra på och installera drivrutinerna till nya moderkortet?