Permalänk
Medlem

Ryggsäck bl.a till flyget

Är på jakt efter en ryggsäck där ett krav är att den ska gå som det extra handbagaget du kan ta med ombord på flyget, förutom kabinväskan. Den bör alltså, ungefärligt, hålla sig inom måtten 40x30x15 cm.

Förutom det får den gärna vara trevlig att se på, vara icke-svart, genomtänkt och kanske ha innbyggd powerbank.

Allt behöver såklart inte uppfyllas men det vore nice att se vad ni har att säga.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Hej!

Många flygbolag gillar inte att litiumbatterier tas ombord så en väska med batteri hade jag absolut undvikit. Sen räknas även en rygga många gånger som handbagage trots storleken så det kan bli jobbigt om du försöker gå ombord med två väskor, om du inte flyger plus eller business då....

Denna kör jag på, genomtänkt och skyddar laptop mm väl. Många fack, ganska snygg och i sammanhanget prisvärd.
https://www.dustinhome.se/product/5010822678/crossover-backpa...

Mvh
Chrille

Permalänk
Expertgissare

En Haglöfs Tight storlek small kansle?
Har den i large och är väldigt nöjd med den

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilled:

Hej!

Många flygbolag gillar inte att litiumbatterier tas ombord så en väska med batteri hade jag absolut undvikit. Sen räknas även en rygga många gånger som handbagage trots storleken så det kan bli jobbigt om du försöker gå ombord med två väskor, om du inte flyger plus eller business då....

Denna kör jag på, genomtänkt och skyddar laptop mm väl. Många fack, ganska snygg och i sammanhanget prisvärd.
https://www.dustinhome.se/product/5010822678/crossover-backpa...

Mvh
Chrille

God poäng om litiumbatterier. Många flygbolag godkänner att du har med powerbanks ombord men att de då ska förvaras efter deras riktlinjer. Gissar att väska med inbyggd powerbank spelar dåligt med de reglerna. Så det"kravet" kan jag bortse ifrån

Har haft med mig både kabinväska pch en liten ryggsäck på många flygningar så just det är jag inte orolig för. Så länge man håller sig innanför de angivna måtten så att ryggan kan placeras under sätet så har jag aldrig stött på patrull.

Skrivet av Edvin-89:

En Haglöfs Tight storlek small kansle?
Har den i large och är väldigt nöjd med den

Haglöfs är bra grejer, kan vara ett alternativ

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrilled:

Hej!

Många flygbolag gillar inte att litiumbatterier tas ombord så en väska med batteri hade jag absolut undvikit. Sen räknas även en rygga många gånger som handbagage trots storleken så det kan bli jobbigt om du försöker gå ombord med två väskor, om du inte flyger plus eller business då....

Denna kör jag på, genomtänkt och skyddar laptop mm väl. Många fack, ganska snygg och i sammanhanget prisvärd.
https://www.dustinhome.se/product/5010822678/crossover-backpa...

Mvh
Chrille

Lituimbatterier (laptops) brukar ha MAX 100Wh för att få vara med på flygplan. Har aldrig haft problem med laptops och det är ju samma batterier. Oavsett ovan så känns batteri i rygga lite weird, kör en separat PB isf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Angående ryggsäck så har jag en från Cabinmax som precis uppfyller måtten för handbagage. Min är väl typ 10 år gammal nu och håller ihop ännu, och jag är jäkligt nöjd med den. Metz TROR jag det är jag har, den ser liknande ut i alla fall men färgtemat jag har på min finns inte längre verkar det som.

https://cabinmax.com/collections/backpacks-2

Har flygit några ggr med Emirates med både rygga samt vanligt handbagage samtidigt, och de sa inget då i alla fall. Eller en gång tog de min vanliga handbagage väska och checkade in den vid gaten, utan att jag behövde betala extra.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Köp en märkesväska så håller den många år.

Kan rekommendera The North Face Borealis.
Har en 2021 modell som jag älskar. Den har många många fack framtill, ett stort mittenfack och ett separat bakre fack för just laptops med upphöjd falsk botten så datorn inte går sönder när du ställer ner den eller råkar tappa väskan. Dessutom är den superskön att bära på ryggen. Finns i många olika färger. Värd varenda krona, kan inte bli mer nöjd!

https://www.zalando.se/the-north-face-borealis-unisex-ryggsae...

https://youtu.be/vpuusT2FPXQ

Jag tar alltid med mig 2 ryggsäckar på planet som baggage. Aldrig några problem.

Permalänk
Medlem

När frågan gäller ryggsäckar av diverse slag, är det alltid bra att kolla in märket Osprey. De har ett gott rykte och bra garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Är på jakt efter en ryggsäck där ett krav är att den ska gå som det extra handbagaget du kan ta med ombord på flyget, förutom kabinväskan. Den bör alltså, ungefärligt, hålla sig inom måtten 40x30x15 cm.

Förutom det får den gärna vara trevlig att se på, vara icke-svart, genomtänkt och kanske ha innbyggd powerbank.

Allt behöver såklart inte uppfyllas men det vore nice att se vad ni har att säga.

När jag började flyga en del i jobbet så köpte jag https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/osprey-porter-30-2020

Du kan pilla in en egen powerbank

Men för mig finns det ingen bättre, använder den dagligen nu när jag pendlar också. Man kan stoppa undan axelbanden och bära den i handtag, finns massor av smarta förvaringsfack, den rymmer mer än man tror och är perfekta mått för flyget.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en tortuga har hört mycket gott om den:

https://www.tortugabackpacks.com/collections/travel-backpacks...

Permalänk
Medlem

Kör med Osprey Farpoint 40. Väldigt nöjd med den.

https://www.ospreyeurope.com/shop/se_sv/farpoint-40-14

Den är precis på IATA-måtten (dvs, det som alla flygbolag måste acceptera), väger 1,4kg tom, bekväm att bära och öppnar sig helt öppen (dvs, man viker ut den istället för att knö ner allt genom en mindre öppning). Verkar vara ganska lik Porter som länkas ovan, fast 10 liter större.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Lituimbatterier (laptops) brukar ha MAX 100Wh för att få vara med på flygplan. Har aldrig haft problem med laptops och det är ju samma batterier. Oavsett ovan så känns batteri i rygga lite weird, kör en separat PB isf.

Det är 100W (samt lite regler om spänning osv) på prylar som befinner sig i kabinen. Man får inte checka in sådana batterier. Det kan bli problem om kabinen är helt full och de absolut vill skicka ner den i bagaget - då måste man kunna ta ur batteriet.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Har flygit några ggr med Emirates med både rygga samt vanligt handbagage samtidigt, och de sa inget då i alla fall. Eller en gång tog de min vanliga handbagage väska och checkade in den vid gaten, utan att jag behövde betala extra.

Normalt är reglerna ett handbagage och en "personal item", vilket är en handväska för kvinnor och som kan tolkas som en datorväska. Problemet där är att om man kommer med en rygga och en "personal item" så händer precis det som du beskriver - de checkar in ryggan och så får man gå med datorväskan. Om man istället knör ner datorväskan i ryggan tenderar man att få behålla den, eftersom de då inte ser att du har något annat att bära det mest nödvändiga i.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag har kört senaste åren med en Lowepro Flipside Trek 450, riktigt nöjd och man får plats med det mesta i den.
Har oftast mycket kamerautrustning med mig och en drone, men får ändå in en 13" bärbar och lite klädesplagg och annat småpill, sitter behagligt och skönt på ryggen även på längre promenader. Batterier brukar jag köra i lipobags.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/vaskor/ryggsack/lowepro-flipside-trek-450

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

Riktigt många bra tips, det här blir svårt

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Jag har rest en månad runt i Asien med en fantastisk väska från Peak Design. Den är 45L och är gjort för att kunna tas som handbagage. Finns ingen powerbank, men väl designad för att kunna organisera. Bästa är laptop-fickan i ryggen som är väldigt bra skyddad. Bär-remmarna är väldigt sköna och går att packa undan om man vill. Finns i svart och grön.

https://www.peakdesign.com/products/travel-backpack/?variant=...

Utseendemässigt är det nog en vattendelare tror jag, inte lika traditionell som vissa andra förslag här.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här: https://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-22-liter,-Asaklit...

När den är fullpackad så får den EXAKT plats i ryanairs ”provbur” som kollar att det lilla habdbagaget har rätt storlek. Provburen är alltså något större än de officiellt godkända måtten.

Om den är snygg eller inte vet jag däremot inte. Bryr mig inte så mycket om mode och sånt, men hoppas den duger för TS trots den svarta färgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag har rest en månad runt i Asien med en fantastisk väska från Peak Design. Den är 45L och är gjort för att kunna tas som handbagage. Finns ingen powerbank, men väl designad för att kunna organisera. Bästa är laptop-fickan i ryggen som är väldigt bra skyddad. Bär-remmarna är väldigt sköna och går att packa undan om man vill. Finns i svart och grön.

https://www.peakdesign.com/products/travel-backpack/?variant=...

Utseendemässigt är det nog en vattendelare tror jag, inte lika traditionell som vissa andra förslag här.

Den där går ju knappast som det lilla handbagaget, om man nu inte skiter i att fylla den med något då

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Riktigt många bra tips, det här blir svårt

Många fina alternativ, men när någon tipsar om Osprey så ska du köra på det.. Har själv 3st Osprey väskor i olika storlekar för olika ändamål och ska inom kort köpa nästa, för det nya jobbet..
Kvalitet och otroligt sköna att bära på och för att vara en amerikansk produkt smart designade..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av TotalF:

Är på jakt efter en ryggsäck där ett krav är att den ska gå som det extra handbagaget du kan ta med ombord på flyget, förutom kabinväskan. Den bör alltså, ungefärligt, hålla sig inom måtten 40x30x15 cm.

Förutom det får den gärna vara trevlig att se på, vara icke-svart, genomtänkt och kanske ha innbyggd powerbank.

Allt behöver såklart inte uppfyllas men det vore nice att se vad ni har att säga.

Under Armour Hustle 4.0 och 5.0 finns i många färger och har många smarta fack, bla skoförvaring i botten.
Ett väldigt bra handbagage tycker jag.
Finns massor av varianter från 300kr och uppått på svenska och tyska Amazon.
https://www.amazon.de/s?k=Under+Armour+hustle
https://www.amazon.se/s?k=Under+Armour+hustle

Vill du ha något mindre så kan Under Armour Roland passa, men den har jag inte testat.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

För 65:- (rea) kanske det kan vara värt att testa denna?

https://www.biltema.se/fritid/resa/ryggsackar/ryggsack-2000043014

Tror det får bli en tur till Biltema själv

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har backpackat en hel del med en Osprey Farpoint 40L. Kanonryggsäck som går med som handbagage.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Riktigt många bra tips, det här blir svårt

Lite allmänna råd, då:

* IATA-reglerna är 55*35*20cm. Detta var menat som en standard för alla flygbolag, men eftersom det innebar en krympning för de flesta blev det ett väldigt liv, så många flygbolag har kvar regler om aningen större. 55*35*20cm är således alltid OK, men du kan komma undan med något mer. SAS och Lufthansa kör med 55*40*23cm, KLM och Air France kör med 55*35*25cm, osv - det skiljer en aning, men inget stort.
* Ryanair tillåter inget handbagage alls enligt IATA-reglerna. Eftersom deras företagskultur är att ljuga om allt så ljuger de om det också och kallar det de tillåter för handbagage, men det rör sig om en ”personal item” och noll handbagage. En rimligt stor rygga går således inte in. Skall du flyga med Ryanair så gäller 40*20*25, vilket är hälften av IATA-måtten nästan precis och nästan exakt vad KLM/Air France tillåter som personal item (Lufthansa tillåter ännu större).
* Kolla vikten tom. De flesta ryggor är lätta, men kabinväskor med fyra hjul som snurrar åt alla håll kan väga rätt mycket tomma. Har du bara 8kg för handbagaget vill du inte bränna hälften av det på en tom väska.
* Om du är tvungen att checka in den - sånt händer, speciellt om du hamnar på nåt litet propellerplan - gäller det att du kan skydda ryggremmarna. Ryggor som är gjorda att flyga med (som Osprey Farpoint som jag rekommenderade) har normalt en ficka för det. Annars kan du bli tvungen att paketera den i motsvarande gladpack, vilket är obekvämt.
* Personlig åsikt, men jag gillar inte ryggor som bara har ett hål längst upp att stoppa ner allt igenom. Det är svårt att packa effektivt då. Mycket bättre med sådana där man kan öppna hela ryggan och packa platt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Lite allmänna råd, då:

* IATA-reglerna är 55*35*20cm. Detta var menat som en standard för alla flygbolag, men eftersom det innebar en krympning för de flesta blev det ett väldigt liv, så många flygbolag har kvar regler om aningen större. 55*35*20cm är således alltid OK, men du kan komma undan med något mer. SAS och Lufthansa kör med 55*40*23cm, KLM och Air France kör med 55*35*25cm, osv - det skiljer en aning, men inget stort.
* Ryanair tillåter inget handbagage alls enligt IATA-reglerna. Eftersom deras företagskultur är att ljuga om allt så ljuger de om det också och kallar det de tillåter för handbagage, men det rör sig om en ”personal item” och noll handbagage. En rimligt stor rygga går således inte in. Skall du flyga med Ryanair så gäller 40*20*25, vilket är hälften av IATA-måtten nästan precis och nästan exakt vad KLM/Air France tillåter som personal item (Lufthansa tillåter ännu större).
* Kolla vikten tom. De flesta ryggor är lätta, men kabinväskor med fyra hjul som snurrar åt alla håll kan väga rätt mycket tomma. Har du bara 8kg för handbagaget vill du inte bränna hälften av det på en tom väska.
* Om du är tvungen att checka in den - sånt händer, speciellt om du hamnar på nåt litet propellerplan - gäller det att du kan skydda ryggremmarna. Ryggor som är gjorda att flyga med (som Osprey Farpoint som jag rekommenderade) har normalt en ficka för det. Annars kan du bli tvungen att paketera den i motsvarande gladpack, vilket är obekvämt.
* Personlig åsikt, men jag gillar inte ryggor som bara har ett hål längst upp att stoppa ner allt igenom. Det är svårt att packa effektivt då. Mycket bättre med sådana där man kan öppna hela ryggan och packa platt.

Flyger med Ryanair regelbundet. Fyra ToR i år och ingen har någonsin kollat ryggsäcken. Bara du kan sparka in den under stolen framför dig så har det funkat för mig.
Annars brukar jag smyga upp den overhead.

On topic!

Har en Samsonite ryggsäck som passar perfekt till flygresor.
Efter många om och men har jag hittat den optimala.
Kan kolla modell vid intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Den där går ju knappast som det lilla handbagaget, om man nu inte skiter i att fylla den med något då

Sant, den ersätter kabinväskan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Flyger med Ryanair regelbundet. Fyra ToR i år och ingen har någonsin kollat ryggsäcken. Bara du kan sparka in den under stolen framför dig så har det funkat för mig.
Annars brukar jag smyga upp den overhead.

On topic!

Har en Samsonite ryggsäck som passar perfekt till flygresor.
Efter många om och men har jag hittat den optimala.
Kan kolla modell vid intresse.

Gärna! 😃👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Flyger med Ryanair regelbundet. Fyra ToR i år och ingen har någonsin kollat ryggsäcken.

Det beror helt klart på vart du flyger från och vilken hudfärg du har. Det har i alla fall varit uppenbart för mig när jag har suttit och studerat grann-gatens ombordstigning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det beror helt klart på vart du flyger från och vilken hudfärg du har. Det har i alla fall varit uppenbart för mig när jag har suttit och studerat grann-gatens ombordstigning.

TS frågar efter tips på lämpliga ryggsäckar, inte en diskussion gällande hudfärg...*facepalm*

Till frågan: Jag kan också varmt rekommendera Osprey.

Hög kvalitet i klass med Haglöfs, Peak Performance och andra kända märken.

Går att hitta på bla Amazon, Zalando och Outnorth.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Gärna! 😃👍

Välj precis den du själv gillar som passar dina mått. Alla så kallade friluftsmärken har bra produkter. Frågan blir då mer priset. Själv kör jag en Lundhags som kan få plats med en 15 tum laptop, i ur och skur från och till jobb. Det viktiga när du väljer är egentligen bekvämlighet. Billiga ryggsäckar har noll stöd för ryggen. De dyrare har hur många fickor som helst och hur mycket funktion som bara den.
Det mest klassiska om man har råd är Samsonite. Thule är också att rekommendera om du har floss till det.

Permalänk

https://www.clasohlson.com/se/Ryggsäck-38-liter,-Asaklit...

En äldre variant av den där har jag. Har rest och flugit med den massor med gånger. Funkar kanon. Plus att den är väldigt skön att bära och sväljer en hel del. Dock ingen powerbank då..

Permalänk
Medlem

När jag flög i höstas hade jag en enkel sportbag, den jag har är dock för stor för de flesta flygbolag så jag är också intresserad.

Edit: Jag körde sportbag + en messengerbag, så själv är jag mer intresserad av något med IATA-mått. Ska det vara en extra ryggsäck eller daypack backpack så är det viktigare att den är smidig och lätt.