Synology byta hdd men är fast i trasig raid1

Permalänk
Medlem

Synology byta hdd men är fast i trasig raid1

Jag har rört ihop det lite då jag trodde jag visste vad jag höll på med.

Jag trodde at Drive1 var OS disken, men DSM ligger ju tydligen på en dold raid1 volym som sträcker sig över alla diskar. Har en stark känsla att många andra missuppfattar detta också......

Gjorde backup mot en av de andra diskarna innan jag började lalla.
Drive1 är gamla disken och Drive4 är nya.

För att byta hårddisk så gjorde jag följande.
Jag konverterade Volume1 (Drive1 + Drive4) till raid1. Inaktiverade och plockade ur Drive1 när det var färdigt och tänkte att jag kunde inaktivera raid1. Men så enkelt var det ju självklart inte.
DSM klagar över att Volume1 är trasig och det går inte att stänga av raid1.
Jag kan inte heller mounta Drive1 igen då den har health status critical.

Saken är den att Volume1 är den som programmen använder sig av och som Home mapparna ligger på. Pga detta så tillåter inte DSM mig att inaktivera Drive4/Volume1.

Hur löser jag detta?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att byta ut den trasiga disken mot en ny. Då kommer Synologyn automatisk spegla datat och raid1 blir grön igen(om det inte är några andra fel)

Permalänk
Medlem

Jag vill "stänga av" raid1 nu efter att jag kopierat allt till Drive4 (men det går ju inte). Jag vill alltså inte raida Volume1.
Men nu när jag vet att Drive1 inte var OS disken (nu Drive4) så underlättar detta för en framtida raid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Varför vill du "stänga av" speglingen?
För mig låter det som att du har krånglat till det för dig i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Varför vill du "stänga av" speglingen?
För mig låter det som att du har krånglat till det för dig i onödan.

Jo, det är ju precis det jag har gjort. Jag trodde som sagt att Drive1 var den specifika OS disken. Så jag konverterade till raid1 för att kunna föra över OSet till Drive4.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Detta skulle vara löst väldigt lätt om jag bara kunde aktivera Drive1 igen. Inaktivera och formatera Drive4. Sedan göra om och göra rätt.
Men jag får ju inte äns aktivera Drive 1 då den har health status critical.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bäst just nu är att göra en backup på all data medans du kommer åt den.
Sen så installerar du om NAS'en med friska diskar.
Och jag vet inte riktigt varför du vill ha flera volymer.

Permalänk
Medlem

Uppdatering;
Felmeddelande är avstängda för tillfället för annars skulle jag bli ihjältjatad.
Men överväger att köpa två 12TB diskar för att repparera raiden med och så jag kan flytta över innehållet från en annan disk till denna raid också.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.