Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade nog inte läst in allt för mycket på den där sajten....
Verkar vara någon form av autogenererad klick-farm för annonserna på sidan.

Går du till "Home" så pratar de om fiskar...

Det sista stämmer inte alls, 30-32T är inte ovanligt när det pratas berg och mindre än 25T tror jag nog inte att någon kör med längre.

De verkar ha kopierat informationen härifrån:

https://ridefar.info/bike/components/gear-ratios/#Low_Gear_Ra...

Den ser i mina ögon däremot väldigt seriös ut, här är texten direkt efterföljande citatet jag postade:

"There are useful tools for turning speed into cadence when using a certain gear ratio here and here. They show that the cadence when riding at 7 km/h with this gearing would be 52 rpm, which is worryingly low. If the rider wants to maintain a more comfortable cadence of 60 rpm on such a climb then the chainrings, cassette or both should be changed to have a lowest ratio of no more than 0.92:1.

This result of needing a 0.92:1 gear ratio only applies to this one specific example and the values that I’ve assumed. Being able to sustain 200 watts (or 800 vertical m/h) even when fatigued and having a total weight with bike and equipment of 85 kg are rough values and may be over-estimates for typical ultra-distance cyclists. In addition, I assumed a tire size of 700C x 25mm. Tire diameters from as small as 650B x 35mm up to 700C x 40mm are common but wouldn’t change the result by more than about +/-2 rpm. To keep things simpler, I only present gear ratios on this page and ignore the very minor effect of tire size, but you can include this when doing your own calculations.

Having an even lower gear ratio than 0.92:1 may therefore be advisable for many people. Personally, I prefer to have a lowest gear ratio of around 0.83:1 when doing ultra-distance rides and I also appreciate having that gear available on local shorter, hilly rides.

To summarize, the lowest ratio needed for most people when doing typical self-supported, ultra-distance cycling events will be somewhere in the range from 0.8:1 to 1.0:1. Subsequent sections address the options of how to obtain such gearing, but I first need to address what total gear range is needed by assessing what are the fastest gears that are likely to be needed for this type of cycling."

Inte helt applicerbart på min situation, men postade för att ge en kontext till citatet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

De verkar ha kopierat informationen härifrån:

https://ridefar.info/bike/components/gear-ratios/#Low_Gear_Ra...

Den ser i mina ögon däremot väldigt seriös ut, här är texten direkt efterföljande citatet jag postade:

"There are useful tools for turning speed into cadence when using a certain gear ratio here and here. They show that the cadence when riding at 7 km/h with this gearing would be 52 rpm, which is worryingly low. If the rider wants to maintain a more comfortable cadence of 60 rpm on such a climb then the chainrings, cassette or both should be changed to have a lowest ratio of no more than 0.92:1.

This result of needing a 0.92:1 gear ratio only applies to this one specific example and the values that I’ve assumed. Being able to sustain 200 watts (or 800 vertical m/h) even when fatigued and having a total weight with bike and equipment of 85 kg are rough values and may be over-estimates for typical ultra-distance cyclists. In addition, I assumed a tire size of 700C x 25mm. Tire diameters from as small as 650B x 35mm up to 700C x 40mm are common but wouldn’t change the result by more than about +/-2 rpm. To keep things simpler, I only present gear ratios on this page and ignore the very minor effect of tire size, but you can include this when doing your own calculations.

Having an even lower gear ratio than 0.92:1 may therefore be advisable for many people. Personally, I prefer to have a lowest gear ratio of around 0.83:1 when doing ultra-distance rides and I also appreciate having that gear available on local shorter, hilly rides.

To summarize, the lowest ratio needed for most people when doing typical self-supported, ultra-distance cycling events will be somewhere in the range from 0.8:1 to 1.0:1. Subsequent sections address the options of how to obtain such gearing, but I first need to address what total gear range is needed by assessing what are the fastest gears that are likely to be needed for this type of cycling."

Du skrev att du bor där det är backigt, vilken ort är det ?
Personligen så föredrar jag definitivt att ha en växel som är under 1:1 men jag använder i princip aldrig en naken cykel utan jag brukscyklar och har åtminstone alltid väskor med kläder med mig (och vatten på sommaren) väskorna väger inte så mycket men säg minst 2 kilo men de ger mer luftmotstånd, jag brukar ofta handla på hemvägen och då kan det bli 20 kilo till och jag åker ganska ofta bitvis på grusväg men inte så ofta i branta backar till vardags men jag föredrar verkligen en lägstaväxel under 1:1 medan jag mycket sällan använder de snabbaste växlarna vid vardagscykling. Jag behöver upp till typ 35km/h för att de ska kännas rätt och där cyklar åtminstone inte jag dagligen för endera går det för tungt med väskor på cykeln eller så blir man så svettig att man inte vill, det funkar ofta inte att cykla sig dyngsur av svett om man cyklar som primär transport utan då blir det mer av ett träningspass och jag tränar inte cykling utan det är idag mitt primära fordon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har letat som FAN på intenret sedan årsskiftet men har inte lyckats hitta mgi en racer som passar Ni som är lite duktigare, vad för racer hade passat mig som är 206cm lång? Cykelkraft, bikester, cykloteket har ingen av dom någon i min storlek (64cm?) såvitt jag ser

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du skrev att du bor där det är backigt, vilken ort är det ?
Personligen så föredrar jag definitivt att ha en växel som är under 1:1 men jag använder i princip aldrig en naken cykel utan jag brukscyklar och har åtminstone alltid väskor med kläder med mig (och vatten på sommaren) väskorna väger inte så mycket men säg minst 2 kilo men de ger mer luftmotstånd, jag brukar ofta handla på hemvägen och då kan det bli 20 kilo till och jag åker ganska ofta bitvis på grusväg men inte så ofta i branta backar till vardags men jag föredrar verkligen en lägstaväxel under 1:1 medan jag mycket sällan använder de snabbaste växlarna vid vardagscykling. Jag behöver upp till typ 35km/h för att de ska kännas rätt och där cyklar åtminstone inte jag dagligen för endera går det för tungt med väskor på cykeln eller så blir man så svettig att man inte vill, det funkar ofta inte att cykla sig dyngsur av svett om man cyklar som primär transport utan då blir det mer av ett träningspass och jag tränar inte cykling utan det är idag mitt primära fordon.

Jag har också samma inställning till cykeln, som primärt fordon och inte som ett träningsredskap. Tack för ditt inlägg, det är väldigt värdefullt. Jag ska nog också sikta på något under 1:1.

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Jag har letat som FAN på intenret sedan årsskiftet men har inte lyckats hitta mgi en racer som passar Ni som är lite duktigare, vad för racer hade passat mig som är 206cm lång? Cykelkraft, bikester, cykloteket har ingen av dom någon i min storlek (64cm?) såvitt jag ser

Få bikefit, kan rekommendera ART-V i Göteborg, han kommer mäta dig och sen kan han rekommendera storlek på cykel. Det är inte nödvändigtvis så att du behöver en i storlek 64 bara pga storlekstabeller säger så. Det beror helt på armlängd, kroppslängd, benlängd osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Det är lite klurigt med cyklar i lager i allmänhet just nu. Många cyklar och komponenter är restnoterade och även vanligare storlekar kan vara svåra att hitta.

Ett tips kan vara att kolla på märket Canyon, de har storleken 2XL på typ hela sitt sortiment. Dock enbart onlinebeställning när det gäller det märket.

Innerbenslängd är också viktigt i ekvationen kring ramstorlek, få det mätt hos någon bra butik så kan du ha det till hjälp i ditt sökande.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dakkie:

Hittar du inte nån som tillverkar rätt storlek eller är de bara slut i lager, mycket prylar är ju slut pga Corona.
Conor på GCN är i din storlek och han har varit proffs trotts sitt vindfång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ingår rosten?

Det är "vintage"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Försök hitta en ordentlig bikefitter om du är seriös med att köpa vägcykel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Beroende på din innebenslängd så kan en Canyon i 2XL funka.

Permalänk
Medlem

Nu är det nästan vår här, men det ska pendla mellan -5 och +5 i ett par veckor än. GoPro HERO5 Session lånad av en kompis. Leker med tanken att slå till på en DJI Action 2 Power Combo åt mej själv men får nog skjuta i 1080p med den hsh då min gamla i7a nästan storknar av att transcodea till youtubes format. 4G-modem så det går halvsegt att ladda upp.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Nä det är nog svårt att hitta cyklar i många storlekar nu, har ju varit lite si och så med produktionskapacitet jorden runt plus chockhöjda transportkostnader.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/photos/i-PpDQ8kk/0/dc46a40c/X2/i-PpDQ8kk-X2.jpg

Nu är det nästan vår här, men det ska pendla mellan -5 och +5 i ett par veckor än. GoPro HERO5 Session lånad av en kompis. Leker med tanken att slå till på en DJI Action 2 Power Combo åt mej själv men får nog skjuta i 1080p med den hsh då min gamla i7a nästan storknar av att transcodea till youtubes format. 4G-modem så det går halvsegt att ladda upp.

Usch vad mycket vitt, jag tog en lite längre Turf-tur idag (63 Turfkm så typ 70 cykelkm)

och såg också en del snö när jag kom en bit längre österut så jag lämnade Vänerkustens klimatzon, hade snö på skuggiga ställen och i lite högre skogsterräng även om det bara handlar om 100 m över havet så är det klar skillnad mot på slätta, utanför huset har de hållit på med vårbruket dygnet runt i en vecka nu och verkar vara klar med närmsta åkern för det är inga traktorer på den i natt men de var där tidigare idag, tror det är kring 120 ha av åkern som tillhör just den gården så det blir några vändor över den även om de har stora maskiner.

Jag längtar efter sopade vägar och att man kan skippa långbyxor för jag gillar inte känslan av byxor över knäna men än så länge är det för kallt för kortbyxor och långa strumpor vilket är det jag vill ha som sommarklädsel

La till karta
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usch vad mycket vitt, jag tog en lite längre Turf-tur idag (63 Turfkm så typ 70 cykelkm)
https://i.imgur.com/45rzyoo.png

och såg också en del snö när jag kom en bit längre österut så jag lämnade Vänerkustens klimatzon, hade snö på skuggiga ställen och i lite högre skogsterräng även om det bara handlar om 100 m över havet så är det klar skillnad mot på slätta, utanför huset har de hållit på med vårbruket dygnet runt i en vecka nu och verkar vara klar med närmsta åkern för det är inga traktorer på den i natt men de var där tidigare idag, tror det är kring 120 ha av åkern som tillhör just den gården så det blir några vändor över den även om de har stora maskiner.

Jag längtar efter sopade vägar och att man kan skippa långbyxor för jag gillar inte känslan av byxor över knäna men än så länge är det för kallt för kortbyxor och långa strumpor vilket är det jag vill ha som sommarklädsel

Jag brukar byta till kortbyxa runt 12° och ta av vindjackan nåstans runt 15°. Låååångt kvar ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Jag brukar byta till kortbyxa runt 12° och ta av vindjackan nåstans runt 15°. Låååångt kvar ännu.

Oj, jag kör shorts och t-shirt från 10c
Även blivit några turer klädd så i 5c när det var oväntat kallt ute.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Oj, jag kör shorts och t-shirt från 10c
Även blivit några turer klädd så i 5c när det var oväntat kallt ute.

Då har du redan tagit av dig vinterkläderna, det var modigt men du kanske inte är ute annat än mitt på dagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då har du redan tagit av dig vinterkläderna, det var modigt men du kanske inte är ute annat än mitt på dagen.

Mina vinterkläder är ett underställ och andra handskar och ja de kommer nog inte användas närmsta 8 månaderna. I april blir det nog byte till att cykla i shorts/t-shirt till jobbet.

Cyklar nästan aldrig mitt på dagen. Majoriteten av mina cykelturer har varit efter 20:00, många efter 23:00 uppe i Norrbotten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mina vinterkläder är ett underställ och andra handskar och ja de kommer nog inte användas närmsta 8 månaderna. I april blir det nog byte till att cykla i shorts/t-shirt till jobbet.

Cyklar nästan aldrig mitt på dagen. Majoriteten av mina cykelturer har varit efter 20:00, många efter 23:00 uppe i Norrbotten.

Och jag som tycker jag är en varm person. Har kört med "magic gloves" under styrmuffar på fatbike up till +3 C. För pendlingscykling har jag använt vintermodell trädgårdshandske, Tegera 9211, lite klumpiga men funkar att bromsa och växla i med bar-endreglage och bra grepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken kul tråd och med mycket info!

Jag funderar på att skaffa mig en cykel för diverse ändamål, såsom motionspass, handla mat, transportera mig själv. Blir cykling året runt, brukscykel på vintern och mest motionscykling på sommaren.

Har ett par frågor.

Handla:
Hade tänkt att man ska kunna hänga på sidoväskor på pakethållaren bak, ta dessa med sig in i affären och fylla dem allteftersom. Men sedan kommer man ut och ska hänga på dem, och då uppstår ett problem som jag föreställer mig det. Nämligen att det skulle behövas centralstöd (som på brevbärares cyklar), annars kommer ekipaget att tippa. Eller?
En till fråga kring att handla med cykelväskor. På min nuvarande slår fötterna i om jag hänger på en korg. Vad ska jag tänka på för att undvika detta i fortsättningen?

Sittställning:
Min nuvarande cykel är en för liten MTB. Jag har barends monterade, vinklade brant uppåt (ej rakt fram som jag ser att det finns på vissa styren). Att jag har det så, är för att kunna alternera till mer upprätt sittställning vilket jag tycker är bekvämt. När jag nu ska välja en ny cykel vet jag inte riktigt hur jag ska tänka kring detta. Kommer problemet att lösas i och med att ramen är tillräckligt stor? Kommer jag att bli rörligare/smidigare så att jag av det skälet inte behöver ha dessa uppåtvinklade barends? Jag är i medelåldern och rätt stel i ryggen.

Växelfunderingar:
Jag vill ha ett stort spann av växlar, alltså lätt på lägsta men även möjlighet till tungt för högre hastiget så småningom. Däremot tror jag inte att jag måste ha täta steg. Har tittat in mig på 2x8 växlar, men jag kanske lika väl kunde ha till exempel 1x9?

Motion:
Tänkte sätta på ett par dubbelfunktionspedaler, alltså som går att klicka i cykelskor i, men som på andra sidan fungerar med vanliga skor. Har för mig att jag läste i tråden att dessa är bra, men hittar inte inlägget nu, kan någon bekräfta?

Cykel jag tycker ser bra ut:
Crescent Kebne. Denna har:
hydrauliska bromsar,
ordentligt kedjeskydd,
pakethållare som går att hänga packväskor på,
lyse (kan jag anta att det då finns dynamo, lampan ser för liten ut för att kunna rymma batteri?),
skärmar som är avpassade till just denna cykel och som går ner tillräckligt långt,
har stödet placerat i mitten (dock ej centralstöd!),
justerbar styrstam.
Om dessa är mina skäl till att denna ser intressant ut, tror ni den är ett bra val för mig? Något jag missar?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag funderar på att skaffa mig en cykel för diverse ändamål, såsom motionspass, handla mat, transportera mig själv. Blir cykling året runt, brukscykel på vintern och mest motionscykling på sommaren.

Har ett par frågor.

Handla:
Hade tänkt att man ska kunna hänga på sidoväskor på pakethållaren bak, ta dessa med sig in i affären och fylla dem allteftersom. Men sedan kommer man ut och ska hänga på dem, och då uppstår ett problem som jag föreställer mig det. Nämligen att det skulle behövas centralstöd (som på brevbärares cyklar), annars kommer ekipaget att tippa. Eller?
En till fråga kring att handla med cykelväskor. På min nuvarande slår fötterna i om jag hänger på en korg. Vad ska jag tänka på för att undvika detta i fortsättningen?

Sittställning:
Min nuvarande cykel är en för liten MTB. Jag har barends monterade, vinklade brant uppåt (ej rakt fram som jag ser att det finns på vissa styren). Att jag har det så, är för att kunna alternera till mer upprätt sittställning vilket jag tycker är bekvämt. När jag nu ska välja en ny cykel vet jag inte riktigt hur jag ska tänka kring detta. Kommer problemet att lösas i och med att ramen är tillräckligt stor? Kommer jag att bli rörligare/smidigare så att jag av det skälet inte behöver ha dessa uppåtvinklade barends? Jag är i medelåldern och rätt stel i ryggen.

Växelfunderingar:
Jag vill ha ett stort spann av växlar, alltså lätt på lägsta men även möjlighet till tungt för högre hastiget så småningom. Däremot tror jag inte att jag måste ha täta steg. Har tittat in mig på 2x8 växlar, men jag kanske lika väl kunde ha till exempel 1x9?

Motion:
Tänkte sätta på ett par dubbelfunktionspedaler, alltså som går att klicka i cykelskor i, men som på andra sidan fungerar med vanliga skor. Har för mig att jag läste i tråden att dessa är bra, men hittar inte inlägget nu, kan någon bekräfta?

hydrauliska bromsar,
ordentligt kedjeskydd,
lyse (kan jag anta att det då finns dynamo, lampan ser för liten ut för att kunna rymma batteri?),
skärmar som är avpassade till just denna cykel och som går ner tillräckligt långt,
justerbar styrstam.
Om dessa är mina skäl till att denna ser intressant ut, tror ni den är ett bra val för mig? Något jag missar?

Jag kan inte ge input på allt, men mina två ören:

1. Om du köper en cykel som har rätt storlek, för dig, kommer du få en bättre sittställning. Din exakta ställning bestäms dock också av hur du ställer in cykeln och vilken geometri din cykel har. En "korrekt inställd MTB" kommer ju ha väldigt annorlunda sittställning än en "korrekt inställd tempocykel".

2. Jag har inte haft problem med att cykeln välter när jag använt cykelväska. Börja med att montera/fylla väskan som är på sidan där du inte har stödet.

3. Jag köpte en Crescent Atto för att cykelpendla med. Var nöjd Pendlade två år men sen köpte jag en ren landsvägsracer för motionsändamål. Det var helt enkelt inte roligt att motionscykla på en så tung, och långsam, cykel som Atton.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

Har ett par frågor.

Handla:

Sittställning:

Växelfunderingar:

Motion:

hydrauliska bromsar,
ordentligt kedjeskydd,
justerbar styrstam.

Centralstöd är bra men inte nödvändigt bara för en cykel du ska ha för att handla mat ibland, man har inte alltid full last pch då går det bra att ha sidostöd eller inget stöd, jag har båda versionerna på cyklar jag kör med väskor, utan stöd lastar man en sida i taget och lutar cykeln mot en vägg för man har oftast väggar tillgängliga och jag brukar sällan stanna mellan affär och hem när jag väl har handlat så det funkar relativt bra utan stöd tycker jag.

När det gäller väskor så är det svårt att veta utan att prova hur väl de funkar, man kan ju ofta montera dem mer eller mindre långt fram men monterar man dem för långt bak för att få fötterna fria så kan cykeln bli så baktung att framhjulet lättar när man inte sitter på den och har lastat tungt i bakkant på väskorna typ potatissäckar eller annat som är tungt och kompakt, man skulle i det fallet ha behövt en cykel med längre ram men då blir det en touringram eller lastcykel men tänker man sig för när man packar brukar det gå bra.

Det finns också väskor som är fasade för att ge mer fotutrymme på bekostnad av lastvolym skillnaderna blir så här

https://www.basil.com/en/kavan-eco-classic-58l-double-pannier...

https://www.basil.com/en/kavan-eco-classic-46l-double-pannier...

Jag har den raka modellen på en av mina cyklar idag och den har jag monterad långt bak för att inte slå i hälarna det är en suverän shoppingväska, går i princip att bara ställa ner 2 kassar på varje sida i dem och när de är tomma plattar man till dem så de bara blir vindfång i sidled

Ock pakethållaren "uppåt" kan man ha till större saker som man låter ligga på väskorna och så sätter man fast det med ett par spännband, eller så kan man ha en väska eller kanske en stor drybag där, men det går ju att lasta betydligt mer än bara i väskorna.

Jag använder även Biltemas vattentäta väskor, både de svarta och gula, de är väldigt prisvärda men inte alls lika rymliga för att shoppa med, de gula är närmast oanvändbart små för det men de kan man ha på framgaffeln eller för att ha lite kläder i.

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelvask...

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelvask...

Klumpigare saker tar jag en vagn till

Du kan välja ett touringstyre

Eller ergohandtag

Så kan du variera mellan flera positioner.

Kebne ser ut att ha dynamoljus fram och batteri bak men de skriver inget om det så kolla upp det i butik.

Jag har kombipedaler på en cykel och de fungerar men samtidigt är det inte nån stor fördel att sitta fast på en vardagscykel, smaksak men pedaerna funkar ju tekniskt så det är nått du får prova ut själv men välj i vart fall inga landsvägsskor utan mtbskor om du ska sätta fast dig.

Växlar är också mycket en smaksak tycker själv att 3x9 är trevligast på en brukscykel om det inte ska bli dyrt, får det bli dyrt hade jag troligen valt 2x11-12 eller interna växlar typ Pinion eller Rohloff (möjligen Alfine 11 som budget-dyrt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stort tack till @GLaDER och @mrqaffe för era hjälpsamma inlägg!

Jag har nu sett ett par cyklar som jag tycker verkar intressanta.

1) Bergamont Vitess 6

Funderingar:
Tycker pakethållarens konstruktion ser vek ut. Jämför man med t.ex. Crescent, så är den senare förankrad framåt också, så att inte all belastning hamnar nedåt.
Däcken är 50-622, alltså rätt breda. Blir det långsamt att cykla med, jag är sällan i terräng? Fälgarna är "BGM Pro X15, disc, 32h", går det att sätta på smalare däck på dem om man tycker det går segt?
Största fördel: Växlar 3x9 vilket Mrqaffe förordar.
Bästa valet av de jag nämner eller vad tycker ni? Den ser ut att ha allt, kanske jag missar något?

2) Nishiki City 501

Ser ut att vara stabilare förankring av pakethållare. Stödet är i mitten vilket jag föredrar.
Färre växlar: 2x9
Smalare däck: 37 istället för 50. Snabbare men inte fullt lika bekvämt, antar jag.
Saknar dynamo.

3) Crescent Salto, Crescent Kebne.
Salto har Deore 2x9, Kebne har Alivio 2x8. Färre växlar än Bergamonten ovan. Ser ut som Nishikin ovan, vad gäller förankring av pakethållare, och stödet placerat i mitten.

Trots att jag har läst det mesta i denna långa tråd vet jag fortfarande inte vad jag ska titta på när det gäller växlar. Om man tittar på Cyklotekets beskrivning av t.ex. Bergamont Vitess, så står följande parametrar och värden med:
.....Växelreglage: Shimano SL-M2010, 3x9-speed, rapidfire plus-shifter
.....Växelreglageserie: Shimano Altus
.....Framväxel: Shimano FD-M370
.....Framväxelserie: Shimano Altus
.....Bakväxel: Shimano Deore, RD-M592
.....Bakväxelserie: Shimano Deore
.....Antal växlar: 3x9

Jag förstår endast antal. Vad av allt det andra är viktigt att titta på?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

1) Bergamont Vitess 6
https://www.onlinecykel.se/pub_images/large/281050.jpg?timestamp=1603186011

Funderingar:
Tycker pakethållarens konstruktion ser vek ut. Jämför man med t.ex. Crescent, så är den senare förankrad framåt också, så att inte all belastning hamnar nedåt.
Däcken är 50-622, alltså rätt breda. Blir det långsamt att cykla med, jag är sällan i terräng? Fälgarna är "BGM Pro X15, disc, 32h", går det att sätta på smalare däck på dem om man tycker det går segt?
Bästa valet av de jag nämner eller vad tycker ni? Den ser ut att ha allt, kanske jag missar något?

2) Nishiki City 501
https://03.cdn37.se/zY/images/2.220681/hybridcykel-nishiki-city-501-herr-silver.jpeg
Ser ut att vara stabilare förankring av pakethållare. Stödet är i mitten vilket jag föredrar.
Smalare däck: 37 istället för 50. Snabbare men inte fullt lika bekvämt, antar jag.
Saknar dynamo.

Salto har Deore 2x9, Kebne har Alivio 2x8. Färre växlar än Bergamonten ovan. Ser ut som Nishikin ovan, vad gäller förankring av pakethållare, och stödet placerat i mitten.

Trots att jag har läst det mesta i denna långa tråd vet jag fortfarande inte vad jag ska titta på när det gäller växlar. Om man tittar på Cyklotekets beskrivning av t.ex. Bergamont Vitess, så står följande parametrar och värden med:

Idogt undersökande, kudos för det!

Jag har egentligen bara koll på Shimanos "road"-serie, men du kan läsa massor om deras Trekking-serie på Shimanos hemsida -> https://bike.shimano.com/en-EU/components/trekking.html. Klicka på "Components" och välj den kategori du är intresserad av.

En annan sak som är värd att ta i beaktning är hur intresserad du är av att serva din cykel. Du bör antingen välja att köpa en cykel som verkar enkel att jobba med, eller köpa din cykel hos en ÅF som du gillar och vill lämna in din cykel på framgent. Jag har försökt etablera en bra relation med min närmsta cykelhandlare (har sett att det brukar kallas LBS (local bike shop) även på svenska forum) och det har varit väldigt hjälpsamt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bartil:

1) Bergamont Vitess 6
https://www.onlinecykel.se/pub_images/large/281050.jpg?timestamp=1603186011

Funderingar:

2) Nishiki City 501
https://03.cdn37.se/zY/images/2.220681/hybridcykel-nishiki-city-501-herr-silver.jpeg
Saknar dynamo.

Däckdimensionen påverkar främst luftmotståndet så för att det ska börja utgöra en ökad belastning krävs det att du har hög hastighet, i praktiken är det absolut inget problem för cykeltypen och cyklisten är en mycket större begränsning än att däckets luftmotstånd ska vara en begränsning. Enligt de som testar rullmotstånd så rullar 37-40mm lättast men de är än så länge inte optimala för luftmotståndet, däremot är man på väg mot bredare däck på snabba cyklar genom att man kan göra bättre fälgformer och ta bort kanttråden (hookless) genom den utveckling som skett med kompositmaterial, det går helt enkelt att få bättre aerodynamik med bredare däck än smala genom teknikutvecklingen som skett.

Men dimensionen är en ganska ointressant parameter för hur tungt cykeln kommer att gå för dig, däcktypen är däremot viktigare för rullmotståndet för det är där du kommer att ha skillnaderna, det skiljer sig ganska mycket i rullmotstånd mellan olika däck och där väljer man mellan hållbarhet, punkteringssäkerhet och kraftåtgång, du vill troligen ha punkteringssäkra och långlivade däck vilket gör att de rullar lite sämre, det du kan göra om du absolut vill är att gå över till slanglösa däck, de rullar generellt lite lättare och blir mer punkteringståliga men kräver kanske en annan fälg eller så funkar det med den som sitter på cykeln (vem vet) det kräver dock andra metoder för att montera däcket. Slanglöst har blivit ganska vanligt bland mtb åkare då det funkar bättre med låga lufttryck men det är även på väg mot racers för att spara vikt men det går trögast mot vanliga vägcyklar men det lär komma där med nån gång men inget hindrar att man själv anpassar hjulen om de inte är väldigt olämpliga för då måste man byta dem, många nya cyklar levereras med slang men är ändå klara för att kunna använda slanglösa däck och tillverkarna brukar inte vara direkt tydliga med att skriva ut det.

Det är oftast inga tekniska större problem att minska en däckdimension ganska rejält på de flesta cyklar, moderna däck sitter ofta på ganska mycket smalare fälgar än äldre däck med samma dimension, ta ditt 50 mm däck så har du kanske en 23mm bred fälg på en modern cykel, jag gissar att du utan större problem kan montera ett 27-28 mm däck på fälgen om du vill (men eftersom det är idioti så gör man det inte) men om du vill ha ett däck kring 40mm som rullar lättast så är det inga problem, du offrar lite bärighet om du åker på annat än asfalt och det kan även bli lite mer vibrationer men det rullar lite lättare men skillnaderna är små och de flesta påverkas nog mer av fel lufttryck och olämplig däcktyp än dimensionen i sig när det kommer till att rulla lätt.

Själv ser jag fram emot att man ska sopa vägarna så jag vågar byta däck till bredare sommardäck som rullar bättre än de mjuka vintermönstrade däcken fastän de blir 10 mm bredare.

Bredare däck är alltså inte nån större nackdel om du inte ska tävla och måste följa UCI reglarna utan det är annat med däcken som påverkar mycket mer.

Skärmarna är ofta en bärande del av pakethållaren enligt moderna designtrender så pakethållaren använder skärmen som en balk framåt på de konstruktioner du ser som ser ostadiga ut, tex är det så på min Vado där skärmen är rejält stabil och inte en klassisk skärm i tunn plåt. Jag gisssar att Bergamonten också har skärmen som stötta.

Sidostöd vid vevpartiet eller baknavet är båda sidostöd och inte centralstöd, när det gäller att ha stabilitet vid lastning är det möjligen en liten fördel med att ha det bakmonterat men jag tycker inte det är någon större skillnad för sidostöd är alltid ostabilt om du ska lasta tungt, ska du lasta är centralstöd överlägset och annars kan du skippa stödet och luta cykeln mot en vägg när du ska lasta tyngre saker för att det ska bli stabilt och ta det väldigt försiktigt med att lasta i cykelställ.

Det går ganska lätt att byta till ett dynamohjul om man vill och åtminstone framljuset är lätt att byta och koppla in men det är lite mer bök med kabeln till bakljuset, å andra sidan drar de mycket mindre ström och riktiga batteriljus lyser sig ofta 40-50 timmar. vill man eftermontera en bra dynamobelysning bör man räkna med ca 3000kr men det går att göra det lite billigare också, standardlamporna på billiga cyklar är ju inte direkt som en bra dynamolampa (typ Spanninga Axendo eller B&M IQ) utan mer lik Biltemas.
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelbely...

Växlarna är olika modeller, de specar helt enkelt exakt vilken modell som används. När det handlar om Shimano så har de en massa namn på funktioner och det enda som sticker ut är väl rapidfire plus-shifter, den kan växla ner 3 steg på en reglagerörelse
https://www.sheldonbrown.com/shimano.html

En del cyklar blandar även olika serier och fabrikat och man byter kanske ut nåt själv när det är dags att göra service då man vet mer hur man vill anpassa cykeln. Se det som att du köper en fungerande prototyp och när det är dags för byten av delar så anpassar du dem utefter dina erfarenheter, behöver du tex bättre bromsar eller ändra utväxlingen så gör man det vid service när man kört cykel åtminstone flera hundra mil och vet vad man vill ändra på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

hydrauliska bromsar,
ordentligt kedjeskydd,
justerbar styrstam.

Justerbar styrstam är en nackdel. Dels är dom avsevärt tyngre och mycket mjukare än fast styrstam och snarast att se som ett hjälpmedel för att etablera hurudan vinkel och längd på faststyrstam man borde byta till men på ett ganska dåligt sätt eftersom dom aldrig/sällan går att justera i längd. Dessutom kan dom vara rent av livsfarliga om man skruvar på dom utan att vara insatt i hur det bör göras. Har sett flera som varit slattriga i mekanismen av svagt underhåll eller obehöriga ingrepp.

Visa signatur

Permalänk

Nu har XXL rea på denna hybrid:

https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-21-hybridcykel-herr-bla/p/...

Vad säger ni kunniga? Finns det något mer prisvärt just nu om man letar efter en pendlingscykel kring denna budgetnivå? Får man betydligt mer för pengarna om man köper något begagnat i liknande prisklass?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shenzhendev:

Vad säger ni kunniga? Finns det något mer prisvärt just nu om man letar efter en pendlingscykel kring denna budgetnivå? Får man betydligt mer för pengarna om man köper något begagnat i liknande prisklass?

DRIVNING
- Antal växlar: 1 x 9
- Bakväxel: Shimano Alivio
- Växel: Shimano SL-M315-8R
- Kassett: Shimano CS-HG31-8, 11-34T
- Vevparti/vevlager: Prowheel, 38T
- Kedja: KMC Z8.3 GYGY
- Pedaler: WHITE Flat PP 9/16''

Känns som lite snålt intervall om du skulle cykla i kuperad terräng och var ocyklad i benen?

För att svara på din faktiska fråga, det är mycket cykel för 4000 kr. Med begagnat så hamnar man dock i risken att man får ett servicearbete istället att hantera.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

DRIVNING

Känns som lite snålt intervall om du skulle cykla i kuperad terräng och var ocyklad i benen?

För att svara på din faktiska fråga, det är mycket cykel för 4000 kr. Med begagnat så hamnar man dock i risken att man får ett servicearbete istället att hantera.

Tack för att du påpekar det med intervallet, jag inser det men funderar på om jag inte måste kompromissa på den punkten om jag vill hålla mig i ovanstående budgetområde och samtidigt få hydrauliska skivbromsar. Ja, det är både risk för servicearbete och även att det är något tidsödande att kolla begagnat-marknaden då det på grund av min okunskap i ämnet kräver extra mycket googlande på alla möjliga specifikationer och modeller osv. Jag uppskattar verkligen svaren, tack.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Den var tung för sin typ, tyngre än min billiga med interna växlar, är det möjligen stålram. Hittar inga uppgifter om vilken växel de använder för med de uppgifterna hade man kunnat kolla vilken kassettomfång som går att använda om man vill ändra på utväxlingen. Det var inte jättelätt att se om den har fästpunkter för både skärmar och pakethållare och det vill du ha på en brukscykel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den var tung för sin typ, tyngre än min billiga med interna växlar, är det möjligen stålram. Hittar inga uppgifter om vilken växel de använder för med de uppgifterna hade man kunnat kolla vilken kassettomfång som går att använda om man vill ändra på utväxlingen. Det var inte jättelätt att se om den har fästpunkter för både skärmar och pakethållare och det vill du ha på en brukscykel.

Jag ska kolla upp det där med fästpunkter för skärmar och pakethållare, tack för tipset. Följande står i en recension till cykeln:

"“Toppenfin cykel med generös utrustningsnivå till priset. Hydrauliska bromsar är värt mycket och att det är 1x9-växlar, dvs ingen framväxel, är stilrent och bra. Upptäckte dock två felaktigheter i beskrivningen, varav en är klart positiv. Vikten är cirka 12,9 kg för L-modellen, och inte 13,9 kg som det påstås i beskrivningen. Däcken är modell VEE Speedster och storleken är inte 700x45C utan 700x40C, alltså något smalare än vad som står.”"

Och de har lyckats skriva mekaniska skivbromsar på ett ställe (det är hydrauliska) osv så man får tyvärr ta vissa uppgifter där med en nypa salt då det är någon stressad anställd som missat lite när hen kört ctrl:c och ctrl:v. De har inte ens ändrat felaktigheten efter att de blev uppmärksammade på den.

"Specifikationer:

HUVUDKOMPONENTER
- Båge: WHITE AX AL R
- Gaffel: WHITE AX ST
- Framnav: Joytech D761DSE
- Baknav: Joytech D762DSE
- Fälgar: WHITE TD18 32h
- Bromsar: Tektro MD-280
- Däck: Urban 700x45C (47-622)
- Hjulstorlek i tum: 28
- Vikt: 13,9 kg

DRIVNING

COCKPIT
- Säte: WHITE Sport Comfort
- Sadelstång: WHITE ControlPost 31,6 mm, dämpad
- Styre: WHITE ControlBar Comp (M=700 mm, L=720 mm)
- Styrstång: WHITE ControlStem Comp 31,8 mm"