Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja service behövs men tex kedjorna får kortare livslängd ju fler klingor man har för de är inte bara smalare utan kassetterna är bredare, även naven blir bredare och gränsen för där det händer är när man går över 9 drev.
Dessutom påverkar det vinklarna på kedjan så slitaget ökar när man väljer nått med 1 klinga fram.
Min erfarenhet säger mig att billigaste underhållet får man med 3x8-9 drivlinor om man inte ska offra cyklingskänsla och välja nått med färre kedjeväxlar. (nterna växlar är lite annorlunda då de oftast har en grövre rak kedja som håller väldigt länge och går växlarna i oljebad är de närmast outslitliga.

Jag tycker nog slitaget är liknande men priset är en stor skillnad. De 11-delade kassetterna är riktigt dyra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tycker nog slitaget är liknande men priset är en stor skillnad. De 11-delade kassetterna är riktigt dyra.

Ja och nu har ju Shimano även 12 delade för landsväg, 3700kr för en 11-34 kassett.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och nu har ju Shimano även 12 delade för landsväg, 3700kr för en 11-34 kassett.

Väldigt saftigt! Märker rätt stor skillnad på 8 och 11 delat. Men osäker på om man märker så stor skillnad mellan 11 och 12.

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Väldigt saftigt! Märker rätt stor skillnad på 8 och 11 delat. Men osäker på om man märker så stor skillnad mellan 11 och 12.

Shimano 11-delad 105, drygt 700 kr.
Shimano 9-delad Sora, 300-400 kr.

Det är billigare vid första anblick men 11-delad är en spindel med de tre största klingorna sammansatta och sedan individuella klingor som går att byta mellan kassetter.

Sora består av de 7 största klingorna i en spindel och sedan de två minsta som separata klingor.

Med ett par klingor köpta så kommer man kunna bygga ihop en kassett i 11-speed om det bara en eller två klingor som är slitna. Det är en helt ny varje gång 9-delad är slutkörd.

Gällande kedja så är det nog hugget som stucket i inköpspris, men 11-delad är det mindre metall i och helt klart känsligare för slask och skit i.

Själv kör jag 11-speed LVG på min cykel. Tidigare 9-speed LVG. Ser egentligen inga bekymmer att köra 8-speed men risken är att det är svårt att få en riktigt lätt växel om man inte är så stark i benen eller kanske ska packa tungt. Tror precis som @Mrqaffe att det rent objektivt är bättre att köra en 8-9-växlad modell.

Jag hade nog som sagt valt en GRX-modell om jag skulle cykla i mycket kuperad terräng.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Om man väljer en cykel med shimano-växlar, hur ska man tänka kring vilket växelpaket man ska sikta på till en hybridcykel för jobbpendling? Tiagra, Deore, 105 (eller något annat, kanske till och med något annat märke?). Det är bitvis väldigt backigt och brant på sträckan som ska cyklas. Det ska cyklas året runt.

Man väljer växlar på samma sätt som man väljer cykel: genom att prova. Jag är inte jättekunnig inom cykelkomponenter men somnat har förstått Shimano är ungefär förra årets toppmodell årets mellansegment och så vidare.

Då jag själv ha en 1x11 mtb kan jag säga att de två lägsta växlarna troligtvis inte är nödvändiga för din pendling, snarare skulle det kunna vara trevligt med en något högre högsta växel. Men återigen: försök att prova dig fram, gärna i en backe men kom ihåg att bara för att det går lätt i en kort backe betyder det inte att det kommer kännas lika lätt i slutet av en lång. 🙂

Pris per mil och underhåll vet jag för lite om för att uttala mig,

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Jag pendlar på en 1x drivlina med 42T fram och 11-25 bak om det är pendling, eller 11-28 om det är gravel som är tanken. Tillfällen då jag använt 25 bak är oerhört lätträknade. Självklart är det individuellt och det beror också på vilken terräng man har, men personligen tycker jag det är viktigare att fokusera på att ha rätt utväxling i det fartområde man tillbringar 90% av tiden än att ha omfånget som krävs för att täcka resterande 10%.
Tidigare körde jag med 50/34 fram och 12-25 bak på en 10-delad kassett, men då använde jag aldrig lilla klingan fram vid pendling. Enda gången jag petade ner kedjan på lilla var när det var motlut och jag hade cykelkärra monterad.

Kan tillägga att jag upplevde livslängden på en 10-delad kedja och en 11-delad som ungefär samma vid en pendlingsvolym på 3,5 mil om dagen året om.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Shimano 11-delad 105, drygt 700 kr.
Shimano 9-delad Sora, 300-400 kr.

Det är billigare vid första anblick men 11-delad är en spindel med de tre största klingorna sammansatta och sedan individuella klingor som går att byta mellan kassetter.

Sora består av de 7 största klingorna i en spindel och sedan de två minsta som separata klingor.

Med ett par klingor köpta så kommer man kunna bygga ihop en kassett i 11-speed om det bara en eller två klingor som är slitna. Det är en helt ny varje gång 9-delad är slutkörd.

Gällande kedja så är det nog hugget som stucket i inköpspris, men 11-delad är det mindre metall i och helt klart känsligare för slask och skit i.

Själv kör jag 11-speed LVG på min cykel. Tidigare 9-speed LVG. Ser egentligen inga bekymmer att köra 8-speed men risken är att det är svårt att få en riktigt lätt växel om man inte är så stark i benen eller kanske ska packa tungt. Tror precis som @Mrqaffe att det rent objektivt är bättre att köra en 8-9-växlad modell.

Jag hade nog som sagt valt en GRX-modell om jag skulle cykla i mycket kuperad terräng.

En 8-delad kostar under 200kr
https://www.atredo.se/kassetter-frikransar-och-bakdrev/shiman...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3km av detdär, svängde om och körde samma spår tillbaks. Ca 2 andetag luft per däck, grepp så man fick ösa med spade och rullmotstånd därefter. Bara några fläckar is men dom gick bra bara man satt helt still och gled över dom Nitecore BR35 i Trail-läge, bägge dioderna på halv effekt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

8-delad har fördelen att använda samma kedja som 6-7-8-delade drivlinor. 9-delade har en egen kedjebredd och kan bli dyrare/svårare att få tag på ibland.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

8-delad har fördelen att använda samma kedja som 6-7-8-delade drivlinor. 9-delade har en egen kedjebredd och kan bli dyrare/svårare att få tag på ibland.

Ja och samtidigt stiger priserna närmast exponentiellt när man hamnar på 10 eller fler.
Vi kan nog i vart fall enas om att man inte ska ha nått över 9 klingor bak för då har man passerat gränsen för vad man kan kalla prisvärt vad än man väljer för nivå eller fabrikat på växlarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Ja och samtidigt stiger priserna närmast exponentiellt när man hamnar på 10 eller fler.
Vi kan nog i vart fall enas om att man inte ska ha nått över 9 klingor bak för då har man passerat gränsen för vad man kan kalla prisvärt vad än man väljer för nivå eller fabrikat på växlarna.

Tror det där är högst personligt, för en beater stämmer det nog oftast.
Jag skulle nog aldrig köpa mig en 3x8 cykel själv så dumt att pusha det på andra.

Visa signatur

Permalänk

Finns det någon cykelhandlare/butik som säljer begagnade cyklar i Stockholm som någon här kan rekommendera att man besöker? Jag börjar, mycket tack vare er, känna att jag har lite koll på vad jag söker för typ av cykel så det är nog dags att slå till på en, helst idag om någon lämplig hittas.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gett mej in i växeldiskussionen så mycket men frågar man mej så är allt under 10-dels bak grovt tillyxat och hyfsat primitivt och inget jag skulle vilja ha på en cykel med lite känsla i. Visst, det går åt fler kedjor med 10/11/12x och dom är ju dyrare men herrejösses vilken skillnad man får i funktion och trivsel.

Har då 1 cykel med 2x10 Deore, en med 2x10 Ultegra och en med 3x10 105 mix och nu fatbike med 1x12, och en gästcykel om man nu ska räkna med den med 3x9 Deore/SLX Har cyklat på allt från fixed gear, 2-3x5-9 däremellan, både SRAM och Shimano ur olika serier och mina favoriter är nog 3x10 och 1x12 vad gäller växelprestanda.

Kassetterna till 1x12 är ännu dyrare än kedjorna, såndär SunRace kostar ca 1100kr så kanske inte nåt för pendlarhojen men 10x kostar ju ca samma som 9x i reservdelar och allt därunder är antingen svårt att hitta bra reservdelar till eller omöjligt.

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Jag undrar vad ni tycker om dessa två modeller vad gäller utväxling om man bor väldigt backigt till. Jag har dålig koll på hur man utläser om dessa har lägre växlar som funkar bra i branta backar.

https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-ane-21-allroundcykel-dam-v...

https://www.xxl.se/white-ax-290-ff-ane-21-hybridcykel-dam/p/1...

https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-wmns-21-hybridc...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shenzhendev:

Jag undrar vad ni tycker om dessa två modeller vad gäller utväxling om man bor väldigt backigt till. Jag har dålig koll på hur man utläser om dessa har lägre växlar som funkar bra i branta backar.

Alla dessa har "snälla växlar", den sista har lägst utväxling.
Största kransen bak är 38T och den främre minsta har 30T.

Ett varv på pedalerna är mindre än ett helt hjulvarv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ok, tack så jättemycket för svaret.

Permalänk
Medlem

Ingår rosten?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Det går ganska enkelt att googla sig till utväxling till cyklar. Spontant tycker jag att alla ser ut att ha en väl upprätt sittställning för en pendlarhoj. Utan hänsyn till specifikationer eller dylikt tycker jag att den här geometrin ser bättre ut: https://www.xxl.se/white-sc-lite-ff-deore-2x9-wmns-21-hybridc...

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu har jag räknat ut gear ratio för cyklarna via den länkade sidan nedan. Den "lättare" har alltså kvoten 0,88 och den "tyngre" har alltså kvoten 1,12 i ratio. Finns det någon generell uppfattning om huruvida det är en skillnad att bry sig om i praktiken om man ska cykla en del i ganska så branta backar? Jag vet ej om jag kommer att ha möjlighet att provcykla cyklarna innan en beställning.

https://www.bikecalc.com/gear_ratios

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Nu har jag räknat ut gear ratio för cyklarna via den länkade sidan nedan. Den "lättare" har alltså kvoten 0,88 och den "tyngre" har alltså kvoten 1,12 i ratio. Finns det någon generell uppfattning om huruvida det är en skillnad att bry sig om i praktiken om man ska cykla en del i ganska så branta backar? Jag vet ej om jag kommer att ha möjlighet att provcykla cyklarna innan en beställning.

Prova med en cykel du har tillgång till och räkna ut utväxlingen på den och bedöm hur det funkade och om du vill ändra något.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Prova med en cykel du har tillgång till och räkna ut utväxlingen på den och bedöm hur det funkade och om du vill ändra något.

Jag har ärligt talat inte tillgång till någon cykel, vi har tyvärr inte haft någon cykel i familjen på ett antal år.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shenzhendev:

Jag skulle säga att 1 i förhållande ger god klättringsförmåga till alla backar utom de utomordentligt brantaste. Mycket packning påverkar såklart negativt.

Både framkrans och bakkassett är slitagedelar och kommer behövas bytas framledes så det går alltid att justera lite uppåt/nedåt om det skulle vara som så att du vill ha hårdare/tyngre på den lättast växeln.

Är du osäker så hade jag nog tagit den med lägst "förhållande", dvs 0.88. Det finns ju nämligen fler kransar på kassetten som gör att du kan cykla i lite mindre branta backar snabbare.

Men tar du den med 1.12 så blir det aldrig lättare än 1.12 utan att byta kassett/framkrans.

Däremot tror jag du har räknat fel med 0.88...
30T/38T = 0.79

Något som kan vara värt att tänka på vid köp av pendlingscykel:
Du kan få på stänkskärmar som passar.
Pakethållare eller panniersrack (cykelväskerack vid pakethållaren)?

Jag cyklar ett par hundra mil om året och har rätt starka ben, jag har 34T/32T = ca 1.05-1.1 i "lättast växel". Det är precis så att jag löser alla backar men inte utan att bli svettig. 0.88 är nog bättre att börja med om du inte cyklat på ett tag.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag har ärligt talat inte tillgång till någon cykel, vi har tyvärr inte haft någon cykel i familjen på ett antal år.

Då lär du nog i vart fall inte vilja ha en cykel växlad för hög fart för det är du för svag i benen för och det går ju alltid att byta utväxling inom rimliga gränser, kollar du databladen på växlarna så anges det vilka kuggintervall de fungerar inom och det går ju oftast att byta till en bakväxel som klarar större omfång om det skulle behövas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skulle säga att 1 i förhållande ger god klättringsförmåga till alla backar utom de utomordentligt brantaste. Mycket packning påverkar såklart negativt.

Både framkrans och bakkassett är slitagedelar och kommer behövas bytas framledes så det går alltid att justera lite uppåt/nedåt om det skulle vara som så att du vill ha hårdare/tyngre på den lättast växeln.

Är du osäker så hade jag nog tagit den med lägst "förhållande", dvs 0.88. Det finns ju nämligen fler kransar på kassetten som gör att du kan cykla i lite mindre branta backar snabbare.

Men tar du den med 1.12 så blir det aldrig lättare än 1.12 utan att byta kassett/framkrans.

Däremot tror jag du har räknat fel med 0.88...
30T/38T = 0.79

Något som kan vara värt att tänka på vid köp av pendlingscykel:
Du kan få på stänkskärmar som passar.
Pakethållare eller panniersrack (cykelväskerack vid pakethållaren)?

Jag cyklar ett par hundra mil om året och har rätt starka ben, jag har 34T/32T = ca 1.05-1.1 i "lättast växel". Det är precis så att jag löser alla backar men inte utan att bli svettig. 0.88 är nog bättre att börja med om du inte cyklat på ett tag.

Det var den inbyggda kalkylatorn som räknade och om jag inte misstog mig så var det 30/34, eller har jag läst så fel?

"- Kassett: Shimano CS-HG31-8, 11-34T
- Vev/vevlager: Shimano FC-TY501-2, 46/30T (175 mm)"

Jag är ganska så stark i benen pga styrketräning men däremot så är min kondition superkass och ju mindre svettig och ansträngd jag "måste" bli under färden desto bättre är det i mitt fall då jag är en person som lätt svettas mycket. Men om den praktiska skillnaden skulle vara minimal (vilket ej verkar vara fallet om jag förstod dig rätt) så skulle det ju blivit annat som fått styra vilken cykel jag väljer. Jag ska tänka på det du säger om stänkskärmar och pakethållare och cykelväskerack. Tack för tipsen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då lär du nog i vart fall inte vilja ha en cykel växlad för hög fart för det är du för svag i benen för och det går ju alltid att byta utväxling inom rimliga gränser, kollar du databladen på växlarna så anges det vilka kuggintervall de fungerar inom och det går ju oftast att byta till en bakväxel som klarar större omfång om det skulle behövas.

Du gör goda poänger. Jag är stark i benen pga styrketräning men har kass kondition, och det känns som att överföringen vad gäller benstyrka från gym => cykling är begränsad så jag tror att du har helt rätt. Jag är bara något osäker på vad den praktiska skillnaden mellan 1,12 och 0,88 i kvot är, men jag fick ju en god vägledning från DavidTheDoom vad gäller detta, och som jag förstod det så verkar det ju vara en markant praktisk skillnad mellan 1,12 och 0,88. Jag förstår att även annat med cykeln spelar roll men det skrevs här i tråden att utväxlingen är det som sannolikt spelar störst roll just i detta fallet.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shenzhendev:

Det var den inbyggda kalkylatorn som räknade och om jag inte misstog mig så var det 30/34, eller har jag läst så fel?

"- Kassett: Shimano CS-HG31-8, 11-34T
- Vev/vevlager: Shimano FC-TY501-2, 46/30T (175 mm)"

Jag är ganska så stark i benen pga styrketräning men däremot så är min kondition superkass och ju mindre svettig och ansträngd jag "måste" bli under färden desto bättre är det i mitt fall då jag är en person som lätt svettas mycket. Men om den praktiska skillnaden skulle vara minimal (vilket ej verkar vara fallet om jag förstod dig rätt) så skulle det ju blivit annat som fått styra vilken cykel jag väljer. Jag ska tänka på det du säger om stänkskärmar och pakethållare och cykelväskerack. Tack för tipsen.

Stämmer, många siffror, jag virrar, tyckte det stod 38, men det var nog någon annanstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Du gör goda poänger. Jag är stark i benen pga styrketräning men har kass kondition, och det känns som att överföringen vad gäller benstyrka från gym => cykling är begränsad så jag tror att du har helt rätt. Jag är bara något osäker på vad den praktiska skillnaden mellan 1,12 och 0,88 i kvot är, men jag fick ju en god vägledning från DavidTheDoom vad gäller detta, och som jag förstod det så verkar det ju vara en markant praktisk skillnad mellan 1,12 och 0,88. Jag förstår att även annat med cykeln spelar roll men det skrevs här i tråden att utväxlingen är det som sannolikt spelar störst roll just i detta fallet.

Ja vid cykling använder man inte benstyrka så mycket som lungor och hjärta för att ta sej fram. Man försöker hålla en någotsånär jämn belastning och byter växel efter terrängen instället för att accelerera eller sakta in vid mindre mot/med lut. Klart större backar är ju annat.

En bra övning är att hålla en viss hastighet och se hur låg växel man klarar av att spinna bekvämt i. Nånstans runt 75-90rpm börjar många studsa i sadeln och det är nåt man behöver öva bort om man ska pendla. Börja med en enkel fart där det är lätt att styra, säg 20km/h eller så uppskattat och spinn tills du flåsar ögonen ur dej.

Visa signatur

Permalänk

Jag hittade detta, nu är det ju på en roadbike och med mer vältränade personer i åtanke, men det kanske ändå kan vara intressant som någon typ av tumregel.

"What gear ratio is best for climbing?
A common setup on a road bike adapted for climbing is a compact road crankset with 50-34 chainrings and an 11-32 cassette, which gives a lowest gear of 34:32 or a ratio of 1.06:1.

https://bikehike.org/what-gear-to-use-when-going-uphill-on-a-...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shenzhendev:

Jag hittade detta, nu är det ju på en roadbike och med mer vältränade personer i åtanke, men det kanske ändå kan vara intressant som någon typ av tumregel.

"What gear ratio is best for climbing?
A common setup on a road bike adapted for climbing is a compact road crankset with 50-34 chainrings and an 11-32 cassette, which gives a lowest gear of 34:32 or a ratio of 1.06:1. There are useful tools for turning speed into cadence when using a certain gear ratio here and here."

https://bikehike.org/what-gear-to-use-when-going-uphill-on-a-...

Jag hade nog inte läst in allt för mycket på den där sajten....
Verkar vara någon form av autogenererad klick-farm för annonserna på sidan.

Går du till "Home" så pratar de om fiskar...

Citat:

At what speed should I change gears on a motorcycle?
While most bikes are happy shifting at 5,000 to 7,000 RPMs, it is best to judge by the sound and feel of the engine. As you move faster, its pitch will increase. When the pitch is high, it is time to shift. If you shift too soon, you will hear the engine struggle, which will help you learn the correct shift points.

Citat:

What gears do pro cyclists use for climbing?
Pros often use a 55×11-tooth high gear for time trials. On flat or rolling stages they might have 53/39T chainrings with an 11-21T cassette. In moderate mountains they switch to a large cog of 23T or 25T.

Det sista stämmer inte alls, 30-32T är inte ovanligt när det pratas berg och mindre än 25T tror jag nog inte att någon kör med längre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade nog inte läst in allt för mycket på den där sajten....
Verkar vara någon form av autogenererad klick-farm för annonserna på sidan.

Går du till "Home" så pratar de om fiskar...

Det sista stämmer inte alls, 30-32T är inte ovanligt när det pratas berg och mindre än 25T tror jag nog inte att någon kör med längre.

Se där, stress, okunskap och google är inte en bra kombination vid informationssökning.