IKEA levererar ny take på modermodemet, själva hjärtat i hårddisken

Permalänk
Medlem

IKEA levererar ny take på modermodemet, själva hjärtat i hårddisken

Sprang precis på detta fina CPU-ställ med hjul på IKEAs hemsida.

Hur sugen är du på att införskaffa ett alldeles förträffligt härligt CPU-ställ med hjul?

Permalänk
Hedersmedlem

Den är tyvärr för bred för många chassin, bara rätt stora som passar ens minimum-bredden.

Mer om IKEAs satsning och samarbete med ASUS finns att läsa i diverse artiklar såsom
https://www.sweclockers.com/nyhet/32784-ikea-och-asus-gaming-...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

CPU-hållare kallade de produktkategorin förr. Det är alltså inget nytt för IKEA

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hah, har faktisk undrat länge hur jag kan få tag på detta, tackar för tipset

Permalänk
Medlem

"Min. bredd: 250 mm" vad tusan, mitt chassi är 210mm... Vad är det för megachassin det är tänkt att man ska ha, Corsair 800D??

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Den är tyvärr för bred för många chassin, bara rätt stora som passar ens minimum-bredden.

Mer om IKEAs satsning och samarbete med ASUS finns att läsa i diverse artiklar såsom

Tror kanske du missade skämtet här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Tror kanske du missade skämtet här

Inte alls, det är bara så gammalt och vedertaget att jag antog att det inte var poängen med tråden utan att CPU-hållaren genuint var en nyhet för TS.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om jag inte minns fel så var väl dator och CPU en gång i tiden typ synonymer men känns lite otidsenligt idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om jag inte minns fel så var väl dator och CPU en gång i tiden typ synonymer men känns lite otidsenligt idag

Nä dator det var skärmen och själva datorn kallades för hårddisk vad jag minns

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

CPU-hållare är nog faktiskt den vanligaste beteckningen på såna produkter, även om mer teknikinriktade säljare brukar kalla dem datorhållare istället. Som du säger var det vanligt förr i tiden att kalla hela "lådan" för CPU, och kontorsmöbelindustrin har inte riktigt hängt med utvecklingen i datorterminologi

Permalänk
Medlem

Gjorde ett eget cpu ställ med en planka och 4 små hjul. billig och passade min dator perfekt . målar man den svart smälter den in väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

CPU-hållare är nog faktiskt den vanligaste beteckningen på såna produkter, även om mer teknikinriktade säljare brukar kalla dem datorhållare istället.

Alla vet ju att CPU är den vedertagna förkortningen för ComPUter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skrivet av improwise:

Skrivet av perost:

CPU-hållare är nog faktiskt den vanligaste beteckningen på såna produkter, även om mer teknikinriktade säljare brukar kalla dem datorhållare istället. Som du säger var det vanligt förr i tiden att kalla hela "lådan" för CPU, och kontorsmöbelindustrin har inte riktigt hängt med utvecklingen i datorterminologi

Se där, man lär sig något nytt varje dag. Verkar än idag vara ett vedertaget namn på denna typ av produkt (vilket en googling förstås hade avslöjat direkt) Alldeles oavsett, den mentala bilden av en produkt i ordets rätta bemärkelse gav åtminstone mig själv ett litet fniss sådär på kvällskvisten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den fungerar precis som den ska. Ikea levererar ännu en gång!

Permalänk
Medlem

Tsss, en CPU-hållare behöver inte vara så där stor, det räcker ju med en sån här:

Edit: Haha @xSean145 gjorde sitt inlägg medan jag skrev mitt, i tråden ser det ut som en otroligt torr uppläxning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag tror faktiskt den lever kvar än idag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Skrivet av Kattus:

"Min. bredd: 250 mm" vad tusan, mitt chassi är 210mm... Vad är det för megachassin det är tänkt att man ska ha, Corsair 800D??

Det är väl måttet på själva "CPU-hållaren", inte minimala måttet på datorn. Dock blir det väl inte jättesnyggt med en smalare dator med kanterna som sticker upp och så, men fungerar lär det ju göra i alla fall.

Min tanke var att det var mer för "fulltower", "midi-" och mindre har man kanske på skrivbordet. Samtidigt kollade jag mitt chassi som är fulltower och det är 232mm brett, så för smalt för att bli snyggt ändå.