CD Projekt Red avslöjar nytt spel i The Witcher-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är jag den enda som hatar Untreal motorn? Ingenting ser realistiskt ut i den och fysiken i den är under all kritik. Jag blev mer imponerad av Source motorn när den var ny.

Jag har inte så bra koll men den där demon dom visade så väl rätt så fin ut? (1:38)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har inte så bra koll men den där demon dom visade så väl rätt så fin ut? (1:38)
https://youtu.be/qC5KtatMcUw?t=93

Motorn spelar ganska lite roll om de väljer att inte nyttja den fullt ut. Du kan ju göra ett spel som ser snyggare ut i en äldre motor om du vill. Har aldrig sett något tech demo som motsvarat verkligheten än. återstår att se om de här kommer vara först. crysis var ett spelbart tech demo. det skulle jag vilja se innan jag kan avgöra hur det blir.

Hoppas dom lyckas göra det bra och inte gör en CP2077 igen. har inte spelat det än faktiskt. tappade sugen efter alla bugg rapporter både av vänner och på nätet. kanske är fixat nu?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är jag den enda som hatar Untreal motorn? Ingenting ser realistiskt ut i den och fysiken i den är under all kritik. Jag blev mer imponerad av Source motorn när den var ny.

Ser mer realistiskt ut än någon annan motor jag har sett?

https://youtu.be/WQdy2uxvNe0?t=598

https://youtu.be/fWfvxiohxls?t=558

Andra ser väldigt platta ut i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Motorn spelar ganska lite roll om de väljer att inte nyttja den fullt ut. Du kan ju göra ett spel som ser snyggare ut i en äldre motor om du vill. Har aldrig sett något tech demo som motsvarat verkligheten än. återstår att se om de här kommer vara först. crysis var ett spelbart tech demo. det skulle jag vilja se innan jag kan avgöra hur det blir.

Hoppas dom lyckas göra det bra och inte gör en CP2077 igen. har inte spelat det än faktiskt. tappade sugen efter alla bugg rapporter både av vänner och på nätet. kanske är fixat nu?

Man kan inte göra samma saker i gamla motorer som man kan göra i UE5.
Vilken annan motor som helst hade kraschat om man importerade en zbrush-modell med tiotals miljoner trianglar.

Man behöver inte göra flera olika modeller i olika upplösning (LOD (level of design/detail)).

Det kan man göra i UE5 och det gör att man kan hoppa över flera tidskrävande och långtråkiga stek i spelutvecklingen.

edit: redigerade och la till lite med text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Man kan inte göra samma saker i gamla motorer som man kan göra i UE5.
Vilken annan motor som helst hade kraschat om man importerade en zbrush-modell med tiotals miljoner trianglar.

Givetvis men utnyttjar man dom inte så spelar det ingen roll?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Givetvis men utnyttjar man dom inte så spelar det ingen roll?

Det kommer man garanterat, med 100% säkerhet, att göra, men motorn är helt ny och vi har bara inte sett potentialen än.
(Kolla de två länkarna jag postade som svar på ett annat inlägg. Jämför med alla andra spel i städer. (Eller låt bli om du inte vill inse hur platta och livlösa alla andra ser ut.))

edit: Man kan se en hel del som gör att det syns att det är fake, och om några år kommer vi säga samma sak om Matrix.. Fan vad platt det såg ut

Att man kan importera högupplösta 3dmodeller direkt utan att behöva optimera dem kommer att göra enorm skillnad.

(Pixelart-spel och allt sånt påverkas inte så klart för de försöker inte se verklighetstroget ut.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Det kommer man garanterat, med 100% säkerhet, att göra, men motorn är helt ny och vi har bara inte sett potentialen än.
(Kolla de två länkarna jag postade som svar på ett annat inlägg. Jämför med alla andra spel i städer. (Eller låt bli om du inte vill inse hur platta och livlösa alla andra ser ut.))

edit: Kul också att om några år kommer vi säga samma sak om Matrix

Att man kan importera högupplösta 3dmodeller direkt utan att behöva optimera dem kommer att göra enorm skillnad.

(Pixelart-spel och allt sånt påverkas inte så klart för de försöker inte se verklighetstroget ut.)

Ja det ser snyggt ut. Får hoppas de använder sig av potentialen och att inget annat ställer till det nu när dom ska lära sig en helt ny motor.
Antar att dom MÅSTE visa framfötterna rejält nu efter CP2077 fiaskot.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det ser snyggt ut. Får hoppas de använder sig av potentialen och att inget annat ställer till det nu när dom ska lära sig en helt ny motor.
Antar att dom MÅSTE visa framfötterna rejält nu efter CP2077 fiaskot.

Grejen är att man inte behöver lära sig nåt nytt utan bara skippa flera steg som man redan har lärt sig, som förut krävdes.

Alla som har lärt sig att designa spel de senaste 20 åren har lärt sig på samma sätt och det finns många olika dedikerade program som inte behövs alls längre (krävs fortfarande för andra motorer).

Och Unreal Engine 5 är ju gratis och öppen för alla.. UE5 är (för mig som har nördat med sånt här i ca 20 år) en sorts milstolpe.

Att inte behöva bekymra sig över antalet trianglar är enormt (global illumination också). Det sparar hur mycket tid som helst och "låser upp" kreativiteten när de inte behöver tänka på det längre.

Permalänk
Medlem

CDPR och ett nytt stort rollspel, vad kan gå fel? Det tråkiga är ju att man inte kommer tro ett smack av de dom berättar om spelet under utvecklingen. Hoppas det är 100% lockdown tills det släpps, det är nog det bästa för alla inblandade....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hoppas man får spela som Ciri i huvudrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Grejen är att man inte behöver lära sig nåt nytt utan bara skippa flera steg som man redan har lärt sig, som förut krävdes.

Alla som har lärt sig att designa spel de senaste 20 åren har lärt sig på samma sätt och det finns många olika dedikerade program som inte behövs alls längre (krävs fortfarande för andra motorer).

Och Unreal Engine 5 är ju gratis och öppen för alla.. UE5 är (för mig som har nördat med sånt här i ca 20 år) en sorts milstolpe.

Att inte behöva bekymra sig över antalet trianglar är enormt (global illumination också). Det sparar hur mycket tid som helst och "låser upp" kreativiteten när de inte behöver tänka på det längre.

Men spelen blir så klart inte bättre än vad spelutvecklarna klarar av.

Unreal Engine 5 har låst upp möjligheten att göra visuellt helt otroliga spel på ett sätt som inte var möjligt före UE5 (i spel då), så om spelet ser ut som skit i UE5 så vet du att de som har designat det visuella inte är tillräckligt duktiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Det kommer man garanterat, med 100% säkerhet, att göra, men motorn är helt ny och vi har bara inte sett potentialen än.
(Kolla de två länkarna jag postade som svar på ett annat inlägg. Jämför med alla andra spel i städer. (Eller låt bli om du inte vill inse hur platta och livlösa alla andra ser ut.))

edit: Man kan se en hel del som gör att det syns att det är fake, och om några år kommer vi säga samma sak om Matrix.. Fan vad platt det såg ut

Att man kan importera högupplösta 3dmodeller direkt utan att behöva optimera dem kommer att göra enorm skillnad.

(Pixelart-spel och allt sånt påverkas inte så klart för de försöker inte se verklighetstroget ut.)

Det är inte så bara bara att byta till en helt ny spelmotor och sen utnyttja den till max.

Nanite har också sina svagheter. Prestandan minskar exponentiellt med upplösningen (detta alltså utöver den vanliga prestandaförlusten vid högre upplösning). Man måste designa runt Nanite för att det ska funka bra. Sen har det inte heller stöd för dynamiska meshar och det kan inte hantera växtlighet, så det lämpar sig främst för vissa typer av miljöer.

Permalänk
Inaktiv

"This is an exciting moment as we’re moving from REDengine to Unreal Engine 5"

Buuu, Scheibe engine.

Permalänk
Sötast

Jag har alltid älskat motorbyte, det brukar innebära enorma skillnader.

Just här kan man ju undra hur deras egna motor egentligen mår dock.
Med tanke på att deras motor är väldigt moderniserad med tanke på Cyberpunk så kunde man ju trott att de fortsatt på den. Ett byte nu (rent grafiskt iaf) kan väl ses som en sidegrade. Men rent tekniskt i övrigt så har de nog stött på en del problem inhouse...

Skrivet av Dinkefing:

Är jag den enda som hatar Untreal motorn? Ingenting ser realistiskt ut i den och fysiken i den är under all kritik. Jag blev mer imponerad av Source motorn när den var ny.

Unreal Engine 3 var jag mycket ofta ovän med.
Men 4an är solid, 5an lär bli ännu grymmare.

Source kommer alltid vara den mest imponerande motorn för sin tid. Den är fantastisk.
Hade önskat en fortsättning på den, men valve verkar inte bry sig lika mycket om att licensiera ut en hel motor längre. Sjukt synd då deras motorer ändå varit relativt populära.

Pillar all min "spelutveckling" i UE4. Hade gärna hoppat över till Source2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Håller inte med. Visst, spelet hade en del buggar. Men underhållningen tyckte jag var bättre än en del witcher-spel.

Tråkigt manus, stelt skådespel av Keanu som var hela hypen med spelet. Levde heller inte upp till RPG-aspekten med "många valmöjligheter" då dina valmöjligheter är nästintill obefintliga när det handlar om olika saker som kan ske och hur det kan påverka storyn. Om man bara ser spelet som ett linjärt shooter looter spel som borderlands så funkar det nog. Men som open world rollspel, inte alls.

Permalänk
Medlem

Hur ska dem kunna göra ett spel som är lika fantastiskt som witcher 3 när alla deras developers har lämnat studion och det väll ingen kvar längre av witcher 3 skaparna som jobbar kvar på cd projekt red som t.ex Karolina stachyra som skrev bloody baron questet, ett av dem bästa i spelet. Medans andra viktiga personer av studion lämnat och skapat en ny studio (rebel wolves).

Deras "multi-year" partnership dem talar om får en att fundera om det nu riskerar att vara mer till det än bara användning av motor utan även kommer komma med ett exklusivt eller åtminstone tids exklusivt avtal om release på epic store istället för steam vilket hade varit emot mycket av vad CDPR står för.

Hade varit intressant med ett witcher spel som har fokus på vesimir i hans prime eller vägen mot hans prime men det lär bli ett Ciri spel vilket också hade varit trevligt. Sen får man hoppas att dem inte gör som vissa developers där dem hoppas att dem kan få mer sälj genom att gå åt ett överdrivet woke håll. Missförstå mig inte har inget problem med tillägg utav PoC eller HBTQ+ personer i spel men det märks snabbt när det blivit tillagt i spelet på ett naturligt vis eller inlagt för att checka av någon slags "diversifieringslista".

Det är även förvånande att dem redan gått in i development på nästa witcher spel men samtidigt varken visat eller ens släppt witcher 3 next gen versionen är det inte bättre att först bli klar med det projektet och sedan lägga alla resurser på nästa spel speciellt ett witcher spel som är deras "flaggskepps" spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Mycket spännande. Med mixen av att Witcher 3 ofta talades om i sammanhang om de bästa spelen någonsin, och hade enormt bra support, och att de hade en rent katastrofal release av Cyberpunk så vet man deras maxkapacitet samt att de vet att de måste nå den igen för att kunna återställa åtminstone en del av sitt rykte. Förhoppningsvis blir det bra i slutändan.

Förhoppningsvis blir det enklare denna gången då CP2077 utvecklade spelet och spelmotorn parallellt vilket devs snackat om har varit a gift and a curse, eftersom deras arbete konstant förändrats. Jag antar att W3 blev så pass bra eftersom de hade all erfarenhet, verktyg etc från de två tidigare spelen. Lite som att Cyberpunk 2079 kanske blir det perfekta spelet CP2077 förväntades vara.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hoppas dom lyckas göra det bra och inte gör en CP2077 igen. har inte spelat det än faktiskt. tappade sugen efter alla bugg rapporter både av vänner och på nätet. kanske är fixat nu?

Om det släpptes som en alpha är det beta idag. Jag är ett stort fan av spelet men det finns fortfarande mer att finputsa. Funktioner i UE5 som nanite hade troligen kunnat vara lösningen på många buggar/glitchar som stör mig då o då.

Skrivet av Allexz:

Just här kan man ju undra hur deras egna motor egentligen mår dock.
Med tanke på att deras motor är väldigt moderniserad med tanke på Cyberpunk så kunde man ju trott att de fortsatt på den. Ett byte nu (rent grafiskt iaf) kan väl ses som en sidegrade. Men rent tekniskt i övrigt så har de nog stött på en del problem inhouse...

Gissningsvis så har REDengine 4 dragits med växtvärk när de jobbade på Cp2077. Kanske övergången till UE5 kan ge utvecklarna mer kreativ frihet och låta dem fokusera på att utveckla spelet istället för spelmotorn?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det verkar inte som det, enligt ett svar på Twitter om just det. Där svarar de att de inte planerar göra spelet exklusivt till någon butik, samarbetet med Epic Games är bara relaterat till licensiering och utveckling av UE5 ser det ut som

Edit: Har uppdaterat artikeln med detta

Hmmm, är ju ganska vanligt att Devs slipper betala för licensen om spelet blir 1år exklusivt, kinda deal, så jag är lite skeptisk.
Vi får väl se hur det blir. Vore ju jätte klantigt om det inte stämde det dom säger nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Förhoppningsvis blir det enklare denna gången då CP2077 utvecklade spelet och spelmotorn parallellt vilket devs snackat om har varit a gift and a curse, eftersom deras arbete konstant förändrats. Jag antar att W3 blev så pass bra eftersom de hade all erfarenhet, verktyg etc från de två tidigare spelen. Lite som att Cyberpunk 2079 kanske blir det perfekta spelet CP2077 förväntades vara.

Om det släpptes som en alpha är det beta idag. Jag är ett stort fan av spelet men det finns fortfarande mer att finputsa. Funktioner i UE5 som nanite hade troligen kunnat vara lösningen på många buggar/glitchar som stör mig då o då.

Gissningsvis så har REDengine 4 dragits med växtvärk när de jobbade på Cp2077. Kanske övergången till UE5 kan ge utvecklarna mer kreativ frihet och låta dem fokusera på att utveckla spelet istället för spelmotorn?

Lättare att hitta folk också.

Men jag är skeptisk, CDPR är inte alls samma studio som för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Nästan 8 år från första avslöjande av CP2077 tills det kom...
Så kring 2030 kommer detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är jag den enda som hatar Untreal motorn? Ingenting ser realistiskt ut i den och fysiken i den är under all kritik. Jag blev mer imponerad av Source motorn när den var ny.

Antar att du totalt missat UE5 i så fall.

Bra att så många slutar med pre-order. Man ska aldrig betala för något innan man fått leverans.

Permalänk
Medlem

Trevlans, är ett stort fan av framförallt Witcher 3 så denna nya serie spel ser jag fram emot.

Men första delen är ju minst två år bort, jag tror närmare 3 år, så det är egentligen inte mycket att bli uppspelt över riktigt ännu

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Blir ju ingen pre-order efter Cyber-fiasko, men ser endå fram emot det och håller fingrarna.

Permalänk
Medlem

Hoppas förstås att detta blir bra.
Att de tar in UE5 känns som ett vettigt val, förmodligen en lärdom från CP2077s utveckling.

En av få positiva saker som ses i tråden är väl annars att folk börjat tänka om vad gäller att köpa grisen i säcken, hoppas det inte är begränsat till CDPR dock. Hela spelindustrin skulle må bra av att kunderna slutade med de dumheterna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

I och med att nästan alla personer som var med och utvecklade Witcher 3 har lämnat/blivit sparkade från företaget så är jag ganska tveksam till detta. Tror närmare bestämt att jag inte bryr mej. Larian Studios visar vägen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du kan ju göra ett spel som ser snyggare ut i en äldre motor om du vill.

Pga nanite så är det i princip omöjligt att göra något motsvarande i en äldre motor med motsvarande geometrisk komplexitet om du inte vill få en slideshow.

Nanite möjliggör i princip obegränsad geometrisk detaljrikedom till en minimal prestandakostnad.

Detta är det största och viktigaste klivet inom datorgrafik någonsin, inga andra framsteg kommer i närheten av nanite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Pga nanite så är det i princip omöjligt att göra något motsvarande i en äldre motor med motsvarande geometrisk komplexitet om du inte vill få en slideshow.

Nanite möjliggör i princip obegränsad geometrisk detaljrikedom till en minimal prestandakostnad.

Detta är det största och viktigaste klivet inom datorgrafik någonsin, inga andra framsteg kommer i närheten av nanite.

Som sagt förutsatt att du använder det. Tror knappast detta viktigaste klivet någonsin inom grafik. Finns många mer intressanta milstolpar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat

Skrivet av Aka_The_Barf:

Motorn spelar ganska lite roll om de väljer att inte nyttja den fullt ut. Du kan ju göra ett spel som ser snyggare ut i en äldre motor om du vill. Har aldrig sett något tech demo som motsvarat verkligheten än. återstår att se om de här kommer vara först. crysis var ett spelbart tech demo. det skulle jag vilja se innan jag kan avgöra hur det blir.

Hoppas dom lyckas göra det bra och inte gör en CP2077 igen. har inte spelat det än faktiskt. tappade sugen efter alla bugg rapporter både av vänner och på nätet. kanske är fixat nu?

Hej, jag spelar CP2077 nu och rekommenderar det starkt och du får ett bra spel till en ännu bättre peng idag.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Grafikmotorer börjar bli lite som chiptillverkning. Det krävs enorma investeringar för att hålla en grafikmotor aktuell med den senaste tekniken och samtidigt se till att den är optimerad och buggfri. Det finns bara ett fåtal stora spelmotorer kvar som nästan alla licensierar istället för att utveckla en egen.

Förhoppningsvis leder det till att CDPR kan lägga mer fokus på själva spelet. Ett av problemen med Cyberpunk var väl att de utvecklade spelmotorn parallellt med spelet, så den var konstant i ett halvfungerande skick vilket hindrade arbetet för de som jobbade med grafik, gameplay o.s.v.

Jag håller med dig. Samtidigt är det en fördel att utveckla en egen motor om man har kompetensen, då man får full kontroll och kan anpassa den. Det är inte riskfritt att försöka anpassa en motor som Unreal för Witcher. Något vi såg när Bioware försökte anpassa Frostbite för sina behov. CDPR har massor med kompetens kring RedEngine som nu rinner ut i sanden. Visst kan de bygga upp den på nytt kring Unreal och Unreal ska vara generiskt nog att det ska fungera till många olika genres av spel. CDPR måste ha gjort bedömningen, som du säger, att de i långa loppet inte kan investera nog i RedEngine för att hänga med i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man ska aldrig betala för något innan man fått leverans.

Måste vara jobbigt att aldrig kunna beställa en vara på internet

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |