Permalänk

Varför väljer folk att börja hamra och borra efter 21 på kvällen en vanlig vardag?

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
Hexacore Anne Pro 2 Iso - Philips Fidelio X2HR
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det har aldrig varit högertrafik för gående. Det är en klassisk gubbism som uppstått för att förmågan att tänka i andra termer än bilism är omvänt proportionell till gubbifikationen. Se bara vad majoriteten inlägg i den här tråden handlar om.

Det är däremot i vissa situationer påbjudet för gående att hålla till vänster, eller som det uttrycks i 1916 års vägtrafikstadga:

Vid möte å gångbana böra de mötande vika till vänster.

Fast 1916 år vagtrafikstadga är inaktuell. Numera finns ingen generell sådan regel. Man går hur man vill om det inte finns någon lokal föreskrift som säger något annat. Sökte i min kommun men det fanns ingen. Sen stod det ingenting om hur lokal föreskriften ska vara så jag tycker att jag kan hitta på en väldigt lokal förskrift, t.ex. "När du ser mig komma så gå ur vägen". Travesti på låten "Sixteen tons" (When you see me coming, better step aside. A lot of men didn't, a lot of men died) fast jag nog inte tänkt mig så långtgående konsekvenser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Faktum är att det är högertrafik för gående, men det är inte allmänt känt. Fast man skall gå till vänster om man är ute på vägarna för att då ser man de fordon som kommer emot en på samma sida och kan hoppa undan.

På gång/cykelbana så är det litet efter vad som är skyltat/målat, men gående har företräde.

Självklart totalförvirrat.

Problemet är att det är otydligt vad som gäller i många situationer. Är det blandad trafik alltså med fordon så ska man som gående hålla till vänster relativt fordonen för att möta trafiken istället för att den närmaste kommer bakifrån. Det är förstås rätt logiskt. Problemet är att detta inte gäller, inte är logiskt, i de flesta andra situationer.

Gatan här utanför exempelvis ser ut som (vänster till höger): Gångbana, cykelbana med ankommande trafik, parkeringar (men det är inte så relevant), ankommande bilar, ankommande spårvagn, "avgående" (alltså i min riktning) spårvagn, avgående biltrafik, parkering igen, avgående cykelbana, gångbana. Går jag på högra trottoaren så bör jag alltså hålla till höger för att minska risken att bli påkörd bakifrån av en cykel på cykelbanan. Går jag på den vänstra trottoaren så bör jag också hålla till höger vid möte för att jag ska möta cyklarna som kommer mot mig och de jag möter inte ska bli påkörda bakifrån. Hade inte cykelbanan varit där så gäller ju ändå samma sak. Går man till höger på en trottoar så hamnar alla så långt bort som möjligt från ankommande trafik. Och detta gäller väl även på en landsväg eller så, om man går på vänstersidan där, vilket man bör göra, och möter en annan gående som alltså går på "fel" sida, så bör man hålla till höger i det mötet för att minimera risken att någon blir påkörd bakifrån.

Sen kan man diskutera hur man ska gå på gångvägar där det inte finns annan trafik, men det är kanske inte så viktigt. Å andra sidan så brukar det ju landa i samma regler som för biltrafik ungefär. I större köpcentrum med mycket folk så brukar man gå på högersidan exempelvis, ibland är detta uppmärkt med skyltar, ibland försöker de styra detta genom att ingången till höger sett från utsidan, och utgången till vänster. Det är inte alltid så förstås, ofta finns inga regler eller konventioner alls, men finns det regler så är det ju högertrafik. I långa rulltrappor som i tunnelbanan gäller, precis som för bilar, långsamma till höger och till vänster är "omkörningsfilen".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

Varför väljer folk att börja hamra och borra efter 21 på kvällen en vanlig vardag?

Välkommen till min hyresrättsbyggnad!

Händer väl en gång i veckan och ibland oftare att någon granne får för sig att spontanrenovera efter kl.18:00!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Händer väl en gång i veckan och ibland oftare att någon granne får för sig att spontanrenovera efter kl.18:00!

Man undrar lite hur dessa människor tänker 😶

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Man undrar lite hur dessa människor tänker 😶

Dom som renoverar och tar hand om sina bostäder ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Vid 18 känns ju fine, folk har ju jobb. Senare på kvällen dock. bör man verkligen tänka om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

En rolig sak är när fastighetsskötaren (eller miljövärden) sätter igång lövblåsaren innan sju på morgonen för att "städa" runt sandlådan. Jag fattar inte motiveringen där riktigt, en kvast är sjukt mycket snabbare och helt tyst, och dessutom slipper man spy ut en massa skitgiftiga tvåtaktsavgaser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vi som har jobb kan ju liksom inte göra det när man är på jobbet. Vill du hellre ha det innan klockan 7 på morgonen eller? Har inga problem med att folk låter efter 18. Efter 21 börjar det bli lite sent. Efter 22 är big no no!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Dom som renoverar och tar hand om sina bostäder ?

Gissar på att du bor i hus eller är den som hamrar efter 21, lmao

Visa signatur

7800X3D-32gb-7800XT
BAHNHOF <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D-ryd:

...
Dagens gubbgnäll från mig är på folk som inte vet vilken sida man ska hålla sig på när det är en gemensam gång- och cykelbana.
Man får ju zick zacka som en galning och ständigt kolla bakåt när man byter sida så att man inte får en cykel/moped/elscooter i röven.

Hur svårt ska det vara att bara hålla till vänster?! [på GEMENSAM cykel- och gångbana]
2018 så kom alltså den här nya regeln:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/flera-tittare-reag...
https://www.expressen.se/motor/trafik/gangtrafik-till-vanster...
Kan inte kommunerna bara sätta upp skyltar så att det blir lite ordning och reda? Det är ju kaos..
...

(Av "lokal erfarenhet":
Det hjälper inte med (att kommunen sätter upp) skyltar och målar tecken på gång(&/eller)cykel-banan: folk vimsar stokastiskt runt ändå: Gärna med en (eller flera) hund(ar) i lång koppel som springer i slumpmässig riktning kors och tvärs över gemensam gång- och cykelbana)

Transportstyrelsen:

Citat:

Det finns inga generella regler för vilken sida du som är gående ska använda på en gångbana eller gångväg. Det kan finnas lokala föreskrifter och de är då utmärkta med vägmärken.

enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
...
Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.

Sen att den uppenbara gå inte på cykelbana (och v.v. cykla inte på en didikerad gångbana)) inte diskuteras är väl kanske något annat? (För där finns väl inte mycket att diskutera där egentligen?)

Det viktigaste är nog ändå: Bär reflex så syns du i mörker/skymmning/gatubelysning!

Permalänk
Snusfri

Varför i hela fridens dagar finns det 3st olika ventiler för psykelslangar?
Det finns alltså minst 3st: Dunlop (cykelventil), Auto/Schrader (bilventil) och Presta (racerventil)

Det räcker mer än väl med 1, Dunlop och Presta kan vi förkasta, Schrader räcker mer än väl och underlättar för alla då samma används på bilar och andra fordon.

Idioti.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

snajk skriver bra om lövblåsare.
För några år sedan hade jag en granne som väsnades hela dagen med sin lövblåsare. Löven var blöta, därför gick det trögt. Själv krattade jag min gräsmatta samma dag på ca. en timme. Det finns extra breda räfsor som fungerar bra på raksträckorna.

Permalänk
Medlem

Folk som bara måste köra om i tät dimma på isig vägbana och kurvig väg måste ha någon form dödslängtan.

Permalänk
Avstängd

Jag måste gnälla av mig lite om egoismen i trafiken (eller parkeringen mer kanske).

Igår stod jag utanför en restaurang och väntade på min take-away på lunchen. Utanför finns det några parkeringar som var upptagna, men det fanns många lediga bara på andra sidan gatan, typ tio platser inom 20 meter. Då kommer det en bil, självklart en stor diesel-SUV, som ställer sig mestadels på trottoaren och över cykelbanan, men också ut i gatan i en ganska stor korsning. Killen i bilen sitter sen kvar med motorn igång och pillar med telefonen i några minuter, jag tänkte att han kanske stannade tillfälligt för att kolla kartan eller så, men sen gick han in och beställde mat. Hela tiden kommer det bilar som får sakta ner och köra runt, cyklister som får ta en annan väg och ett par större lastbilar kom knappt förbi. Sen kom hans son, antar jag, det ligger en grundskola rätt nära så det var väl inget konstigt, men ungen sätter sig i bilen och kollar på sin telefon. Sen kommer farsan med maten, lägger den i bagagen och sätter igång motorn, men kör inte ändå utan sitter kvar med näsan i telefonen i flera minuter. Under tiden får fler bilar får snirkla sig förbi och ett antal cyklister får köra över trottoarkanten och ut i vägbanan. Sen åker de. Totalt stod han kanske där i en kvart, men motorn igång i tio minuter, så uppenbarligen hade han inte bråttom. Hur svårt är det att gå tio-tjugo meter? Det finns övergångsställen och allt liksom.

Jag vet inte riktigt varför jag stör mig så. Men det är ju ganska vanligt utanför restauranger och andra populära ställen att bilar (i princip alltid av en viss typ) parkerar helt åt skogen, och det känns som detta bara har ökat det sista. Till exempel på "mitt" bageri som är rätt poppis, så mycket att det är kö på lördagarna från öppning fram till lunch åtminstone. Varje gång jag står i den kön kommer det folk och dubbelparkerar, ställer sig över trottoaren, parkerar på tvären längs gatan så att fronten blockerar trottoaren och baken vägen, och så vidare. Samma personer har en tendens att försöka gå förbi hela kön också, "Jaså, stod ni i kö?" "Nej vi står 30 pers på rad här för att det är så kul...". Ibland önskar man att man kunde göra någon form av envarsgripande fast med P-böter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jag måste gnälla av mig lite om egoismen i trafiken (eller parkeringen mer kanske).

Igår stod jag utanför en restaurang och väntade på min take-away på lunchen. Utanför finns det några parkeringar som var upptagna, men det fanns många lediga bara på andra sidan gatan, typ tio platser inom 20 meter. Då kommer det en bil, självklart en stor diesel-SUV, som ställer sig mestadels på trottoaren och över cykelbanan, men också ut i gatan i en ganska stor korsning. Killen i bilen sitter sen kvar med motorn igång och pillar med telefonen i några minuter, jag tänkte att han kanske stannade tillfälligt för att kolla kartan eller så, men sen gick han in och beställde mat. Hela tiden kommer det bilar som får sakta ner och köra runt, cyklister som får ta en annan väg och ett par större lastbilar kom knappt förbi. Sen kom hans son, antar jag, det ligger en grundskola rätt nära så det var väl inget konstigt, men ungen sätter sig i bilen och kollar på sin telefon. Sen kommer farsan med maten, lägger den i bagagen och sätter igång motorn, men kör inte ändå utan sitter kvar med näsan i telefonen i flera minuter. Under tiden får fler bilar får snirkla sig förbi och ett antal cyklister får köra över trottoarkanten och ut i vägbanan. Sen åker de. Totalt stod han kanske där i en kvart, men motorn igång i tio minuter, så uppenbarligen hade han inte bråttom. Hur svårt är det att gå tio-tjugo meter? Det finns övergångsställen och allt liksom.

Jag vet inte riktigt varför jag stör mig så. Men det är ju ganska vanligt utanför restauranger och andra populära ställen att bilar (i princip alltid av en viss typ) parkerar helt åt skogen, och det känns som detta bara har ökat det sista. Till exempel på "mitt" bageri som är rätt poppis, så mycket att det är kö på lördagarna från öppning fram till lunch åtminstone. Varje gång jag står i den kön kommer det folk och dubbelparkerar, ställer sig över trottoaren, parkerar på tvären längs gatan så att fronten blockerar trottoaren och baken vägen, och så vidare. Samma personer har en tendens att försöka gå förbi hela kön också, "Jaså, stod ni i kö?" "Nej vi står 30 pers på rad här för att det är så kul...". Ibland önskar man att man kunde göra någon form av envarsgripande fast med P-böter.

Måste fråga, "ditt" bageri, är det möjligtvis franska bageriet i Majorna (på Koopmansgatan)? Fick bara en känsla av detta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rich:

Måste fråga, "ditt" bageri, är det möjligtvis franska bageriet i Majorna (på Koopmansgatan)? Fick bara en känsla av detta.

Yes. Kön är värt det i mina ögon, brödet är underbart och priserna bra. Det finns andra bagerier som nästan når samma kvalitet, även om det är ovanligt, men då får man ju typ betala 100-150 för ett bröd. Hos franska bagaren ligger alla bröd, om det inte är dubbeldegar, under 30 möjligtvis 35 om man köper något special eko-bröd eller så. Visserligen är de ofta ganska små, men bröd är ju godast färskt ändå så ett jättebröd hjälper liksom inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Yes. Kön är värt det i mina ögon, brödet är underbart och priserna bra. Det finns andra bagerier som nästan når samma kvalitet, även om det är ovanligt, men då får man ju typ betala 100-150 för ett bröd. Hos franska bagaren ligger alla bröd, om det inte är dubbeldegar, under 30 möjligtvis 35 om man köper något special eko-bröd eller så. Visserligen är de ofta ganska små, men bröd är ju godast färskt ändå så ett jättebröd hjälper liksom inte.

Japp, franska bagarn är en klassiker. Är från Majorna och gick på Karl Johansskolan. Va det mat som inte föll en i smaken, traskade man över till franska bagarn och åt mig mätt på skolbulle. Är ju alltid kö där på morgonen och folk parkerar hej vilt, vilket är sjukt störigt!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

(Av "lokal erfarenhet":
Det hjälper inte med (att kommunen sätter upp) skyltar och målar tecken på gång(&/eller)cykel-banan: folk vimsar stokastiskt runt ändå: Gärna med en (eller flera) hund(ar) i lång koppel som springer i slumpmässig riktning kors och tvärs över gemensam gång- och cykelbana)

Transportstyrelsen:
Sen att den uppenbara gå inte på cykelbana (och v.v. cykla inte på en didikerad gångbana)) inte diskuteras är väl kanske något annat? (För där finns väl inte mycket att diskutera där egentligen?)

Det viktigaste är nog ändå: Bär reflex så syns du i mörker/skymmning/gatubelysning!

Trafikförodningen (1998:1276) Säger däremot:

Citat:

7 kap. Bestämmelser för gående på väg
1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren ska gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen.

Märkligt att Transportstyrelsen skriver så annorlunda. De måste väl ändå förhålla sig till Trafikförordningen och inte tvärt om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harmacy:

Trafikförodningen (1998:1276) Säger däremot:
Märkligt att Transportstyrelsen skriver så annorlunda. De måste väl ändå förhålla sig till Trafikförordningen och inte tvärt om.

De säger ju exakt samma sak. Det är inte reglerat helt enkelt. På gemensamma gång- och cykelbanor rekommenderas att man håller sig till vänster, samma om man går på landsväg eller liknande i vägrenen.

Sen kanske det varierar beroende på plats eller så, men här i alla fall så är det vanliga att gå till höger om man är på en trottoar eller på annat sätt dedikerad gångbana. Men det är en stor skillnad på en dedikerad gångbana och en som också är cykelbana exempelvis, eller att gå längs med en bilväg utan trottoar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det finns alltså minst 3st: Dunlop (cykelventil), Auto/Schrader (bilventil) och Presta (racerventil)

Det räcker mer än väl med 1, Dunlop och Presta kan vi förkasta, Schrader räcker mer än väl och underlättar för alla då samma används på bilar och andra fordon.

Idioti.

Jag tror Presta kom till för att racercyklar hade väldigt smala fälgar

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Japp, franska bagarn är en klassiker. Är från Majorna och gick på Karl Johansskolan. Va det mat som inte föll en i smaken, traskade man över till franska bagarn och åt mig mätt på skolbulle. Är ju alltid kö där på morgonen och folk parkerar hej vilt, vilket är sjukt störigt!

Kanske dags att tipsa lapplisorna om att de har pengar att skörda där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Idioti.

...och sen finns det långa o korta varianter av några.

Permalänk
Medlem

Ventilgummi på cyklar är ett mörker, de går sönder för ofta.

Permalänk
Skrivet av THB:

Idioti.

Ett Youtubeklipp om ämnet. https://www.youtube.com/watch?v=L3j05dsUKbw
Förenklat Dunlop(cykelventil) borde bort. Jag tänker att folk gillade den förr mycket då de var sparsamma och renoverade allt. Jag själv har lagat många punkteringar och bytt gummi på ventilen.
Men idag så köper man en ny slang, då man inte vill riskera att få punktering många mil bort.

Presta (racerventil) är smalare, lättare och håller tryck bättre. Det som är förvånande är att den ändå är så vanlig till vanliga cyklar. Jag har flera gånger köpt en sådan ventil då det inte har funnits andra alternativ. Och jag brukar köra med en helt vanlig pump till dessa. Det finns adaptrar att köpa men inget jag minns att jag har använt.

Jag själv upplever inte cykelventilproblemet idag som något större problem då så många pumpar tar alla. För länge sedan så hade man problem att ens mountinebike hade bilventil, men idag så är det endast Dunlop(cykelventil) som skulle ställa till lite problem att man inte alltid har tillgång till den, men man brukar alltid ha någon adapter liggande någonstans.
Så jag skulle aldrig idag välja Dunlop(cykelventil) ventilen. Men köper jag en superbillig cykel med denna i, så väntar jag med att byta slang tills den går sönder.

Permalänk

Något som stör mig mycket är vad jag skulle kalla falsk marknadsföring av maträtter. Det finns den där klassiska med hamburgare i restauranger, men jag har börjat handla mycket färdigmat. Och min uppfattning är att bilden på paketen ofta inte ens har samma råvaror som det man köper. Det spelar ingen roll hur försiktig och petig man än är, man kan inte i närheten få ett samma resultat.
-Min bild. Den som ska fotografera får några färdigrätter skickade till sig och diverse information. Sedan tar personen och sticker till olika butiker och köper råvaror för att på ett snyggt sätt göra samma rätt med inte alltför stor skillnad och fotografera denna.

Men om alla producenter var tvungna att ta ett foto på hur maten i förpackningarna ser ut så hade nog folk ratat dessa fast de egentligen idag inte är så missnöjda, så kanske är det bäst som det är, men jag tycker vissa tillverkare går till överdrift.
*edit*
Det finns lite youtubeklipp om detta: https://www.youtube.com/watch?v=9TP4tMHt4DY

Permalänk
Medlem

Det var ingen hemma på COOP när de skulle leverera mitt paket.
Missförstå inte, jag har bara angett postnummer så det skulle till COOP från början.

lol.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nu kommer lite äkta gubbgnäll; sopsortering!

Bostadsområdet har nyligen bytt från ett sopkärl till två stora tunnor halvt nedgrävda i marken (en för sopor, en för komposterbart).
Personligen tycker jag det är en bra grej, matsvinnet kan lika gärna komma till användning. So far so good.

Och trots påminnelser från värden om att skilja på sopor och komposterbart, så har några få lokala förmågor satt i system att slänga vanliga sopor i kompostkärlet.

Jag blir så trött. Sopkärlet är inte ens en meter bredvid.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bebben:

Nu kommer lite äkta gubbgnäll; sopsortering!

Bostadsområdet har nyligen bytt från ett sopkärl till två stora tunnor halvt nedgrävda i marken (en för sopor, en för komposterbart).
Personligen tycker jag det är en bra grej, matsvinnet kan lika gärna komma till användning. So far so good.

Och trots påminnelser från värden om att skilja på sopor och komposterbart, så har några få lokala förmågor satt i system att slänga vanliga sopor i kompostkärlet.

Jag blir så trött. Sopkärlet är inte ens en meter bredvid.

Skitbra system, vi har det också. Inte nedgrävda dock, villor så alla har egna. Den lokala återvinningsstationen har det lite träligare. De fick gå ut med förtydligande info i brevlådorna. (förstår inte ens hur man kan missförstå, stod extremt tydligt i informationsbladen).

En del har nämligen inte förstått grejen, utan åkt in med behållarna i tunnorna till återvinningsstationen och tömmer dom och lämnar dom. Sen har de trott att kommunen ska köra tillbaka dem så att de ska fyllas igen för att upprepa processen.

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Gött, planerade att jobba hemifrån imorgon pga det fina vädret så jag kunde sitta ute i trädgården med en laptop, men bonden som arrenderar marken runt gården kör för tillfället ut grisgödsel. Luktar sådär lagom död ute nu..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11