Alienwares bildskärm med QD-OLED-panel får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Synd att den endast har en DisplayPort. Varför ha fler HDMI 2.0 som inte ens klarar fullspec på skärmen. Hoppas andra tillverkare släpper något billigare utan alla kompromisser som G-Sync modulen tvingar på.

Mm kan drömma attt uppföljaren får 38 tum, högre upplösning, ny g-sync modul som stödjer hdmi 2.1, passivt kyld och utgångspris under 10k, vilken dröm

För övrigt har jag samma g-sync modul i min alienware 38 och aldrig hört den efter 1 år men finns ju olika sorters öron.

Permalänk
Medlem

Bara jag som fortfarande väntar på bekräftelsemejlet från dell? Beställde innan kl 13 och fått mejl att beställningen är mottagen men sen tyst.

Permalänk
Medlem

Hade varit sjukt intressant för min del om den inte var curved då det inte faller mig i smaken. De tester jag kollat på YT verkar älska skärmen för det mesta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphix:

Bara jag som fortfarande väntar på bekräftelsemejlet från dell? Beställde innan kl 13 och fått mejl att beställningen är mottagen men sen tyst.

Jag beställde ~19.00 och fick bekräftelse mailet några minuter efter det order mottagen mailet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Hade varit sjukt intressant för min del om den inte var curved då det inte faller mig i smaken. De tester jag kollat på YT verkar älska skärmen för det mesta.

Man glömmer bort att skärmen är böjd 10 minuter efter att man satt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Jag beställde ~19.00 och fick bekräftelse mailet några minuter efter det order mottagen mailet.

Typiskt. Får kontakta Dell imorgon helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Man glömmer bort att skärmen är böjd 10 minuter efter att man satt sig.

100% BS. Jag har en 34" curved 144Hz just nu, som jag använt dagligen i något år+. Som sagt, smaksak. Det stör mig kanske inte så mycket i spel, men i tex Photoshop ställer det till det lite för mig. Kanske fungerar för andra, men inte riktigt för mig. :/ Även 2 kompisar som varit här och använt skärmen i iaf ~5 timmar har sagt samma sak, utan att jag ens nämnt vad jag tycker innan.

Har den nu sida vid sida med en flat 32"-skärm, och det är ett enkelt val för min del.

Ett annat problem är att vissa spel inte riktigt gillar ultrawide. I tex Rocket League så "croppar" den bort lite på över- och underkant om man kör i native upplösning. Att streama spel blir inte heller ultimat då man får köra "black bars" horisontellt, och spelet blir utzoomat. Lösningen på det är att croppa bort kanterna på sidorna av skärmen (880px) för att få "normal" 16:9 stream, och då tappar man lite bildkvalitet istället och det kan bli fult med avskuren HUD i ganska många spel. Det har iofs inte med curved att göra, men ultrawide och curved är mer eller mindre default nuförtiden.

Säger inte att det är dåligt för alla rakt av, men för min del så är det inte optimalt och har vissa nackdelar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ett annat problem är att vissa spel inte riktigt gillar ultrawide. I tex Rocket League så "croppar" den bort lite på över- och underkant om man kör i native upplösning. Att streama spel blir inte heller ultimat då man får köra "black bars" horisontellt, och spelet blir utzoomat. Lösningen på det är att croppa bort kanterna på sidorna av skärmen (880px) för att få "normal" stream, och då tappar man lite bildkvalitet istället och det kan bli fult med avskuren HUD i ganska många spel.

Hade inte något sådant problem med Rocket League när jag spelade det för en massa år sedan. Du har ju full kamera kontroll, FoV, camera distance/height som fixar det du nämner. RL var nog en av de bästa spelen i 21:9 i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hade inte något sådant problem med Rocket League när jag spelade det för en massa år sedan. Du har ju full kamera kontroll, FoV, camera distance/height som fixar det du nämner. RL var nog en av de bästa spelen i 21:9 i min mening.

I lobbyn är det inzoomat. Inne i matcher så är det inte samma problem.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Fick in en beställning till början av april för 10,9k men funderar på att avbeställa på grund av fläkten + textskärpan och invänta C2 42” vid Black Friday istället. Svår beslutsångest då det förmodligen är ett bra pris men det känns inte som att man vill ha en fläkt som varvar upp och ner inuti en skärm.

#19534321

TL;DR: Min LG OLED har också artefakter som är klart synliga, tror inte dessa är värre än någon annan skärm

Skrivet av Trihxeem:

Som webutvecklare gör det där lite ont att se. Kul för kunder att det funkar men det där är ju inte reko kodat någonstans! Att förlita sig på att klienten sköter sig är en big no-no haha.

Haha, jag kan förstå det... den sidan är verkligen inte bot-skyddad i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Hade den inte varit så sjukt ful (ingen hardcore gamer) så hade jag sneglat på den där. Specen är ju rätt imponerande för priset.
**Edit... Såg inte upplösningen dock. Faller bort pga det.

Håller helt med dig skitful design och inte ens 4k uhd. Går bort rakt av vilket är synd. Lg 42 tums oled är jag mer inne på men den är för jäkla stor. Hade det varit en 32 tum hade jag beställt direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Som webutvecklare gör det där lite ont att se. Kul för kunder att det funkar men det där är ju inte reko kodat någonstans! Att förlita sig på att klienten sköter sig är en big no-no haha.

Ja, att en massa kunder hittar sätt att köpa ens produkter vill man gärna undvika så klart

Permalänk
Medlem

Ändå lite intressant att mycket av den kritiken som framfördes mot OLED tidigare som låg ljusstyrka, risk för burn in, dålig texthantering osv. inte verkar gälla nu längre när man satt på en Display Port och kapat bort en bit av höjden

Permalänk

satan så sugen man blir för 10k, sitter här och tänker på om man ska trycka på köp knappen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

grattis till ditt 3 meter djupa skrivbord

Jag rockar en 55" på 1,5m avstånd, men skulle potentiellt kunna sitta närmre rent storleksmässigt ändå, fast då skulle däremot 4K inte kännas tillräckligt längre. Så 42" borde funka fint på runt metern gissningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ändå lite intressant att mycket av den kritiken som framfördes mot OLED tidigare som låg ljusstyrka, risk för burn in, dålig texthantering osv. inte verkar gälla nu längre när man satt på en Display Port och kapat bort en bit av höjden

Vet inte om du missat det, men QD-OLED är en annorlunda paneltyp än LG:s OLED paneler som används i deras TV-apparater.
Eftersom Samsung använder blåa oleds och kvantprickar så tappar de mycket mindre i ljusstyrka än LG:s WRGB (eller rättare sagt RWBG) så de kan köras både ljusstarkare och ska tåla inbränning bättre.

Och ljusstyrkan ÄR högre: Alienwareskärmen klarar 250+ nits utan ABL till skillnad mot LG OLED som snarare ligger runt 150... Och Alienware kan blåsa på närmre 1000 nits på mindre ytor under kortare tid.
Risken för burn-in är ju dock svår att sia om nu när tekniken är ny, men Alienware själva verkar ju rätt säkra, då garantin omfattar burn-in av vad jag läst... Men absolut: varje pixel är sin egen källa så de kommer slitas ojämnt på tillräckligt lång sikt.

Pixelstrukturen är speciell dock, så jepp, viss strul med texthantering finns... Nobody's perfect

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ändå lite intressant att mycket av den kritiken som framfördes mot OLED tidigare som låg ljusstyrka, risk för burn in, dålig texthantering osv. inte verkar gälla nu längre när man satt på en Display Port och kapat bort en bit av höjden

Kritiken? Låter mer som väl missinformerade individer. Burn-in är inte en grej längre, att folk fortfarande håller på... Ljusstyrkan är mer än man någonsin kommer vilja dra på, för precis som alla andra skärmar så kalibrerar man för 90-100 nits. Majoriteten som redan äger skärmen säger att texten är en none-issue. Precis som alla som bajsa på sig när det visade sig att 48CX hade textproblem tack vara WRGB strukturen, och vad hände? Man vande sig. Men vet du vad kan man inte kan vänja sig med? 1000:1 i kontrast efter man har haft någon form av OLED-panel hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag rockar en 55" på 1,5m avstånd, men skulle potentiellt kunna sitta närmre rent storleksmässigt ändå, fast då skulle däremot 4K inte kännas tillräckligt längre. Så 42" borde funka fint på runt metern gissningsvis.

Haha, okej.

Sitter själv 3 meter från min 55 tv och det känns perfekt, måste bli huvudvridning på 1,5 meter. Sen är ju de flesta skrivbord inte mer än 80-100cm i djup så blir väldigt svårt att trycka in större än 34-38 ultrawide utan att det blir jobbigt.

Permalänk
Medlem

Hade beräknad leverans 12e april ... Kollade nyss och nu är den skickad. Beräknas vara framme på fredag.

Tack igen för F5-tricket och kampanjkoden. <3 Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, att en massa kunder hittar sätt att köpa ens produkter vill man gärna undvika så klart

ja om priset är fel så vill man nog det

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Kollat i princip varenda dag senaste veckorna för att hinna knipa en, men igår var jag tydligen upptagen med annat.
Ser ut som att F5-tricket inte funkar längre, men jag lyckades klippa ihop en länk som la den i min varukorg och la en beställning med tidigare nämnda rabattkod.
Nu får man hålla tummarna för att dom inte fimpar beställningen.
Leverans var beräknad till början av augusti

Om fler vill testa så är detta länken för att tvinga in den i varukorgen:
https://www.dell.com/sv-se/shop/serviceselection/210-bdsz

edit: beställning bekräftad!

Permalänk

Vad fick alla för leveransdatum och när la ni beställningen?
Jag fick bekräftelsen 22/3 12:00
Leverans 23 Maj

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pålis:

Synd att den endast har en DisplayPort. Varför ha fler HDMI 2.0 som inte ens klarar fullspec på skärmen. Hoppas andra tillverkare släpper något billigare utan alla kompromisser som G-Sync modulen tvingar på.

Det finns förmodligen så extremt få alternativ av PCB:er utvecklade för skärmar där det är både DisplayPort och HDMI 2.1/FRL-kapabla anslutningar att de därför inte kunna möta efterfråga och produktionsvolymerna. Så för att kunna lansera och även leverera skärmen måste de ta till äldre men också tillgänglig hårdvara.

Särskilt som denna bygger på G-Sync-modulen ska sägas.

Sådana här saker utmärker tyvärr alltid första generationen produkter.

Permalänk
Avstängd

Den har tydligen någon defekt... finns en artikel här på swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jafka:

Den har tydligen någon defekt... finns en artikel här på swec.

Defekt är att ta i, isåfall kan man säga att varje monitor är defekt. Man får alltid offra upp något, IPS så får du sämst kontrast, VA får du smearing, sämre vinklar osv. Här får du nu en snutta mindre skarpa pixlar. Tar fortfarande OLED över allt annat LCD skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Vad fick alla för leveransdatum och när la ni beställningen?
Jag fick bekräftelsen 22/3 12:00
Leverans 23 Maj

Beställde igår 22/3 ca 13:40, bekräftelsemail landade 13:51. Fick också 23/5 för leverans.

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Vad fick alla för leveransdatum och när la ni beställningen?
Jag fick bekräftelsen 22/3 12:00
Leverans 23 Maj

Bekräftelse 12:08. Har samma beräknade datum som du.

Edit: Testade just att lägga skärmen på nytt i kundkorgen. Beställer man idag så är beräknade datumet 2:a augusti.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk

Lägger man en beställning nu så funkar inte DASAWMON23 och leveransen är i Augusti

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Lägger man en beställning nu så funkar inte DASAWMON23 och leveransen är i Augusti

Fungerade för mig ganska nyss:
https://imgur.com/a/kpkROw6

Men leverans "senast" i aug stämmer.

EDIT: Fick nyss mail att ordern var bekräftad (inkl. rabatten).

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Bekräftelse 12:08. Har samma beräknade datum som du.

Edit: Testade just att lägga skärmen på nytt i kundkorgen. Beställer man idag så är beräknade datumet 2:a augusti.

Bekräftelse 14.48. Leveransdatum 23/5.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''