Permalänk
Hedersmedlem

Vilken hand använder du musen med?

Enkel fråga

Är du vänster / högerhänt, och vilken hand använder du musen med?

Själv är jag vänsterhänt och använder musen i vänster hand, och har fått höra att det är "nära noll" människor som använder musen i vänster hand. Lite nyfiken på hur ovanligt det faktiskt är!

Har försökt täcka upp alla möjliga scenarion i detta, men det är ju en anrik Sweclockers-tradition att klaga på svarsalternativen, så om jag ändå missat något så är det bara att klaga

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet att min fru är vänsterhänt men har musen till höger

Sry , du tiggde om det

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Saknar alternativet att min fru är vänsterhänt men har musen till höger

Sry , du tiggde om det

Det löser du genom att din fru skapar ett Sweclockers-konto och röstar

Permalänk
Medlem

Har haft flera kollegor som är vänsterhänta och flyttat musen till vänster om tangentbordet varje gång de skall använda den. Jag föreslog att vi skulle koppla in en till + musmatta för att underlätta, men det tyckte de var för krångligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kwirek:

Har haft flera kollegor som är vänsterhänta och flyttat musen till vänster om tangentbordet varje gång de skall använda den. Jag föreslog att vi skulle koppla in en till + musmatta för att underlätta, men det tyckte de var för krångligt.

Jo, det är ju onekligen krångligt, det är enklare om musen bara får ligga där den hör hemma, till vänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Enkel fråga

Är du vänster / högerhänt, och vilken hand använder du musen med?

Själv är jag vänsterhänt och använder musen i vänster hand, och har fått höra att det är "nära noll" människor som använder musen i vänster hand. Lite nyfiken på hur ovanligt det faktiskt är!

Har försökt täcka upp alla möjliga scenarion i detta, men det är ju en anrik Sweclockers-tradition att klaga på svarsalternativen, så om jag ändå missat något så är det bara att klaga

Jag är själv vänsterhänt och känner två till vänsterhänta gejmers.

Ingen av oss har nog någonsin funderat på att byta till vänster

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Vet inte riktigt vilket val som passar bäst. Är högerhänt och har musen till höger hemma. Men på jobbet har jag den till vänster för att minsta risken för musarmbåge.

Så 50/50 höger vänster typ. 😋

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Jag är själv vänsterhänt och känner två till vänsterhänta gejmers.

Ingen av oss har nog någonsin funderat på att byta till vänster

Nä, man brukar väl inte byta från det man redan är van vid. Det är som lite allt annat i världen som vänsterhänta får leva med, man får leva med att lära sig klippa med höger hand, numera får man åtminstone inte stryk om man håller pennan i vänster åtminstone, i alla fall inte de flesta.

Jag skulle nog kunna vänja mig vid att ha musen i höger hand också, men det är inte min preferens bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jawik:

Vet inte riktigt vilket val som passar bäst. Är högerhänt och har musen till höger hemma. Men på jobbet har jag den till vänster för att minsta risken för musarmbåge.

Så 50/50 höger vänster typ. 😋

Jag tror att svarsalternativet "Jag använder musen lika ofta i höger som vänster hand." passar in på dig förutsatt att du kör mus lika mycket på jobbet som hemma.

Om du känner att du använder musen mer hemma eller mer på jobbet så passar de andra alternativen nog in bättre.

Är du osäker på hur mycket du kör musen hemma jämfört med på jobbet så finns det programvaror som du kan installera på din dator som fungerar som en "miltalsmätare" för mus. Du får installera det hemma och på jobbdatorn (efter att ha fått programmet godkänt av din IT-avdelning, så klart!), och återkomma när du känner att du har nog med underlag för om du kör musen mer hemma eller på jobbet.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att många vänsterhänta använde musen på höger sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har musen på vänster sida på jobbet och höger sida hemma. Dock inte spegelvänt utan t ex vänster knapp fungerar på samma sätt oavsett om jag är på jobbet eller hemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Hade ingen aning om att många vänsterhänta använde musen på höger sida.

Jag visste att det förekom men jag hade ingen aning att det var så vanligt.

I skrivande stund med 53 svar verkar jag vara den enda på Sweclockers som har musen i vänster hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag är själv vänsterhänt och känner två till vänsterhänta gejmers.

Ingen av oss har nog någonsin funderat på att byta till vänster

Känns ju bra för det mesta men att som vänsterhänt rita med höger känns lite fel.

Permalänk
Medlem

Oj vilken knepig fråga. Fick musarm för några år sedan och har haft en lång resa med olika möss och tekniker.

Till en början köpte jag en ambidextriös mus som jag använde med vänster arm. Hade min högra kvar så alternerade rätt mycket.

Sedan köpte jag en kulmus som jag använde på antingen höger eller vänster.

Sen prövade jag Rollermouse som man ju styr med båda. Gillade den förutom att handlederna gick ner för mycket.

Efter detta köpte jag ett delat tangentbord(ergodox ez) och då började jag ha kulmusen i mitten.

I nuläget kör jag ingen mus alls. Tangentbordet är programerbart och tillåter en att styra musen. Så numera håller jag inne J och kör runt pekaren med ESDF. (Tangenterna är ortholinjära så det är som att använda piltangenterna). Super smidigt att inte behöva flytta armen överhuvudtaget, handen kan ligga kvar på hemraden! Precisionen är sådär men fungerar utmärkt för jobbet. Ska jag spela spel vid datorn använder jag en vanlig mus men det händer rätt sällan.

Permalänk
Medlem

Är ambidext och använder båda händerna lika flitigt till allt möjligt. Nu använder jag dock mus till största del med höger hand då min huvuddator har en mus för högerhänta (MX518 som inte finns för vänsterhänta vad jag vet) och står på höger sida men har ett par andra datorer där jag använder vänster, mina gamla Amigor t.ex. då de står placerade så att det är mer praktiskt använda vänster hand och amigamössen är liksidiga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skriver med penna med vänster, håller gaffeln i vänster och dricker ur glas/flaska med vänster. Så gott som allt annat jag kan komma på inklusive datormus är höger hand. Vet inte vad jag ska rösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

Precis det här undrar jag också

Visa signatur

Dator Privat: None
Dator Arbete: Macbook pro 13" M1, 2020
Telefon: Nothing phone (1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

ESDF och Ctrl som "push to talk" och Alt som "modifier".

Permalänk
Medlem

Vänsterhänt och har alltid använt med högern, blev så när alla andra i familjen använde med högern på familjedatorn.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

Personligen kör jag PLÖÄ istället för WASD i de flesta spel. Untantaget är de (få) spel där man själv inte får välja binds, men ska spelet vara sånt brukar det bli att jag inte spelar det alls.

Men när jag spelade MMO-spel för länge sedan hade jag pilarna för förflyttningar och mina spells på numpad.

Är det något spel där jag bara behöver panorera kartan är det oftast pilarna som gäller.

Permalänk
Medlem

Har f.övr. lite frågor till den enda personen som röstade "är högerhänt och använder vänster hand".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är högerhänt, och använder oftast musen med höger hand.

Jag är högerhänt, och använder o̶f̶t̶a̶s̶t̶ alltid musen med höger hand.

Permalänk
Medlem

På jobbet har jag musen på vänster sida och hemma har jag den på höger för att variera

Permalänk
Medlem

Kan dom som kör med vänsterhand visa deras tangentbord/mus setup? Är själv vänsterhänt och vill känna mig lite inspirerad

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Personligen kör jag PLÖÄ istället för WASD i de flesta spel. Untantaget är de (få) spel där man själv inte får välja binds, men ska spelet vara sånt brukar det bli att jag inte spelar det alls.

Men när jag spelade MMO-spel för länge sedan hade jag pilarna för förflyttningar och mina spells på numpad.

Är det något spel där jag bara behöver panorera kartan är det oftast pilarna som gäller.

Exakt så gör jag med, fast jag är högerhänt och alltid använder musen med höger hand.
Gissar att det beror på att det första spelet jag testade på PC styrdes med piltangenterna, sedan dess har det suttit kvar och funkar kanon. I CS hade jag jump på numpad 0 och byte vapen på numpad Del Granater osv använde jag Delete, End och Pagedown knapparna till ovanför piltangenterna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

På tiden jag började använda mus var jag ambidexter (kunde skriva två olika texter samtidigt med varsin hand., med nästan lika dålig handstil på bägge😜)
Sen stagnerade det så jag blev vänsterhänt till största del. Skriver vänster har hockey och bandyklubbor *felvänt* så jag hade nog en fallenhet åt vänsterhänthet ändå. Och ambidextertricket är orimligt svårt numera.
Men musen är ju till höger på datorn så det och nån annan småsak har satt sig till konformitet med massan...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni som har musen på vänster sida av tangentbordet - använder ni fortfarande WASD för spel? Om inte, vart flyttar ni händerna?

Jag använder WASD, tummen på CTRL för att ducka sen lillfingret på mellanslag för att hoppa och sen blir det ringfingret för F knappen.

Finns förmodligen mycket bättre alternativ men jag har växt upp med det här.

Permalänk
Moderator
Forumledare

För alla som har lite svårt med det här med teknik så betyder ”mus” pekdonet man använder för att navigera i datormaskinen.

Kuliga skämt annars, om det hade varit en annan sida där man kanske är först med att fälla ett sådant skämt 👍🏻

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag är högerhänt och använder inte ’oftast’ musen i höger hand, jag har den alltid i höger hand.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.