Söndagsmatiné: Nintendo Game Boy möter GTA V och Crysis

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Nintendo Game Boy möter GTA V och Crysis

Den gamla handhållna spelkonsolen uppgraderas med trådlös uppkoppling och mottar på ett snillrikt sätt strömmade spel som visas på den lågupplösta skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Haha, epic!

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Fan snart kan man väl minea med en Gameboy 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Dags o köpa en game boy då innan scalpers lägger beslag på alla.

@RVX
https://www.theverge.com/tldr/2021/3/29/22356862/mining-bitco...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Dags o köpa en game boy då innan scalpers lägger beslag på alla.

@Ravix
https://www.theverge.com/tldr/2021/3/29/22356862/mining-bitco...

Asså haha 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Shit han kör DOOM på sin GameBoy? (/s)

Sjukt coolt att detta kan fungera alls. Programmet gör alltså ingenting mer än att maxa processorn på att kopiera datan från wifi-chippet, coolt att det går att göra

Lite som in-home-streaming, men både före och efter sin tid... detta hade nog fungerat felfritt på GBA eller PSP dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fan snart kan man väl minea med en Gameboy 😂

det är gammalt redan förra året kunna man börja bryta bitcone med sin gamla gameboy https://www.sweclockers.com/nyhet/31648-nintendos-klassiska-g...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

det är gammalt redan förra året kunna man börja bryta bitcone med sin gamla gameboy https://www.sweclockers.com/nyhet/31648-nintendos-klassiska-g...

Jam såg länken @Talonmas länkade

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Coolt

Men om jag skulle prova/använda det hade jag nog föredragit en lösning för Game Boy Color eller Game Boy Advance så att man får det i färg.

Hade det varit på Game Boy Advance så finns även GBA SP som har upplyst skärm vilket kan göra det lättare att se vad som händer även under mindre optimala ljusförhållanden.
Att GBA har ytterligare två knappar kan också vara en fördel.
Samt fler färger och lite högre upplösning på skärmen.

Men sett till utmaning att få till en "användbar lösning" så är det större utmaning att göra det för original Game Boy.
Imponerande att han lyckats få till en streaming lösning för Game Boy.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Shit han kör DOOM på sin GameBoy? (/s)

Sjukt coolt att detta kan fungera alls. Programmet gör alltså ingenting mer än att maxa processorn på att kopiera datan från wifi-chippet, coolt att det går att göra

Lite som in-home-streaming, men både före och efter sin tid... detta hade nog fungerat felfritt på GBA eller PSP dock

Detta var nog ändå snäppet coolare än personen som "körde" doom på ett "graviditetstest" får jag säga! Detta är ju en helt orörd (vad jag förstår) gameboy, och det är bara själva kassetten som är moddad

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Detta var nog ändå snäppet coolare än personen som "körde" doom på ett "graviditetstest" får jag säga! Detta är ju en helt orörd (vad jag förstår) gameboy, och det är bara själva kassetten som är moddad

Ja själva Game Boyen ska vara standard så vitt jag förstod det.
Men däremot används den "bara" för fjärrstyrning (vilket Game Boy inte heller är gjort för).
Så själva spelet körs på någon annan dator eller tv spel.
Knapparna på Game Boy blir i stort sett som en fjärrkontroll/handkontroll.
Sen att sända tillbaka en bild och få det i ett format som Game Boy kan visa är mer avancerat.
Men fortfarande så körs inte spelet lokalt på själva Game Boyen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Detta var nog ändå snäppet coolare än personen som "körde" doom på ett "graviditetstest" får jag säga! Detta är ju en helt orörd (vad jag förstår) gameboy, och det är bara själva kassetten som är moddad

Jag skrev det främst för att han spenderade säkert en minut av videon på att säga att han inte kör doom på enheten, utan bara visar bilden jag gjorde det missförståndet han aktivt bad oss inte göra, men inser nu att det inte var roligt alls

Det han gjorde här är nog bland det coolaste jag sett på länge, ska inte alls minska ner hans fullträff med min tveksamma humor

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av GuessWho:

Ja själva Game Boyen ska vara standard så vitt jag förstod det.
Men däremot används den "bara" för fjärrstyrning (vilket Game Boy inte heller är gjort för).
Så själva spelet körs på någon annan dator eller tv spel.
Knapparna på Game Boy blir i stort sett som en fjärrkontroll/handkontroll.
Sen att sända tillbaka en bild och få det i ett format som Game Boy kan visa är mer avancerat.
Men fortfarande så körs inte spelet lokalt på själva Game Boyen.

Fast, knapparna på gameboyen är ju bara "fjärrkontroller" till kassetten även när man spelar mario, kan man ju säga, dom skickar iväg en signal som snappas upp av något. Den här killen verkar bara ha kodat om så att det går via wifichippet. Men ja, det är ju ett extra lager med komplexitet som gör det snäppet vassare än att "bara" strömma video

Skrivet av medbor:

Jag skrev det främst för att han spenderade säkert en minut av videon på att säga att han inte kör doom på enheten, utan bara visar bilden jag gjorde det missförståndet han aktivt bad oss inte göra, men inser nu att det inte var roligt alls

Det han gjorde här är nog bland det coolaste jag sett på länge, ska inte alls minska ner hans fullträff med min tveksamma humor

Oj då förstod jag nog inte ditt skämt, aja, det viktigaste är att vi är överens om att det här var skitcoolt och inget man gör i en handvändning (Assembly, brrr)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Fast, knapparna på gameboyen är ju bara "fjärrkontroller" till kassetten även när man spelar mario, kan man ju säga, dom skickar iväg en signal som snappas upp av något. Den här killen verkar bara ha kodat om så att det går via wifichippet. Men ja, det är ju ett extra lager med komplexitet som gör det snäppet vassare än att "bara" strömma video

Nja

Säg att du har en smartphone.
Det är skillnad på om du kör ett spel eller spelar upp en video lokalt på din smartphone, det är smartphones som exekverar programmet/appen.
Eller att du använder din smartphone som en kontroll för att fjärrstyra en dator, tv-spel, något annat.

Stora skillnaden är att en Game Boy inte är avsedd att ha sån funktionalitet.
Den är betydligt äldre än när den typen av funktioner var/är något normalt.

Jag syftade på att de spel och annat som visades upp i videon inte kördes lokalt på själva Game Boyen, utan att Game Boyen användes för fjärrstyrning.
Vilket också är imponerande med tanke på hur gammal Game Boy är och att den inte är avsedd för att ha nätverksfunktionalitet (utöver link kabel mellan 2 Game Boy).
Men fortfarande inte samma sak som att faktiskt köra spelen, mm, lokalt på själva Game Boyen.