Helgsnack: Vilket är ditt dummaste teknikmisstag?

Permalänk
Medlem

Kan vara när jag mördade en raid genom att byta fel disk i ett NAS. Jag kan inte låta begynnande kriser vara och kan inte sova förrän den är "löst" så jag tog de två hjärncellerna som var vakna och försökte tolka den i mitt tycke klart bristfälliga informationen Synology erbjöd vilket gick föga väl. Inte så dyrt i pengar men tappade massa data, tid och energi.

Sen har jag lyckats korta något RAM-minne och eller moderkort men det var så länge sedan att jag inte ens minns hur jag lyckades med det.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Inaktiv

Efter en flytt ville skärmen inte visa någon bild så jag felsökte i flera timmar. Visade sig att jag inte satt dit VGA-kabeln korrekt. Detta var någon gång runt 93-94 när jag fortfarande bodde hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Numera kör jag bara med vikfodral som skydd till mina telefoner.

Jag har löst det genom att sluta upp med att vräka mobilerna i golvet och sen köra över dessa med diverse olika stridsvagnar.
Är cirka 50 år och har inte tappat en telefon än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

4s eller 10s, det är lite olika beroende tillverkare och konfiguratrioner.
Vad jag vet så fungerar strömmatningen på samma sätt i både bärbara och statinära datorer, batteriet har vad jag vet ingen inverkan. Det är skillnad på "Strömavbrott" och "Forcerad avstängning".
Det stora problemet är inte hårddiskarna, det stora problemet är att Windows verkar bli väääldigt segt samt att det finns en risk att filsystemet blir korrupt...

Tycker det vore konstigt om inte hårddiskar är konstruerade för att kunna hantera strömbortfall...
Värre är det med SDD:er som riskerar att bli korrupta vid strömavbrott.
Har ett svagt minne av att läsarmarna automatiskt vill röra sig mot "parkeringsstället" när plattorna spinner.
Det är klart, man kanske har sparat in på den biten på billiga konsument-diskar...

De la till auto parkering på bärbara diskar vid för snabb ändring av rotation av enheten om man tappar bärbara datorn t.ex. klart 10+ år sedan

Filsystemet är ett problem samt återskapar filer från en ssd.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ens skriva mitt värsta misstag

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag och brorsan byggde våran förata dator för runt 20 år sedan. Hur svår kan det vara liksom allt har ju sin plats? Jo då, inte viaste vi att kylpasta mellan CPU och kylare var något av en nödvändighet. Den CPUn blev välstekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag har löst det genom att sluta upp med att vräka mobilerna i golvet och sen köra över dessa med diverse olika stridsvagnar.
Är cirka 50 år och har inte tappat en telefon än.

Om det vore så väl

Jag klarar definitivt inte av att aldrig tappa dem eller ha plats att ha dem ensamma i en ficka utan något som kan skrapa skärmen. Alltid är det någon power bank med laddkabel eller annat som ska få plats på samma ställe.
Sen ramlar den ur tröjfickor och mjukisbyxfickor när jag sitter på golvet och leker med 2-åringen då och då, så ett skal måste jag ha.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Raderade Windows av misstag på en av mina gamla laptops. 😅

Här är tråden om det hela XD
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1396261-rakat-avinstal...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Har inte pillat så mycket. Monterat ihop ett gäng datorer som gått bra men..

Min son lyckades få in två skivor i mitt ps4 och de var fast där i båda två. När jag skulle öppna lådan och ta ut dom manuellt skulle man koppla lös nätagget. Den kabeln satt så in i bengens hårt (fel teknik?) så hela kontakten lossnade från PCBt..

Permalänk
Medlem

Fick min första optiska mus (MS IntelliMouse) 2003, jag var 10 år. Tyckte den laggade, förmodligen med facit i hand på grund av brödsmulor eller spilld oboy på musmattan.

Minns att jag sökte på vad det nu var för sökmotor och hittade att man kunde ”tvätta med såpa”. Så vad gjorde jag? Hällde diskmedel och såpa i musen. Vad hände? Den tvärdog.

Visade sig att sökresultatet handlade om kulmöss..

Permalänk
Medlem

Det jag kommer på lite snabbt:

Ställt ner en vägg-hängd 42tums Sharp LCD TV försiktigt på en tv bänk, men missat att det låg något spel eller nåt på bänken. Det resulterade i att det tydligen blev för mycket tryck mot en punkt på mitten av undersidan, så bildskärmen sprack. 9999:- vill jag minnas att den kostade något år innan den så tragiskt gick bort. Skulle bara tapetsera om väggen, men fick bli en ny tv också. Hade inte allrisk/drulle försäkring för det kostade typ 20:- extra i månaden. Tyckte jag var en onödig utgift.

Skulle återställa min NAS, och tryckte mig lite för snabbt igenom menyerna. Alla diskar formaterades tydligen när man återställde den, vilket inte riktigt var det jag hade tänkt mig skulle hända. Ville bara att den skulle återställa alla sina inställningar till original, inte radera diskarna. Fanns säkert någon fin skylt som varnade för detta, som jag snabbt tryckte mig förbi.

Pajat en japansk PS2 när jag skulle byta till ett nyare modchip, så man skulle kunna spela europeiska spel utan att först boota med ett japanskt spel, som man behövde med det gamla. Det japanska spelet kom också utflygande i full fart, då det gamla chippet körde ut cd släden medans disken spann för fullt, och så skulle man byta det ett amerikanskt eller europeiskt spel på typ 2 sekunder, om det skulle funka, vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Det mest korkade jag gjort involverade en klocka. Det var en sån där analog-digital som man skulle ha då, vattentät till 100m och okrossbar och allt vad det var. Tyvärr var den kass på många sätt. Ett av dem var att man måste byta en massa packningar för att den skulle vara tät, annars tålde den inte ens en dusch. Detta hade jag inte gjort (för jag var pank student), så nu var det imma på insidan av glaset. Hade ingen lust att ta mig till en urmakare, så vad gör man? Jo, tänkte jag, in i ugnen på låg temperatur och koka bort vattnet, det blir bra! Det blev inte bra. Uppenbarligen höll inte min ugn temperaturen så bra på låg temp, för den grillade digitalkretsen. Dock fick den bort imman, så idén var inte helt fel…

Skrivet av Ozzed:

Men det värsta var nog när jag skulle ha ljud till ett grafikkort som inte hade inbyggt. Det var alltså SP/DIP passthrough från ljudkortet som gällde. Men jag vände kablarna fel. Man är ju så van med att allt är idiotsäkert, men tydligen inte SP/DIF... Kabeln blev typ et tomtebloss när jag slog på datorn, och sedan var det adjöss med den kabeln. Som tur är skadades inget annay och det var bara köpa en ny kabel och vara jävligt noga med att den var vänd åt rätt håll.

S/PDIF, inte SP/DIF. Dock kan jag säga att jag gjort samma grej. De kablarna var uppenbarligen kass. Min nätenhet hade dock ett kortslutningsskydd som löste ut, så inget gick sönder. Kunde ta bort sladden, nollställa en liten knapp och köra vidare. Tog ett bra tag innan jag fattade exakt vad som var fel, bara.

Skrivet av kaput:

Det fasta telenätet jobbar med rätt höga spänningar. Ringspänningen är över 100 volt om jag minns det rätt, spänningen vid övriga tillstånd ungefär hälften. Man måste ta höjd för långa kablar och rejäla spänningsfall, vilket det ju kan bli ute i obygden

Ringspänningen är 90V, råkar jag veta från ett gammal PRAO-jobb.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

S/PDIF, inte SP/DIF. Dock kan jag säga att jag gjort samma grej. De kablarna var uppenbarligen kass. Min nätenhet hade dock ett kortslutningsskydd som löste ut, så inget gick sönder. Kunde ta bort sladden, nollställa en liten knapp och köra vidare. Tog ett bra tag innan jag fattade exakt vad som var fel, bara.

Jag startade datorn utan att sätta på sidopanelen ifall jag kopplat fel. Väntade mig dock inte ett rökmoln och att sladden slulle förvandlas till ett lakritssnöre på någon sekund Minns inte helt men jag tror faktiskt inte min dator stängde av sig så vad jag nu hade för nätagg var kanske inte det bästa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

Har själv gjort den missen på en kompis dator. Detta var väl runt 1992. Har även gjort missen att vända AT-strömkontakten åt fel håll vilket slutade med att det sade poff.. På senare ATX-kontakten omöjliggjordes denna typ av misstag.

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/atpic.jpg

Kan väl även ta upp missen att blanda en otät burk med inlagd gurka med en PlayStation Portable. Elektronik och salt gurkspad är ingen god idé..

Skrivet av insu:

Köpte minidisc från sony både bärbar och en stor till stereon... Sämsta investeringen någonsin

Du höll i den för kort tid. Jag köpte både portabel och stationär minidisc år 2001 för att senare sälja allt med vinst 5-6(?) år senare när all nyproduktion upphört.

Permalänk

Smällde familjens första hemdator

Kommer ihåg när vi köpte vår första dator någon gång i mitten av 90-talet från något varuhus. Den var inte billig på den tiden är väl typ det enda jag kommer ihåg. En eftermiddag hittade jag en knapp på baksidan som såg spännande ut, stod 110V/220V på den. DEN trycker vi på när datorn var på och det smällde till samt rykte en del. Mamma var inte glad att hennes dyra köp brann upp.

Det jag däremot kommer ihåg vi lyckades byta moderkort och psu med lite hjälp av en vän och datorn levde en bit in på 2000-talet!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

En gång på Pentium-tiden skulle hjälpa till att uppgradera en dator.

Jag plockade ur det gamla moderkortet och nätdelen, installerade de nya prylarna och dubbelkollade så allt satt på plats innan jag försökte starta. Nätdelen startade upp i några sekunder innan den slog ifrån, testade en gång till, samma sak. Kass nätdel, tänkte jag, och tryckte uppgivet på strömknappen en gång till varpå den startade igen men stannade med en synlig blixt någonstans på moderkortet och en lätt röklukt.

Efter att ha plockat ur moderkortet så visade det sig att chassit hade en extra, ej löstagbar, distans som inte följde standarden och som hade kortslutit baksidan av det nya moderkortet. 😶

Den gången lärde jag mig att kolla de mest grundläggande grejerna två gånger.

Permalänk
Avstängd

Att inte ta en säkerhetskopia på 16TiB data inför en RAID6 expansion som skedde under drift. Ville slå ihjäl LSI och Seagate för deras buggar i respektive hårdvara men hade egentligen bara mig själv att skylla.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Köpte en överprisad dator i mitten/slutet av 90 talet.
Skulle fixa så man kunda lira starcraft & diablo i lan.

köpte ett nätverkskort dyrt.
Sagt och gjort, så kom ja på iden att innan allt fixas, så lackerar jag chassit.

slutar med att man tappar en meijsel från väldigt hög höjd på morderkortet och datorn är tvärdöd
Så där står man med en överprisad död dator och ett nätverkskort i total onödan.
Och på den tiden hade man bara sitt studiebidrag.

Hade du någon försäkring?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Skulle vara duktig och städa ur min dator för många år sedan då jag begick misstaget att använda en dammsugare , blev en dyr läxa

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Var dumsnål och Köpte ett Radeon 290 med orginal kylare och nån värdelös vattenkylare som lät som ett tröskverk., har fortfarande PTSD efter alla år.
Var för snål för att göra något åt det, kunde inte ens spel EU4 utan hörlurar..
Att Nvidia och speciellt AMD fick sälja något så förbannat värdelöst, borde vare ett brott mänskligheten..

Det flesta av mina misstag har varit att man är dumsnål och lat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade du någon försäkring?

Inget jag tänkte på när man va runt 17 år.
är väl ca 21 år sen

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Håller på med radiostyrd bilsport och där har vi LIPO-batterier på typ 6500 mAH som lätt spottar ur sig uppåt en tusen ampere vid 8.4V om man kortsluter dom. LIPO fire anyone? Nu var det inte det som hände utan det faktum att batterikontakterba för de hardcase LIPOs vi använder i racingsammanhang är av typen "bullet". Likt bananplugg helt enkelt. Och både plus och minus har exakt samma plugg. Det är bara färgen på sladden och ett litet "+" på batteriet som visar vad som hör vart. Självklart kopplar jag vid ett tillfälle fel och det uppstår en ljusbåge som vid svetsning. Lödtennet sprutar omkring när jag rycker loss kabeln nån tiondels sekund senare som hunnit bli brännhet. Självklart så vart elektroniken (fartreglaget/ESC) död. 1000 spänn. Batteriet klarade sig dock. Självklart var detta på en träning så det satt väl 15 pers runtom i lokalen och undra vad jag höll på med...

Permalänk
Medlem

Ett fel som gjort för att begås på grund av kombinationen ologisk konstruktion och bristande instruktion:
Jag hade fått (icke CPU-relaterat) problem med ett ganska nytt moderkort och skulle skicka in det för garantifix.
För att skydda pinnarna på CPU-sockeln verkade det vara en bra idé att sätta dit skyddsplattan som kommer med moderkortet.
Jag kollade både moderkortets manual och plattan själv för att se om det fanns någon instruktion hur jag skulle göra. Finns ingen, men hur svårt kan det vara? Så jag gjorde det uppenbara och försökte klämma fast skyddsplattan på CPUns plats under ramen. Oavsett hur jag vände och vred på den så gick det inte, men jag lyckades förstöra ett flertal av de pinnar som skulle skyddas.

Permalänk
Medlem

En fadäs skedde inom jobbet på den tiden jag var "systemintegratatör". Vi byggde ihop Sun arbetsstationer (sålda till Oracle numera) och levererade till kund. Där skulle jag montera en hårddisk som jag ställde på kant för att pilla på nåt under. Vips råkar jag pilla till den så den lägger sig platt. Pang. Sen var den död. Det gjorde att vi fick beställa en ny och leveransen blev försenad, varvid jag får ett mejl från den finska ägaren. Det började med "PERKELE!!!". Ja ni kan se andemeningen i det...

Fortfarande förstår jag inte varför det var så bråttom, och när väl grejjorna kom så var det ju inga problem att montera och leverera, men hetlevrad var han tydligen. Den finske ägaren...

Permalänk
Medlem

Köpte billiga minnen på blocket och fick inte tid att sätta i dom innan Dreamhack så tänkte att jag bygger väl klart datorn där. Hade kollat upp så allt stämde, rätt pin antal, hastighet inom spec, tillverkaren hade stöd för processorn, Processorn stödde ECC som dessa minnen var. Och någonstans där kanske någon av er anar vart detta barkar hän? Jag lärde mig då att det tydligen, utöver ovan, även finns "Registered" och "Ungregistered" memory, där vanliga minnen heter t.ex. SO-DIMM och registered heter SO-RDIMM. Min processor stödde alltså ECC men inte registered memory, som är mer av en server grej. Slutade med att jag fick springa och köpa minnen på Dreamhack, men detta var som tur var inte i någon kaos-pris epok så brände inte ett allt för stort hål i plånboken.

Permalänk
Medlem

Fick för mig att jag skulle "hijacka" lite kabelkanaler i nya lägenheten (det här var länge sen...) som på den tiden var i Malmö.

Sagt och gjort, ut med sladdarna ur väggurtaget och försöka fulkoppla. Gick inget vidare - funkade ju dåligt och inte alls... Tre dagar sedan när jag kom hem låg en arg lapp från vaktmästaren och hyresvärden innaför dörren. Tydligen hade jag kapat av kabeln, så alla som bodde ovan mig (typ 5 våningar) inte haft någon TV på några dagar, samt stackars vaktmästaren som felsökt överallt och ingenstans i flera dar. Blev en dyr räkning på det...

Sen dess har jag aktat mig för kabeltv-urtag...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Ha ha gjorde samma på en skoldator, undra vad som skulle hända

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Ha ha gjorde samma på en skoldator, undra vad som skulle hända

Många inlägg om just detta. Ska nog dra detta med mina söner så det inte "råkar" hända här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Hahaha! Jag gjorde PRECIS samma sak på morsans jobbdator! XD
Tack och lov var det en gammal PC redan då. 286/14mhz har jag för mig.

Slutet av 80-talet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Min nuvarande dator tog lite längre tid att bygga än vanligt. Det tar lite extra tid när man måste invänta sitt andra moderkort. 'Skruvmejsel ner i brädan' försökte jag inte reklamera, bara att sucka och beställa nytt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8