Permalänk
Medlem

Konfigurera router utan dator

Har flyttat till lägenhet utan fiber.
Så införskaffat mobilt bredband och en router.

Nu till frågan.
Datorn har kraschat. Kan man konfigurera router via mobil?
Hur går jag tillväga.
Får det inte att fungera 🙈

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är en ny router så skulle jag säga ja. Jag har sett denna möjlighet på många nya routers som jag kommit i kontakt med, kanske för att fler och fler inte kopplar in något med kabel till routern. Kolla manualen för exakt tillvägagångssätt.

Och hittar du inte detta så är det enda sättet att få mer hjälp att tala om vilken router det är.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Går bra med mobil på routern jag fått av telia (799xtream)
Lycka till 🙂

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Koppla upp mobilen till routerns wifi och surfa in på enhetens UI via browsern. Det brukar finnas adress och password på baksidan av routern (om du inte har satt ett eget password, vilken man SKA ), eller i manualen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

@kokkojambo, precis.

Nästan alla mer moderna prylar har denna möjlighet. Du surfar helt enkelt in via wifi till enheten och genomför konfigurationen den vägen via t.ex. Chrome i mobilen. Det är pilligt pga man ofta måste förstora fönster fram och tillbaka etc. men eftersom man endast göra detta en gång så får man leva med att det är lite jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om det är en ny router så skulle jag säga ja. Jag har sett denna möjlighet på många nya routers som jag kommit i kontakt med, kanske för att fler och fler inte kopplar in något med kabel till routern. Kolla manualen för exakt tillvägagångssätt.

Och hittar du inte detta så är det enda sättet att få mer hjälp att tala om vilken router det är.

Går inte trots gjort enligt manualen.
Lånar det. Så lösenord finns redan.

Märke Teltonika RUT240

Permalänk
Medlem

??? om det är en router ska du kunna koppla upp dig mot WiFi med telefonen. Det kvittar om kontakt med Internet finns eller inte du ska få en IP från DHCP och allt det där. Sedan ska det gå att starta Chrome på telefonen och surfa till default IP adress.

Kan hända man måste använda https men man brukar komma vidare genom att bara trycka bort lite varningar. Sedan brukar man få upp en sidan med någon form av inloggning etc.

Det är inte säkert det funkar om du köpt en låst pryl från ett företag som själva har anpassad mjukvara i enheten. T.ex. Telia, Tele2 etc. Det beror lite på vad det är för pryl men har du en manual som säger att det ska gå, då ska det funka förutsatt det inte är du som gör något fel och att det är därför det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke81:

Märke Teltonika RUT240

Det är ju ungefär den minst användarvänliga modell man kan hitta, det är typ industrigrejor som är gjorda för att vara kapabla och framför allt stabila.
De är inte roliga att konfigurera ens med dator för någon som inte har benkoll på nätverk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loke81:

Märke Teltonika RUT240

Måste tyvärr meddela att Teltonika faktiskt jobbar på en app, men det finns ingen i skrivande stund. Du får logga in via mobilen på routern och konfigurera. Glöm inte att uppdatera firmware!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

??? om det är en router ska du kunna koppla upp dig mot WiFi med telefonen. Det kvittar om kontakt med Internet finns eller inte du ska få en IP från DHCP och allt det där. Sedan ska det gå att starta Chrome på telefonen och surfa till default IP adress.

Säkerhetsmedvetna tillverkare har inte WiFi påslaget från fabrik över huvud taget.

De flesta tillverkare har en klisterlapp på burken med standard-lösenord, men det börjar komma lagkrav på att sådana lösenord inte får gå att härleda från hårdvaran, till exempel MAC-adressen, eftersom de då går att knäcka genom att gissa sig igenom adressrymden. Jag gissar att det i framtiden därför kommer bli mer ovanligt med konfiguration där man inte bevisligen har fysisk tillgång till burken, via kabel. Helt öppet WiFi från fabrik är förstås fruktansvärt korkat, det hoppas jag ingen har längre.

TS råkar ha en router från en tillverkare som jag har fått för mig är relativt seriös. Deras SDK (i alla fall för vissa modeller) är baserad på OpenWrt och OpenWrt har policyn att inte ha WiFi påslaget innan användaren själv slagit på det och valt lösenord. Så det kan mycket väl vara så att man behöver en enhet med kabel för att genomföra konfigurationen.

Permalänk
Medlem

I android finns det en inställning som kopplar ifrån wifi om den inte kommer åt internet via wifiet. prova slå av den (heter olika saker beroende på vilken tillverkare av telefonen..)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.