Permalänk
Medlem

Uppgradera dator

Hej!

Jag ska uppgradera min dator. I dagsläget så ser min dator ut såhär:
Gtx 1050ti
Intel core i5 7400
16gb ram 2400mhz
500w psu
Midi tower vet inte exakt namnet
Moderkort msi z270
1tb ssd Samsung evo 860
Har funderat på att uppgradera det mesta.

Har kollat på ett rtx 3070ti eller eventuellt 3060/3060ti också. Jag undrar vad ni rekommenderar för processor mm. Har kollat lite på en intel core i5 12600kf. Har förstått att jag måste ha ett moderkort i 600-serien. Läste något om att det krävdes z690 för att kunna få ut max av cpu. Undrar om detta stämmer. I samband med gpu kommer jag även skaffa en ny psu på antagligen 750w. Har ni något mer som jag borde uppgradera

//Viktor

Permalänk
Medlem

Ifall du byter CPU och mammabräda så är det ju inte en uppgradering utan ett nytt system/dator du är ute efter.😄
Det bästa vore då nog att sälja ditt nuvarande system i sin helhet och sen köpa allt nytt från grunden. Vad har du för budget för detta? Om du sitter på en äldre 1080P skärm skulle jag även rekommendera att du skaffar en ny 1440P skärm. Finns bra sådana spelskärmar idag kring 3000-4000Kr.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

Hej!

Jag ska uppgradera min dator. I dagsläget så ser min dator ut såhär:
Gtx 1050ti
Intel core i5 7400
16gb ram 2400mhz
500w psu
Midi tower vet inte exakt namnet
Moderkort msi z270
1tb ssd Samsung evo 860
Har funderat på att uppgradera det mesta.

Har kollat på ett rtx 3070ti eller eventuellt 3060/3060ti också. Jag undrar vad ni rekommenderar för processor mm. Har kollat lite på en intel core i5 12600kf. Har förstått att jag måste ha ett moderkort i 600-serien. Läste något om att det krävdes z690 för att kunna få ut max av cpu. Undrar om detta stämmer. I samband med gpu kommer jag även skaffa en ny psu på antagligen 750w. Har ni något mer som jag borde uppgradera

//Viktor

Hej Viktor

Det stämmer att du behöver ett z690 mobo för att få ut det mesta ur en K processor, vissa tillverkare har även mobon i lägre prisklass chipset där du teoretiskt kan få till samma överklock som med ett Z mobo med hjälp av bclk överklockning men enklast är nog ett Z moderkort. 750w psus finns det gott om, kolla om du kan hitta t.ex ett Seasonic för bra pengar. Intel i5 12600kf är en bra processor som kan få ut det mesta/allt ur ett RTX 3700/3600 klass kort, tror en 12600kf med en liten överklock kan prestera likvärdigt med en 12900k i spel. Sammanställ en lista över komponenter du är sugen på så kommer du nog få lite mer respons.

Glhf!!!

Permalänk
Medlem

Du har inte skrivit någon budget men kanske något i denna stil? 12400F är inte mycket långsammare än 12600KF i spel, särskilt inte i högre upplösningar.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på nytt grafikkort, kan de va värt å kolla på beg 2080ti. Dem sjunker i pris+fortfarande riktigt bra kort i dagsläget.

Bytte själv upp mig från ett 1060 till ett 2080 ti för nån vecka sedan till ett bra pris Rekommenderas iallafall!

Visa signatur

Corsair RM850x / Samsung 980 1TB m.2 / Gainward 2080 ti Phoenix GS 11gb / I7-7700 / Crucial 16gb DDR4 2400 Mhz / ASUS B150M-PLUS / Carbide SPEC-03 Midi Tower /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ifall du byter CPU och mammabräda så är det ju inte en uppgradering utan ett nytt system/dator du är ute efter.😄
Det bästa vore då nog att sälja ditt nuvarande system i sin helhet och sen köpa allt nytt från grunden. Vad har du för budget för detta? Om du sitter på en äldre 1080P skärm skulle jag även rekommendera att du skaffar en ny 1440P skärm. Finns bra sådana spelskärmar idag kring 3000-4000Kr.

Ja jag förstår problemet är att jag vill behålla vissa delar från min nuvarande dator samtidigt som jag kommer att uppgradera datorn med ett par saker i taget då jag i nuläget ej har pengar till allt. Min budget är nog upp mot 12 13 tusenJag kör just nu på en realtivt ny 144hz 1080p. Så jag planerar inte på att byta den i dagsläget i alla fall.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev innan så har jag inte pengar just nu men i slutändan så kommer priset vad jag tänkt hamna på runt 12 13 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

Ja jag förstår problemet är att jag vill behålla vissa delar från min nuvarande dator samtidigt som jag kommer att uppgradera datorn med ett par saker i taget då jag i nuläget ej har pengar till allt. Min budget är nog upp mot 12 13 tusenJag kör just nu på en realtivt ny 144hz 1080p. Så jag planerar inte på att byta den i dagsläget i alla fall.

Ju lägre upplösning desto mer får cpu jobba och vice versa.

Gpu borde bli perfekt med en 3060/6600xt ihop med en i5/i7 eller 5800x (tror Intel blir billigare) kör med ddr 4 3200/3600mhz, jag skulle välja 32gb.

Gpu finns i lager, finns en drös 3060/6600xt i +700sek klassen, lämnade utan chassi. Rekommenderar annars ett mesh chassi.

De som är nedsatta just nu är m2n, resten är ordinarie. Kolla lite fyndhörnan på webhallen och NetOnNet, de brukar vara bra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av WebzI:

500w psu
I samband med gpu kommer jag även skaffa en ny psu på antagligen 750w.

Vad är det för nätaggregat? Är det av riktigt god kvalité så borde nog kanske 500 W precis räcka till ett stock RTX 3060 om du beslutar dig för att köra på en låst processor (utan K).

Skrivet av Joakim Ågren:

Det bästa vore då nog att sälja ditt nuvarande system i sin helhet och sen köpa allt nytt från grunden.

Vad som är bäst för TS är det väl ändå bara TS som vet eller? Självklart smidigare att sälja en komplett dator, men om man orkar sälja "uppgraderingskitet" (CPU, RAM & mobo) och grafikkortet lösa så är i alla fall min erfarenhet (sålt ändå en del både uppgraderingskit och kompletta datorer men framförallt kollat begagnatpriserna för desto fler) att man kan få nästan lika mycket som för hela datorn. Mycket fler potentiella köpare som kan buda upp priserna på Tradera än om man skall sälja datorn i lokala FB gruppen (ofta jobbigt att skicka datorer...)

Skrivet av Swedishchef_90:

Damning Sperm Whale

Fint namn.

Intel Core i5-12400

Eller så kör man på en Intel Core i5-12400F och sparar ~250 kronor med samma prestanda.

kör med ddr 4 3200/3600mhz, jag skulle välja 32gb.

Team Group 32GB (2x16GB) 3200MHz CL16 Xtreem ARGB har bättre timings och lägre pris annars...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad är det för nätaggregat? Är det av god kvalité så borde 500 W räcka till ett stock RTX 3060 om du kör på en låst processor.

Vad som är bäst för TS är det väl ändå bara TS som vet eller? Självklart smidigare att sälja en komplett dator, men om man orkar sälja "uppgraderingskitet" (CPU, RAM & mobo) och grafikkortet lösa så är i alla fall min erfarenhet (sålt ändå en del både uppgraderingskit och kompletta datorer men framförallt kollat begagnatpriserna för desto fler) att man kan få nästan lika mycket som för hela datorn. Mycket fler potentiella köpare som kan buda upp priserna på Tradera än om man skall sälja datorn i lokala FB gruppen (ofta jobbigt att skicka datorer...)

Fint namn.

Eller så kör man på en Intel Core i5-12400F och sparar ~250 kronor med samma prestanda.

Team Group 32GB (2x16GB) 3200MHz CL16 Xtreem ARGB har bättre timings och lägre pris annars...
https://komponentkoll.se/bild/lJMoP.png

Tack, de var auto generated xD
Och angående ram så tog jag low profile då jag antog luftkylare och ville undvika kompabilitets problem med kylare och ram.

Jag sorterade på lägsta pris, såg inte F modellen... Absolut borde han ta den som är billigast

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Och angående ram så tog jag low profile då jag antog luftkylare och ville undvika kompabilitets problem med kylare och ram.

Låst i5:a så jag antog stock kylare. XD
@WebzI vad har du för processorkylare? Funderar du på att uppgradera den också?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Låst i5:a så jag antog stock kylare. XD
@WebzI vad har du för processorkylare? Funderar du på att uppgradera den också?

Jag har en stock intel kylare. Det är nog en annan sak som jag funderar på att uppgradera för att gå ut så mycket som möjligt av cpu. Har hittat en del vattenkylda processorkylare är det någon av de jag borde satsa på?

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätaggregat? Är det av riktigt god kvalité så borde nog kanske 500 W precis räcka till ett stock RTX 3060 om du beslutar dig för att köra på en låst processor (utan K).

Fint namn.

https://komponentkoll.se/bild/lJMoP.png

Jag kommer antagligen att köra på en k processor så jag kommer behöva uppgradera psu. Om min psu är av god kvalite vet jag inte.

Min plan var att sälja delarna för sig då min bror gjorde det och fick ändå en bra slant. I och med att jag kollat lite på en 3070ti så tror jag att jag kommer att skaffa en 12600kf istället. Då vad jag förtstått gör det så att gpu presterar till max eller nära max i alla fall.

Är det dock värt att uppgradera hela vägen till 32gb? Annars tack så mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Ju lägre upplösning desto mer får cpu jobba och vice versa.

Gpu borde bli perfekt med en 3060/6600xt ihop med en i5/i7 eller 5800x (tror Intel blir billigare) kör med ddr 4 3200/3600mhz, jag skulle välja 32gb.
https://komponentkoll.se/bild/NoSWd.png

Gpu finns i lager, finns en drös 3060/6600xt i +700sek klassen, lämnade utan chassi. Rekommenderar annars ett mesh chassi.

De som är nedsatta just nu är m2n, resten är ordinarie. Kolla lite fyndhörnan på webhallen och NetOnNet, de brukar vara bra

En sak jag inte förstår varför tas mer av processorn vid lägre upplösning? I dags läget så har jag 1 tb ssd samsung evo 860 så planerar ej på att uppgradera lagringen då 1 tb funkar bra för mig.

Samma här är det värt att skaffa 32gb ram för att väga upp mot de andra delarna eller borde egentligen 16gb räcka?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av WebzI:

Det är nog en annan sak som jag funderar på att uppgradera för att gå ut så mycket som möjligt av cpu.

Om du köper en Intel Core i5-12600KF så kommer du bli tvungen att köpa en ny processorkylare. Men visst, du kommer få en liten förbättring i prestanda med en bättre kylare även på en Intel Core i5-12400F genom att låsa upp power limit:en.

Skrivet av WebzI:

Har hittat en del vattenkylda processorkylare är det någon av de jag borde satsa på?

Du kommer få bättre kylning för pengarna med en billig luftkylare.

Skrivet av WebzI:

Om min psu är av god kvalite vet jag inte.

Om du säger vilken modell det är så kanske vi kan klura ut det.

Skrivet av WebzI:

I och med att jag kollat lite på en 3070ti så tror jag att jag kommer att skaffa en 12600kf istället. Då vad jag förtstått gör det så att gpu presterar till max eller nära max i alla fall.

Det beror ju på vad för program/spel du kör. Vissa program kräver mer av processorn medan andra program kommer kunna utnyttja grafikkortet helt utan att processorn blir en "flaskhals".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du köper en Intel Core i5-12600KF så kommer du bli tvungen att köpa en ny processorkylare. Men visst, du kommer få en liten förbättring i prestanda med en bättre kylare även på en Intel Core i5-12400F genom att låsa upp power limit:en.

Du kommer få bättre kylning för pengarna med en billig luftkylare.

Om du säger vilken modell det är så kanske vi kan klura ut det.

Det beror ju på vad för program/spel du kör. Vissa program kräver mer av processorn medan andra program kommer kunna utnyttja grafikkortet helt utan att processorn blir en "flaskhals".

Ok så tycker att det är värt att satsa på en bra luftkylare istället. Skulle du kunna länka till en processorkylare som skulle fungera bra.

I specifikationerna som jag fick med datorn så står det inte vad det är för någon.

De spel jag kör är bl.a CS, Rocket League, LOL, Rainbow six siege. Mycket FPS spel helt enkelt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av WebzI:

Ok så tycker att det är värt att satsa på en bra luftkylare istället. Skulle du kunna länka till en processorkylare som skulle fungera bra.

Är själv inte helt UTD på sockel 1700 tyvärr, men här är ett par bra tornkylare som visst skall funka enligt Inets filter i alla fall. Men någon annan som har mer koll på just kylare till LGA 1700 kan säkert hjälpa dig ännu bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade personligen satsat mer på GPU om du ska spela. Typ något i denna stil.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

I specifikationerna som jag fick med datorn så står det inte vad det är för någon.

De spel jag kör är bl.a CS, Rocket League, LOL, Rainbow six siege. Mycket FPS spel helt enkelt.

AiO kylare har kommit lång väg, kör själv en gammal Fractal Design Kelvin 36 (Alphacool) sedan många år, bytt vätska en gång (mest för att det var kul), har haft den i mer än 5 år 24/7 drift.

https://www.inet.se/produkt/x173699/arctic-cooling-liquid-fre...

och

https://www.inet.se/produkt/x171851/alphacool-eisbaer-lt-360

Båda bra, Arctic freezer 280mm en av de bättre presterande kylarna på marknaden, Alphacool inte så pjåkig heller, dessutom lätt att serva, allar delar utbytbara från Alphacools standard sortiment, Alphacool brukade tillverka AiO kylare till Fractal Design. Inga större skillnader mellan luft/vatten prestandamössigt, en AiO kan nog upplevas som lite tystare och svalare under vanligt spelande men är marginellt, kolla in Gamers Nexus videor på området:

https://youtu.be/7VzXHUTqE7E

https://youtu.be/Vex9_84VpYs

https://youtu.be/UGM6FcLDckk

Glhf!

edit: stavning

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

En sak jag inte förstår varför tas mer av processorn vid lägre upplösning? I dags läget så har jag 1 tb ssd samsung evo 860 så planerar ej på att uppgradera lagringen då 1 tb funkar bra för mig.

Samma här är det värt att skaffa 32gb ram för att väga upp mot de andra delarna eller borde egentligen 16gb räcka?

Tack för hjälpen.

Varför cpu används mer i lägre upplösning vet jag ej men läser man swec resencioner så ser man tydligt att cpu påverkar fps mer i 1080p, I 4k kan du använda vilken vettig cpu som helst utan skillnad.
CPU kan man säga höjer din lägsta fps, ju fler kärnor (upptill en gräns) ger en förhöjd lägsta fps medan en bättre gpu höjer max taket (utom i cps tunga spel typ cs)
Om du använder en 144hz skärm så är ditt mål att ligga runt den fps i spel, allt annat kommer du inte märka av.
Jag tycker ett 3060ti/3070 borde vara ett utmärkt val i din budget för den upplösningen.

Lite matnyttigt om cpuer
https://www.sweclockers.com/test/33823-prestanda-i-spel-med-o...
https://www.sweclockers.com/test/33726-intel-core-i5-12400f-s...
Man får notera att testa en cpu så kör de mer i 720 (de flesta kör 1080 eller högre) så gpu används lite mera.
https://www.sweclockers.com/test/32653-sapphire-radeon-rx-660...
Läs prestanda testet så ser du ungefär skillnaden i spel mellan korten

Jag valde 32gb ram då jag kände att den extra kostnaden (för mig vart det 1200 istället för 800) för dubbla ram var en no brainer.
Många spel som jag kör typ Warzone tycker jag äter ram så att ta i lite extra har blivit en bra prestanda skillnad för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

AiO kylare har kommit lång väg, kör själv en gammal Fractal Design Kelvin 36 (Alphacool) sedan många år, bytt vätska en gång (mest för att det var kul), har haft den i mer än 5 år 24/7 drift.

https://www.inet.se/produkt/x173699/arctic-cooling-liquid-fre...

och

https://www.inet.se/produkt/x171851/alphacool-eisbaer-lt-360

Båda bra, Arctic freezer 280mm en av de bättre presterande kylarna på marknaden, Alphacool inte så pjåkig heller, dessutom lätt att serva, allar delar utbytbara från Alphacools standard sortiment, Alphacool brukade tillverka AiO kylare till Fractal Design. Inga större skillnader mellan luft/vatten prestandamössigt, en AiO kan nog upplevas som lite tystare och svalare under vanligt spelande men är marginellt, kolla in Gamers Nexus videor på området:

https://youtu.be/7VzXHUTqE7E

https://youtu.be/Vex9_84VpYs

https://youtu.be/UGM6FcLDckk

Glhf!

edit: stavning

Tack så mycket ska kolla på det!

Permalänk
Medlem

Varför cpu används mer i lägre upplösning vet jag ej men läser man swec resencioner så ser man tydligt att cpu påverkar fps mer i 1080p, I 4k kan du använda vilken vettig cpu som helst utan skillnad.
CPU kan man säga höjer din lägsta fps, ju fler kärnor (upptill en gräns) ger en förhöjd lägsta fps medan en bättre gpu höjer max taket (utom i cps tunga spel typ cs)
Om du använder en 144hz skärm så är ditt mål att ligga runt den fps i spel, allt annat kommer du inte märka av.
Jag tycker ett 3060ti/3070 borde vara ett utmärkt val i din budget för den upplösningen.

Lite matnyttigt om cpuer
https://www.sweclockers.com/test/33823-prestanda-i-spel-med-o...
https://www.sweclockers.com/test/33726-intel-core-i5-12400f-s...
Man får notera att testa en cpu så kör de mer i 720 (de flesta kör 1080 eller högre) så gpu används lite mera.
https://www.sweclockers.com/test/32653-sapphire-radeon-rx-660...
Läs prestanda testet så ser du ungefär skillnaden i spel mellan korten

Jag valde 32gb ram då jag kände att den extra kostnaden (för mig vart det 1200 istället för 800) för dubbla ram var en no brainer.
Många spel som jag kör typ Warzone tycker jag äter ram så att ta i lite extra har blivit en bra prestanda skillnad för mig.

Ok. Jag kör med en 1080p skärm så då antar jag att en bra proseccor krävs.

Jag ska kolla vidare på grafikkort och se om jag hittar något för en vettig prislapp.

Jag har inte hunnit kolla in de länkarna som du skickade men ska göra det.

Om det är en så liten prisskillnad så är det ju som du säger en no brainer att inte välja den.

Tack för hjälpen. Jag är inte insatt i ram men om någon har något förslag så får ni gärna länka till det i tråden. Tack

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av WebzI:

En sak jag inte förstår varför tas mer av processorn vid lägre upplösning?

Om processorn klarar t.ex. 200 fps men grafikkortet bara klarar 100 fps så blir prestandan begränsad till just 100 fps, och processorn behöver då bara gå på halvfart för att hinna med. Sänker man då upplösningen, grafikinställningarna, eller uppgraderar till ett snabbare grafikkort så kommer antalet fps öka, vilket även ger processorn mer att göra.

Så det handlar inte om att lägre upplösning i sig är tyngre för processorn, det minskar bara chansen att det är grafikkortet som är flaskhals. Man måste alltså inte köpa en snabbare processorn ju lägre upplösning man kör, en processor som ger tillräckligt många fps i t.ex. 4K kommer göra det i 1080p också.

Grafikbelastningen är dock oftast det enklaste att påverka i spel (t.ex. genom att sänka upplösningen eller andra grafikinställningar), så är man ute efter högsta möjliga fps så drar man ner grafiken så mycket som möjligt och använder den snabbaste processorn man kan få tag på. Men det är väl i stort sett bara CS:GO-spelare som sysslar med sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om processorn klarar t.ex. 200 fps men grafikkortet bara klarar 100 fps så blir prestandan begränsad till just 100 fps, och processorn behöver då bara gå på halvfart för att hinna med. Sänker man då upplösningen, grafikinställningarna, eller uppgraderar till ett snabbare grafikkort så kommer antalet fps öka, vilket även ger processorn mer att göra.

Så det handlar inte om att lägre upplösning i sig är tyngre för processorn, det minskar bara chansen att det är grafikkortet som är flaskhals. Man måste alltså inte köpa en snabbare processorn ju lägre upplösning man kör, en processor som ger tillräckligt många fps i t.ex. 4K kommer göra det i 1080p också.

Grafikbelastningen är dock oftast det enklaste att påverka i spel (t.ex. genom att sänka upplösningen eller andra grafikinställningar), så är man ute efter högsta möjliga fps så drar man ner grafiken så mycket som möjligt och använder den snabbaste processorn man kan få tag på. Men det är väl i stort sett bara CS:GO-spelare som sysslar med sånt.

Ok nu förstår jag. Tack för hjälpen.