Permalänk
Medlem

Fiberleverantör

Hej!

Vi har fått fiber installerat av IP Only och ketar nu leverantör av fibertjänst. Vi blev rekommenderade Allente av ip only men på trustpilot så har dom fått väldigt dåligt betyg. Jag tycker att Banhof och ownit ligger nära mina favoriter men jag kan inte stryka faktumet att Allente är hälften av månadskostnaden första året. Har ni några förslag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ring en säljare på Bahnhof och se vad dom kan göra åt priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Hej!

Vi har fått fiber installerat av IP Only och ketar nu leverantör av fibertjänst. Vi blev rekommenderade Allente av ip only men på trustpilot så har dom fått väldigt dåligt betyg. Jag tycker att Banhof och ownit ligger nära mina favoriter men jag kan inte stryka faktumet att Allente är hälften av månadskostnaden första året. Har ni några förslag?


men på trustpilot så har dom fått väldigt dåligt betyg
- Ja är det lönt att överväga dem då?

stryka faktumet att Allente är hälften av månadskostnaden första året - Se ovan, klart dom har kampanj. Du skulle juh aldrig välja dem annars då deras betyg suger? Hade googlat hade du sett att Allente är Viasat som rentvättar sitt katastrolfa rykte

Så du har svaren själv. Ta det för halva priset och ställ dig i skaran av missnöjda kunder o njut.
Kan inte förstå hur man kan vilja spara korvören på ens internett hemma...

Hade "Pelles Hjärtkirurgi" haft halva priset på hjärt operation. Med botten betyg av befintliga kunder.... Hade du chansat på dem då?
Samma logik...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:


men på trustpilot så har dom fått väldigt dåligt betyg
- Ja är det lönt att överväga dem då?

stryka faktumet att Allente är hälften av månadskostnaden första året - Se ovan, klart dom har kampanj. Du skulle juh aldrig välja dem annars då deras betyg suger? Hade googlat hade du sett att Allente är Viasat som rentvättar sitt katastrolfa rykte

Så du har svaren själv. Ta det för halva priset och ställ dig i skaran av missnöjda kunder o njut.
Kan inte förstå hur man kan vilja spara korvören på ens internett hemma...

Hade "Pelles Hjärtkirurgi" haft halva priset på hjärt operation. Med botten betyg av befintliga kunder.... Hade du chansat på dem då?
Samma logik...

Ja men många av dessa missnöjda kunder säger "40min kötid är dåligt" ja men vilka har inte det under rusning? Vi har Tele2 idag och är nöjda, men dom har också uselt betyg där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem

I slutändan spelar det mindre roll vilken ISP du väljer i ett "öppet" fibernät som IP-only.

Blir det något som strular är det mer sannolikt i det lokala fibernätet än hos ISP:n. Det enda operatören behöver kunna göra är att lägga en felanmälan till IP-only om det strular. (Är det något större fel så behöver du förmodligen aldrig ens kontakta kundtjänst.)

Förutom vem det är du ska ringa för att de i sin tur ska lägga en felanmälan till IP-only, är det enda som val av ISP påverkar är hur bra anslutning till olika andra ISP:er är, och det är svårt att veta på förväg. Det är ju lätt att byta hur som helst?

Permalänk
Medlem

Jag har arbetat på ett stadsnät. Oavsett om du har fiber via stadsnät eller inte, så tänk på att om du får problem kommer du vara enormt irriterad.

I stadsnätet jag arbetade på hade vi alla möjliga leverantörer. Telia, Bahnhof, BB2, Ownit etc.

Det är ENORM skillnad på hur dessa bemöter dig. Vi hade L2 förbindelse (VLAN) till slutkund. Slutkunden anmäler alltid till sin leverantör, leverantören kontaktar sedan stadsnätet.

Bahnhof hade alltid utmärkt felsökning, återkoppling och ett agerande. Andra brydde sig inte ett skit. Det kunde vara allt från deras DNS servrar strulade, till att deras DHCP-pool tog slut. Dåligt svetsad fiber, tjänstefördelare som fick spänningsfall etc.

Jag kan lova dig att du kommer ångra dig som fan, för att spara typ... 200 kr månad max kan jag tänkte mig? Mindre än 10 kr per dag, för en fiberanslutningen du i princip kommer använda hela tiden?

Ja du, jag tror inte ens jag kommer säga till dig var jag tycker om att du ens överväger det.

Permalänk
Medlem

välj ett bolag som har bra support, välj något annat än bahnhof, de är totalt omöjliga att komma i kontakt med i andra tider än Vardagar 9-18 Helger 10–14

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Av ren erfarenhet hade jag gått på Bahnhof. Maken till snabbare kundservice tror jag inte jag har upplevt, oavsett typ av bolag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

välj ett bolag som har bra support, välj något annat än bahnhof, de är totalt omöjliga att komma i kontakt med i andra tider än Vardagar 9-18 Helger 10–14

Du tycker att Bahnhof har dålig support för att man inte kan nås utanför öppetiderna?

Men lol!

Dold text
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av moonblase:

välj ett bolag som har bra support, välj något annat än bahnhof, de är totalt omöjliga att komma i kontakt med i andra tider än Vardagar 9-18 Helger 10–14

What?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SellahiR:

Hej!

Vi har fått fiber installerat av IP Only och ketar nu leverantör av fibertjänst. Vi blev rekommenderade Allente av ip only men på trustpilot så har dom fått väldigt dåligt betyg. Jag tycker att Banhof och ownit ligger nära mina favoriter men jag kan inte stryka faktumet att Allente är hälften av månadskostnaden första året. Har ni några förslag?

Kan säga att jag precis hjälpt mina svärföräldrar att driva ett case mot Allente i ARN. De gav upp när ARN bad dem inkomma med sin version. De körde den vanliga stilen med att lägga sig innan fallet blir offentligt. Med andra ord så hoppas de att man inte orkar driva sin fråga mot dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan säga att jag precis hjälpt mina svärföräldrar att driva ett case mot Allente i ARN. De gav upp när ARN bad dem inkomma med sin version. De körde den vanliga stilen med att lägga sig innan fallet blir offentligt. Med andra ord så hoppas de att man inte orkar driva sin fråga mot dem.

Jag mötte ett par säljare i vintras från Allente som försökte locka kunder med fina erbjudanden. Tack för att ni uppdaterar med nya erfarenheter 👌👏

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SFF:

Du tycker att Bahnhof har dålig support för att man inte kan nås utanför öppetiderna?

Men lol!

Dold text

Tror snarare hen tycker öppettiderna är dåliga?
En viss annan operatör jag hört ska ha bra support har t ex vardagar 8-20 och helger 10-18. En annan 8-21 / 9-17.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kan säga att jag precis hjälpt mina svärföräldrar att driva ett case mot Allente i ARN. De gav upp när ARN bad dem inkomma med sin version. De körde den vanliga stilen med att lägga sig innan fallet blir offentligt. Med andra ord så hoppas de att man inte orkar driva sin fråga mot dem.

Från jordens skapelse fram till 1970-talet-ish något så var Användrare/Kund/Betalare/Sponsor samma juridiska person.

Sen när aktiebolag blev så stora som dom är idag, föddes ideén om att tjäna pengar genom att kasta om korten.

Sagt och gjort sitter vi här idag, med många som hamnar i samma situation so dina svärföräldrar. Där dom i princip inte är viktiga för bolaget i den stora bilden. För då hade dom blivit hjälpta/behandlade som sig bör.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag mötte ett par säljare i vintras från Allente som försökte locka kunder med fina erbjudanden. Tack för att ni uppdaterar med nya erfarenheter 👌👏

Vad blev det till slut då?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Allente är väll gamla Canal Digital. Inte direkt en erkänd ISP om du frågar de flesta tror jag. Vad har de för nät/peering ens?

Permalänk
Medlem

@SellahiR, vill du slippa eventuellt strul eller känner dig oroliga för vad du ska välja. Ta någon av de större leverantörerna.

T.ex. Bredband2, Bahnhof, Telia, Telenor, Ownit.

Börja på 100/100 och se om det duger, jämför priserna. Men strunta i den som är billigast, titta på bindningstider, vad kostar det att betala utan något erbjudande etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@SellahiR, vill du slippa eventuellt strul eller känner dig oroliga för vad du ska välja. Ta någon av de större leverantörerna.

T.ex. Bredband2, Bahnhof, Telia, Telenor, Ownit.

Börja på 100/100 och se om det duger, jämför priserna. Men strunta i den som är billigast, titta på bindningstider, vad kostar det att betala utan något erbjudande etc.

Jag har glömt uppdatera mer än att tacka för alla svar. Vi valde Bahnhof och är jättenöjda!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Du tycker att Bahnhof har dålig support för att man inte kan nås utanför öppetiderna?

Men lol!

Dold text
Skrivet av tcntad:

Som Thomas skrev i inlägg #19551577 så syftades det på att det inte är de bästa öppettiderna, inte att man inte kan nå dem när de har stängt?...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Som Thomas skrev i inlägg #19551577 så syftades det på att det inte är de bästa öppettiderna, inte att man inte kan nå dem när de har stängt?...

Du kanske menade att skriva så men så blev det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Allente är väll gamla Canal Digital. Inte direkt en erkänd ISP om du frågar de flesta tror jag. Vad har de för nät/peering ens?

Canal Digital -> Allente <- Viasat

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Bahnhof <3

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Ta Banhof. Päronen har av någon spännande anledning valt Allente nu då det vara något billigare än Telia som de hade tidigare. Telia fungerade kalas. Nu funkar ingenting och deras support är skit. Kommer troligen få sitta halva dagen imorgon när de öppnar och få dem att fatta att något är fel i deras ände. Allt fungerade kalas precis innan bytet så har svårt att tro det är fiberoperatören som det strular för.

Sedan får ta ett snack med farsgubben så han sluter hoppa på dessa billiga erbjudanden. Det är viktigare att det funkar än att det är billigt.

Visa signatur
Permalänk

Jag har provat alltele om jag ska hålla mig kort så rekommenderar jag dem inte…

Längre version … jag hade dem i ett år då jag var dum och gjorde 1 års bindning när det gick 100/100 för otroliga 199 kr i månaden men hur ofta fick man den hastigheten som man betalade för ”sällan” när någon var fel så skylde dem alltid i från sig trots att problemet låg hos dem… skulle kunna skriva en hel a4 varför du inte ska välja dem … jag kör på tele2 i dag då jag fick erbjudande om dubbel hastighet och surf på mobilen 249 kr i månaden

Permalänk
Medlem

Nu har jag sagt upp Telia. Gjorde det via chatten och hon ville som sagt ringa upp för att tala om priserna de erbjuder. Jag hade nog säkert kunnat fått ett bättre erbjudande. Men jag har tröttnat på deras smyghöjningar.
Vi har nyligen fått öppen fiber, så nu fick det bli Banhof. Från och med 1 juli blir Banhof dessutom 191kr billigare än Telia.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nu har jag sagt upp Telia. Gjorde det via chatten och hon ville som sagt ringa upp för att tala om priserna de erbjuder. Jag hade nog säkert kunnat fått ett bättre erbjudande. Men jag har tröttnat på deras smyghöjningar.
Vi har nyligen fått öppen fiber, så nu fick det bli Banhof. Från och med 1 juli blir Banhof dessutom 191kr billigare än Telia.

Får hoppas inget strular bara, för Bahnhof helt omöjliga att få tag på. Och lyckas man väl få tag på dem så tar det veckor för dem att eskalera problemet till nätägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Får hoppas inget strular bara, för Bahnhof helt omöjliga att få tag på. Och lyckas man väl få tag på dem så tar det veckor för dem att eskalera problemet till nätägaren.

Sitter i ett sånt ärende just nu - de vill verkligen inte eskalera till nätägaren. Även om de i sin tur säkerligen ganska snabbt kan se vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vi har nyligen fått öppen fiber, så nu fick det bli Banhof. Från och med 1 juli blir Banhof dessutom 191kr billigare än Telia.

Ja vi gick också på deras kampanj på 419kr i månaden, det var i oktober -21. 6 mån senare höjde dom till 449kr för att "säkra kvalité" BS. Det framgår inget i vårat avtal om prishöjningar efter en viss tid, men det är så dom fular sig. "Nya" kunder får för 419kr i månaden sedan höjer dom troligen alla efter 6mån. Jag ska ringa och ifrågasätta i morgon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Hej!

Vi har fått fiber installerat av IP Only och ketar nu leverantör av fibertjänst. Vi blev rekommenderade Allente av ip only men på trustpilot så har dom fått väldigt dåligt betyg. Jag tycker att Banhof och ownit ligger nära mina favoriter men jag kan inte stryka faktumet att Allente är hälften av månadskostnaden första året. Har ni några förslag?

Rekommenderar Dig att Prata Med Personal På BahnHof