Helgsnack: Vilka speltidningar brukade du bläddra i?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka speltidningar brukade du bläddra i?

Doften av nytryck och färgstarka bilder från de senaste spelen var en högtidsstund för många. Dela med dig av dina minnen från speltidningarna!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För min egen del var det Super Play som senare blev Playstation magasinet om jag minns rätt.

Prenumererade i många herrans år, ända tills den lades ner. Mor och far har nog allt sparat på någon vind tror jag

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Jag läste oftast Nintendo Magasinet. Tror man fick den efter att ha blivit medlem i Nintendo klubben. Detta blev jag efter mitt köp av NES.

Men sedan över gick detta till Super Play som jag läste flera år. Detta var på SNES-tiden. Har för mig att numret som kom på sommaren var lite extra. Gillade och att läsa om import-spel i denna tidning. Typ FF6 m.m. Då kunde man samtidigt drömma om konverterare man såg Nordic Games sälja under annonserna.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Hedersmedlem

Under 1990-talets sista år och något år in på 2000-talet så köpte jag ofta lösnummer av PC Gamer. Det första numret jag köpte tror jag var 1997 års juli-utgåva där de hade en stor artikel om "X-wing vs Tie-fighter" som var det årets stora release.

Det var alltid något speciellt med att öppna plastförseglingen på en rykande färsk utgåva av tidningen som med en lockande framsida fick mig att att hänga på låset när ett nytt nummer fanns i butik. Jag tyckte också att man fick väldigt mycket läsning för pengarna. Tror ett nummer på denna tid kostade runt 50 (59?) kronor.

Även ifall print endast är en skugga av sitt fornstora jag så föredrar jag fortfarande att läsa text i traditionella format. Det betyder böcker och tidningar som jag fysiskt håller i handen. Boomer? Ja visst!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Runt 2007-2010 var det Gamereactor! Perfekt för en student att kunna plocka upp ett gratis nummer i GAME-butiken!

Permalänk
Medlem

Man ska ju inte heller glömma alla svarta demo-skivor som kom med Super Play/PSM. Dessa var ovärderliga för en uttråkad liten pojke

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Förutom Nintendo så var det även Gamereactor man plockade upp från Gamestop ibland

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Här är dom jag brukade läsa, vissa är dock kombinerade spel och datortidningar:

Rena speltidningar:
- High Score
- Interface
- PC Gamer
- ST Action
- Soft (tror jag den hette?)

Kombinerat spel/dator:
- Svenska Hemdatornytt
- Datormagazin
- Atari ST User

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

saknar tiden när en ny tidning gav ett pirr i magen - man planerade lässtunden noga

Nu när jag bläddrar i tidningar så blir jag mest avigt inställd för att:

1) Tidningen kostar 130+ kr men ändå är mer än 50% bara reklam
2) Innehåll är svårt, inernet är först med allt - så om en tidning ska vara värd sitt pris, så måste den erbjuda något unikt, som jag inte redan konsumerat på nätet

Kanske bara är att inse att det tryckta mediets glanstid är förbi

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Köpte något enstaka ex. av LEVEL när jag såg något spel som jag var intresserad av. Senaste var nog 10-12 år sedan.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Klubb Nintendo och en massa år med PCGamer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Köpte massa brittiska speltidningar på 90-talet. De var i en helt annan klass mot svenska, brittisk tabloid-press var vid denna tidpunkt ökänd världen runt och det var lite samma stuk i vissa av tidningarna med en rå attityd och mycket humor. Minns Total, EGM, Edge, SEGA Force som även hade en svensk version som var ganska underhållande och lite sådär 90-tals edgy.

Permalänk
Medlem

High score, vissa nummer hade inslag av playboy med en stor varningstext på cd-skivan haha: https://dmzarkivet.se/
Blev prenumeration på pc gamer också när det kom runt 96.
Köpte även några https://segaretro.org/Sega_Force_(Sweden)

Idag blir man i princip "bombarderad" med information och den är lättillgänglig vilket tar bort mystiken och längtan efter att få läsa.
Efter man fått månadens tidning fick man vackert vänta till nästa nummer men då hann man också lusläsa i lugn och ro.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

PC Gamer är det enda jag minns namnet på, kanske läste några artiklar här och där, men helt ärligt hade internet redan runt millennieskiftet mer att ge vill jag minnas

Permalänk
Medlem

Nintendo Magasinet->Super Power->Super Play->PC Gamer

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

"Super Play" samt en mängd engelska Amiga-tidningar, "CU Amiga", "Amiga Format" etc. Tragiskt att det knappt går att köpa såna här tidningar längre. Det är nått visst med att bläddra i en tidning framför att sitta på en spelsajt/whatever.
"DMZ" lästes ju med såklart innan de gick över till PC.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

PC för alla. Kanske forfarande finns kvar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Jag har nog läst de flesta. Level var ju en favorit exempelvis. Nintendo magasinet läste jag förstås, men när Sega Force kom så var ju den sjukt mycket roligare. Super Play var också grym ett tag. Idag läser jag typ bara Edge.

Permalänk
Medlem

Man hämtade en kopia av Game reactor från spelbutiken Game. Tillhör den generationen som växte upp med ps2, det var mycket roligare att spela då, synd att man tappat intresset.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nintendo magasinet, super Power (Play) Gamereactor, något enstaka nummer av level..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Gamereactor läste jag flitigt 2006-2009 typ. Sen övergavs hemsidan och framförallt forumet, de få redaktionsmedlemmar som kunde skriva slutade och tidningen försvann.

Tycker FZ är bättre på alla sätt och vis. 😄

Permalänk
Medlem

svenska pc gamer var ju fina tider och deras cd med massa demos att testa. det saknar man hehe.

Permalänk
Medlem

Nintendo magasinet ->Super Power->Super Play, sen kom internet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Läste lite i en form av tidning för Philips CD-i.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller spel var det nog bara svenska PC Gamer. Prenumererade på den i bra många år, från kanske 1997 tills ett tag efter att "DVD Gamer" blev en grej.
Läste flera andra som var mer fokuserade på hårdvara och programvara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

När jag var i Florida och Miami som sjutton åring i början på 90 talet så köpte jag en hel hög med speltidningar som jag tänkte ta med mig hem till Sverige, det måste varit i alla fall 60-70 stycken med sådana som inte fanns att köpa hemma men en dag när jag kom tillbaka till hotell rummet så hade städerskan tagit hela högen och kastat den i sop containern utanför (enligt hotell värdinnan). Jag klättrade in i den men då var det redan försent dom hade tömt den redan. Var lagom förbannad då dom kostade rätt så mycket vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

PC för alla. Kanske forfarande finns kvar.

Hemsidan finns kvar. Tror tidningen finns det också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Var bara Gamereactor som jag läste. Blev alltid en tur förbi Game varje torsdag(?) 2004-06 för att hämta upp den senaste. Sedan hängde jag på hemsidan några år till innan jag gick över till youtube.

Permalänk
Medlem

PC Gamer under den gamla goda Bennet-tiden.

Permalänk
Medlem

Nintendomagasinet får väl ändå räknas som en speltidning. Jag var med i Nintendoklubben så fick den månadsvis. Minns att de hade något nummer man kunde ringa och fråga om tips och fusk och koder till spel och det blev ju några samtal dit vill jag minnas

Sen var det mest PC Gamer när jag blev lite äldre. Recensionerna och så var kul och intressanta men det bästa var ändå Demoskivorna man fick med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.