Elgigantens nya(?) lösning till icke uppfyllda RTX ordrar från 2020
I fredags fick jag mail från Elgiganten gällande ett ärende jag sedan länge lagt bakom mig. Det gäller ju förstås de ouppfyllda ordrarna av RTX kort från 1,5 år sedan. Elgigantens menar nu på att deras tidigare lösning om att erbjuda ett byte av grafikkortet till motsvarande produkt och att betala mellanskillnaden, inte var "tillräckligt god". Deras nya erbjudande är istället som följande:
"Byte till motsvarande grafikkort som nu finns tillgängligt till betalt ursprungspris, samt ett presentkort på 1000kr som kompensation för lång leveranstid och bristande information."
De har även bifogat en lista av korten som just nu erbjuds i deras byte.
(Kort, Elgigantens artikelnummer, EAN)
GeForce RTXT 3080 GAMING OC 10G (LHR), 360174, 4719331309497
ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF OC, 392711, 4711081322979
Mailet noterar även att de kommer skicka ut dessa mailen löpande efter en lista i turordning utefter konsumentens beställningsdatum, och att man har 24h på sig att ge besked till dem innan man flyttas längst bak i listan. De skriver även att jag är en av de första i denna kö listan. Om någon av er andra i samma sits fått, eller inte fått, ett liknande mail vore det intressant att veta, kanske är det också bra hålla utkik på er mail i några dagar för att se om de hör av sig. Jag pratade med elgigantens kundtjänst på telefon superkort idag då jag inte fått något mail tillbaka, och de sa att de jobbar för fullt just nu med att höra av sig och samla in beställningar.
Jag summerar nedan snabbt min historik med detta ärende. Jag såg även denna aktiva tråd om Elgigantens RTX handlande här på SC: Elgiganten fortsätter sälja RTX-kort men levererar inte...
2020-10-29 Fick min Beställningsbekräftelse Jag beställde ett EVGA RTX 3070 XC3 de första minuterna under lanseringsdatumet av 3070 korten. Beställningsbekräftelsen kom med ett leveransdatum på 2021-01-26...
2020-12-12 Förseningsnotis Elgiganten meddelar att mitt kort inte kommer att levereras i tid, och ger mig ett nytt leveransdatum i april, 2021-04-09.
2020-12-22 Förseningsnotis nr.2 Mail utan vettig rubrik. Innehåller ingen text men ett nytt kvitto med leveransdatum ytterliggare en vecka senare,: 2021-04-13.
2021-10-04 Återbetalning Jag får ett trevligt mail som tackar för att jag gjort affär med elgiganten. Mailet innehåller ett bifogat kvitto som visar att jag återbetalas för mitt köp av mitt 3070 kort. Ärligt talat så minns jag inte helt hur jag följde upp på detta (via telefon), däremot var det aldrig jag själv som önskade att få min beställning avbokad, eller vad detta nu än var...
2021-10-11 Erbjudande om Ersättningskort mot betalning av mellanskillnaden Ökänt drag här på Sweclockers. Elgiganten erbjuder mig att byta min beställning mot ett ASUS TUF 3070 ti, EVGA 3080 FTW, eller ett Asrock 3080. Mellanskillnaden på 3000-6702 SEK får jag dock betala för själv. Jag erbjöds då även ett presentkort på 500 SEK som kompensation. Jag var inte intresserad av detta erbjudande och tackade nej. Fick då inte heller presentkortet kan jag tillägga.
2022-04-09 Elgiganten ångrar sitt agerande? Antar att vi är här idag för alla ni som fortsätt att kämpa mot deras ageraned, anmält dem till ARN osv. Är nyfiken på att se hur det löser sig och vad ni känner om det hela. Själv blir jag inte ledsen om jag plockar upp ett 3080 för priset av ett 3070 innan priserna skjöt i höjden. Däremot är jag tveksam på om jag kommer använda kortet själv då jag 2020 fick tack på ett annat 3070 (tack Webhallen!), som jag nu har vattenkylt i mitt ITX bygge...