Elgigantens nya(?) lösning till icke uppfyllda RTX ordrar från 2020

Permalänk
Medlem

Elgigantens nya(?) lösning till icke uppfyllda RTX ordrar från 2020

I fredags fick jag mail från Elgiganten gällande ett ärende jag sedan länge lagt bakom mig. Det gäller ju förstås de ouppfyllda ordrarna av RTX kort från 1,5 år sedan. Elgigantens menar nu på att deras tidigare lösning om att erbjuda ett byte av grafikkortet till motsvarande produkt och att betala mellanskillnaden, inte var "tillräckligt god". Deras nya erbjudande är istället som följande:

"Byte till motsvarande grafikkort som nu finns tillgängligt till betalt ursprungspris, samt ett presentkort på 1000kr som kompensation för lång leveranstid och bristande information."

De har även bifogat en lista av korten som just nu erbjuds i deras byte.

(Kort, Elgigantens artikelnummer, EAN)
GeForce RTXT 3080 GAMING OC 10G (LHR), 360174, 4719331309497
ASUS GeForce RTX 3080 10GB GDDR6X TUF OC, 392711, 4711081322979

Mailet noterar även att de kommer skicka ut dessa mailen löpande efter en lista i turordning utefter konsumentens beställningsdatum, och att man har 24h på sig att ge besked till dem innan man flyttas längst bak i listan. De skriver även att jag är en av de första i denna kö listan. Om någon av er andra i samma sits fått, eller inte fått, ett liknande mail vore det intressant att veta, kanske är det också bra hålla utkik på er mail i några dagar för att se om de hör av sig. Jag pratade med elgigantens kundtjänst på telefon superkort idag då jag inte fått något mail tillbaka, och de sa att de jobbar för fullt just nu med att höra av sig och samla in beställningar.

Jag summerar nedan snabbt min historik med detta ärende. Jag såg även denna aktiva tråd om Elgigantens RTX handlande här på SC: Elgiganten fortsätter sälja RTX-kort men levererar inte...

2020-10-29 Fick min Beställningsbekräftelse Jag beställde ett EVGA RTX 3070 XC3 de första minuterna under lanseringsdatumet av 3070 korten. Beställningsbekräftelsen kom med ett leveransdatum på 2021-01-26...
2020-12-12 Förseningsnotis Elgiganten meddelar att mitt kort inte kommer att levereras i tid, och ger mig ett nytt leveransdatum i april, 2021-04-09.
2020-12-22 Förseningsnotis nr.2 Mail utan vettig rubrik. Innehåller ingen text men ett nytt kvitto med leveransdatum ytterliggare en vecka senare,: 2021-04-13.
2021-10-04 Återbetalning Jag får ett trevligt mail som tackar för att jag gjort affär med elgiganten. Mailet innehåller ett bifogat kvitto som visar att jag återbetalas för mitt köp av mitt 3070 kort. Ärligt talat så minns jag inte helt hur jag följde upp på detta (via telefon), däremot var det aldrig jag själv som önskade att få min beställning avbokad, eller vad detta nu än var...
2021-10-11 Erbjudande om Ersättningskort mot betalning av mellanskillnaden Ökänt drag här på Sweclockers. Elgiganten erbjuder mig att byta min beställning mot ett ASUS TUF 3070 ti, EVGA 3080 FTW, eller ett Asrock 3080. Mellanskillnaden på 3000-6702 SEK får jag dock betala för själv. Jag erbjöds då även ett presentkort på 500 SEK som kompensation. Jag var inte intresserad av detta erbjudande och tackade nej. Fick då inte heller presentkortet kan jag tillägga.
2022-04-09 Elgiganten ångrar sitt agerande? Antar att vi är här idag för alla ni som fortsätt att kämpa mot deras ageraned, anmält dem till ARN osv. Är nyfiken på att se hur det löser sig och vad ni känner om det hela. Själv blir jag inte ledsen om jag plockar upp ett 3080 för priset av ett 3070 innan priserna skjöt i höjden. Däremot är jag tveksam på om jag kommer använda kortet själv då jag 2020 fick tack på ett annat 3070 (tack Webhallen!), som jag nu har vattenkylt i mitt ITX bygge...

Uppdaterat rubrik och stavningskontroll
Permalänk
Medlem

Den där tidsföljden stämmer väl inte? I oktober skrev de och berättade att man skulle få 3080-korten för ursprungspriset man beställde för + 1000 kr i presentkort. Sen har det dröjt innan de har kunnat uppfylla det, men jag som beställde 7 oktober har fått grafikkort och presentkort. De säljer ju korten med förlust för att kompensera de gamla beställningarna, så lite girigt är det allt att ta ett kort när man inte behöver det bara för att sälja det vidare och tjäna pengar. Å andra sidan är ju 3000-seriens lansering på många sätt varit ett fiasko så någon kompensation är ju inte fel.

#19294960

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Den där tidsföljden stämmer väl inte? I oktober skrev de och berättade att man skulle få 3080-korten för ursprungspriset man beställde för + 1000 kr i presentkort. Sen har det dröjt innan de har kunnat uppfylla det, men jag som beställde 7 oktober har fått grafikkort och presentkort. De säljer ju korten med förlust för att kompensera de gamla beställningarna, så lite girigt är det allt att ta ett kort när man inte behöver det bara för att sälja det vidare och tjäna pengar. Å andra sidan är ju 3000-seriens lansering på många sätt varit ett fiasko så någon kompensation är ju inte fel.

#19294960

Hej! Den post du delat har jag inte sett förut! Tidslinjen jag beskrivit är baserad på mina mail och min interaktion med Elgiganten. Om de kom till denna lösningen förra året är det ju jättebra, men till mig mailade dem i oktober och erbjöd mig köpa för mellanskillnaden, och först nu erbjuda 3080 kort, då till förlust förstås. Efter att jag tackade nej till att "köpa upp" mig har jag själv inte följt ärendet eller några trådar på SWEC, så har då missat Elgigantens meddelande som du länkat.

Vad jag sen gör med kortet återstår att se, men jag håller inte med om att det skulle vara girigt att köpa kortet i detta läget..? Jag låg ute med pengar för min beställning av 3070 kortet under ett helt år, att Elgiganten nu når ut med en lösning till mig var något jag ville dela med mig av ifall det fortfarande var andra som inte fått situationen löst. Jättebra om de nu fått korten redan förra året då de varit mer aktiva här under den perioden. Om någon på SWEC, eller vänner och familj, sedan kan plocka ett 3080 från mig under utgångspris, ifall jag inte kan få in dessa jättekort i min dator, är det väl ingen som blir bitter av?

Permalänk
Medlem

Samma sits. Väntat sen i Fredags på mail med betalningslänken

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

De säljer ju korten med förlust för att kompensera de gamla beställningarna, så lite girigt är det allt att ta ett kort när man inte behöver det bara för att sälja det vidare och tjäna pengar.

Girigt? Ta ett kort?

Du måste ha missat att han KÖPT ett kort som Elgiganten inte levererat under en väldigt lång tid.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Tror ni det är för sent att svara på det här erbjudandet om man fick mailet i januari men hade missat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Girigt? Ta ett kort?

Du måste ha missat att han KÖPT ett kort som Elgiganten inte levererat under en väldigt lång tid.

Skrivet av sekips:

Tror ni det är för sent att svara på det här erbjudandet om man fick mailet i januari men hade missat det?

Haha ja jo man kan väl tycka att det är i deras intresse att göra gott på en trist affär, i alla fall så länge som de fortfarane aktivt arbetar med att fixa utbytena. Alltid värt att försöka men i alla fall mitt mail säger att de ger en 30 dagar att höra tillbaka . Spännande att de hörde av sig till dig redan i Januari. När köpte du ditt kort om jag får fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzy53:

Haha ja jo man kan väl tycka att det är i deras intresse att göra gott på en trist affär, i alla fall så länge som de fortfarane aktivt arbetar med att fixa utbytena. Alltid värt att försöka men i alla fall mitt mail säger att de ger en 30 dagar att höra tillbaka . Spännande att de hörde av sig till dig redan i Januari. När köpte du ditt kort om jag får fråga?

Jag beställde mitt kort på dag1, så säkert därför. Var även i kontakt med support minst varje månad under tiden med, kanske hjälpte till, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Jag beställde mitt kort på dag1, så säkert därför. Var även i kontakt med support minst varje månad under tiden med, kanske hjälpte till, hehe.

Då är du ju i samma sits / kötid som jag. Berätta gärna om du har av till dem och försöker få erbjudandet upplivat igen

Permalänk
Medlem

Status: Telefonsamtal idag följt av mail/sms + presentkort, leverans någon gång tidigt nästa vecka.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Status: Telefonsamtal idag följt av mail/sms + presentkort, leverans någon gång tidigt nästa vecka.

Trevligt! Jag försökte också att ringa idag då jag fortfarande inte fått min betallänk (fick mail i fredags om att den skulle skickas ut), men på kundtjänst sa dem att de inte kunde göra något, utan bad mig att vänta tills Social Gaming Teamet kommit runt till det... Hoppas att de löser det imorgon i alla fall..

Permalänk
Medlem

Status: Under denna och förra veckan försökte jag få en uppdatering på mitt ärende via elgigantens kundtjänst då de inte hörde tillbaka till mig med betallänken. Det verkar som om något hade hänt och mitt ärende bara glömts/tappats bort, men på tredje samtalet fick jag tillslut hjälp och mitt grafikkort borde dyka upp under nästa vecka.