Rösta fram SweClockers bästa lifehack

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort i utbyte mot en idé som företaget potentiellt kan tjäna mångmiljoner på? Låter rättvist... eller inte.

Permalänk
Medlem

Flera barn som sällan lyssnar? Se till att sätta in en repeater som får ett nätverk dedikerat till barnen.
1. De slutar påverka det vanliga nätverken i hemmet.
2. Slit repeatern ur väggen om de är extra odrägliga.
3. Använd repeatern själv när det vanliga nätverket inte når genom sista väggen utomhus.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Trafiksäkerhet

När jag ska någonstans med bilen så försöker jag alltid köra så snabbt jag kan. Plattan i mattan. Allt för att jag ska vara så kort tid på vägen som möjligt. Kortare tid på vägen gör det ju mindre sannolikt att råka ut för en trafikolycka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0na1an:

När jag ska någonstans med bilen så försöker jag alltid köra så snabbt jag kan. Plattan i mattan. Allt för att jag ska vara så kort tid på vägen som möjligt. Kortare tid på vägen gör det ju mindre sannolikt att råka ut för en trafikolycka!

Sant! Vad är ett life hack utan life?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av j0na1an:

När jag ska någonstans med bilen så försöker jag alltid köra så snabbt jag kan. Plattan i mattan. Allt för att jag ska vara så kort tid på vägen som möjligt. Kortare tid på vägen gör det ju mindre sannolikt att råka ut för en trafikolycka!

Well, du får ju högre verkningsgrad i snitt ju snabbare du når det nominella varvtalet på högsta växeln. Samt 5 minuter på en timme är massa tid intjänad IMO förstår inte vad körskolorna snackar om. ^_^

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

När man håller på med något och det bara går åt helvete och man bara blir argare och argare så går man därifrån istället. Sedan när tagit en fika så kan man komma tillbaka och kolla på vad man nu höll på med och då brukar det i 9 fall av 10 gå mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Att slöa andras pengar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Mitt lifehack är ljudet som spelas upp när klocklarmet går igång varje morgon. Spela in ett ljud som är obehagligt för just dig och ställ in det som larmljud. Vaknar du inte av det så vet jag inte vad 😄

Jag använder några standardalarm först, de sista larmen är samma som ringsignalen från jobbet eller min standardringsignal. Man vaknar aldrig så fort som när chefen ringer och frågar vart fan man är någonstans!

Permalänk
Medlem

Mitt bästa just nu måste nog vara att använda den tämligen okända funktionen DDC som finns i moderna bildskärmar.

DDC tillåter att man kontrollerar skärmfunktioner genom att skicka kommandon via skärmkabeln (jag har USB-C till jobbdatorn och DP till min privata). Till exempel kan man byta bildkälla med hjälp av DDC, vilket är vad jag använder det till. Detta innebär att jag som jobbar hemifrån kan stuva undan arbetslaptopen och inte ha den på bordet, och ändå kunna byta till den genom att köra ett enkelt skript, endast en enkel USB-switch behövs för att flytta mus och tangentbord mellan datorerna.

Totalt sett stänger mitt lilla skript av alla chattprogram (slack, discord, signal), mutar alla outputs på datorn som byts bort från, och sen ändras bildkälla till skärmen. Genom att använda DDC istället för en KVM-switch så har jag alltså två datorer inkopplade direkt med kabel till skärmarna som vanligt, och jag har sparat typ 3000kr+

Permalänk
Skrivet av SFF:

Ett grafikkort i utbyte mot en idé som företaget potentiellt kan tjäna mångmiljoner på? Låter rättvist... eller inte.

Är det ens ett life hack om det är en idé man kan tjäna miljoner på?

Permalänk
Medlem

Mitt hack är väl inte super-unikt men jag tar bilder med telefonen i kom-ihåg-syfte. Speciellt utomlands, på gatuskyltar osv för att t.ex. kunna visa taxichaufören om det inte pratas engelska. Det brukar också vara bra att ha bild på passet i telefonen om man inte vill ha med sig det ut.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkorna:

Jag använder några standardalarm först, de sista larmen är samma som ringsignalen från jobbet eller min standardringsignal. Man vaknar aldrig så fort som när chefen ringer och frågar vart fan man är någonstans!

Haha precis så! Jag hade en period i mitt liv när jag var tröttare än tröttast och försov mig väldigt ofta. Min chef ringde och väckte mig väldigt ofta och där är från den tiden jag har nuvarande larmsignal: Nokia Tune

😄

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Utgå ifrån att folk i Trafiken är idioter. Så kan man undkomma små tillbud.
Folk tänker oftast: Jag vet vilken regel som gäller här, mötande person gör fel, smäller det så är det inte mitt fel.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Utgå ifrån att folk i Trafiken är idioter. Så kan man undkomma små tillbud.
Folk tänker oftast: Jag vet vilken regel som gäller här, mötande person gör fel, smäller det så är det inte mitt fel.

Framförallt utgå från att en bil som ska svänga över din körbana FÖRUTSÄTTER att du kommer bromsa och låta den svänga över, oavsett avstånd och rådande hastighet. Fler än en gång jag stått på panikbromsen eftersom den svängande bilen inte kan se att avståndet mellan oss krymper snabbare än vad hen hinner svänga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Utgå ifrån att folk i Trafiken är idioter. Så kan man undkomma små tillbud.
Folk tänker oftast: Jag vet vilken regel som gäller här, mötande person gör fel, smäller det så är det inte mitt fel.

Min gamla körskollärare uttryckte det alltid som "Cyklister är älgar" - dvs, de agerar som om de inte kan en enda trafikregel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Ett enkelt knep att bli av med blasten på jordgubbar är att använda ett sugrör och trycka rakt igenom jordgubben.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Om ni behöver sova i bilen en natt i sommar och fortfarande vill ha bra luft men hålla ute mygg etc:

Öppna en dörr, kräng en stor tshirt över karmen, stäng dörrn och rulla ner rutan en bit. Ni kommer nu ha en luftsluss som hjälper med den dåliga ventilationen i en avstängd bil samtidigt som ni håller mycket fukt och insekter ute.

Permalänk
Medlem

Efter mögelproblem i kylskåpen på jobbet blev tvungna att skriva namn och datum på våra matlådor. Så om något blir kvarglömd kan det slängas. För att underlätta la de en (EN!) tejprulle och markeringspenna utanför kylskåpen (vi är över 100 pers.). Förstås blev det nu kö varje morgon för att göra en ny lapp till matlådan.

För att slippa detta har jag skrivit följande på alla mina lådor:

"Namn"

Idag

Så behöver jag inte skriva en ny tejpbit varje dag. 😁

Permalänk

Vet inte om det räknas som ett lifehack, men det är något som hjälpt mig att hanka mig fram i vardagen.😅 Sätter in påminelser på tider där jag vet att depressionsspöket brukar kunna slå till som värst, där det står när ev filmer, spel eller andra saker man har längtat till släpps/händer. Lättar upp lite, ger en motivation att hålla i! Vem vet, kanske finns en dedikerad app som gör liknande, eller någon snillrik fillur kan utveckla något liknande med mer truddelutter å uppiggande animationer å dylikt😂

Permalänk

Belysning i proppskåpet som är på rörelsedetektor som går på batteri!
När det är som mörkast och man ska byta en propp och måste hålla en ficklampa osv.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkiii:

Äta ostbågar/ostbollar med sked är väl det bästa lifehack som finns. Okej, folk tycker jag är konstig som gör det. Men jag får inga äckliga fingrar åtminstone.

Gaffel funkar rätt bra också, mindre risk att tappa men förstås svårare att få på besticket.

Skrivet av deltascu:

Mina bästa lifehack är inte teknikrelaterade, men jag bjuder på dem ändå:

  1. Lura strumptrollet genom att köpa 30 par av samma strumpsort. Inget mer sökande efter udda strumpa eller strumpsorterande vid tvätt. Sparar SÅ mycket tid.

  2. Köp 30 likadana pikettröjor att ha till vardags. Inget mer funderande på vad du ska ta på dig för dagen. Sparar SÅ mycket beslutsångest

Är det du Steve Jobs?

Skrivet av HenrikM:

Då du skall poppa popcorn i kastrull så dels så poppar man självklart i smör, så det är ju inget lifehack. Lifehacket i sig är dock att blanda smör, popcorn och SALT i kastrullen då det skall poppas. Saltet lägger sig överallt på de färdiga popcornen och man får inte allt salt i botten av bunken som det ofta blir då man saltar i efterhand.

Tricket funkar så klart om man poppar i olja också.

Ps. Tillsätt lite mald svartpeppar också för det där lite extra.

Kettle Corn är grymt annars. Börja som vanligt men så fort det första poppet kommer så häller man på en eller två matskedar socker och sen får man konstant skaka kastrullen på plattan för att det inte ska fastna. Sen har man popcorn med en tunn hinna av karamelliserat socker som funkar utmärkt att ha smör på, och gärna lite salt också.

Permalänk
Medlem

Trött på spam och nyfiken på vilken tjänst/vilket bolag som sålt dina uppgifter?

Om du har Gmail så kan du nyttja följande hack:

din_epost+valfri_text@gmail.com Såhär skulle det kunna se ut när man signar upp för Netflix: E-mail: dimman+netflix@gmail.com All mail från Netflix kommer gå till dimman@gmail.com, men mottagare av mailet står som dimman+netflix@gmail.com.

Sen är det bara kolla vilken adress som spam-mailen adresserats till

Det finns även andra fördelar, såsom att man använder en unik mailadress per tjänst. Det bör minska attackvektorn vid läckor.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Trött på spam och nyfiken på vilken tjänst/vilket bolag som sålt dina uppgifter?

Om du har Gmail så kan du nyttja följande hack:

din_epost+valfri_text@gmail.com Såhär skulle det kunna se ut när man signar upp för Netflix: E-mail: dimman+netflix@gmail.com

Sen finns det andra fördelar, såsom att man använder en unik mailadress per tjänst. Det bör minska attackvektorn vid läckor.

Detta har jag kört i många år, jag har också en "etikett" för sånt där jag vet att jag inte är intresserad som filtreras direkt till papperskorgen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är speciellt unikt men bra....
Fryst hamburgare på grill innebär att halva burgaren sitter kvar när man skall vända den( om inte grillen är ny eller ap-putsad och insmord men..... koka dina hamburgare i kanske en minut och få en liten yta, sen är det bara att lägga på grillen, fastnar aldrig, klockrent.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Trött på spam och nyfiken på vilken tjänst/vilket bolag som sålt dina uppgifter?

Om du har Gmail så kan du nyttja följande hack:

din_epost+valfri_text@gmail.com Såhär skulle det kunna se ut när man signar upp för Netflix: E-mail: dimman+netflix@gmail.com All mail från Netflix kommer gå till dimman@gmail.com, men mottagare av mailet står som dimman+netflix@gmail.com.

Sen är det bara kolla vilken adress som spam-mailen adresserats till

Det finns även andra fördelar, såsom att man använder en unik mailadress per tjänst. Det bör minska attackvektorn vid läckor.

Jättebra men känns samtidigt väldigt försent.

Permalänk
Medlem

Lifehack. Hade 5m varm vit led list liggandes och en 12v transformator, så fick bli lite klippande och lödande och en mikrobrytare senare så har man lyse inne i garderoben när man öppnar dörren

Permalänk
Medlem

sugen på mikropopcorn, men har bara "vanliga" för kastrull?
Ta 1dl popcorn och häll över 1mks olja/smör och stoppa in de i en brun avfallspåse och vik ihop kanterna.
Så är de bara att köra i mikron

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Mina bästa lifehack är inte teknikrelaterade, men jag bjuder på dem ändå:

  1. Lura strumptrollet genom att köpa 30 par av samma strumpsort. Inget mer sökande efter udda strumpa eller strumpsorterande vid tvätt. Sparar SÅ mycket tid.

  2. Köp 30 likadana pikettröjor att ha till vardags. Inget mer funderande på vad du ska ta på dig för dagen. Sparar SÅ mycket beslutsångest

Skrivet av snajk:

Är det du Steve Jobs?

Nej, men ganska typiskt honom att kopiera och popularisera idéer så att alla tror att det var hans..!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deltascu:

Nej, men ganska typiskt honom att kopiera och popularisera idéer så att alla tror att det var hans..!

Jo, han var nog inte först (som vanligt) men gjorde det känt (också som vanligt). Men det hör ju till "genier" med vissa drag att de liksom kommer på att det är slöseri med tid och tankekraft att behöva tänka på vad man ska ha på sig varje dag och därmed landar i en standard-outfit.

För mig tar inte klädval så lång tid så jag vet inte om det hade varit så mycket mer effektivt. Däremot strumpor är ju bra att ha många av samma så man inte behöver leta så mycket efter tvätt.

Permalänk

Säkert ett jättevanligt life hack och jag blir irriterad ifall det är det. För isåfall har jag jävlats med alla dessa mjölkpaket i åratal och aldrig hittat nåt smart sätt att vika dem på. Hur som helst spelade jag in en liten video där jag visar detta suveräna hack som hjälper min vardag enormt!

Ett annat life hack jag använder mig av är till de som är lite längre (som jag) och irriterar sig på att T-shirts/tröjor som haft perfekt längd när de köptes, men efter några tvättar märker att tröj-jäveln blir kortare och kortare mot magen.
Life hack: Direkt efter en tvätt när tröjan fortfarande är blöt. Ta tag i axelpartiet och nedre delen och dra allt vad man kan. Tröjan håller sig då på plats och fjädrar inte tillbaka, så när den torkat har tröjan fått tillbaka sin perfekta längd!