Firefox - kan inte skriva i sökrutan

Permalänk
Medlem

Firefox - kan inte skriva i sökrutan

Vill kunna skriva i sökrutan när man öppnar en ny flik, men den hoppar automatiskt upp i adressfältet när jag börjar skriva, aldrig gjort så förut, inställning nånstans? hjälp!

Permalänk
Medlem

Finns en ruta i inställningarna som man väljer detta, kan dock inte det i huvud var, men sök i inställningarna så ska du nog hitta det

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jagers:

Vill kunna skriva i sökrutan när man öppnar en ny flik, men den hoppar automatiskt upp i adressfältet när jag börjar skriva, aldrig gjort så förut, inställning nånstans? hjälp!

https://imgur.com/Ior0PDZ.jpg

Det är "samma" ruta numera (eller i vart fall har rutorna samma funktion)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta finns som inställning tyvär. Tror det är så här den fungerar nu. Men det kan ju finnas en dold inställning i about:config om du har tur.
Men om det bara är Google du använder på Firefox home/startpage så kan du ju ställa in så att nytt fönster/ny flik öppnar specifikt www.google.com.

Annars så kan du också ställa in så att addressfällt och sökfällt separeras.

För att enkelt söka i ny flik gör följande.
ctrl+k -> Skriv text -> alt+enter

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Finns en ruta i inställningarna som man väljer detta, kan dock inte det i huvud var, men sök i inställningarna så ska du nog hitta det

kan du kolla upp det åt mig? har letat i nästan 30 min, hittar ingenting

Permalänk
Medlem

Om det stör dig så kan du ta bort den och skriva i adressfältet direkt istället. (kugghjulet uppe i högra hörnet på sidan > "Mera inställningar" > kryssa ur "Webbsök")
Resultatet blir exakt samma oavsett var texten hamnar.

Permalänk
Medlem

Kolla om denna inställning fungerar fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

kan du kolla upp det åt mig? har letat i nästan 30 min, hittar ingenting

Fan, hittar inte heller det längre :/

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Ett sätt är att använda New Tab Override och skriva in https://www.google.com/ sen kan man välja focus i options så den ändrar till adress eller sökfältet. Så kör jag iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Skrivet av KorvMos:

Fan, hittar inte heller det längre :/

browser.newtabpage.activity-stream.improvesearch.handoffToAwesomebar = false

fungerade !! tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Denna har då funkat för mig hittills. Den finns alltså under about:config (i adressfältet) -> acceptera varningen -> sök på "awesome" (i adressfältet).

Jag tror det var chrome som började med att kanalisera alla sökningar till adressfältet. Genom att Firefox nu gör samma sak till default, och dessutom så svårt att ändra, så är det som att de valt att hjälpa Google i sina försök att plattformisera Internet.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag tror det var chrome som började med att kanalisera alla sökningar till adressfältet. Genom att Firefox nu gör samma sak till default, och dessutom så svårt att ändra, så är det som att de valt att hjälpa Google i sina försök att plattformisera Internet.

Det TS specifikt klagar på är ju dock hur sökrutan på ny-flik-sidan finns men inte öht används, det beteendet är såvitt jag vet unikt för Firefox.

Men ja, alla de populära webbläsarna har väl under lång tid sökt från adressfältet om man skriver något som inte ser url-liknande ut, om det är så du menar.
Det hände ju dock långt innan Firefox började fasa ut den andra rutan (det är iaf min tolkning av standardbeteendet, att de anser att folk bör sluta använda den helt överflödiga extrarutan).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det TS specifikt klagar på är ju dock hur sökrutan på ny-flik-sidan finns men inte öht används, det beteendet är såvitt jag vet unikt för Firefox.

Men ja, alla de populära webbläsarna har väl under lång tid sökt från adressfältet om man skriver något som inte ser url-liknande ut, om det är så du menar.
Det hände ju dock långt innan Firefox började fasa ut den andra rutan (det är iaf min tolkning av standardbeteendet, att de anser att folk bör sluta använda den helt överflödiga extrarutan).

Ja att sökning fungerar från adressfältet kan jag väl köpa, och det har ju som du säger funnits länge. Men även google upplever jag var tidiga med att styra användare till att se adressfältet som i första hand en sökruta. Jag tror det var främst genom att tona ner autocompletion av adresser, och istället ge sökförslag som första alternativ när man börjar skriva. Lite osäker på exakt vad faktiskt, men jag vet att jag stör mig på det. Men bara FF försöker styra oss dit genom att dra bort uppmärksamheten från där vi själva valt att skriva, det är väldigt konstig UI-design. Det är lite som att de frångår en UX-princip för att de vill att vi ska lära om, och det ska ske genom att man blir irriterad på vägen. Väldigt konstigt designval.

För mig är det en slags kognitiv hygien att separera sökningar och webadresser, jag vill komma ihåg hur man finner en sida via adressen och inte via någon sökmotor i fallet att jag vet vilken sida jag vill ha. Som jag ser det är adresser precis som webläsarens adressfält infrastruktur, medan sökmotorer är ett lager på samma nivå som andra sajter. Även om sökmotorerna gärna vill bli betraktade som infrastruktur. Att sökrutan dyker upp i utrymmet där sidor normalt visas gör tydligt var de hör hemma, till skillnad från när sökningen tvingas till adressfältet.

Sen undrar jag lite hur det blir för den uppväxande generationen, förstår alls nya internetanvändare att webadresser finns? Risken med att förvänta sig att allt bara kan nås genom plattformar, är att plattformarna själva kan börja bygga stängsel runt sina användare ännu mer effektivt. Att man med lite krångel kan skriva in en adress i alla lägen gör att man alltid har möjlighet till en filterfri väg fram till information, bara man vet exakt vad man vill ha.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX