Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Laptop för surfande

Hej! Nu ska min farmor äntligen skaffa en laptop och bege sig ut på internet. Jag tänker mig att hon behöver bra batteritid, en bra touchpad, ”bra” knappar på tangentbordet och en 14-15 tums skärm. Finns ingen klar budget men tänker mig runt 3000kr. Den ska bara surfas med. Finns det några bra budgetalternativ? En chromebook kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expl:

Hej! Nu ska min farmor äntligen skaffa en laptop och bege sig ut på internet. Jag tänker mig att hon behöver bra batteritid, en bra touchpad, ”bra” knappar på tangentbordet och en 14-15 tums skärm. Finns ingen klar budget men tänker mig runt 3000kr. Den ska bara surfas med. Finns det några bra budgetalternativ? En chromebook kanske?

Chromebook spontant är väl klockrent, jag har dock aldrig använt en själv så jag vet inte - Men med den prispunkten är det ett självklart val då Windows presterar sådär med så billig hårdvara

ASUS 15,6 @ 4000kr

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En bra surfdator för mig är minst en i5 eller amd ryzen 5 med 8GB ram
Om hon ska använda bankid mjukvara på datorn så gäller ändast windows.

Stort sätt alla datorer under 5000kr klassen är dåliga och klara knapt surfas med,
om man kollar på youtube så burkar dem hackar till ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expl:

Beg?
Inrego

Eller
Alina

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expl:

Spontant hade jag sagt att en begagnad iPad är bästa alternativet. Vad ska datorn användas till? Hur datorvan är din farmor?

Min mamma som är 75+ kör Lenovo Yoga 13" samt en iPad 10".

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Det kommer inte tittas youtube, utan det blir framförallt Facebook och blocket skulle jag tro. Någon BankID-mjukvara på datorn visste jag inte ens att man kunde ha? Datorvanan är helt okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

En bra surfdator för mig är minst en i5 eller amd ryzen 5 med 8GB ram
Om hon ska använda bankid mjukvara på datorn så gäller ändast windows.

Stort sätt alla datorer under 5000kr klassen är dåliga och klara knapt surfas med,
om man kollar på youtube så burkar dem hackar till ibland.

Fast det de flesta kallar bankID idag är ju mobilt BankID. Och det fungerar utmärkt att installera på en Chromebook. Är ju alltid mobilt I'd som öppnas per automatik av hemsidor.

Jag röstar för Chromebook.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det de flesta kallar bankID idag är ju mobilt BankID. Och det fungerar utmärkt att installera på en Chromebook. Är ju alltid mobilt I'd som öppnas per automatik av hemsidor.

Om BankID på fil som är de plattformar som stöds och enbart fungerar med en Windows/MAC.

Mobilt BankID som man installerar i mobilen till en iOS eller Android enhet i respektive applikation är en helt annan femma.

Med detta sagt. Mobilt BankID stöds på flest tjänster på ute på internet. BankID på fil har en del begränsningar hos vissa banker och en del tjänster som tillåter autentisering via BankID stödjer ibland inte på fil.

Hoppas detta var klart nog. Ifall detta inte är ett krav så kan ni helt enkelt köra en ChromeBook

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Om man ska bara surfa så är surfplatta bättre tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

det finns två typer av bankid
bankid som installeras på dator visa banker kräver det ibland för visa tjänster som mobil bankid inte stöder eller visa summer vid överföring

Permalänk
Medlem

Tack allihopa! Det blev en chromebook till slut.