Gaming-PC köpråd rörande Lenovo Legion 5 (Eller andra rekommendationer!)
Halloj!
Efter att ha pluggat i 4 år på Karlstads Universitet med CSN och sedan varit arbetslös i nästan ett halvår så har jag äntligen fått ett jobb med hyffsad lön, så jag känner att det kan vara dags att snart införskaffa en Gaming Laptop! Jag har tidigare alltid kört med stationära datorer (Förutom en Chromebook som jag köpte för att göra grupparbeten under min utbildning) så är inte superbra på laptops, men har läst en del trådar här och kollat på en del recensioner och tycker att Legion 5 låter som ett bra alternativ för mig!
Anledningen att jag vill ha en laptop specifikt nu istället för en stationär är att eftersom jag pendlar i över 2½ timmar om dagen så blir det inte mycket fritid på veckodagarna, så jag brukar oftast fastna i fåtöljen i vardagsrummet framför TV'n och slöspela Android spel på min telefon eller min Chromebook på veckodagarna, samt vara social med familjen (Läs: Farsan ) dom få timmarna jag orkar innan jag dimper ner i sängen. Så en hyffsad, men inte super dyr, gaming laptop känns som ett bra alternativ så man kan lira lite roligare spel!
På helgerna så kan jag alltid koppla in den till skärmen jag har på min Stationära dator (En 1080p 28" skärm) istället om jag vill spela lite mer ifred.
Jag kommer antagligen inte spela några jättekrävande spel, i alla fall inte till en början. Diablo 2 resurrected är väll det jag är mest sugen på nu, men antagligen även Diablo 4 när det släpps. Dock kan det alltid vara trevligt med bra prestanda ifall man skulle vara sugen på att lira lite andra trevliga spel med lite mer Eye Candy, då antagligen mestadels RPG spel. Jag har även en Ps4:a med Playstation Now, så kommer säkert streama en del spel till laptoppen också, men det kräver ju inte så stor prestanda.
Datorn kommer inte att användas till arbete, utan endast vare en "Spel & kul" dator.
Jag tänker att jag skulle vilja lägga runt 12-13 tusen på datorn, och kan eventuellt vänta nån månad, även om det börjar klia i köpfingrarna.
Ett par alternativ som jag kollat på är dessa:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...
(AMD Ryzen™ 5 5600H-processor, 512 GB SSD & 16 GB RAM, NVIDIA® GeForce RTX™ 3060 - 6 GB, 144 Hz 17,3" Full HD-skärm med IPS-panel, 11 990 kr)
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...
(AMD Ryzen 5 5600H processor, 1000 GB SSD & 16 GB RAM, NVIDIA GeForce RTX 3060 6 GB, 165 Hz 15,6" Full HD-skärm
TrueStrike-tangentbord, 12 490 kr)
Skillnaden mellan dom, om jag inte är helt ute och cyklar, är väll en tradeoff mellan större skärm (vilket är riktigt nice om man oftast använder laptopen utan att koppla in skärmen) vs en större hårddisk, vilket ju också är nice eftersom man kan ha mer spel installerade samtidigt, men kanske inte jätteviktigt eftersom jag redan har en stationär datorn att ladda ner saker på med 1 tb extern lagring.
Några tips om ett av dem alternativen är att rekommendera framför det andra, eller om det kanske finns andra alternativ som skulle passa mig bättre? Sorry för det långa inlägget, får väll skylla på att det är en fredagskväll och att jag har druckit ett par kalla bärs efter jobbet ;).