Fråga till föräldrar: Hur mycket tid med surfplattor/telefoner har era barn tillgång till?

Permalänk
Medlem

Fråga till föräldrar: Hur mycket tid med surfplattor/telefoner har era barn tillgång till?

Hej alla föräldrar! Har tre barn som är fem, tre och två år gamla. Både jag och min sambo är födda under första hälften av 80-talet och har med andra vuxit upp i den analoga världen men tidningar, linjär-TV, brevväxling med mera. När vi blev föräldrar så bestämde vi oss för att inte låta våra barn få leka med surfplattor eller telefoner när de fortfarande är små. Efter förskolan så får de välja något barnprogram på TVn att se på (Netflix, SVT play) i nån timme och sen kanske nån knapp timme till innan sänggående, däremellan är det rita, måla, lek som gäller. Vi vuxna försöker att inte använda telefon/platta mer än nödvändigt under tiden de är vakna då "barn gör som vuxna gör"

Jag är absolut inte fientligt inställd till den uppkopplade världen och förstår hur viktig den är men vill gärna att barnen ska ha några "analoga" år innan allt rullar igång. Planen är att låta den äldsta få börja använda surfplatta eller dator när hen börjar förskoleklass om drygt ett år och det kommer med största sannolikhet innefatta småsyskonen också. Tror inte vi kan neka dem det då de gör mycket saker ihop. Mina frågor till er föräldrar är: Är vi för snåla med teknik? Hur mycket tid får era barn vistas vid plattor och telefoner? och om har ni isf märkt om de tappat intresset för andra typer av aktiviteter?

Permalänk
Medlem

Jag har själv en två och halv år gammal son och en som är ett år, vi har inga direkt teknik begränsningar. Dock så tittar de knappt på tv och föredrar leksaker eller mest "pappas" verktyg och dammsugaren. De har fått ta en gammal smartphone som de brukar få ringa video samtal med till släkt ibland.

Dock är mina barn yngre men de har väldigt lågt intresse av teknikprylarna om inte vi håller på pilla med det så mycket. De föredrar att vara med att göra det man själv gör. Jag får se sen hur det blir sen men ser inget problem än så länge, klippa gräs, skotta skruva och sånt är mycket roligare just nu

Rent spontant är jag emot att vara för strikt och ha förbud, det kan ofta ha en motsatt effekt.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Har barn i samma ålder som du och deras TV-vanor är snarlika. Sonen (som också har ett år kvar till förskoleklass) använder surfplatta en hel del. Mest använder han den till Netflix och YouTube, men spelar även småspel typ Bolibompa och Radioapan.

Har man inte mor- o farföräldrar i närheten så kan TV/surfplatta vara en ovärderlig barnvakt. Ibland vill man bara ha en pause eller så bara måste man få något speciellt gjort.

Men känn ingen skam över er egna skärmtid. Förr satt föräldrarna med dagstidningen istället för mobilen och det blev ju folk av de barnen ändå.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Jag har själv en två och halv år gammal son och en som är ett år, vi har inga direkt teknik begränsningar. Dock så tittar de knappt på tv och föredrar leksaker eller mest "pappas" verktyg och dammsugaren. De har fått ta en gammal smartphone som de brukar få ringa video samtal med till släkt ibland.

Dock är mina barn yngre men de har väldigt lågt intresse av teknikprylarna om inte vi håller på pilla med det så mycket. De föredrar att vara med att göra det man själv gör. Jag får se sen hur det blir sen men ser inget problem än så länge, klippa gräs, skotta skruva och sånt är mycket roligare just nu

Rent spontant är jag emot att vara för strikt och ha förbud, det kan ofta ha en motsatt effekt.

föräldrars saker är alltid de mest spännande hehe.

Skrivet av talonmas:

Har barn i samma ålder som du och deras TV-vanor är snarlika. Sonen (som också har ett år kvar till förskoleklass) använder surfplatta en hel del. Mest använder han den till Netflix och YouTube, men spelar även småspel typ Bolibompa och Radioapan.

Har man inte mor- o farföräldrar i närheten så kan TV/surfplatta vara en ovärderlig barnvakt. Ibland vill man bara ha en pause eller så bara måste man få något speciellt gjort.

Men känn ingen skam över er egna skärmtid. Förr satt föräldrarna med dagstidningen istället för mobilen och det blev ju folk av de barnen ändå.

Intressant jämförelse med skärmtid och dagstidningen, den tar jag med mig.
Absolut, Netflix, SVT play är ovärderliga barnvakter

Permalänk
Inaktiv

Har inga direkta begränsningar. Han är 4. Mer än att kanske städa rummet innan. När han blir äldre så lär det bli läxor först och sen gejm på sin höjd.

Jag tror inte att stenhårda skärmtider är något att ha. Med det sagt så får det ju inte bli för mycket heller, de måste hinna utvecklas på andra sätt också. Men än så länge har det funnit sig naturligt. Han får oftast kolla när han vill och han vill ändå ofta hellre hoppa studsmatta, springa ute på gräset eller leka med vattenpistol.´

Bolibompaappen och mario cart har gett mig ovärderlig studietid under vab.

Permalänk
Medlem

Bara grejen att ni ställer er frågan om hur mycket skärmtid barnen ska ha är ett tecken på att ni bryr er om barnen. Och i slutändan är det det som spelar roll. Att barnen får den uppmärksamhet de behöver.

"Ge barnen kärlek, mera kärlek, ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv"
- Astrid Lindgren

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Sambon låter sitt barn använda surfplatta/telefon obegränsat, varit så sen fyra års ålder och nu är barnet tio.

På helgen blir det ungefär 16h surfplatta per dag. Youtube hela tiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har två barn, ett på 4 och ett på 1.5 så detta gäller ju framförallt den äldre. Men generellt försöker vi hålla det till dagens Bolibompa på vardagar efter förskolan, d.v.s. 25-30 minuter. På helger kanske det kan vara en film eller motsvarande per kväll. Surfplatta tas bara fram om vi ska åka bil länge eller om hon behöver följa med på något ärende där det blir mycket väntande.

Permalänk
Avstängd

Jag har faktiskt lagt in några begränsningar i sonens surfplatta. Dels för skärmtid generellt, en halvtimme om dagen på vardagarna och mer på helgen, kanske två timmar men jag minns inte exakt (sonen vaknar tidigt så den tiden gör att vi får lite sovmorgon på helgerna). Men jag har också lagt in så att han inte kan använda Youtube (Kids) på vardagarna alls och max 20 minuter på helgen, för innehållet där, i alla fall det han får fram, är så katastrofalt dåligt. Barnkanalen eller liknande känns väldigt mycket bättre, men även Disney+ och Netflix har ju bara mästerverk i jämförelse. På dessa tjänster har jag också lagt in så att hans profil bara kommer åt innehåll lämpligt för hans ålder, eller jag satte sju år och han är fem för åldersgränserna är väl hårda.

Men han kan ju hantera teven också, så tar tiden slut på surfplattan startar han gärna den. Där har vi bättre kontroll förstås, men det blir ändå en del diskussioner. Vi har börjat med en timer nu ganska nyligen, så att vi kommer överens innan han börjar kolla på TV (eller spela, vi har en Switch och en XB) att det är max en kvart i streck, sen måste han göra något annat som att bygga lego eller så, och han går med på det utan så mycket gnäll. Annars hade han nog suttit vid teven alldeles för mycket, det är så enkel och snabb stimulans liksom så det är svårt att få han att själv välja att göra annat. Men när han väl börjat med annat så brukar han ju fastna för det och inte tänka på TV på ett tag.

Vi har också en regel om ingen TV innan läggdags men jag vet inte om det är så bra. Ofta blir det liksom, "jaha ingen TV, då ska vi leka.." också blir det ganska vild lek som inte underlättar läggning någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Vi har börjat med en timer nu ganska nyligen, så att vi kommer överens innan han börjar kolla på TV (eller spela, vi har en Switch och en XB) att det är max en kvart i streck, sen måste han göra något annat som att bygga lego eller så

En kvart??

Hårt som sten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

En kvart??

Hårt som sten

Well, det är inte riktigt så att vi sätter på timern direkt utan mer när vi börjar känna att det varit lite mycket på en gång, och istället för att komma och bara stänga av vilket skapar en väldig massa bråk, så säger vi typ: "Ok, en kvart till, sen är det slut." Ibland är det mer att han får se färdigt på avsnittet eller liknande, men han växlar och hoppar ganska kraftigt så det är svårt att hålla koll på det om man inte verkligen sitter med och tittar.

Edit: Sen kan det ju bli fler kvartar, om han inte kommer på något roligt att göra utan bara gnäller för att allt är tråkigt eller så. Men pauser är viktiga, så hur mycket han än gnäller så får han ju inte se mer förrän det har gått lite tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Well, det är inte riktigt så att vi sätter på timern direkt utan mer när vi börjar känna att det varit lite mycket på en gång, och istället för att komma och bara stänga av vilket skapar en väldig massa bråk, så säger vi typ: "Ok, en kvart till, sen är det slut." Ibland är det mer att han får se färdigt på avsnittet eller liknande, men han växlar och hoppar ganska kraftigt så det är svårt att hålla koll på det om man inte verkligen sitter med och tittar.

Alright då är jag med. Ja då lät det ju betydligt mindre hårt.

Permalänk
Medlem

Två barn, 5 och 7 år gamla. Enda gången dom får använda sina surfplattor är i bilen, eller om vi åker båt/flyg/tåg.

Hade vi tummat på det skulle tjatandet aldrig sluta. Istället är långa bilresor något dom ser framemot.

Vi har en speldag i veckan när TV-spel är ok, ca 2h. Då får dom även spela på våra telefoner ifall dom så önskar. Till hösten kommer det nog bli två speldagar i veckan.

TV-tittandet har vi sämre koll på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är långt viktigare att kurera vad barnen gör på skärmarna än den tid dem spenderar där.

Se riktig film (inte youtubeskräpet) eller spela spel som faktiskt kräver att barnen får använda sin hjärna lite har jag föga problem med.

Men skulle barnen istället vilja spendera skärmtiden på tiktok, skräpspel som är till bredden fylld med reklam och gotcha(stavning?)-trams eller ändlösa youtube klipp när någon kör över leksaker med bilen eller liknande så hade jag avbrutit det direkt.

Permalänk
Medlem

Har barn snart 4 och snart 7. Exempeldag:

Grabben som är 7 går i regel upp runt 06.00 - Då sätter han sig och spelar eller kollar iPad. 4-åringen går upp 06.30 kanske och jag som är ansvarig för frukost och allt fram tills de är lämnade på skola/förskola kommer upp 06.45 - 07.00 beroende på hur natten varit. Förbereder frukost till båda eller den minsta om den stora fixat redan tidigare.

De sitter tillsammans och äter frukost och tittar iPad eller var för sig. 07.30 - Påklädning och tandborstning. Lämnar hemmet 07.45 i den bästa av världar.

Sen kommer de hem, äter något mellanmål och kollar på tv/iPad eller leker från säg 15.00 - 15.30. Sen härjar de med kompisar eller fortsätter titta iPad/leka på olika sätt. Frugan lagar middag.

Jag slutar jobba 16.30/17.00 och vi äter gemensam middag - Beroende på trötthetsnivå hos barnen så med eller utan iPad, i regel utan.

Efter middag är det nattning av lillgrabben. Storgrabben bygger lego, spelar tv-spel eller kollar iPad under tiden en av oss rensar bort middagen. Frugan bygger lego med grabben ibland och jag brukar spela med honom när han känner för det.

Den stora grabben är ändå rätt självransonerande med sin iPad. Det är bra med rörelse på båda så det är inget som oroar det minsta.

Elza Dunkels har en bra bok på ämnet. Tiden vid iPads tas inte från rörelse - Än iaf.

Permalänk
Medlem

Första sonen (idag snart 7) undvek vi allt med skärm de första 2 åren. Sedan kom lillebror (idag 4 år) Då blev det mer skärmtid... Vi kör dock skärmfria dagar ibland för att bryta mönstret när vi känner att det blivit mycket under en period.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nu något äldre barn, 8 och 11 men vi har fortfarande begränsningar då de annars blir "skärm zombies" och kan inte tänka/göra annat.

Ett schema vi haft ett tag nu är spel på tisdagar, torsdagar, lördagar och söndagar.
Vardagarna brukar vara 1.5h-2h och helgerna mellan 2-3h.

Annars är det lite tv (youtube skräp..) ibland då och då. Den äldre är den som gärna bara sitter och nöter, så det där med eget ansvar fungerar inte - då hade de kunnat spela oändligt länge känns de som.
Vi markerar när det är dags att börja avrunda och det fungerar för det mesta utan allt för mycket tjat... om det inte följs varnas dem och till slut tas enheterna bort vid upprepade överträdelser. Det har hänt några gånger under åren som gått, men något som verkligen är sista utvägen.

Försök att ha en öppen dialog med dina barn och var med i vad de gör.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

tre barn ca 8, 6 och 3 år . Minstingen använder nästan inte paddan alls.
De har en timme på sina paddor på vardagar och två timmar på helger.
Sen kan det bli lite tv på kvällarna efter kl 18.
Tidsbegränsningarna är ett måste annars gör de inget annat. Men de accepterar dem och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

2,5 åring.

Hon får se en halvtimme i samband med läggning. Ligger i sin myspöl och ser något.

Helger kan det även bli en halvtimme till direkt efter lunchen.

Permalänk
Medlem

Barnen är 1, 7 och 10.

1-åringen: 0
7-åringen: ca 30 min/veckan
10-åringen: Fick nyligen en egen lur men hon är inte så intresserad av filmer/spel/surfande. Kanske 1-1,5 timmar i veckan.

10-åringen är som sagt inte så intresserad men skulle vi ge 7-åringen fria tyglar skulle han bli totalt beroende vilket gör att vi väljer att vara ganska restriktiva.

Permalänk
Medlem

Har 2 barn, 4 o 6 år. Har ingen direkt begränsning på skärmtid för barnen, men blir det för mycket så ser vi till att dom gör något annat också. Försökte begränsa ett tag, men tycker inte det blev något vidare.
Värt att nämna här är att båda barnen växlar mycket mellan lek och platta, så dom sitter inte klistrade framför plattorna ändå. Visst det blir en del tid framför plattorna men dom lär sig samtidigt väldigt mycket. Äldste sonen förstår numera massor med engelska och kan även prata en hel del, då han sitter mycket på engelska youtube-kanaler. Själv kunde jag ingen engelska alls i den åldern. Tycker det blev bättre när vi inte har för mycket begränsningar, dom tröttnar ändå på plattan efter en stund 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Man ska komma ihåg att ungar har enormt mycket fritid och att det som är massor av skärmtid för en vuxen fortfarande är en ganska liten del av deras dag. Skulle tro att 4- och 5-åringarna lägger 3 timmar per dag i snitt, spritt över 4-5 tillfällen. 2-åringen är inte så intresserad, kanske någon timme totalt. Båda de äldre lägger mycket tid på kompisar och föreningsaktiviteter så skärmtiden är oftast återhämtning när de behöver en lugn stund.

Vi spelar Roblox med 5-åringen, han gillar att göra quester och behöver hjälp att förstå uppdragen, och gillar att lösa problem tillsammans. Det blir också en hel del YouTube, filmer på Disney+ osv., för alla barnen. De vill gärna att vi tittar tillsammans och pratar om vad de ser, så för dem är det en social grej.

Har förstått att det kan eskalera med tiden och vi lär säkert behöva sätta lite gränser längre fram - skolstart verkar ha varit en sån punkt bland våra bekanta t ex., så ni får väl skratta åt min naivitet om något år!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mest logiskt att introducera och vänja dem för tekniken ganska tidigt. Annars kan det skapa ett kunskapsglapp, ett teknikglapp när skolan väl sätts igång. Problemet till 1+1 kan hittas ute på nätet, liksom glosornas svar och betydelse osv.

Rimlig skärmtid... det går väl hand i hand med hur du intresserar dig som päron med din tid, för ditt växande barn.

Permalänk
Medlem

Mina barn, som är 7 och 11, har fri tillgång till skärmar. Jag hade ingen "bok-tid" osv när jag var liten, och ser inga skäl till att sätta upp några sådana riktlinjer för mina barn heller. Om alla skärmar är hushållet är oändligt mer lockande än allt annat så får man jobba på att göra det andra mer attraktivt, exempelvis genom gemensamma aktiviteter. Förbud och regler gör inte sådant bättre anser jag.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Avstängd

Tyvärr står det inte skrivet på något barns panna hur bra eller inte bra de kommer att kunna hantera kort- eller långvarig skärmtid under sin uppväxt/barndom. Vad som fungerar för ett barn behöver således inte nödvändigtvis fungera för ett annat barn.

Vad som verkar vara vettigt oavsett mängden skärmtid är interaktiv skärmtid, dvs., när barnet deltar aktivt i skärmtiden. T.ex. spela spel med kompisar över voicechat, videochatta, utbildningsspel (t.ex. Matteraketen), läsa text där de måste visualisera vad de läser för något istället för att matas färdiga (video)bilder.

Spel som Minecraft med kompisar kan bidra med kreativitet (skapandet), tålamod (det tar tid att skapa något stort i spelet) och socialt samspel (t.ex. inte förstöra kompisars bygge, eller så jävlas man för skojs skull men känner av när man gått över gränsen).

Spel som Fortnite kan träna upp barnets ögon- och handkoordinationsförmåga såväl som reaktionsförmåga eftersom det kräver blixtsnabba beslut om byggande, hoppande och skjutande och vad som blir bäst i vilken situation vilket varierar från match till match.

Skrivet av BergEr:

Sambon låter sitt barn använda surfplatta/telefon obegränsat, varit så sen fyra års ålder och nu är barnet tio.

På helgen blir det ungefär 16h surfplatta per dag. Youtube hela tiden.

Med tanke på att det är just en surfplatta så tvekar jag på att barnet promenerar samtidigt vid användning till skillnad från en "telefon"? Då låter det hela ytterst ohälsosamt med tanke på det långvariga stillasittandet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vi har en tjej på 1,5 år. Vi undviker skärmtid, men efter hennes tupplur brukar hon gilla att titta lite Mumin och mysa i soffan, och det är svårt att motstå annars plockar vi fram mobilen ibland vid behov, tex om hon är otålig under många bilresor eller om man är ensam hemma med henne och ska duscha. Då är Alfons Åberg i en kvart ett bra sätt att se till att hon inte skadar sig själv eller egendom.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Mina barn som är 7 och 10 år skulle mer eller mindre inte göra nått annat än att sitta vid sina skärmar om de hade fri tillgång till dem så vi har sagt "efter middagen" under vardagar fram till runt 20 (annars har äldsta grabben svårt att somna), helgmornar fram till frukost (som ofta är rätt sent) och efter middagen igen som under vardagar. Vi upplever rätt stora fördelar med tydliga regler kring när skärmarna får användas då det förbygger/förhindrar tjat.

Permalänk
Medlem

4åring, tid per dag och inte alltid all tid utnyttjas.
30minuter platta med interaktivt material
30minuter-2h TV (beroende på vardag/helg)

Tips:
https://liu.se/forskning/att-vaxa-upp-i-en-digital-varld

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Med tanke på att det är just en surfplatta så tvekar jag på att barnet promenerar samtidigt vid användning till skillnad från en "telefon"? Då låter det hela ytterst ohälsosamt med tanke på det långvariga stillasittandet.

Blir nog 10k+ steg om dagen fast vi bor i en tvåa. Några timmar per dag går barnet runt och tittar på surfplattan. Ganska säker på att våra grannar under hatar det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Så länge dom sköter sina aktiviteter har jag ingen större begränsning..