1 juli 2022 kommer alla nya bilar vara utrustade med bland annat hastighetsövervakning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet inte vart du bor men dessa lfg kör runt på 70 sträckor, motorleder i Stockholm. 50 på 80 sträckor där de knappt går att köra om. Det blir härliga köer 😊

Då verkar den vettig och en bra utrustning, hjälpande hand finns men kan överskridas vid behov.

Jaha. Tramsförsvar ärligt talat Kan du inte köra om ett fordon som kör i 30-45 i 80km/h på en 80-sträcka så är det inte heller säkrare att göra det i 90 eller 100 på den 80 sträckan heller. Det är inget skäl att bryta mot lagen och försätta andra i fara för sin egoism och vilja att köra för fort.

Det går gått och väl att göra med nuvarande hastigheter på de flesta ställen. Högre hastigheter hade inte hjälpt ett skit mot det och är inget försvar att köra för fort.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Jaha. Tramsförsvar ärligt talat Kan du inte köra om ett fordon som kör i 30-45 i 80km/h på en 80-sträcka så är det inte heller säkrare att göra det i 90 eller 100 på den 80 sträckan heller. Det är inget skäl att bryta mot lagen och försätta andra i fara för sin egoism och vilja att köra för fort.

Det går gått och väl att göra med nuvarande hastigheter på de flesta ställen. Högre hastigheter hade inte hjälpt ett skit mot det och är inget försvar att köra för fort.

Jag säger inte att jag behöver det, men dagligen kör folk om just så. Slänger sig ut och chansar, det enda som gör att det överlever är att de kommer upp i 150+

Senast två veckor sedan körde 2st sopbilar som sveper upp grus, de körde ca 35 på 80 vid jordbro industri område. 3 bilar körde om, 2 kom enbart om pga de körde snarare 140 än 80. Hade de enbart kommit up till 80 så hade de inte varit här idag utan dött pga möte med lastbil.
Jag hade dock tålamod och låg bakom dem i 10min som det tog dem att komma fram till rondellen 😊

Men som jag sade i min förra post, den nya saken är bra så länge man kan vid panikbehov kunna köra fortare för att säkerställa en säker omkörning.

Jag är inte för att överskrida hastigheten men att begränsas hjälper ingen tills allt blir autonomt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag säger inte att jag behöver det, men dagligen kör folk om just så. Slänger sig ut och chansar, det enda som gör att det överlever är att de kommer upp i 150+

Senast två veckor sedan körde 2st sopbilar som sveper upp grus, de körde ca 35 på 80 vid jordbro industri område. 3 bilar körde om, 2 kom enbart om pga de körde snarare 140 än 80. Hade de enbart kommit up till 80 så hade de inte varit här idag utan dött pga möte med lastbil.
Jag hade dock tålamod och låg bakom dem i 10min som det tog dem att komma fram till rondellen 😊

Men som jag sade i min förra post, den nya saken är bra så länge man kan vid panikbehov kunna köra fortare för att säkerställa en säker omkörning.

Jag är inte för att överskrida hastigheten men att begränsas hjälper ingen tills allt blir autonomt

Japp, dagligen gör folk så. Det är just därför bilarna behöver begränsas för allas skull. Det kommer hindra dem från att ta så dumma beslut. Problemet med folk som kör för fort är ju inte att de skadar sig själva, det har de all rätt att göra. Problemet är att de tar med sig andra i fallet.

Bilar med fartbegränsing kommer behövas om nollvisionen någonsin ska uppnås. Det kommer förhindra dödsfall autonomt eller ej

Permalänk
Medlem

Lastbilars begränsare orsakar blockeringar på motorvägar redan när en bil kör om en annan med 2 km/h differens. Kul då om alla bilar börjar jobba på det viset.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det är markant skillnad på om man åker i 30 km/h eller 120 km/h.

Exempel 5km
30km/h 10m
120km/h 2m30s

Exempel 5 mil
30km/h 1h40m
120km/h 25m

Exempel 50 mil
30km/h 16h40m
120km/h 4h10m

Fantastiskt att du tar dig tid till detta. Vilket engagemang i att märka ord!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chksix:

Lastbilars begränsare orsakar blockeringar på motorvägar redan när en bil kör om en annan med 2 km/h differens. Kul då om alla bilar börjar jobba på det viset.

Det orsakar blockeringar eftersom de prompt måste köra om varann. Hade bilar varit påverkade av detta tror jag inte det gjort så står skillnad. Det hade sannolikt resulterat i att alla kör i liknande tempo vilket snarare skulle öka flowet i trafiken.

Att det orsakar blockeringar just nu är ju just för alla kör i olika tempo.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad tramisgt.

Att Sverige ens är med i EU, pinsamt.

Dags att höja nivån.

Permalänk

Varför står det inget i de svenska nyhetstidningarna?
Jag hittade lite gammalt, men det borde stå på första sidan.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/948288-ny-eu-regel-borja...

Lite intressanta saker.
Svart låda som spelar in.
Intelligent hastighetsbegränsare

Och andra saker som är bra men höjer kostnaden.

Det jag tänker med automatisk hastighetsbegränsare är att den går att stänga av. Och tur är det, då det kan finnas nödsituationer då folk behöver brumma på. -Ja, jag syftar självklart på att man kommer hem från puben och inte vill missa en fotbollsmatch på tvn.

*edit*
Ju mer jag letar ju mer hittar jag. Det säger lite om gammalmedia att inte anse detta är något intressant för deras läsare.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad folk jagar upp sig för?

Koda bort eller skaffa en annan databox bara. Problemet löst, gasen i botten!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Skrivet av Wiiga:

Vet inte vad folk jagar upp sig för?

Koda bort eller skaffa en annan databox bara. Problemet löst, gasen i botten!

Alla är inte supernegativa till det. I mitt fall mer att inte detta har nämns. Det är en fråga upp till diskussion, nu blir det något som mer bara införs och folk är helt ovetande.
Beroende på implementation så blir det också olika bra.

Permalänk
Medlem

Skönt då kanske man slipper alla idioter på motorvägen till och från jobbet som ska ligga 2mm bakom en och blinka med helljuset.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aLx:

Fyfan vad tramisgt.

Att Sverige ens är med i EU, pinsamt.

Dags att höja nivån.

18 844 människor dog i trafiken i EU 2020. Över 100 000 skadade. Det kostar samhället oerhörda summor inte bara i pengar utan mänsklig tragedi.

Det är bra att det jobbas på att minska det talet, för höga hastigheter är en i högsta grad bidragande faktor till att det är så högt.

Att det görs på EU och överstatlig nivå är otroligt bra för att driva genom det i många länder i samma veva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Skönt då kanske man slipper alla idioter på motorvägen till och från jobbet som ska ligga 2mm bakom en och blinka med helljuset.

Skulle den nya lagen och obligatoriska mjukvaran även styra hur nära man kan ligga framförvarande fordon?

Annars så håller jag med om att sådant är irriterande.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Inaktiv

orkar inte ens läsa artikeln el inläggen, men självklart komemr systemet att kunna avaktiveras. så vem bryr sig egentligen.

Jag kommer gasa vidare i full fart så länge jag kör bil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Skulle den nya lagen och obligatoriska mjukvaran även styra hur nära man kan ligga framförvarande fordon?

Annars så håller jag med om att sådant är irriterande.

I och med att vi går mot mer autonoma fordon så är det nog inte en orimlig tanke i framtiden, men jag tolkar det som att det inte finns planer på det i dagsläget.

Skrivet av anon910:

orkar inte ens läsa artikeln el inläggen, men självklart komemr systemet att kunna avaktiveras. så vem bryr sig egentligen.

Hur är det självklart? Bilarna kan ju mycket väl låsas ned såpass mycket att det inte är möjligt att förändra själv på ett simpelt sätt... Eller alls. Kolla bara på Tesla hur komplicerat det är att fixa skit själv. Biltillverkare kan gå längre om de önskar utan problem.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på de skytläsnings-system jag har varit med om, så skulle jag inte lita på det systemet heller.

Volvo V70, läste en skyllt som satt för pendeltågen i tumba som min 40-vägs skylt och tyckte det var ok med 120 på den sträckan.

Med min Mercedes EQC jag hade, hade jag long range mode igång,
så läste den avfarten till moraberg om man åkte in mot stan, som e4:ans skylt och kunde kraftigt bromsa bilen ner till 50-60 när det är, om jag minns rätt, 100 på den sträckan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Fast om du alltid kör full fart så är nog inte detta ett problem för dig speciellt länge? /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Med tanke på de skytläsnings-system jag har varit med om, så skulle jag inte lita på det systemet heller.

Volvo V70, läste en skyllt som satt för pendeltågen i tumba som min 40-vägs skylt och tyckte det var ok med 120 på den sträckan.

så läste den avfarten till moraberg om man åkte in mot stan, som e4:ans skylt och kunde kraftigt bromsa bilen ner till 50-60 när det är, om jag minns rätt, 100 på den sträckan..

Kan kompletteras med GPS och kommunikation med andra bilar så jag tror systemet skulle kunna göras rätt säkert ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I och med att vi går mot mer autonoma fordon så är det nog inte en orimlig tanke i framtiden, men jag tolkar det som att det inte finns planer på det i dagsläget.

Tror du missuppfattat. Behövs ingen autonomi för detta. Adaptiva farthållare har funnits i ca 20-30 år. NU har jag inte läst förslaget, men det skulle mycket väl kunna vara ett som inför redan nu.

Faktiskt så skulle jag önska det. Allt för korta avstånd mellan bilar är ofta farligare och en större orsak till olyckor än enbart själva farten som jag förstått det (har inte länkar till de analyserna här just nu, men kan försöka googla fram om någon vill).

Detta skulle troligen göra mycket mer praktisk nytta genom att rädda fler liv och minska olyckorna, än fartlås.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel75:

Någonstans anser iallafall jag att lite mer måste falla på individen.

Om staten ska styra allt så kanske vi ska börja begränsa det till max 2 öl eller 2 glas vin på krogen per gäst, kanske max 300g godis till lördagskvällen, etc dvs för allt som kan vara "farligt" så begränsar vi det från staten och styr mot en noll-vision. Hastighet, mat, dryck, motion, nöjen etc. Det som anses ligga utanför "normen" stoppas.

Den stora skillnaden här är ju dock att fortkörning riskerar andras liv, till skillnad från sprit (om man inte kör samtidigt, då) och godis.

Men som länkats tidigare i tråden så är detta inte lika begränsande som det låter.

Citat:

The ISA system is required to work with the driver and not to restrict his/her possibility to act in any moment during driving. The driver is always in control and can easily override the ISA system.

[...]

The first two feedback options do not directly intervene but only provide warnings (first optic and if no response from the driver, a delayed acoustic/vibrating warning), which have to be as short as possible in duration to avoid potential annoyance of the driver.

The other possible feedback relies on the pedal restoring force - it will push the driver’s foot gently back to make the driver aware and help to slow down. The driver can ignore this feedback and override the system by pushing slightly harder on the acceleration pedal. Even in the case of speed control function, where the car speed will be automatically gently reduced, the system can be smoothly overridden by the driver by pressing the accelerator pedal a little bit deeper.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det rapporterades nyligen att Audis automatiska farthållare tyckte att det var 110 på bl a Årstalänken där det är 70 och motsvarande någonstans i Göteborg. När det gäller Volvo så räckte det att jag hade en V60 en helg för att hinna med att den hade fel, fast där har jag för mig att det var tvärtom, dvs för låg hastighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Tror du missuppfattat. Behövs ingen autonomi för detta. Adaptiva farthållare har funnits i ca 20-30 år. NU har jag inte läst förslaget, men det skulle mycket väl kunna vara ett som inför redan nu.

Faktiskt så skulle jag önska det. Tycker att för korta avstånd mellan bilar ofta är farligare och en större orsak till olyckor än enbart själva farten.

Jag är medveten om att adaptiva farthållare finns och de hjälper inte ett dyft med att hålla avstånd eftersom de som ligger i röven på folk aktivt stänger av dom eller ställer in dem på för kort distans.

Därför tror jag det är rimligt med sådana regler, där man inte kan stänga av eller ändra. Men jag tror det blir ett logiskt steg först när fordon blir mer eller helt autonoma. Jag håller med dig helt, brist på avstånd är en stor orsak till olyckor. Var och varannan motorvägskrock sker på det sättet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag är medveten om att adaptiva farthållare finns och de hjälper inte ett dyft med att hålla avstånd eftersom de som ligger i röven på folk aktivt stänger av dom eller ställer in dem på för kort distans.

Talar om tvingande minimi-avstånd, givetvis (precis som tvingande max-hastiget som vissa här i diskussionen förodrar). Behövs ingen som helst autonomi för detta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Talar om tvingande minimi-avstånd, givetvis (precis som tvingande max-hastiget som vissa här i diskussionen förodrar). Behövs ingen som helst autonomi för detta.

Nej det gör det inte. Det är inte det jag säger, jag anser bara att det är ett rimligt steg att ta medans man sätter upp regler kring autonomi och framtida krav på att bilar ska framföras autonomiskt. Det lär inte ske på lång tid, men autonomiska fordon är framtiden så länge mänskliga fel sker.

Jag skulle dock inte bli ledsen, om ett sådant krav kom imorgon. Men regler om distans finns redan. De är dåliga på att bötfällas bara. (borde fångas upp av fartkameror)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Definitionen av ett forumsvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det är nog exakt dit vi är på väg, att vi snart inte kommer köra våra bilar längre utan bara färdas i de utan att få bestämma något mer än destinationen. Med dagens utveckling och utfasning av nya fossilbilar så är det inte längre än 10-15 år bort innan vi knappt ser en icke-självkörande bil på vägarna.

Rätt cool utveckling och även bra mycket säkrare, men samtidigt tar det totalt död på passionen att köra bil.

Helt okej min del, finns inget värre än själsdödanden pendling. ☺️

I vår by är det 40km/h på den lite större vägen, här färdas ofta gående, barn och katter i tät bebyggelse. Tyvärr skiter många billister i det och blåser gärna på i 60-70km/h istället.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

På ett känslomässigt plan så gillar jag det inte. Inte det minsta. Jag kör dubbla hastigheten så länge det är fritt på vägen till jobbet varje morgon då jag är ett jävla lat as som inte kommer upp på morgonen.
Och jag tycker det är kul. Älskar att köra fort och tänja gränser. Återigen: När det är fritt och inga andra bilar på vägen, kurvor, dolda vinklar där barn etc. kan komma uthoppande m.m.m.m.m.m....

Men. Om jag ska ransaka mig själv så är det jävligt onödigt och idag står det mig väldigt dyrt då min "brum brum" är en 300hk diesel.
Så, jag gillar det inte men kan inte på ett logiskt plan argumentera emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Definitionen av ett forumsvar.

Sorry. Inte hunnit med det. Därav frågan från min sida.

Ledsen om min ärlighet upprörde dig.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

På ett känslomässigt plan så gillar jag det inte. Inte det minsta. Jag kör dubbla hastigheten så länge det är fritt på vägen till jobbet varje morgon då jag är ett jävla lat as som inte kommer upp på morgonen.
Och jag tycker det är kul. Älskar att köra fort och tänja gränser. Återigen: När det är fritt och inga andra bilar på vägen, kurvor, dolda vinklar där barn etc. kan komma uthoppande m.m.m.m.m.m....

Men. Om jag ska ransaka mig själv så är det jävligt onödigt och idag står det mig väldigt dyrt då min "brum brum" är en 300hk diesel.
Så, jag gillar det inte men kan inte på ett logiskt plan argumentera emot det.

Skrivet av martinot:

Sorry. Inte hunnit med det. Därav frågan från min sida.

Ledsen om min ärlighet upprörde dig.

Ärlighet är upplyftande det ska ni båda ha cred för

Permalänk
Medlem

Systemen som i huvudsak skall sköta kontrollen av gällande hastighet (skyltavläsning med kamera och navigator) är på tok fördåliga på detta, tror inte det finns något bilmärke som har tillräckligt fungerande funktion på dessa för att det skall fungera på ett bra sätt.

Ex. VW's kameraavläsning fungerar inte korrekt i Sverige eftersom (enligt tyskarna) våra skyltar sitter fel, dom har även en förmåga att läsa av skyltar som t.ex. sitter på lastbilar och anger deras max hastighet, samtidigt visar VW's kartmaterial i nav fel bashastighet i många svenska städer som bytt till 40 km/h.
Finns lika många exempel till hos andra tillverkare.

Så innan ett sådant system kommer fungera problemfritt är där mycket som behöver förbättras och förändras ute på vägarna och bland tillverkarna.

Hade det rört sig om en begränsning av max hastighet på bilen likt många elbilar har idag hade jag förstått det bättre, men som det är utformat tycker jag bara det är tramsigt.
Kommer bli många incidenter pga bilar som plötsligt bromsar när dom inte skall och ökar hastigheten när dom inte skall.