Corsair: "Många sugna datorbyggare inväntar grafikkort till riktpris"

Permalänk
Medlem

Svårt att sluta bygga, kör 12900KF och RTX3080 på primärriggen just nu, med benägen hjälp av att Inet sålde 3080 nära MSRP på senaste Swec-chatten. Känns som en hyggligt balanserad rigg ett bra tag framöver. Försökte köpa 3080 vid launch flera gånger, sen blev det av princip för dyrt enligt mig. Denna gången kändes det ok, blev ett klart lyft för 3440x1440.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Va? Är det inte pga alla datorbyggare som vi har haft brist på grafikkort

Snarare alla dessa kinesiska Bitcoin mining f***or ! Köper upp stora lager grafikkort, så att det inte finns några kvar till ordinarie Svensson.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem

Min gräns är 10k för ett toppkort och det är för mycket. Så jag hoppas för det bästa!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Skrivet av Aje:

Gav 16K för mitt 3080 Ti för 6 månader sedan. Kändes trist då, tråkigare nu, men samtidigt har jag kunnat njuta till fullo av min 4K-skärm.

Den kostar ju nästan exakt samma. Vilken modell var det?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

På ett nästan magiskt vis så har prisnedgången (min känsla) på LHR kort hos svenska butiker avstannat.

Inte kan det väl bero på att de knäckt LHR spärren i excavator sedan någon vecka tillbaka?

Jag tror att enda hoppet är att etherum går över till proof-of-stake.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, inte sugen på att köpa ett kort som är 1.5 år gammalt för mer än vad det kostade vid release. Väntar på 4080 och testar lyckan där istället, annars blir det väl 5080.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ja, inte sugen på att köpa ett kort som är 1.5 år gammalt för mer än vad det kostade vid release. Väntar på 4080 och testar lyckan där istället, annars blir det väl 5080.

tänkte likadant, men som vanligt gör jag tvärtom... att man aldrig lär sig

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av Meurik:

Snarare alla dessa kinesiska Bitcoin mining f***or ! Köper upp stora lager grafikkort, så att det inte finns några kvar till ordinarie Svensson.

Antar att det utan asterisker skulle stå bitcoin mining-firmor?

Permalänk
Medlem

MSRP på grafikkort är fortfarande alldeles för högt.

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk. Möjligtvis kommer det vara ökad tillgång men det handlar om en så liten andel att vi knappt kommer märka av den. Möjligen kommer Corsair märka av en liten ökning i sina intäkter.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

Antar att det utan asterisker skulle stå bitcoin mining-firmor?

Det får du anta om du vill.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

byter inte mitt RTX 2080 Ti innan det finns kort för under 5k som presterar minst 30% bättre om det inte går sönder då.

Hmm rätt höga krav... Du lär ju betalt rätt mycket mer än 5k för 2080ti kortet?
Men absolut, har du tålamod så lär vi hamna där förr eller senare!

Skrivet av Knotvillage:

Har byggt 4 datorer senaste 2.5 åren. Priserna på grafikkortet har jag absolut inga klagomål på. Tillgången är en annan sak. Gav 10500 för mitt 2080, om då ett 3080 kostar 13500 är väl allt i sin ordning.

Här håller jag inte med åt andra hållet
Varför ska nästa kort i samma serie kosta påtagligt mer än föregångaren? Tekniken går framåt, och vi betalar inte linjärt med prestandan. OK om nya kortet gör massiva steg upp i kretsstorlek eller teknik osv så kan det ursäkta viss prishöjning, men inte 10k till 13k som jag ser det.
Och visst det finns andra externa faktorer som ursäktar prishöjningar som inflation, valutaändringar, högre frakt, ev andra coronarelaterade issues etc, men återigen inte på den nivån IMHO.
... och dessutom var 2080 överprissatt från början kan jag tycka

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kommer nog inte göra några större ändringar i datorn de närmaste åren, om inte behoven ändras... Gissar och hoppas att DDR5 möjliggör bättre integrerad grafik, så pass att jag kan uppleva en uppgradering från ett rx 580. (Enda kravet är att den inte behöver vattenkylning)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Snarare alla dessa kinesiska Bitcoin mining f***or ! Köper upp stora lager grafikkort, så att det inte finns några kvar till ordinarie Svensson.

Svårt med ironi i text

Det var ungefär vad jag syftade på men det är väldigt många på forumet som tror att miningen endast stod för en försumbar mängd av försäljningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Mjo men tänker försöka plocka ett RTX 4000 i höst till ett rimligt pris!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

MSRP på grafikkort är fortfarande alldeles för högt.

Cirkapriset (svenska för MSRP) är väl inte direkt för högt, det är scalperpriserna som fortfarande lever kvar.
2020 låg mellanklasskort på runt 3000. Idag 5000. Mellanklasskort borde ligga runt 3500 idag.

Jag har mellanklasskort som referens, då jag alltid kör på mellanklasskort, har gjort så sedan 1900-talet.
(Är bara en casual gamer).

Mitt första 3D-kort någonsin var ett Nvidia Riva TNT 16MB inköpt 1999 för 2000kr.
(AMDK6-III 450 CPU, 128MB RAM, Aopen mobo). 2000kr inflationsjusterat blir 2800kr i mars 2022. Så jag har "alltid" legat runt 3000kr kan man säga. Mitt senaste kort XFX Merc 308 RX6600XT betalade jag 5249kr för förra veckan
Dvs ett för mig "överpris" på runt 2000kr.

MSRP för 6600XT låg i USA vid lansering $380. 4726kr med svensk moms. 6600XT med två fläktar kostar 4999kr.
Så ungefär 270kr över MSRP. Det kan man leva med.

Egentligen ville jag ha ett RTX3070, planerade kortet hösten 2020, men vill inte lägga 8-10.000 på ett kort. Spelar inte mycket. I min "fantasi" år 2020 skulle kortet kosta 5000 i Sverige. MSRP blev när det sattes $500= 6250kr inkl svensk moms. Några sådana priser såg vi aldrig.

Det är väl bara AMD som ligger nära cirkapris i Sverige, fortfarande scalperpriser på Nvidia.
Jag är nöjd idag ändå. Har ALDRIG väntat så länge på en datorkomponent!
Vet att det är ett löjligt i-landsproblem, så man ska väl inte gnälla egentligen.

Permalänk
Medlem

Penningmängden har generellt ökat kraftigt i västvärlden under pandemin och detta kommer innebära en inflationstakt som vi ej upplevt på decennier. Vi har tryckt pengar utan någon form av fundamentalt värde, konstgjord ekonomisk andning för återförsäljarna när flödet av varor stoppades upp som hårdast 2020 och 2021.

Allt kommer därför fortsätta öka i pris, även datorkomponenter såsom grafikkort.

Vi ser en tillfällig nedgång då en ny generation släpps inom 6-12 månader och en hel del potentiella köpare avstår, men jag är hyfsat säker på att Radeon 7000 och RTX 4000 serierna kommer sälja slut direkt till relativt höga eller högre priser.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm rätt höga krav... Du lär ju betalt rätt mycket mer än 5k för 2080ti kortet?
Men absolut, har du tålamod så lär vi hamna där förr eller senare!

Rätt mycket är relativt. Tror 6000-6500 är möjligt om du får tag på en miner. Här på brädan är det nog numera svårare att få de priserna. 3070 ti går på Tradera för 7000isch.

Permalänk
Medlem

Sedan när visste Corsair något om grafikkort? Jag kan själv fylla i.
DDR5, om det kommer bli billigare kommer de sälja mer agg.
Nya grafikort. De kommer sälja mer agg.
Sedan lite RGB och chassin som jag tror det är mer vinst på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 1070 i burken som har levererat sen jaf köpte det. Men börjar klia i fingrarna på en fet uppgradering

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Sen är ju 5950X ett riktigt monster!

Jag tror att nästa generation med RDNA3 kommer ge en ökning om minst 50% i generell prestanda samt 100-150% i raytracing. Det kommer vara klokt att köpa ett kort direkt på release, såvida inte kortet du använder idag gör allt du vill att det ska göra.

För min del så spelar jag främst i 4K så processorn kommer inte vara en flaskhals på flera år, däremot så svettas redan mitt 6900XT i ex Warzone.

Mvh

Det skulle inebära att AMD kommer ikapp nvidias 3700 kort. De får nog göra lite bättre än så om de ska till "guldstandarden" 1080p 60hz.
De hoppade på tåget efter Nvidia. Vi får hoppas de kommer ifatt inom en inte alt för många år. Raytrasing då. Rasterisering verkar de klara bra upp till 1440p, Sen verkar det bli brist på cashen. Såg ut att vara samma problem i PS3 och Xbox One. Då då cashen tar slit till GPUn så är det slut.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

3060 Ti skulle jag säga är ett av de mest prisvärda korten. Presterar bättre än 2080 och för halva priset.

Hur tänkter du nu?
Att man ska kolla på vad ett 2080 kostar nu eller då det släpptes?
Pris då kortet resenserades här vare 9200. Kan du få tag på ett 3060 Ti för 4600kr?
https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

Kollar man på prisjakt kostar ett 3600 Ti mellan 7000-7500kr och de har det inte i lager.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt nu med komponenter över lag, men gpu såklart för löjliga priser.
Jag har väntat ett bra tag och kan lika gärna vänta tills nästa generation nu och tills priserna stabiliseras lite mer.

Gav 3400:- för mitt asus rog strix OC 1070 för flera år sedan nu. Känner runt 6000:- för gpu för mig. Och idag får man kattpiss för det

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Jag tänkte snarare: Många gamers har slutat spela för grafikkorten och hela hobbyn har blivit för dyr, konsolerna tar över det behov som finns... (och smidigt att spela i soffan)

Kanske är det lite ’för sent’ för många av oss? Oklart när/om jag bygger en ny dator alls, om det inte radikalt ändras väldigt fort. Dock tror jag nya prisnivån kommer vara kvar, för många är helt enkelt villiga att betala dagens priser trots att de är ungefär dubbelt vad de borde vara. Rekord och miljontals kort säljs ju fortfarande... inte bara brist som gör att hyllorna är tomma

Steam deck är kanske min väg tillbaka, vi får se!

Lite här jag ligger personligen, och en av anledningarna att jag gick över till bärbart spelande – det var vid köptillfälle helt enkelt mer prisvärt att köpa en bärbar speldator än motsvarande prestanda på stationära sidan. Det har varit alldeles för dyrt att uppgradera sig, oavsett om det handlat om skärmar, grafikkort eller saker som moderkort+CPU.

Enda gången jag ser mig själv köpa stationärt i framtiden igen, det är om det går att få rimlig mITX-prestanda runt 12-15tn-klassen. Annars behåller jag den bärbara ett par år, kompletterar med Steam Deck möjligtvis, sedan tar ställning hur det ser ut med både intresset och marknaden när den nuvarande bärbara inte mäktar med moderna AAA-spel längre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm rätt höga krav... Du lär ju betalt rätt mycket mer än 5k för 2080ti kortet?
Men absolut, har du tålamod så lär vi hamna där förr eller senare!

Här håller jag inte med åt andra hållet
Varför ska nästa kort i samma serie kosta påtagligt mer än föregångaren? Tekniken går framåt, och vi betalar inte linjärt med prestandan. OK om nya kortet gör massiva steg upp i kretsstorlek eller teknik osv så kan det ursäkta viss prishöjning, men inte 10k till 13k som jag ser det.
Och visst det finns andra externa faktorer som ursäktar prishöjningar som inflation, valutaändringar, högre frakt, ev andra coronarelaterade issues etc, men återigen inte på den nivån IMHO.
... och dessutom var 2080 överprissatt från början kan jag tycka

rent historiskt så nej, släpptes i september 2018, när nya generationen rullar ut i september 2022 så är det 4 år sen och då borde kort för under 5k prestera betydligt bättre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Lär använda mitt nuvarande RTX 2080 Ti tills det går sönder.

Rent allmänt känner jag att mitt hårdvaruintresse har svalnat rejält dom senaste åren:
- Dels pga. skenande priser ("Ej värt även om man har råd").
- Dels pga. att vissa komponenter är svåra att få tag på ("Varför bry sig om ny release? Går inte att köpa skiten ändå.")
- Dels pga. att ja inte riktigt ser ett behov av ny hårdvara. Min nuvarande PC med komponenter från mestadels 2018 eller tidigare har inga problem att hänga med i svängarna i 1440p - än.

Minns en period för ~10 år sedan när man köpte ny hårdvara årligen. Visst är dagens situation snällare mot plånboken (eller ja, diskuterbart. Nytt grafikkort vartannat år för 4000:- är fan billigare än ett nytt för 20.000:- vart 5:e år) men den är fan så mycket tråkigare...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Svårt med ironi i text

Det var ungefär vad jag syftade på men det är väldigt många på forumet som tror att miningen endast stod för en försumbar mängd av försäljningen.

"Nvidia has been fined $5.5 million for hiding how many gaming GPUs were sold to crypto miners. The SEC found Nvidia had misled investors by reporting a huge boost in revenue related to “gaming," and hiding how much its success relied on the crypto market"

Nu är ju dock inte 5.5 miljoner dollar ens kaffepengar för dem, men det säger en hel del om just den frågan

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Priserna på grafikkort påverkar utvecklarna också. Varför göra spel och program som använder 3080-3090 prestanda, när ingen av dina konsumenter har dessa kort?
Vi kommer nog ligga på en nivå som gör även 1080ti, 2080 är dugliga för FHD spelande. Folk som köper kort i dag för 5000kr får ju fortfarande prestanda i den nivån.

Permalänk
Medlem

Grafikkortspriser är ett svårt ämne på Sweclockers. De som har köpt dyrt eller vill sälja dyrt (inklusive de som är i handeln) har ett egenintresse i att underblåsa det höga prisläget, med de som vill köpa nytt vill se en nedåtgående pristrend.
Få är neutrala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

"Nvidia has been fined $5.5 million for hiding how many gaming GPUs were sold to crypto miners. The SEC found Nvidia had misled investors by reporting a huge boost in revenue related to “gaming," and hiding how much its success relied on the crypto market"

Nu är ju dock inte 5.5 miljoner dollar ens kaffepengar för dem, men det säger en hel del om just den frågan

Detta var dock under 2017 när deras intäkter från grafikkort plötsligt steg med över 50% under ett kvartal för att sedan gå ner på normala nivåer igen. Under pandemin har de varit mer tydliga med att miners står för en andel av försäljningen, men exakt hur stor del är det ingen som vet.

Försäljningen av deras kryptoinriktade kort har varit nästan obetydlig och har även sjunkit kraftigt den senaste tiden, men svårt att säga om det beror på att miners hellre köper vanliga GPUer eller om intresset bara varit lågt i allmänhet.