Tävling: Smartare robotdammsugning med nya Roborock S7 MaxV

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Smartare robotdammsugning med nya Roborock S7 MaxV

Vad går att hitta på med robotdammsugare som har både kamera och AI? Gnugga geniknölarna och ta chansen att vinna Roborocks nya värstingmodell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ställa skorna på rätt plats.

Dammsugaren kan se och känna igen vems skor som är vems och sedan putta ("ställa") de på rätt plats, så de inte alltid ligger ivägen framför dörren.

Skälvklart skulle det även kanske fungera med sig hundens/barnens leksaker också, så de hamnar i rätt rum/del av bostaden.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Identifiera saker som ligger på golvet, t.ex. leksaker och sedan visa var (på kartan över huset) och när (tidsstämpel) den sågs sist. Antingen om den själv lägger till alla saker eller om man bara vill att den ska komma ihåg några favoritsaker så kanske det ska finnas någon form av "training mode". Dvs att man lägger saken på golvet och ger kommando att boten ska scanna av den från alla vinklar.

Permalänk
Medlem

Eftersom AI-funktionen är bra på att känna igen och hitta skit så hade jag nog riktat den mot Netflix när jag ska leta upp någon bra film eller serie så att jag vet vilken skit jag ska undvika direkt istället för att behöva titta för länge på det.

Permalänk
Medlem

Den skulle haft en liten vattenpsruta kopplad till vattentanken och om den ser en växt som börjar se ledsen ut så kan den ge den lite vatten! Skulle rädda många av mina blommor.
Om inte annat att den i alla fall kunde skicka en notis att det behövdes vattnas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Objekthantering. Så kunna putta runt stolarna lite så den kan städa bättre under matbord. Sen kunna ställa de fint igen efter jag varit för lat också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det jag hade velat att min dammsugare hade gjort med kamera och AI kräver egentligen en liten skopa eller liknande som fälls ut.
Sen låter man dammsugaren identifiera föremålen på golven i olika kategorier som man bestämt t.ex. vita kläder, svarta kläder, färgade kläder, leksaker och övrigt.
Sen så har man markerat bestämda platser där den ska lägga de olika föremålen med målet att när man kommer hem så ligger det en hög med vit tvätt, en med svart tvätt, en med färgad tvätt och sen leksaker i en hög etc

Permalänk
Medlem

Trädgårdsmästaren: Genom att vattna alla golvväxter efter ett schema eller när växterna ser lite vissna ut, rotera blommorna med jämna mellanrum så att dom inte börjar luta allt för mycket!

Kabel-fixaren: att bunt-banda kablar som spretar iväg under bordet eller syns från soffan bakom tvn!

Hjälpredan: Skjuta tillbaka stolar vid matbordet, köra in datorstolen under kontorsbordet, räta ut mattor, skjuta tillbaka skor, skjuta tvätten till tvättkorgen så att den iallafall är samlad bäst vore det ju om den sorterade 40/60 och vitt/kulör i olika högar!

Ett "städa medans folk är hemma läge" : stänger dörren efter sig när den åker in i rum med dörr, sänker sug kraften när den noterat att en person är i rummet, letar sig aktivt bort från personer för att vara i vägen så lite som möjligt!

Visa signatur

4670K | Sniper M5 | 16gb Corsair Vengeance | 2x HD 5850 | SSD 840

Permalänk
Medlem

Min butler, Jean Claude Van Damm, har dessvärre redan fattat smak för mina odlingar ☹️
Han fick tag på en Fredskalla och slaktade delar av den och spred ut jord i hans omedelbara närhet.

Så är ju fortfarande mardrömmen att hunden skulle få för sig att börja skita inne nu när hon börjar bli gammal och grå, och att Jean Claude tar med sig den lilla olyckan och sprider ut den över hela lägenheten...
Så ja, en dogshit detector är en funktion som efterfrågas.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

En fjärrstyrd gripklo skulle vara nice. Så kan man styra den via luren.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

En väldigt enkel grej som bara skulle kräva programmering var att om den kunde synka den med tex samma tillverkares magnetkontakter och närvarogivare.
Då skulle den kunna städa efter städschema som sedan anpassas till om man är hemma eller inte.
Den skulle också inte behöva städa när man inte varit hemma på flera dagar tex för att spara energi m.m.

Permalänk
Medlem

RoboNany kommer behövas nu när min dotter på snart två år kutar runt och river ner allt hon kommer åt, käkar blomjorden från golvet, gammal mat, dammråttor med mera. RoboNany behöver ta sig an den tuffaste uppgiften av alla, ta hand om en tvååring som käkar allt i hennes väg, RoboNany måste vara snabbare än blixten för att hänga med, speciellt då tvååringen sätter sig på sin fyrhjulsdrivna childmobile! RoboNany måste använda kameran konstant för att undvika överkörningar och samtidigt identifiera ätbara objekt på golvet. Ingen utmaning kan vara en större uppgift för RoboNany!!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att en S7:a skulle duga. Kamera och sånt behövs ju inte, vi får väl plocka ihop grabbens leksaker innan vi sätter igång. Jo tjena... Vem kunde ana att Duplo var som kryptonit för robotdammsugare?

Min drömfunktion är således att vi kan definiera ett hörn per rum som dammsugaren börjar med att städa. Sedan åker den runt i rummet och samlar ihop alla småsaker och knuffar dom till det hörnet, och sedan kör en komplett städning. På så vis behöver den inte snirkla runt alla småsaker vilket gör städningen både ojämn och tidsödande.

På så vis skulle vi faktiskt kunna schemalägga städning, och vakna upp med rena golv och leksakerna samlade i en hög, redo att spridas ut och trampas på.

Permalänk
Entusiast

Identifiera små höjdskillnader som trösklar och mattkanter där mattan är av det "tjockare" slaget och köra tight inpå dessa då det i min erfarenhet ofta är områden där det missas mest och att roboten har en tendens att snurra runt på tröskeln och leva om

Permalänk
Medlem

Att automatisk känna av när katterna varit på lådan och direkt soppa upp kattsanden som hamnar på golvet. Att med kameran förfölja den katt som va på lådan och ta hand om den sand som stannat kvar i tassen. Eller då troligtvis katterna kommer använda Roborock som permobil så vore en tilläggsfunktion som kattvätt/tasstvätt medans dom ändå sitter på den och åker snålskjuts.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Min butler, Jean Claude Van Damm, har dessvärre redan fattat smak för mina odlingar ☹️
Han fick tag på en Fredskalla och slaktade delar av den och spred ut jord i hans omedelbara närhet.

Så är ju fortfarande mardrömmen att hunden skulle få för sig att börja skita inne nu när hon börjar bli gammal och grå, och att Jean Claude tar med sig den lilla olyckan och sprider ut den över hela lägenheten...
Så ja, en dogshit detector är en funktion som efterfrågas.

Det finns redan inbyggt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk

- komplettering till inbrottslarm. Åker till aktuellt rum, filmar tjuven och pratar med den på ett hotfullt sätt. Strömmar videon till en server.

-husdjursmatare. Med hjälp av ett matförvaringstorn och utfällbar spade hämtar roboten mat en gång om dagen och pytsar ut den i matskålen.

Permalänk
Medlem

Roboten skulle vid varje körning identifiera leksaker som sedan presenteras i appen efter varje körning. I appen kan du sedan fylla i vilken leksak det är och vilket barn det tillhör. Över tid förbättras pricksäkerheten över vilka leksaker som är framme.

Inte bara får du koll på vilket barn du måste ha bäst pli på utan du får också en lista över vilka leksaker som faktiskt används. Både framtida städande av hus och barnens lådor med leksaker är kirrat genom en enastående dammsugare, hörde jag mervärde?

Edit: Ortovox var lite inne på samma spår ser jag när jag läser tråden. Inte helt likt dock.

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång en S6 MaxV men under mina 2 år med hund och 1 år med robot så har hunden varit sjuk och skitit inne en gång... Löst...
Detta hände under natten och roboten skulle ut på tjänstgöring på morgonen enligt schema, ingen av oss i hushållet hade vaknat ännu för att observera det lilla missödet hunden råkat ut för så roboten var den som var först på olycksplatsen, roboten hade dock inte varit helt vaken under utbildningen "först på plats" så han visste inte riktigt hur han skulle bete sig på en olycksplats, roboten föll i chock och agerade irrationellt.
Detta agerade skulle dock innebära att detta blev robotens sista tjänstgöring, ni förstår kanske vad han gjorde?
Japp, han föll tillbaka i gamla mönster och började städa...
Efter att ha dragit ut det över golvet, åkt upp på en matta och snurrat lite och sedan åkt av igen så slutade tillslut processorn att ticka i den lilla roboten och han drog vidare till de sälla jaktmarkerna efter att ha ådragit sig allvarliga inre skador.
Så här står jag nu utan en tjänstgörande robot och längtar tills en ny kan flytta in hos mig.

Så det jag önskar göra med kameran och AI i nya S7 MaxV? Det är väl rätt så självklart vid det här laget? Att den har varit vaken under utbildningen och lärt sig identifiera problem och undvika irrationella beteenden vid händelse av en ny olycka.

Robot

Matta

Permalänk
Medlem

När jag är borta hemifrån under en längre tid (t.ex. jobbar på kontoret) så skulle jag gärna vilja veta vad mina katter gör under dagarna. Väldigt säker att de inte sover alla timmar då leksaker brukar skyfflas runtom i lägenheten. Hade varit kul att ha en "Find my pet" knapp i appen som väcker roboten samt låter denna leta efter husdjuren i lägenheten och spåra dem under en kortare period - något som inte bör vara allt för svårt med en väl optimerad algoritm. Ett plus vore ju även om den kunde dammsuga runt kattlådan efteråt innan den åker tillbaka till laddstationen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

En användbar funktion skulle kunna vara ett vakt/övervakningsläge. Robotdammsugaren ställs in i detta läge varpå den sedan kör vaktrundor efter ett bestämt intervall. Upptäcker den något i rörelse tar den kort och med hjälp av AI kan avgöra vad det är för typ av objekt som rört sig. Avgör Ai:n att det är en människa kan den spela sirener från högtalarna samtidigt som den börjar följa och filma personen.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk

En påpekning om någon fläck inte går bort eller ett dammigt ställe som roboten inte kommer åt hade jag velat ha, lite random R2D2-ljud hade varit guld värt

Permalänk
Medlem

En DNAanalys av hårsäckar den hittar...
Så att eventuella kromosomförändringar samt sjukdomar hittas snabbt.

Å varför inte testa håret för eventuella droger?
Borde vara standard på alla robotdammsugere? ala BigBrother....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk

Stödja WPA3 eller för den delen ens mellanläget WPA2/WPA3 vore en fin sak.

Xiaomis enheter är enda anledningen till varför jag tyvärr måste nedgradera säkerheten och behålla endast WPA2.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Det finns redan inbyggt.

Då har jag slut på faktiskt användbara förslag.

Nästa förslag är Claymorebestyckad och ansluten till hemlarmet. Rudimentär Friend-or-foe-funktion, koppla på en högtalare så man kan ge folk en chans att ångra sig först. Tänk Robocop "You have ten seconds to comply".

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

Att kunna synka den mot Mario Kart Live: Home Circuit och tävla med den

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Tänker att ett outforskat område är dejting-app. Den har redan en liten sop-arm som roterar/swipar och låta kameran och AI:n sköta sorteringen. Den undviker ju trotts allt skit
Skulle vara med skräckblandad förtjusning som man skulle gå på en blinddejt. Skulle man mötas av en person med protes eller en slank robbotgräsklippare i sina bästa dagar?

Permalänk
Medlem

Utan tvekan så att det äntligen blir rent inne hos dottern! börjar tröttna på att va tvungen att städa efter henne och varje gång vara tvungen att ta stelkrampsspruta då man aldrig vet vad man hittar där inne!

Detta är då den "rena" delen.. vågar inte visa den "smutsiga" delen då det skulle nog resultera att flertalet av dom som ser det skulle även dom behöva ta en stelkrampsspruta =o

Är nog min sista chans som pappa, fattig student, mc åkare och livsnjutare innan jag införskaffar en eldkastare!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Identifiera små höjdskillnader som trösklar och mattkanter där mattan är av det "tjockare" slaget och köra tight inpå dessa då det i min erfarenhet ofta är områden där det missas mest och att roboten har en tendens att snurra runt på tröskeln och leva om

S7an gör det du förespråkar redan på mattor i allafall (:

Permalänk
Medlem

Scenario: Sitter på jobbet oh är lite segt en sen eftermiddag. Lösning: Då får man en notis i telefonen från CatAtcionTracker aka CAT eller PetEnhancedTracking aka PET. Med några klipp där roboten har åkt runt under dagen med sin smarta djur igenkänning AI och filmat katten, kanske några söta videos när den sover skulle göra min dag iaf. Sen kan man också ha en laser pekare på som styrs av AI som ger katten lite motion med roliga klipp när katten flyger upp på vägen för att fånga ljuset. Självklart kan man ju inte ha på dammsugare motorn (min katt iaf skulle bli livrädd), roboten får ju typ åka till platsen den tänkte filma och stå i sentry läge och snurra runt medans laser pekaren har en snurrande spegel som kan rikta den överallt. Plus typ en inbyggd leksakskastare i basstationen men de är lite mera invecklat.