Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Finns nog de som glömmer bort sin prenumeration eller prenumererar just in case. Nu kan jag inte sån här psykologi men kanske känns lättare att börja prenumerera när det inte är bindningstid?

Visst lär det vara de som glömmer bort men det lär inte gå att få någon vidare intäkt totalt på det, är nog inte en majoritet som glömmer det månad efter månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Visst lär det vara de som glömmer bort men det lär inte gå att få någon vidare intäkt totalt på det, är nog inte en majoritet som glömmer det månad efter månad.

De får ju även intäkt av de som laddar utan abonnemang.
Bättre det än att det bara står tomt och andra måste köa på andra nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är precis det där att det inte är någon bindningstid som gör mig lite skeptisk till Teslas upplägg, som du säger kommer det bli massvis med resenärer som bara använder det en kort stund per år så det lär vara väldigt svårt att få ekonomi i att stödja denna rusning.

Du tror inte Tesla kommer tjäna på det här? Det tror jag! Som sagt, 25k registrerade elbilar jan-april i år, ca 3k var Teslas.

Premiärladdat, fungerade fint

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

De får ju även intäkt av de som laddar utan abonnemang.
Bättre det än att det bara står tomt och andra måste köa på andra nätverk.

Ja men poängen nu var att man får ett skevt urval när man har ett abonnemang som man kan teckna under den begränsade tid på året när flest vill utnyttja stolparna. Det vill säga får Tesla en relativt liten intäkt för att bygga ett nätverk som skall klara topparna på t.ex. sommaren utan köbildning. För att klara topparna så kommer det behöva vara lika stor andel tomma stolpar resten av året även om alla kan ladda, för jag tror knappast att de som inte kör Tesla bara vill ladda på andra tider än de som kör Tesla.

Skrivet av Chippen2188:

Du tror inte Tesla kommer tjäna på det här? Det tror jag! Som sagt, 25k registrerade elbilar jan-april i år, ca 3k var Teslas.

Inte några stora summor nej, de behöver bygga fler stolpar per potentiell kund jämfört med Teslabilar (långsammare laddning, blockade stolpar osv). Och jag tror inte på att Tesla hade kunnat bygga sitt nätverk de har nu enbart på att sälja el till Teslabilarna utan de har helt klart använt investerares pengar som investerat pga att de tjänar pengar på bilförsäljningen.

På sikt är frågan hur detta kommer påverka försäljningen också, just nu är det inga problem för att det är rusning men de har givit upp en stor USP.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

(Dåligt) Trollningsförsök raderat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Gott att dom börjat öppna upp laddarna för alla märken, priset är det inte så mycket att säga om utan man får vara glad att man har tillgång.
Nu är det i och för sig lång tid till jag får min Audi Q4 men som det ser ut nu blir Teslas SuC enbart en nödlösning om man inte hittar något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Aa såg videon!

Skulle va kul om du provade någon bil som klarar 150 kW+ laddning för att se en Supercharger maxas.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aa såg videon!

Skulle va kul om du provade någon bil som klarar 150 kW+ laddning för att se en Supercharger maxas.

Finns det ens någon som klarar 250 kW vid 400v förutom just Teslor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aa såg videon!

Ja, frågan är om inte bilen blir stoppklossen. Har en C40 nästa vecka så kan försöka då, men för att komma upp i dom hastigheterna ska ju oftast solen stå i linje med månen och man ska hoppa på ett ben runt bilen och allt det där. Vet inte om Volvo förvärmer om man navigerar till en Supercharger. Men ska testa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns det ens någon som klarar 250 kW vid 400v förutom just Teslor?

Endast Tesla som kör över 500 A för att klara mer än 200 kW för de är dimensionerade mot superchargers.

De andra kör istället 800 Volt för att klara mer än 200 kW då alla andra laddare än superchargers endast kör 500 A max.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Endast Tesla som kör över 500 A för att klara mer än 200 kW för de är dimensionerade mot superchargers.

De andra kör istället 800 Volt för att klara mer än 200 kW då alla andra laddare än superchargers endast kör 500 A max.

Precis, så ingen annan kan "maxa" en supercharger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Ja, frågan är om inte bilen blir stoppklossen. Har en C40 nästa vecka så kan försöka då, men för att komma upp i dom hastigheterna ska ju oftast solen stå i linje med månen och man ska hoppa på ett ben runt bilen och allt det där. Vet inte om Volvo förvärmer om man navigerar till en Supercharger. Men ska testa

Du får "förvärma manuellt" genom att gasa och motorbromsa en massa på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Precis, så ingen annan kan "maxa" en supercharger.

Jo om det är en 150 kW Tesla laddare eftersom den bilen han hade endast klarade av 78 kW max.

250 kW Tesla laddare, nej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker Tesla supercharges pris verkar vara typ samma som all andra. Vilka har billigast snabbladdning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Tycker Tesla supercharges pris verkar vara typ samma som all andra. Vilka har billigast snabbladdning?

Utan abonnemang är det E.ON, Recharge och Allego om man tänker 200 kw+ laddare. 5.25-5.5 kr / kWh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kanske kan navigera mot en annan snabbladdare i närheten för att förvärma om det inte funkar mot supercharger?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du får "förvärma manuellt" genom att gasa och motorbromsa en massa på vägen.

Går det inte att starta förvärmning av batteriet via bilens infotainment? Finns på de flesta elbilar vad jag förstått, eller?

Skrivet av sarlucic:

Teslas priser är tyvärr bland det dyraste just nu. Visst, man kommer undan billigare med Teslas abonnemang men då kan man lika gärna köra Ionitys abonnemang som ger dig 3.5kr/kWh.

Men visst ser jag massa fördelar med att de öppnat upp. Det är bra för hela i branschen och framförallt oss konsumenter. När man väl kommer behöva ladda på en längre resa och har en Tesla station i närheten så kommer jag inte tveka att betala över 7kr/kWh. Speciellt om man slipper vänta i kö.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Den ultimata city bilen är nu här, vet dock inte om jag skulle våga sätta mig i en sådan

Från allt om elbil.

Permalänk
Medlem

Har nu en id4 hemma på lån. Tycker ändå det är en del vägljud på riktigt grov asfalt, men det kanske beror på hankook-däcken. Inget märke jag har förtroende för direkt... Har justerat däcktrycket så det är korrekt. Tystare än passaten är den iaf, och går riktigt mjukt och fint, tar både bort vibrationer och större gupp ordentligt bra. Och på finare asfalt är den ju sanslöst tyst!

Den verkar dock ha dcc, kan ställa mellan sport och komfort. Trodde det skulle finnas ett normal-läge också men icket. Antar att komfort motsvarar standardchassit utan dcc och isåfall tycker jag det lämna kvickt nog i styrningen för vardagskörning.

Infotainment och knappar och reglage lämnar dock en del att önska...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Går det inte att starta förvärmning av batteriet via bilens infotainment? Finns på de flesta elbilar vad jag förstått, eller?

Nej inte på de flesta. Det är inte alla som har någon som helst möjlighet att konditionera batteriet, andra har denna möjlighet men ger inte möjlighet att aktivera det manuellt utan det kommer när man ställer in en snabbladdare som destination, men då krävs det ju att navigationen fattar att det är en snabbladdare också.

Citat:

Teslas priser är tyvärr bland det dyraste just nu. Visst, man kommer undan billigare med Teslas abonnemang men då kan man lika gärna köra Ionitys abonnemang som ger dig 3.5kr/kWh.

Men visst ser jag massa fördelar med att de öppnat upp. Det är bra för hela i branschen och framförallt oss konsumenter. När man väl kommer behöva ladda på en längre resa och har en Tesla station i närheten så kommer jag inte tveka att betala över 7kr/kWh. Speciellt om man slipper vänta i kö.

Det här fokuset på snabbladdning, priser och hastigheter, känns som det mest är biljournalister (som inte använder bilar på samma sätt som en vanlig person) eller de som inte har en elbil, som bryr sig om. De flesta med elbil vet att snabbladdning är något som sker ytterst sällan och således är kötid, laddtid och kostnad inga problem i praktiken. Det betyder inte att det inte kan behövas fler laddare eller så förstås, att Tesla öppnar upp är ju jättebra, men de flesta kommer bara att nyttja detta vid några enstaka långresor per år ändå liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den ultimata city bilen är nu här, vet dock inte om jag skulle våga sätta mig i en sådan

Från allt om elbil.
https://alltomelbil.se/wp-content/uploads/2022/05/microlino.jpg

In kommer man, frågan är om man kommer ut Jag är ganska lång och vig som ett kassaskåp.

Fast du kanske tänker mer på säkerhetsaspekten? Förstår att det kan kännas otryggt att kliva in i en konservburk, men kan omöjligen vara sämre än alla EPA-traktorer som invaderat vägarna…

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Från allt om elbil.

Heinkel Kabine 4W Electric då...

Det är ju åt samma håll som Renault Twizy ren konceptuellt, men utan att det är så öppet. Snabbare än Citroën Ami som väl bara finns i mopedutförande.

Permalänk
Avstängd

VW's "sedan" och förhoppningsvis kombi på MEB-plattformen ser ganska trevlig ut i mina ögon. Man verkar slippa den "svullna" looken från Id4/Q4, får se vart priset landar och om den är lika fattig i inredningen som dagens modeller. https://insideevs.com/news/539254/volkswagen-electric-sedan-s...

What Car? testade iX xDrive40 (den mindre motorn) mot iX3 och iX3 vann. Lite överraskande. iX var mindre komfortabel (går tydligen inte att få DCC till mindre motorn), dyrare och hade sämre räckvidd, men något bättre prestanda. Testet verkar inte finnas online dock.

Skrivet av MacAllan:

Från allt om elbil.

Nyversion av BMW Isetta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kanske kan navigera mot en annan snabbladdare i närheten för att förvärma om det inte funkar mot supercharger?

Ja, det finns en Ionity rätt nära Tesla SuC i Uppsala så kan mog gå att lura

Skrivet av SweViver:

Dom bilar som har förvärmning gör det bara nät man navigerar till en laddstolpe. Det är bara MG som har manuell förvärmning.

Dom e dyra men vilket laddnätverk man får! Och hur lite det krånglade med app och allt Eftersom Tesla inte kräver 12 månaders bindningstid så tror jag mångs kommer ta Teslas abonnrmang på semestern iställey för Ionity.

Tycker priset känns vettigt. Lite dyrare än Teslapriser, vilket är logiskt, och mängden laddare dom har. Genom en knapptryckning igår blev dom det bästa laddnätet i Sverige, klart dom ska ha pröjs för det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej inte på de flesta. Det är inte alla som har någon som helst möjlighet att konditionera batteriet, andra har denna möjlighet men ger inte möjlighet att aktivera det manuellt utan det kommer när man ställer in en snabbladdare som destination, men då krävs det ju att navigationen fattar att det är en snabbladdare också.

Jaha, å fan då tänkte jag fel. På Marveln vet jag iallafall att det är tvärtom. Den startar inte förvärmning när man navigerar till snabbladdare, men man kan manuellt starta förvärmning när som helst. Vet egentligen inte vad som är bättre...

Skrivet av snajk:

Det här fokuset på snabbladdning, priser och hastigheter, känns som det mest är biljournalister (som inte använder bilar på samma sätt som en vanlig person) eller de som inte har en elbil, som bryr sig om. De flesta med elbil vet att snabbladdning är något som sker ytterst sällan och således är kötid, laddtid och kostnad inga problem i praktiken. Det betyder inte att det inte kan behövas fler laddare eller så förstås, att Tesla öppnar upp är ju jättebra, men de flesta kommer bara att nyttja detta vid några enstaka långresor per år ändå liksom.

Ja så är det ju. Framförallt Teslas snabbladdare, som oftast ligger en bra bit bort från städerna, långt från shoppingcenter, restauranger osv. De laddarna är mest till för snabbladdning vid längre transportsträckor längst E4/E20 osv.

Däremot skulle jag säga att vissa andra aktörer, som ofta ligger i eller nära storstäder, kommer definitivt användas flitigt av elbilsägare som inte har möjlighet till laddning hemma (såsom jag). Speciellt om kostnaden på dessa inte är mycket högre än publika 11/22kW eller 50kW laddare. Varför ladda på Virta eller MAX (Incharge) för 3kr/kWh när man har tex Ionity i närheten som är avsevärt snabbare för bara 50 öre mer per kWh.

Jag kommer nog spontanladda lite här och där, beroende på vart jag befinner mig. Har jag 4 timmar på mig på IKEA eller liknande så räcker en slöladdande 11 eller tom 3.7kW, men inte ofta man är ute och shoppar så pass länge.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har nu en id4 hemma på lån.

Infotainment och knappar och reglage lämnar dock en del att önska...

Därav som jag valde Enyaqen, knapparna på ratten på ID.4 är helt sämst. Dålig känsla vid tryck/bekräftning av tryck och oerhört plastiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Därav som jag valde Enyaqen, knapparna på ratten på ID.4 är helt sämst. Dålig känsla vid tryck/bekräftning av tryck och oerhört plastiga.

Nu tycker jag du överdriver, knapparna är helt ok. Däremot att de inte är upplysta är ju märkligt för det går inte att se något när jag kör när det är mörkt ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu tycker jag du överdriver, knapparna är helt ok. Däremot att de inte är upplysta är ju märkligt för det går inte att se något när jag kör när det är mörkt ute.

Nej dom är helt klappsämst i ID.4an, hatade dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej dom är helt klappsämst i ID.4an, hatade dom.

Samma värdelösa knappar i Cupra Born. Försökte skruva ner volymen på radio, det gick sådär. Ingen tryckkänsla och det blev helt avstängt eller sjuk hög volym.
Säljaren sa att jag måste nog haft fettiga fingrar. Jo men tjena, hur känslig ska sådant system egentligen vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Jaha, å fan då tänkte jag fel. På Marveln vet jag iallafall att det är tvärtom. Den startar inte förvärmning när man navigerar till snabbladdare, men man kan manuellt starta förvärmning när som helst. Vet egentligen inte vad som är bättre...

Jag tror Marvel (eller kanske MG) är något unik i den möjligheten. Andra, typ Ioniq 5 exempelvis, hade ingen förvärmning vid lansering men lovade att det skulle komma via en mjukvaru-uppdatering. Jag vet inte om det kommit än dock. Det bästa vore förstås att ha möjligheten att aktivera det själv, men det ena utesluter ju inte det andra liksom. Många kör ju inte med bilens navigation om de har Android Auto eller CarPlay exempelvis, så att kräva det för att en ändå så viktig funktion ska fungera är ju inte så smart. Tesla kan man väl ge en pass här då man nog använder bilens navigation i större utsträckning där, samma med Polestar/Volvo som har Google Maps som standard. Å andra sidan kanske man hellre kör ABRP eller liknande.

Citat:

Ja så är det ju. Framförallt Teslas snabbladdare, som oftast ligger en bra bit bort från städerna, långt från shoppingcenter, restauranger osv. De laddarna är mest till för snabbladdning vid längre transportsträckor längst E4/E20 osv.

Jag misstänker att Tesla har ett annat fokus än andra ladd-aktörer. De vill sälja bilar främst, laddningen är bara ett mervärde till bilarna, och därför finns de där de faktiskt behövs snarare än där man bedömer att man kan nå flest personer eller så.

Citat:

Däremot skulle jag säga att vissa andra aktörer, som ofta ligger i eller nära storstäder, kommer definitivt användas flitigt av elbilsägare som inte har möjlighet till laddning hemma (såsom jag). Speciellt om kostnaden på dessa inte är mycket högre än publika 11/22kW eller 50kW laddare. Varför ladda på Virta eller MAX (Incharge) för 3kr/kWh när man har tex Ionity i närheten som är avsevärt snabbare för bara 50 öre mer per kWh.

Tja kanske. Det är ju en stor skillnad ändå, på en långsam publik laddare står du några timmar eller över en natt, så man sitter inte och väntar i bilen, medan på en snabbladdare gör man det hyfsat ofta. Om man inte timar det så att man käkar eller så, och då krävs det förstås en ok restaurang i närheten och så. Så även om det tar längre tid med långsamma laddare så kanske det inte tar längre aktiv tid eller väntetid liksom. Detta varierar förstås mycket beroende på ens situation, hur långt bort respektive laddare ligger och så.

Tittar jag på min egen situation som exempel så har jag ungefär 600m till långsamma laddare som är rätt billiga, och närmaste snabbladdare på minst 100 kW ligger ungefär tolv minuters körväg bort. Så ska jag exempelvis åka lite längre imorgon så jag behöver typ fullt batteri så kan jag köra till den nära laddaren och lämna bilen där över natten, promenera hem eller kanske ta en sparkcykel eller så, vilket borde ta ungefär två minuter att köra dit och åtta att gå hem eller kanske fyra om jag åker skateboard eller så, och nästa dag är bilen inte bara laddad på morgonen utan uppvärmd eller nerkyld beroende på temperatur och så, men det tar fyra-åtta minuter att gå dit förstås.

Ska jag ladda på snabbladdaren så kör jag tolv minuter, laddar säg 25, då kan jag äta något eller kolla i butiker visserligen, men det kanske jag inte behöver, och sen kör jag hem igen. Totalt tar det typ 50 minuter om allt går smidigt. Jag kan förvärma eller kyla bilen till nästa dag då med, men det äter ju av batteriet istället.

Jag säger inte att jag aldrig hade gjort det sistnämnda, men i allmänhet är det ju smidigare med den långsamma laddningen ändå liksom. Och nu har jag helt bortsett från kostnad och slitage på batteriet, vilket också borde tala för långsam laddning.

Citat:

Jag kommer nog spontanladda lite här och där, beroende på vart jag befinner mig. Har jag 4 timmar på mig på IKEA eller liknande så räcker en slöladdande 11 eller tom 3.7kW, men inte ofta man är ute och shoppar så pass länge.

Jag tror du kommer att hitta en långsam och billig laddare hyfsat nära, och köra på den i vardagen. Är det lite långt att gå så kanske det blir en elsparkcykel eller liknande förstås. Spontanladdning är ju trevligt med men det är ju något som ändå kräver lite tanke liksom.