Skrivet av SweViver:
Jaha, å fan då tänkte jag fel. På Marveln vet jag iallafall att det är tvärtom. Den startar inte förvärmning när man navigerar till snabbladdare, men man kan manuellt starta förvärmning när som helst. Vet egentligen inte vad som är bättre...
Jag tror Marvel (eller kanske MG) är något unik i den möjligheten. Andra, typ Ioniq 5 exempelvis, hade ingen förvärmning vid lansering men lovade att det skulle komma via en mjukvaru-uppdatering. Jag vet inte om det kommit än dock. Det bästa vore förstås att ha möjligheten att aktivera det själv, men det ena utesluter ju inte det andra liksom. Många kör ju inte med bilens navigation om de har Android Auto eller CarPlay exempelvis, så att kräva det för att en ändå så viktig funktion ska fungera är ju inte så smart. Tesla kan man väl ge en pass här då man nog använder bilens navigation i större utsträckning där, samma med Polestar/Volvo som har Google Maps som standard. Å andra sidan kanske man hellre kör ABRP eller liknande.
Citat:
Ja så är det ju. Framförallt Teslas snabbladdare, som oftast ligger en bra bit bort från städerna, långt från shoppingcenter, restauranger osv. De laddarna är mest till för snabbladdning vid längre transportsträckor längst E4/E20 osv.
Jag misstänker att Tesla har ett annat fokus än andra ladd-aktörer. De vill sälja bilar främst, laddningen är bara ett mervärde till bilarna, och därför finns de där de faktiskt behövs snarare än där man bedömer att man kan nå flest personer eller så.
Citat:
Däremot skulle jag säga att vissa andra aktörer, som ofta ligger i eller nära storstäder, kommer definitivt användas flitigt av elbilsägare som inte har möjlighet till laddning hemma (såsom jag). Speciellt om kostnaden på dessa inte är mycket högre än publika 11/22kW eller 50kW laddare. Varför ladda på Virta eller MAX (Incharge) för 3kr/kWh när man har tex Ionity i närheten som är avsevärt snabbare för bara 50 öre mer per kWh.
Tja kanske. Det är ju en stor skillnad ändå, på en långsam publik laddare står du några timmar eller över en natt, så man sitter inte och väntar i bilen, medan på en snabbladdare gör man det hyfsat ofta. Om man inte timar det så att man käkar eller så, och då krävs det förstås en ok restaurang i närheten och så. Så även om det tar längre tid med långsamma laddare så kanske det inte tar längre aktiv tid eller väntetid liksom. Detta varierar förstås mycket beroende på ens situation, hur långt bort respektive laddare ligger och så.
Tittar jag på min egen situation som exempel så har jag ungefär 600m till långsamma laddare som är rätt billiga, och närmaste snabbladdare på minst 100 kW ligger ungefär tolv minuters körväg bort. Så ska jag exempelvis åka lite längre imorgon så jag behöver typ fullt batteri så kan jag köra till den nära laddaren och lämna bilen där över natten, promenera hem eller kanske ta en sparkcykel eller så, vilket borde ta ungefär två minuter att köra dit och åtta att gå hem eller kanske fyra om jag åker skateboard eller så, och nästa dag är bilen inte bara laddad på morgonen utan uppvärmd eller nerkyld beroende på temperatur och så, men det tar fyra-åtta minuter att gå dit förstås.
Ska jag ladda på snabbladdaren så kör jag tolv minuter, laddar säg 25, då kan jag äta något eller kolla i butiker visserligen, men det kanske jag inte behöver, och sen kör jag hem igen. Totalt tar det typ 50 minuter om allt går smidigt. Jag kan förvärma eller kyla bilen till nästa dag då med, men det äter ju av batteriet istället.
Jag säger inte att jag aldrig hade gjort det sistnämnda, men i allmänhet är det ju smidigare med den långsamma laddningen ändå liksom. Och nu har jag helt bortsett från kostnad och slitage på batteriet, vilket också borde tala för långsam laddning.
Citat:
Jag kommer nog spontanladda lite här och där, beroende på vart jag befinner mig. Har jag 4 timmar på mig på IKEA eller liknande så räcker en slöladdande 11 eller tom 3.7kW, men inte ofta man är ute och shoppar så pass länge.
Jag tror du kommer att hitta en långsam och billig laddare hyfsat nära, och köra på den i vardagen. Är det lite långt att gå så kanske det blir en elsparkcykel eller liknande förstås. Spontanladdning är ju trevligt med men det är ju något som ändå kräver lite tanke liksom.