Discord avbryter samtal med en viss användare för att "ladda"

Permalänk
Medlem

Discord avbryter samtal med en viss användare för att "ladda"

De senaste veckorna har jag fått ett underligt problem med Discord. Det är nämligen så att när jag pratar med en specifik användare bryts samtalet frekvent och Discord går över till sin laddskärm. Jag kan alltså inte se andra samtal, kanaler etc. Ser bara deras maskott snurra. Detta problem kvarstår vid omstart samt ominstallation. Uppstår problemet och jag startar om appen kommer den stå och ladda när jag startar igen. Laddskärmen kvarstår runt 1-5 minuter. Det händer aldrig vid andra samtal.

Vad kan det va som är fel? Dessa plötsliga avbrott i samtalen är otroligt enerverande

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta bort kvarlevande filer efter avinstallationen av Discord? Om inte, gör det, och använd då Geek Uninstaller som är både gratis och gör jobbet otroligt bra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Har du testat att ta bort kvarlevande filer efter avinstallationen av Discord? Om inte,gör det, och använd då Geek Uninstaller som är både gratis och gör jobbet otroligt bra.

Testat detta nu. Håller tummarna för att problemet är borta!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Sitter ni i en serverkanal eller ett direkt samtal?
Vid båda fallen så kan det vara så att ni ansluter mot en server som kanske inte går så bra ihop med din ISP av en eller annan anledning. Ganska säker på att man ska kunna ändra vilken server samtalen ska gå genom oavsett vilket sätt ni väljer att köra samtalet på.

Jag har stött på samma problem ett par gånger när man suttit i ett samtal och har då testat att hoppa till typ Ryssland eller något annat och då har det kommit igång och fungerat bra sen.

Permalänk
Medlem

Sitter dagligen 6 personer i discord och 3 av oss (samma varje dag) blir frekvent utskickade precis som du beskriver. Vår server är 2 år gammal ungefär.

Händer väl kanske 5-6 gånger per person och kväll och brukar ta 1-5 minuter att komma in när det väl händer.

Permalänk
Medlem

Detta händer på våran server också, men extremt sällan! Bra att veta inför framtida problem

Permalänk
Skrivet av Murvar:

Testat detta nu. Håller tummarna för att problemet är borta!

Säg gärna till om det funkar!
Haft samma problem till och från, en annan polare har haft samma problem medans andra inte haft några problem

Permalänk
Medlem

Har idag använt "geek uninstaller" som nämnt i inlägg högre upp och installerat om discord. Problemet har inte funnits idag och jag har suttit inne i Discord sedan kl 16.

Kan vara värt att testa för er andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Säg gärna till om det funkar!

Kan även jag bekräfta att problemet verkar ha löst sig efter geek installer!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig Kanske är ett cacheproblem eller ett kakproblem? Låt felsökningen börja!

Webbläsaren

Rensa cacheminnet
När och om samma fel händer igen, testa att logga in i Discord via webbläsaren och se om problemet är där också. Om problemet kvarstår även där (vilket jag inte tror), rensa cacheminnet i webbläsaren för just Discord (om det går, ta annars för allt). Cacheminnet loggar inte ut dig, utan tar bara bort lokala filer som Discord har sparat, som till exempel bilder och videos från de grupper och/eller servrar som du medverkar i.

Rensa kakorna
Om problemet kvarstår, rensa kakorna för just Discord via devtools. Du öppnar den med Ctrl+Shift+I (stora i) eller med F12 (i alla fall i Firefox). Bland flikarna som du får högst upp i devtools, leta efter Storage, Lagring, eller liknande. Väl där, gå in på Cookies eller Kakor och ta bort alla objekt som listas där för discord.com. Ladda sedan om sidan och logga in.

Programmet

Nu när jag installerade Discord för att se vad för filer den skapar, så skapade den en fil som heter Cookies i ~/.config/discord (men för er Windows-användare ligger den i %appdata%\discord). Stäng ner programmet helt och se till att det är helt nedstängt enligt Aktivitetshanteraren. Jag litar inte på Windows.

Rensa cacheminnet
Gå till katalogen som jag nyss nämnde och ta bort följande kataloger: Cache, Code Cache och GPUCache.

Rensa kakorna
Gå till katalogen som jag nyss nämnde och ta bort Cookies. Detta ska (rent logiskt) endast logga ut dig, så öppna Discord igen och logga in.

Vilket knep löste sig för er? Och glöm inte att rensa papperskorgen om filerna du nyss tog bort hamnar där!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.