Permalänk
Medlem

Tips på stol?

Hej!

Jag har ett kontorsjobb där jag oftast sitter ner, jag spelar också på fritiden så jag sitter väldigt mycket.
Tänkte att det är dags att uppgradera stolen till någon som har en Mesh design för bättre luftflöde, men är öppen för andra alternativ också.
Någon som har tips eller länk man kan kika på när det kommer till stolar ni är nöjda med?

Budget är runt 4000-6000k

Permalänk
Medlem

När jag var i processen att välja ny stol så konsumerades en hel del informativa videos på https://www.youtube.com/c/Ahnestly

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooBam:

Hej!

Jag har ett kontorsjobb där jag oftast sitter ner, jag spelar också på fritiden så jag sitter väldigt mycket.
Tänkte att det är dags att uppgradera stolen till någon som har en Mesh design för bättre luftflöde, men är öppen för andra alternativ också.
Någon som har tips eller länk man kan kika på när det kommer till stolar ni är nöjda med?

Budget är runt 4000-6000k

Jag har denna och är supernöjd, skön att sitta i och materialet är inte varmt och svettigt som fejk skinn.
https://www.inet.se/produkt/6608685/noblechairs-hero-black-ed...
Har kört med DxRacer , Ikea Markus och Kinnarps stolar men ingen har varit så skön som denna.
Nobelchairs vet hur man gör sköna stolar med kvalitet , Made In Germany

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Jag var i samma situation som dig och snålade och köpte en noblechair från inet, jag bytte efter mindre än ett år så det blev en dyrköpt läxa.

Det finns bara en med mesh som är skön att sitta längre stunder i, och den heter herman miller aeron.

Det är absolut inte den skönaste stolen jag suttit i, men den har en komfort som duger väldigt bra till arbete för jag orkar sitta längre i den utan att bli trött. Jag gissar att den inte stryper blodflöde och sådant likamycket som tex en noblechair.

Dom brukar gå att hitta begagnade till vettigt pris och det är inte svårt att få tag på reservdelar om något skulle behöva fixas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Jag var i samma situation som dig och snålade och köpte en noblechair från inet, jag bytte efter mindre än ett år så det blev en dyrköpt läxa.

Det finns bara en med mesh som är skön att sitta längre stunder i, och den heter herman miller aeron.

Det är absolut inte den skönaste stolen jag suttit i, men den har en komfort som duger väldigt bra till arbete för jag orkar sitta längre i den utan att bli trött. Jag gissar att den inte stryper blodflöde och sådant likamycket som tex en noblechair.

Dom brukar gå att hitta begagnade till vettigt pris och det är inte svårt att få tag på reservdelar om något skulle behöva fixas.

Fast en HM kostar bra mycket mer än OP's budget

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Håg Capisco. Det är inte den bekvämaste stolen i världen, men den bidrar till aktivt sittande och jag har inte haft några som helst problem med krämpor eller liknande sedan jag bytte till den.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattiswanstadius:

Det finns bara en med mesh som är skön att sitta längre stunder i, och den heter herman miller aeron.

Lite väl och säga att Aeron är den enda tycker jag. Jag föredrar Herman Miller Mirra 2 före Aeron. 🙂

Mitt tips är samma dock, att hitta en begagnad Aeron eller Mirra 2. Kanske en Sayl kan fungera? Inte mesh men nätrygg som gör det lite luftigare.

Håll koll hos lokala handlare som säljer begagnade kontorsmöbler. Många hinner inte lägga ut stolarna på hemsidorna innan de är borta. Men det letar sig ut en del på nätet också.

Rp har 14st svart/röda begagnade Sayl inne nu. (Pris på hemsidan exkl. moms)
https://rp.se/produkt/arbetsstol-herman-miller-sayl-svart-rod...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Jag har denna och är supernöjd, skön att sitta i och materialet är inte varmt och svettigt som fejk skinn.
https://www.inet.se/produkt/6608685/noblechairs-hero-black-ed...
Har kört med DxRacer , Ikea Markus och Kinnarps stolar men ingen har varit så skön som denna.
Nobelchairs vet hur man gör sköna stolar med kvalitet , Made In Germany

Detta är en låg kvalitéts stol med högt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Detta är en låg kvalitéts stol med högt pris.

Okej
Då har vi helt olika åsikter! Nobelchairs gör grymt bra stolar och tycker man priset är för högt? ja då får man handla på jysk!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag har denna och är supernöjd, skön att sitta i och materialet är inte varmt och svettigt som fejk skinn.
https://www.inet.se/produkt/6608685/noblechairs-hero-black-ed...
Har kört med DxRacer , Ikea Markus och Kinnarps stolar men ingen har varit så skön som denna.
Nobelchairs vet hur man gör sköna stolar med kvalitet , Made In Germany

Måste faktiskt hålla med, jag kollade själv på skrivbordsstolar för något år sedan utan att ha någon speciell budget, och det slutade med en Hero i äkta läder. Jag kunde helt enkelt inte hitta några uppenbara fördelar jämfört med konkurrenterna, iaf inte för mig som är 180 cm och inte har några uppenbara "handikapp" annat än en viss ålderdom. Många av de riktiga kontorsstolarna är dessutom häpnadsväckande fula vilket kanske kvittar på ett kontor men är lite mer viktigt för ett hemmakontor.

Det finns dock ett problem med Heron, den är för bred, vilket innebär att armstöden hamnar för brett isär. Köper man däremot någon billig gamingstol så får man väl ung vad vad man kan vänta sig, men det lär gälla även för en riktig kontorsstol i samma pris.

Det finns för övrigt redan något av en masterthread på ämnet

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Detta är en låg kvalitéts stol med högt pris.

Det är snarare din åsikt att så är fallet, då jag och flera med mig uppenbarligen inte håller med. Vilken av deras stolar hade/har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Jag har denna och är supernöjd, skön att sitta i och materialet är inte varmt och svettigt som fejk skinn.
https://www.inet.se/produkt/6608685/noblechairs-hero-black-ed...
Har kört med DxRacer , Ikea Markus och Kinnarps stolar men ingen har varit så skön som denna.
Nobelchairs vet hur man gör sköna stolar med kvalitet , Made In Germany

Har själv en Icon och är även jag grymt nöjd! Hög kvalité och väldigt skön att använda.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Det är snarare din åsikt att så är fallet, då jag och flera med mig uppenbarligen inte håller med. Vilken av deras stolar hade/har du?

Självklart är det bara min åsikt. Precis som det var din åsikt. Det är okej att inte ha samma åsikt?

Hade gaming stol i många år, men nu har jag denna både hemma och på jobbet:
https://cdon.se/inredning-och-mobler/ergohuman-plus-elite-kon...

Bara några tusen dyrare, värt med en riktig stol istället för en gaming stol om man ändå ska betala så pass mycket.

Permalänk
Medlem

Men att på stolar som kostar 4-5k bara lämna 2 års garanti visar väl väldigt väl hur mycket tillverkaren tror på sin produkt? Dessutom klämma in ”Wear and tear on both mechanical and material elements of all products are also void of warranty unless caused by possible mechanical or material defects."
De med bra garantier, t ex Herman Miller, lämnar 12 års garantier på alla delar av stolen. Deras stolar är gjorda för att användas 24/7 och det håller de för. Jag skulle personligen aldrig betala 5k för en stol med bara 2 års garanti. Lägger hellre det dubbla och får 12 år. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Men att på stolar som kostar 4-5k bara lämna 2 års garanti visar väl väldigt väl hur mycket tillverkaren tror på sin produkt? Dessutom klämma in ”Wear and tear on both mechanical and material elements of all products are also void of warranty unless caused by possible mechanical or material defects."
De med bra garantier, t ex Herman Miller, lämnar 12 års garantier på alla delar av stolen. Deras stolar är gjorda för att användas 24/7 och det håller de för. Jag skulle personligen aldrig betala 5k för en stol med bara 2 års garanti. Lägger hellre det dubbla och får 12 år. 🙂

Så kan man ju säga om allt, ta ett ASUS GeForce RTX 3090 Ti 24GB ROG STRIX GAMING. Detta kort kostar 30.000kr och bara 3 års garanti
Fast nu har vi gått väldigt off topic, TS ville ha en stol för 5000-6000kr och då tycker jag att en Nobelchairs är ett utmärkt köp.
Sen om du eller andra säger att han ska köpa en stol för 12-15.000kr för dessa är bättre på ett eller annat sätt, gör ju detsamma när dessa priser inte är aktuella.
Jaja, jag har inget mer att säga i denna tråd förutom all lycka till TS att hitta en stol som passar bakdelen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Så kan man ju säga om allt, ta ett ASUS GeForce RTX 3090 Ti 24GB ROG STRIX GAMING. Detta kort kostar 30.000kr och bara 3 års garanti
Fast nu har vi gått väldigt off topic, TS ville ha en stol för 5000-6000kr och då tycker jag att en Nobelchairs är ett utmärkt köp.
Sen om du eller andra säger att han ska köpa en stol för 12-15.000kr för dessa är bättre på ett eller annat sätt, gör ju detsamma när dessa priser inte är aktuella.
Jaja, jag har inget mer att säga i denna tråd förutom all lycka till TS att hitta en stol som passar bakdelen.

Fast min rekommendation var att leta begagnad Herman Miller, inte ny.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en refurbished Herman Miller Mirra från Designcabinet i Tyskland för fyra år sedan för 5500 kr plus frakt (frakten var då 500 kr till dörren). Fick stolen på en dryg vecka och den var i nyskick med alla tillbehör, till och med kavajhängare.

Mycket nöjd! Arbetar hemma ca fyra dagar i veckan och sitter bättre i den än i Kinnarpsstolen jag har på kontoret.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera HM Aeron och Mirra, använder ena hemma och andra på jobbet så mitt tips är likt många ovan att hålla utkik efter begagnade ex (stolarna kommer med 10-12 års garanti). Var på väg att köpa en beggad själv innan DPJ hade rea på Aeron i det utförande jag sökte. Är otroligt nöjd och har inte känt av några av mina ryggproblem som gjort sig gällande i många tidigare stolar (allt från Kinnarps till IKEA och DxRacer).

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Made In Germany

Du får byta smiley till 😉 för de är Made in China 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Självklart är det bara min åsikt. Precis som det var din åsikt. Det är okej att inte ha samma åsikt?

Hade gaming stol i många år, men nu har jag denna både hemma och på jobbet:
https://cdon.se/inredning-och-mobler/ergohuman-plus-elite-kon...

Bara några tusen dyrare, värt med en riktig stol istället för en gaming stol om man ändå ska betala så pass mycket.

Det är ok att ha vilken åsikt man vill så länge det presenteras som en sådan. Vilken Nobel Chair var det du hade som du inte var nöjd med och varför var du inte nöjd med den?

Har själv haft just den Ergohuman modellen, dock i mesh, rätt bra stol men jag upplevde den som lite för vek i konstruktionen, i synnerhet gällande nackstödet. Möjligt att den kan fungera bättre för något lite lättare person, samt att jag föreställer mig att icke meshmodeller förmodligen är lite mer stabila (kanske inte i nackstödet men i själva "stommen"). Den Nobel Hero jag har nu är utan tvekan mer stabil i konstruktionen på gott och ont. Men överlag tycker jag den Ergohuman stod sig bra mot många andra betydligt dyrare modeller, den är dessutom väsentligt snyggare att se på, även bakifrån.

Har funderat på om jag skulle testa beställa en Ergohuman i läder för att se om den var mer stabil men där och då blev det Noble Chair Hero istället, något förvånande då jag tidigare varit av uppfattningen att alla gamingstolar var sämre men uppenbarligen finns det undantag. Även Secret Labs (har jag för mig dom heter) verkar ha vissa bra modeller, dock med lite för mycket "branding" för min smak. Min Ergohuman står hemma hos päronen numera som verkar gilla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Du får byta smiley till 😉 för de är Made in China 🙂

Produced in Germany!
Tysk kvalitet
Såg att dom släppt en ny Hero " Star wars " då va den bokad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Produced in Germany!
Tysk kvalitet
Såg att dom släppt en ny Hero " Star wars " då va den bokad.

Är de då tillverkade i en galax lång, långt bort?

Permalänk
Medlem

Något som Kinnarps 9000 har ställbart sittdjup, vettiga armstöd som tillval, och är överlag justerbar. Kostar typ 5000 kr beg, motsvarande modeller från RH och Lanab bör hamna på samma.

Låter jobbigt att köpa en stol för 5000 kr utan inställningsmöjligheter och utan andrahandsvärde, vad gör ni om den inte passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är de då tillverkade i en galax lång, långt bort?

På Mandalore och dom är smida av beskar, just därför Nobelchairs är kvalitet

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Något som Kinnarps 9000 har ställbart sittdjup, vettiga armstöd som tillval, och är överlag justerbar. Kostar typ 5000 kr beg, motsvarande modeller från RH och Lanab bör hamna på samma.

Låter jobbigt att köpa en stol för 5000 kr utan inställningsmöjligheter och utan andrahandsvärde, vad gör ni om den inte passar?

Fast 9000 är ju den sämsta serien någonsin från Kinnarps!? Ber om ursäkt om jag trampar dig på tårna, men den modellen är så otroligt plastig och ranglig. Delar som sitter löst och knarrar och smäller. Känner folk som jobbar med begagnade kontorsmöbler och 9000 är det värsta de vet. Spelar inte någon roll hur mycket de skruvar och smörjer de stolarna, det blir aldrig bra. 6/8000 är så otroligt mycket bättre. I övrigt håller jag med din post, byt bara ut 9000 till 6/8000. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Fast 9000 är ju den sämsta serien någonsin från Kinnarps!? Ber om ursäkt om jag trampar dig på tårna, men den modellen är så otroligt plastig och ranglig. Delar som sitter löst och knarrar och smäller. Känner folk som jobbar med begagnade kontorsmöbler och 9000 är det värsta de vet. Spelar inte någon roll hur mycket de skruvar och smörjer de stolarna, det blir aldrig bra. 6/8000 är så otroligt mycket bättre. I övrigt håller jag med din post, byt bara ut 9000 till 6/8000. 😄

Skulle hellre använda annat märke om alternativet är 6000/8000. Var bara ett exempel jag tog för att kunna kolla begpris.

Permalänk
Medlem

Ingen nämner Secret Lab? Köptte deras 2022 modell för någon månad sen och är grymt nöjd!

Permalänk
Avstängd

Det är ju rätt individuellt vad som funkar, men generellt ligger ju bättre kontorsstolar ljusår före "gamingstolar" i ergonomi. Gamingstolar är ju i allmänhet baserade på designen från sportiga bilstolar, vilka förstås har helt andra syften än att få någon vid ett skrivbord att sitta bekvämt och ergonomiskt.

Kinnarps är ju ofta bra men det finns ju fler märken som funkar också. Herman Miller är också bra men de är rätt dyra för vad man får i mina ögon, sannolikt för att de blev så hypade ett tag där.

Själv köpte jag loss en RH-stol, Logic400 tror jag, för 300. Mitt jobb ska flytta kontor och har inte plats för allt, så det var ju trevligt.

Permalänk

Vill ni ha riktiga ergonomiska arbetsstolar köpa Mercado Medic med spak inte de ursäkta undermåliga stolar i plast som rekommenderas i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill ni ha riktiga ergonomiska arbetsstolar köpa Mercado Medic med spak inte de ursäkta undermåliga stolar i plast som rekommenderas i tråden.

Om man har någon typ av funktionsnedsättning så är det så klart bra att det finns medicintekniska stolar, men de flesta går inte ens att köpa utan förskrivs av legitimerad personal inom vård och omsorg. Har man inte behovet så sitter man garanterat bättre i en ergonomisk kontorsstol.