Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast vad gör du om du har säg 2 miljoner att investera, om du förlorar dessa pengar så tar det ett bra tag innan du lyckas få tillbaka dem.

5% i små betting 95% i fonder typ

Nu har jag nästan hälften av det så funkar bra hittills

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

5% i små betting 95% i fonder typ

Nu har jag nästan hälften av det så funkar bra hittills

Ja men då kommer 95% av ditt innehav ligga i den häraden du tyckte var tråkigt, förutsatt att du inte tar väldigt riskabla fonder som har samma problematik som vi diskuterade där det över tid kan bli svårt att hämta igen förluster då de kan bli stora. Men visst är det en investeringsstrategi att vara mer riskabel med liten del av kapitalet och det gör nog många medan den stora massan ligger i mer säkra placeringar.

Permalänk
Medlem

Vet någon varför Google Finance visar så fel på OMXS30 nu.
Just nu visar den 5,2% upp, men börsen är upp 1,3%
https://finance.google.com/

Tycker jag upplevt att den visar märkliga siffror tidigare. Kanske hänger samman med att det varit helgdagar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vet någon varför Google Finance visar så fel på OMXS30 nu.
Just nu visar den 5,2% upp, men börsen är upp 1,3%
https://finance.google.com/

Tycker jag upplevt att den visar märkliga siffror tidigare. Kanske hänger samman med att det varit helgdagar?

Det är nog en helgdagsbugg för uppsiffran på runt 100 stämmer med att de räknat från onsdagens stängning och inte fredagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är nog en helgdagsbugg för uppsiffran på runt 100 stämmer med att de räknat från onsdagens stängning och inte fredagens.

Ja du har rätt. Men det är roligt är att den fortfarande visar helt fel även idag.
+4 % på 1 dag för OMXS30 enligt Google Finance, men i praktiken är börsen -0,6%, den jämför med onsdagens stängningskurs. Aja, jag ger upp att använda Google

Får jobba in vanan att kolla här istället
https://www.investing.com/indices/major-indices

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja du har rätt. Men det är roligt är att den fortfarande visar helt fel även idag.
+4 % på 1 dag för OMXS30 enligt Google Finance, men i praktiken är börsen -0,6%, den jämför med onsdagens stängningskurs. Aja, jag ger upp att använda Google

Får jobba in vanan att kolla här istället
https://www.investing.com/indices/major-indices

De kanske tycker vi behöver lite "bättre" siffror efter årets nedgångar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tror ni det är värt att byta från Länsförsäkringar Global Indexnära till Nordea Global Passiv Tillväxt SEK trots nästan dubbel avgift?

Nordea Global Passiv Tillväxt SEK har presterat bättre sedan 2013-06-11 då LFGI startades och även bättre på fem års sikt, tre års sikt, ett års sikt, tre månaders sikt, en månads sikt och i år.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror ni det är värt att byta från Länsförsäkringar Global Indexnära till Nordea Global Passiv Tillväxt SEK trots nästan dubbel avgift?

Nordea Global Passiv Tillväxt SEK har presterat bättre sedan 2013-06-11 då LFGI startades och även bättre på fem års sikt, tre års sikt, ett års sikt, tre månaders sikt, en månads sikt och i år.

Nordea index (0.41%) 5år 78.5% mot läns global (0.22%) 5 år 77%.

Jag tycker de båda ser ganska lika ut, finns nog någon med ett bra räkneexempel där det finns en breakpoint åt båda 😊

Edit
Över 5 år med Nordea och 15%/år med 100 000 I start värde blir avgiften 3524:-. Med 5x15% vinst så har du 201 136-avgift = 197 611

Lfg blir 1875:- med 15%/år 201 136-avgift = 199 261:-

Skiljer ett par tusen, gör 1.5% att du skulle gå med vinst? Beror på beloppet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror ni det är värt att byta från Länsförsäkringar Global Indexnära till Nordea Global Passiv Tillväxt SEK trots nästan dubbel avgift?

Nordea Global Passiv Tillväxt SEK har presterat bättre sedan 2013-06-11 då LFGI startades och även bättre på fem års sikt, tre års sikt, ett års sikt, tre månaders sikt, en månads sikt och i år.

Skiljer drygt 1% på fem år enligt Avanza, i princip samma innehav med lite olika fördelning. Risken med att byta (speciellt i dessa volatila tider) är att säljordern går igenom en tok-röd dag och att köpordern går igenom en tok-blå dag, bara på dålig timing kan du där tappa flera procent. Inte värt att byta när de är så pass lika enligt mig, möjligen att man fortsättningsvis sparar i den andra fonden istället, men skulle inte genomföra ett sälj-och-köp-byte i den situationen.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Tror ni det är värt att byta från Länsförsäkringar Global Indexnära till Nordea Global Passiv Tillväxt SEK trots nästan dubbel avgift?

Nordea Global Passiv Tillväxt SEK har presterat bättre sedan 2013-06-11 då LFGI startades och även bättre på fem års sikt, tre års sikt, ett års sikt, tre månaders sikt, en månads sikt och i år.

De har ju i princip presterat lika, så skulle nog behålla den jag har oberoende av vilken jag hade, dvs. bytet känns inte värt det i någon riktning. Med det sagt om jag skulle gå in i en på nytt så skulle jag nog köra LFGI på grund av att den är billigare (vilket jag inte kan då jag redan har den).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skiljer drygt 1% på fem år enligt Avanza, i princip samma innehav med lite olika fördelning. Risken med att byta (speciellt i dessa volatila tider) är att säljordern går igenom en tok-röd dag och att köpordern går igenom en tok-blå dag, bara på dålig timing kan du där tappa flera procent. Inte värt att byta när de är så pass lika enligt mig, möjligen att man fortsättningsvis sparar i den andra fonden istället, men skulle inte genomföra ett sälj-och-köp-byte i den situationen.

Jo, det har du helt rätt i. Tycker bara det är märkligt att Nordea presterat bättre på så lång sikt trots den klart högre avgiften.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jo, det har du helt rätt i. Tycker bara det är märkligt att Nordea presterat bättre på så lång sikt trots den klart högre avgiften.

Det är en procentenhet hit eller dit på en variabel, det hade varit skillnad om det hade varit fasta värden. Jag hade tagit den med lägre avgift. Uppsidan är en möjlighet, men den högre avgiften är given.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Igår tröttnade jag på att SAS gått ner så mycket så sålde hela mitt innehav med brakförlust
Köpepriset var 1.50 och sålde igår för 0.76 Tur att jag bara köpte 10 stycken när det begav sig

Fråga: Igår var den en röd dag tydligen och ordern står fortfarande som pågående och nu är SAS nere på 0.66 (10 öre lägre än igår) kommer jag att få summan det var igår när jag tryckte sälj eller blir det den summan som kommer vara vid stängning idag som jag får ut?
Nu kommer aktien säkert gå upp om några dar igen till 1.50 bara för att det ska svida lite extra hos mig

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Igår tröttnade jag på att SAS gått ner så mycket så sålde hela mitt innehav med brakförlust
Köpepriset var 1.50 och sålde igår för 0.76 Tur att jag bara köpte 10 stycken när det begav sig

Fråga: Igår var den en röd dag tydligen och ordern står fortfarande som pågående och nu är SAS nere på 0.66 (10 öre lägre än igår) kommer jag att få summan det var igår när jag tryckte sälj eller blir det den summan som kommer vara vid stängning idag som jag får ut?
Nu kommer aktien säkert gå upp om några dar igen till 1.50 bara för att det ska svida lite extra hos mig

du anger väl till vilket pris du vill sälja när du trycker sälj? även hur länge ordern ska gälla

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Igår tröttnade jag på att SAS gått ner så mycket så sålde hela mitt innehav med brakförlust
Köpepriset var 1.50 och sålde igår för 0.76 Tur att jag bara köpte 10 stycken när det begav sig

Fråga: Igår var den en röd dag tydligen och ordern står fortfarande som pågående och nu är SAS nere på 0.66 (10 öre lägre än igår) kommer jag att få summan det var igår när jag tryckte sälj eller blir det den summan som kommer vara vid stängning idag som jag får ut?
Nu kommer aktien säkert gå upp om några dar igen till 1.50 bara för att det ska svida lite extra hos mig

Du sålde inte dina SAS-aktier, du lade en säljorder. De kommer inte säljas om de inte matchas av en köporder till samma pris, vilket inte är så troligt om de gått ned ännu mer.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Igår tröttnade jag på att SAS gått ner så mycket så sålde hela mitt innehav med brakförlust
Köpepriset var 1.50 och sålde igår för 0.76 Tur att jag bara köpte 10 stycken när det begav sig

Fråga: Igår var den en röd dag tydligen och ordern står fortfarande som pågående och nu är SAS nere på 0.66 (10 öre lägre än igår) kommer jag att få summan det var igår när jag tryckte sälj eller blir det den summan som kommer vara vid stängning idag som jag får ut?
Nu kommer aktien säkert gå upp om några dar igen till 1.50 bara för att det ska svida lite extra hos mig

Du kommer inte kunna sälja för ett pris ingen vill köpa för. Igår fanns inget pris då det var stängt, så det du såg var nog fredagens sista genomförda transaktion. Vill du sälja är det dagens pris som gäller. Men om du hade 10 aktier så spelar det väl mindre roll 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stan Carley:

Igår tröttnade jag på att SAS gått ner så mycket så sålde hela mitt innehav med brakförlust
Köpepriset var 1.50 och sålde igår för 0.76 Tur att jag bara köpte 10 stycken när det begav sig

Fråga: Igår var den en röd dag tydligen och ordern står fortfarande som pågående och nu är SAS nere på 0.66 (10 öre lägre än igår) kommer jag att få summan det var igår när jag tryckte sälj eller blir det den summan som kommer vara vid stängning idag som jag får ut?
Nu kommer aktien säkert gå upp om några dar igen till 1.50 bara för att det ska svida lite extra hos mig

Du la en säljorder på 0.76, ingen försäljning. Börsen var inte öppen så någon transaktion skedde inte.
Om du har en öppen säljorder med lite lägre giltighet, t ex idag så kan den genomföras förutsatt någon vill betala det belopp du valde.

Om nu orderboken står i 0.66 kr så är dina aktier i orderboken till betydligt högre pris och det är många aktier som ska köpas innan dina nås. Förslag är att du inte lägger order utanför marknadens öppettider.

De två utfallen vid sälj utanför marknaden är:
Du lägger ett lågt pris och tappar uppgången vid öppning.
Du lägger ett högt pris och aktierna blir inte sålda.
(Finns såklart fall när börsen öppnar uppåt, mm och sedan tokfaller).....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du la en säljorder på 0.76, ingen försäljning. Börsen var inte öppen så någon transaktion skedde inte.
Om du har en öppen säljorder med lite lägre giltighet, t ex idag så kan den genomföras förutsatt någon vill betala det belopp du valde.

Om nu orderboken står i 0.66 kr så är dina aktier i orderboken till betydligt högre pris och det är många aktier som ska köpas innan dina nås. Förslag är att du inte lägger order utanför marknadens öppettider.

De två utfallen vid sälj utanför marknaden är:
Du lägger ett lågt pris och tappar uppgången vid öppning.
Du lägger ett högt pris och aktierna blir inte sålda.

(Finns såklart fall när börsen öppnar uppåt, mm och sedan tokfaller).....

Hänger tyvärr inte med nu, hur bestämmer jag vilket pris jag vill köpa/sälja för?
I Avanza-appen så är det ett pris som står och jag ser ingen möjlighet att kunna ändra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Hänger tyvärr inte med nu, hur bestämmer jag vilket pris jag vill köpa/sälja för?
I Avanza-appen så är det ett pris som står och jag ser ingen möjlighet att kunna ändra det.

Du trycker sälj, då får du upp en ruta där du kan justera ordern innan du lägger den. Du får fylla i hur många aktier och till vilket pris.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du kommer inte kunna sälja för ett pris ingen vill köpa för. Igår fanns inget pris då det var stängt, så det du såg var nog fredagens sista genomförda transaktion. Vill du sälja är det dagens pris som gäller. Men om du hade 10 aktier så spelar det väl mindre roll 😀

Handlar som sagt mest om att jag vill förstå hur det fungerar. När jag köpte dom så var det inte som att jag kunde se vilka som sålde just då och välja vem jag ville köpa från utan det fanns ett pris och jag kunde själv välja hur många jag ville köpa.
Betyder det att någon just då faktiskt hade valt att lägga ut 10 aktier till försäljning för 1.50 styck och att det var just den personens 10 aktier som jag köpte?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stan Carley:

Hänger tyvärr inte med nu, hur bestämmer jag vilket pris jag vill köpa/sälja för?
I Avanza-appen så är det ett pris som står och jag ser ingen möjlighet att kunna ändra det.

Du får välja en annan orderläggningstyp. Har för mig att den absolut simplaste orderläggningen endast är "Marknadsorder" och det är beloppet som styrs av orderboken. Lägger du då order utanför börsens öppettider så kommer den helt enkelt ta senaste order vilket var stängning senaste öppen börsdag, t ex Fredag 1730 i detta fallet.

Om du bläddrar i överkant så har du "avancerad" och "Stop/loss" som två till alternativ.

Om du ger fan i att lägga order utanför börsens öppettider så är detta inget problem. 😁 Speciellt inte om vi snackar ett par kronor för SAS....

Annars är det "avancerad" du är ut efter. Då kommer orderboken upp och du kan se vad andra köp-/säljposter ligger på för priser och du kan även lägga eget försäljnings-/köppris där.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du trycker sälj, då får du upp en ruta där du kan justera ordern innan du lägger den. Du får fylla i hur många aktier och till vilket pris.

När jag skriver antalet aktier så ändras priset automatiskt och om jag istället skriver ett pris så justeras antalet aktier som jag kan köpa/sälja för det angivna priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Handlar som sagt mest om att jag vill förstå hur det fungerar. När jag köpte dom så var det inte som att jag kunde se vilka som sålde just då och välja vem jag ville köpa från utan det fanns ett pris och jag kunde själv välja hur många jag ville köpa.
Betyder det att någon just då faktiskt hade valt att lägga ut 10 aktier till försäljning för 1.50 styck och att det var just den personens 10 aktier som jag köpte?

Det står antagligen "djup" på köp- respektive säljsidan. Det visar hur många order som ligger ute till givna priser. Även om dina aktier kommer från enskild(a) person(er) kan du se det som att det ligger en massa aktier på bordet till ett givet pris (när du köpte behövde du lägga 1,50 för att få en aktie) och du plockar några från den högen / eller omvänt om du säljer att det ligger en massa 60-öringar på bordet och för att få en 60-öring får du lämna en aktie i utbyte.

Börsen är i princip inget annat än en marknadsplats där köpare och säljare möts.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

När jag skriver antalet aktier så ändras priset automatiskt och om jag istället skriver ett pris så justeras antalet aktier som jag kan köpa/sälja för det angivna priset.

Jag ser tre rutor; "belopp", "antal", och "kurs".

Kurs är priset per aktie du vill sälja för.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag ser tre rutor; "belopp", "antal", och "kurs".

Kurs är priset per aktie du vill sälja för.

Tack, testade nu att lägga mig ett öre under nuvarande kurs och då gick det till avslut direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du la en säljorder på 0.76, ingen försäljning. Börsen var inte öppen så någon transaktion skedde inte.
Om du har en öppen säljorder med lite lägre giltighet, t ex idag så kan den genomföras förutsatt någon vill betala det belopp du valde.

Om nu orderboken står i 0.66 kr så är dina aktier i orderboken till betydligt högre pris och det är många aktier som ska köpas innan dina nås. Förslag är att du inte lägger order utanför marknadens öppettider.

De två utfallen vid sälj utanför marknaden är:
Du lägger ett lågt pris och tappar uppgången vid öppning.
Du lägger ett högt pris och aktierna blir inte sålda.
(Finns såklart fall när börsen öppnar uppåt, mm och sedan tokfaller).....

Vill bara flika in att man inte kan tappa uppgång om aktien öppnar på ett högre pris än man lagt sin säljorder.
Affären genomförs till jämviktspriset i öppningscallen (det är det pris till vilket flest aktier kan omsättas).

Det samma gäller vid köp, om man lägger ett för högt pris så behöver man inte betala mer än jämviktspriset ändå.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vill bara flika in att man inte kan tappa uppgång om aktien öppnar på ett högre pris än man lagt sin säljorder.
Affären genomförs till jämviktspriset i öppningscallen (det är det pris till vilket flest aktier kan omsättas).

Det samma gäller vid köp, om man lägger ett för högt pris så behöver man inte betala mer än jämviktspriset ändå.

Intressant, det visste jag inte. Skulle fråga om källa, men var inte svårt att hitta, så nu delar jag det istället:
https://www.nordnet.se/faq/4679-hur-fungerar-boersens-oeppnin...

Har en känsla av att det skulle kunna exemplifieras bra med en bild, hittade dock inga.
Men antar att om det t.ex. finns 100 sälj och 100 köpordrar, varav 30 köpordrar är för tillräckligt högt pris att det finns säljorder som kan matchas, och 25 säljordrar har tillräckligt lågt pris att de kan matchas, så kommer 25 aktier byta hand.
Inga av dessa specifika ordrar kommer dock matchas, för bara de 25 som var villiga a köpa för mest, eller sälja för lägst, kommer matchas, och de kommer då få priset av de 25 ordrarna som kunde matchas i mitten?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@e1m1: Ja det stämmer. Målet är att så många affärer som möjligt ska genomföras, och det är där det finns samma antal köpare (som vill köpa till det priset eller dyrare) som säljare (som vill sälja till det priset eller billigare).
Om det under öppningscallen plötsligt kommer en stor säljorder som är till lägre pris så vill jämviktspriset sjunka för det står köpare på kö som vill köpa billigare.
Det är kul att betrakta öppningscallen någon gång, då ser man bättre vad som händer. Gärna när det är lite mer volatilitet, typ på rapportdagen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att spara just nu. Tur att det är många år kvar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Riktigt tråkigt att spara just nu. Tur att det är många år kvar.

Kul att handla när det är rea.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator