Permalänk

ingen bild

Tjena, imorse försökte jag starta min PC igång och mina skärmar kom inte ihåg, båda kom upp som ingen display hittades (en har displayport den andra har hdmi). Jag har kopplat bort kablarna det har inte funkat, jag har startat om datorn det har ej funkar, jag har stängt av strömmen, tagit ut grafikkortet och moderkort batteri men inget har funkar. Några tips?

Permalänk
Medlem

Har du bildutgångar på moderkortet, om du kopplar skärmen dit får du bild då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

har tyvärr inte annars skulle jag ha försökt det också.

Permalänk
Medlem

ta bort RAM-minnet och sätt tillbaka dem

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem

Vad för cpu? Jag har exakt samma efter att ha uppdaterat till win11, datorn skulle starta om och därefter helt död. Testade en annan cpu och den startade direkt, men min 3800x är stendöd.

Permalänk

cpu är en intel core i7 6700k

Jag tog bort ram minnen och satte in dom igen men det hjälpte ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abotahtah:

cpu är en intel core i7 6700k

Jag tog bort ram minnen och satte in dom igen men det hjälpte ej.

Skriv vad du har för grejer, dvs. moderkort, grafikkort, minne osv. Har du uppdaterat Windows och/eller några drivrutiner?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag vet inte dom av toppen av mitt huve, enda jag vet är
grafikkort 3050
16gb ddr4 3200mhz corsair ram minne
moderkort vet ej
intel core i7 6700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av abotahtah:

Tjena, imorse försökte jag starta min PC igång och mina skärmar kom inte ihåg, båda kom upp som ingen display hittades (en har displayport den andra har hdmi). Jag har kopplat bort kablarna det har inte funkat, jag har startat om datorn det har ej funkar, jag har stängt av strömmen, tagit ut grafikkortet och moderkort batteri men inget har funkar. Några tips?

Har du möjlighet att koppla in en annan skärm eller TV för att bekräfta att det inte är fel på skärmen?

Edit, ibland tänker man lite för fort, att det skulle bli fel på två skärmar sammtidigt är inte riktigt rimligt...

Vad har du för andra indikationer, såsom vad händer när du startar datorn?
Snurrar fläktarna eller stannar de efter en stund?
Om du har en mekanisk hårddisk, låter det som att denna startar upp normalt som när datorn normalt startas upp?

Intel® Core™ i7-6700K Processor har enligt Intel integrerad grafikrets: Intel® HD Graphics 530, du bör ha en bildskärmsutgång på moderkortet.
Tag ut grafikkortet ur datorn, anslut ena bildskärmen till moderkortet och kolla vad som händer.

Vad du har för moderkort bör stå tryckt på själva moderkortet.

Permalänk

Jag har dubbelkollat och har ingen bildskärmsutgång på moderkortet, när jag startar datorn så startas allt, fläktar snurrar, rgb påslagen, allt är påslagen men enda som står vid skärmen är en svart text "displayport not detected" sen går den tillbaka till att vara svart och datorn fortsätter vara på.

Kollade nyss och moderkortet jag har är en X99S XPOWER AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abotahtah:

Kollade nyss och moderkortet jag har är en X99S XPOWER AC.

Då är det något som inte stämmer, för en 6700K passar inte i det moderkortet.

Permalänk

kan vara en 5820k

Permalänk
Medlem

För att bekräfta, när du startar datorn, så trycker du endast knappen på datorn, ingen extern strömbrytare? och då startar skärmarna för att direkt gå i viloläge på grund av "ingen signal"?

Du har två siffror på moderkortet, en "debug_LED", står det något särskillt här när du startar datorn?

Permalänk

jag startade igång och det stod bara 00

Permalänk
Medlem

00 = död CPU eller moderkort

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashley98:

00 = död CPU eller moderkort

Ooh dang brother! Testa att plocka loss CPUn och sätt tillbaka den.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Code 00 syftar på att den inte går igenom boot processen, kan tyda på att någon komponent lagt av som t.ex. moderkort, CPU, ram etc. Testa att byta RAM slots och använd endast en sticka varje test eller reseata cpun och se om något händer.

Skulle dock säga att det är troligast att moderkortet lagt av om inget ovan funkar.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

X99-sockeln är massiv och damm kan lätt komma in så det är bra att ta bort processorn och sätta in den igen

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk

hmmm okej, vad bör jag göra för tester då? så jag kan säkerställa problemet, grejen är jag har inte extra komponenter så det kommer bli lite svårt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta bort CPU:n och sätta in den igen. kontrollera om det finns damm i uttaget eftersom det lätt kan komma in. var försiktig när du tar bort CPU eftersom pinnarna är ömtåliga

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem
Skrivet av abotahtah:

jag startade igång och det stod bara 00

Kontrollera att BIOS-switchen av någon anledning inte är i ett "mittenläge" utan i ett av ändlägena:
Det finns fler switchar på moderkortet att kontrollera.
Jag hänvisar till manualen för mer information men se till att systemet är stömlöst när du fipplar med switcharna.

Edit:
Eftersom du har en "debug_LED" på moderkortet så kan du enkelt testa om du får olika resulat när du tar bort komponenter, tex, om du tar bort allt utom moderkort, CPU och RAM så bör "debug_LED" indikera att det saknas grafikkort, etc...
Koppla även bort all kringutrustning inklusive tangentbord och mus för att utesluta att det är något externt som orsakar problem.

Permalänk

grejen är att jag inte har lekt med dator komponenter på något sätt utan jag stängde bara av datorn och dagen efter startade men funkade ej, hur kan allt detta hända?

Permalänk
Skrivet av abotahtah:

grejen är att jag inte har lekt med dator komponenter på något sätt utan jag stängde bara av datorn och dagen efter startade men funkade ej, hur kan allt detta hända?

Vi förstår läget och det är ofta just ett sånt här scenario folk råkar ut för. De kan vara en kombination av instabilit moderkort, instabilt bios (du har ju ett i backup) eller kanske nätaggregatet. Till att börja med skulle jag råda dig att följa @Viita's senaste inlägg. Bios-switchen som nämns är högst intressant i dagsläget då eu iställer för MAIN BIOS aktiverar BACKUP BIOS.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av abotahtah:

grejen är att jag inte har lekt med dator komponenter på något sätt utan jag stängde bara av datorn och dagen efter startade men funkade ej, hur kan allt detta hända?

Saken är den att man behöver inte "ha lekt+ med komponenter".
I de många datorer finns det mängder med saker som vibrerar, fläktar, mekaniska hårddiskar, etc.
Många gånger räcker det med att koppla ur och in komponenter igen så börjar allt fungera.

Jag blev förvånad en gång av hur kraftiga märken som kan bildas på kylflänsen till CPU:n på grund av en lätt vibrerande fläkt.
Märken efter CPU:ns IHS (Integrated Heat Spreader (metallkåpan på CPU:n)).

Mycket små vibrationer kan över en lång tid få saker att röra på sig.
Beroende på vart man bor som så kan även externa vibrationer påverka, tex från grannar som spelar så högt att porslinet skallrar eller bilar som åker runt med mycket kraftigt bas-dunk...

Nu skall det väldigt mycket till för att dessa dip-switchar på moderkortet skall röra på sig men det är inget man skall utesluta.
Det finns inget som heter "en felfri produktionskedja" men det finns produktionskedjor som är väldigt nära.

Något jag precis reflekterade över gällandes debug_LED.
Jag vet inte vad som händer om det är någon av de andra spänningarna än 5V och 12V som saknas..
Eftersom du får felkod 00 och felkod 01 enligt listan som var länkad i ett tidigare inlägg har följande information: 01 - Power on. Reset type detection (soft/hard) så tolkar jag det som att den faktiskt aldrig når "Power On", dvs, förmodligen förser inte PSU moderkortet med önskad spänning.
Min tolkning är på grund av att du säger att fläktar snurrar så talar det för att det finns 12V, det bör även finnas 5V eftersom debug_LED startar upp men det kan vara en annan spänning som saknas tex 3,3V.

Har du provat koppla ur 24-pin-kontakten och sedan koppla tillbaka den?

Permalänk
Medlem

av erfarenhet 00 = Dött moderkort , Död CPU , Korrupt Bios. elektronisk utrustning kan slumpmässigt dö med ålderdom, det är bara som det är.

moderkortet kommer att gå förbi 00-koden även utan GPU eller RAM, X99-uttaget har många stift, 1 stift som har antingen dålig kontakt eller damm på sig från många års användning kan bryta anslutningen. socket är inte lufttätt så damm kan sakta tränga in i den med tiden.

damm och skräp kan hindra ett moderkort från att fungera. Jag har sett detta otaliga gånger tidigare. Bios kan helt enkelt vara defekt också det är bra att du har en backup att byta till, har även upplevt felaktiga bios-chips.

om det andra bios inte fungerar skulle jag rekommendera att demontera datorn och rengöra delarna och sedan testa om på en låda utanför fodralet för enkel åtkomst.

av erfarenhet en hel del datordelar jag har köpt under åren såldes som defekta fungerade helt enkelt efter en rengöring.

Jag bör tillägga, X99 hade den här saken som heter "OC Socket" som var ansvarig för att döda processorer slumpmässigt men detta gäller bara Asus moderkort, jag är inte säker på om MSI använde det.

ber om ursäkt om min svenska inte är bra men jag vill verkligen hjälpa till.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe - Core i7 6950X 4.2Ghz 1.25v - Corsair H115i Elt CapX - 32GB G.skill B die @ 3200Mhz C13-13-12-30-1T - Gainward RTX 2070 8GB.
Asus Strix X570 Gaming-F - Ryzen 5 5600 - MSI RX 5700 - 32GB Corsair Vengence LED 3800mhz
Hwbot @Warp9 Team - https://hwbot.org/user/ashley98/
Överklockare av äldre hårdvara! , Inte härifrån 🇬🇧

Permalänk
Medlem

Har du fått igång datorn?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600