Permalänk
Inaktiv

Blir tokig på grannungarna som smäller i dörrar och öppnar/stänger portdörren hela jävla tiden så att det vibrerar i min lägenhet. Vill inte gnälla som en bitterfitta då det är barn men helvete vad jobbigt det är. Kan inte koncentrera mig och försöker överrösta det med musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om det är en rondell och han kommer från vänster så är det väl han som har förtur. Eller så fattar jag inte hur du menar.

Det som jag har lärt mig och det som transportstyrelsen säger är att alla som går in i en rondell behöver ge väg för de som redan är inne i den, oavsett håll.

Men jag kanske har fel. Var har du lärt dig att de från vänster har förtur in?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JaneDoe:

Blir tokig på grannungarna som smäller i dörrar och öppnar/stänger portdörren hela jävla tiden så att det vibrerar i min lägenhet. Vill inte gnälla som en bitterfitta då det är barn men helvete vad jobbigt det är. Kan inte koncentrera mig och försöker överrösta det med musik.

Tydligen inte bara ungarna som smäller i dörrar, såg att farsan gjorde det nu också. Hans egen dörr. Hur ofta öppnar och stänger de dörren egentligen, går inte ens en minut mellan gångerna. Får plocka fram mina öronproppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Det som jag har lärt mig och det som transportstyrelsen säger är att alla som går in i en rondell behöver ge väg för de som redan är inne i den, oavsett håll.

Om du inte försöker köra i vänstertrafik, och därmed köra medsols i rondellen, är det fortfarande svårt att begripa vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Den som är i rondellen kommer ju från vänster. För den som är i rondellen kommer alla från höger. Eller har du hittat en som går åt andra hållet?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om du inte försöker köra i vänstertrafik, och därmed köra medsols i rondellen, är det fortfarande svårt att begripa vad du menar.

Om du läser första stycket och med den informationen läser du andra.

Hen är i rondellen och menar att hen har företräde. Skriver vänster och med lite kreativitet så kan det vara att hen tittar rakt fram och till vänster vill en person köra ut, egentligen menar hen höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag menar oavsett håll in i rondellen, givetvis. Ska en bil från vänster från mig som inte är inne i rondellen ännu ha förtur jämfört med mig, då från hans håll jag kommer från höger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jag menar oavsett håll in i rondellen, givetvis. Ska en bil från vänster från mig som inte är inne i rondellen ännu ha förtur jämfört med mig, då från hans håll jag kommer från höger?

Om du ska in i rondellen är det du som ska lämna företräde, ja.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Nu blev även jag förvirrad. Kan du rita och ladda upp en skiss på hur du menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Bilar som befinner sig inne i cirkulationsplatsen har ej väjningsplikt för bilar som vill ta sig in. D.v.s. du behöver inte bromsa för att släppa in någon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

First come, first serve, dvs om bedömningen är att du inte hinner in i cirkulationsplatsen "hinderfritt" för bilen "från vänster" så ska du inte köra in. Att du kommer från den andra bilens höger saknar helt relevans i sammanhanget. Det är en cirkulationsplats, skyltad både som sådan och med en lämna företräde-skylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hur ska jag göra för att få upp oljan i 800 grader?

Nånting nånting Ebba Grön. Orkar inte komma på nån sylvass referens just nu, inte fått kaffe ännu.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta inlägg kommer att gå lite politiskt, men ändå inte.

Inlägget nedan är väldigt generiskt, men ändå hyffsat sanningsenligt, iaf enligt mina iaktagelser.
Amerikaner, jösses vad dumma de är, inte alla så klart, men de flesta.

Vi har de 2 stora partierna, demonrats (demokraterna) och re-pubs (republikarner).
Det är dessa 2 som finns, svart eller vitt, antingen är du demokrat (kommunist) eller republikan (ultra-rasist).
Det finns inget annat, inte så att du kan plocka dina åsikter från olika grupperingar, nope..

USA är fanimej ett 3rd world country.

och hur skiljer det sig från sverige? Alla demokratier går mot två-partisystem förr eller senare. Det är bara så det är.

I sverige har vi väl MP och dom blå, i praktiken. Vet inte om det är så mycket bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Var nära på att bli påkörd i en rondell idag på väg till jobb.

En dåre (i en vit BMW, vad annars) kom från vänster i 50-60 in i en rondell på 40-väg, jag visste att jag var i god tid före in i rondellen där det sedan är väjningsplikt så jag kör på rakt igenom rondellen (många kids cyklar till sin skola genom denna rondell därför är det extra viktigt att ta det lugnt).

Dåren hänger sig på tutan och förväntar sig att väjningsplikter inte ska gälla för sin fina bil. Jag skrattar men blir ändå frustrerad över sånt här trafikbeteende.

Andra gången exakt detta händer det här året.

Beskrivningen här är inte jättetydlig men det låter som om du borde lämna företräde. Undantaget är väl om du körde långsamt och hen fort, och hen inte tutade för att du körde in i rondellen utan för att du körde långsamt när ni båda var inne liksom. För om någon kommer från vänster i en rondell är hen ju per definition inne i rondellen innan dig och därmed borde du ha väjningsplikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

och hur skiljer det sig från sverige? Alla demokratier går mot två-partisystem förr eller senare. Det är bara så det är.

I sverige har vi väl MP och dom blå, i praktiken. Vet inte om det är så mycket bättre.

Vi hade ju ett "två-blockssystem" som var väldigt nära ett tvåpartisystem i praktiken ganska länge, tills SD kom och gjorde att inget block fick majoritet. MP hade väl lite samma tanke när de kom men dels nådde de inte riktigt upp till tillräckligt väljarstöd för att ha en så stor påverkan och dels hamnar de ju oftast i vänsterblocket även om de säger sig stå utanför blockpolitiken, vilket ju är ganska naturligt med tanke på högerblockets tendens att alltid låta tillväxt och skattesänkningar gå före miljötänk eller så.

Nu har ju högern allierat sig med SD, eller inkorporerat dem i sitt block, men det gjorde ju att C (och L till en början) valde sig att ställa sig utanför, men utan att gå över till det andra blocket, så vi har fortfarande två stora block med ett litet parti utanför som vågmästare.

Samtidigt känns ju tvåpartisystem rätt pissiga ur ett demokratiskt perspektiv, medan ett tvåblockssystem ändå undviker en del av problemen. I USA har du i praktiken bara två val liksom, här kan du ju lägga din röst på KD exempelvis om du tycker att de har bäst politik och om tillräckligt många gör det så kommer ju deras politik att få större genomslag i deras block, i teorin i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Beskrivningen här är inte jättetydlig men det låter som om du borde lämna företräde. Undantaget är väl om du körde långsamt och hen fort, och hen inte tutade för att du körde in i rondellen utan för att du körde långsamt när ni båda var inne liksom. För om någon kommer från vänster i en rondell är hen ju per definition inne i rondellen innan dig och därmed borde du ha väjningsplikt.

Detta handlar om en liten rondell, så man har full koll på alla infarter till rondellen. Jag menar att BMWn kom in i rondellen 1-2 sekunder efter mig, fast från vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om det är en rondell och han kommer från vänster så är det väl han som har förtur. Eller så fattar jag inte hur du menar.

Om det fordonet är inne i rondellen , är fartdåren sist in i rondellen så är det bara att ta kölapp.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Om det fordonet är inne i rondellen , är fartdåren sist in i rondellen så är det bara att ta kölapp.

Nja. Tekniskt sett så är en rondell en enkelriktad väg. Man ska lämna företräde när man kör in i rondellen, likadant som om du svänger in på en väg. Om andra är "redan inne" eller ej är ointressant. Man ska kunna förutse att man inte hinner komma upp i fart på nya vägen utan att hindra en kommande bil, och då ska man helt enkelt vänta på ett bättre tillfälle att köra in på vägen.

En väldigt liten rondell blir i praktiken en korsning med "vänsterregel" istället för högerregel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Miindz:

Detta handlar om en liten rondell, så man har full koll på alla infarter till rondellen. Jag menar att BMWn kom in i rondellen 1-2 sekunder efter mig, fast från vänster.

Ja ok. Då kanske det är så att hen snarare tutade på dig för att du körde (ur hens synvinkel) för långsamt inne i rondellen snarare än att hen tänkte att hen hade företräde.

Annars är ju inte reglerna så tydliga, mer än att man ska visa hänsyn och anpassa sin hastighet efter situationen. Alltså borde hen ha anpassat sin hastighet så att ni båda kunde köra genom, men du kanske också borde ha märkt att denna bilen var på väg in och körde fortare än dig och därmed avvaktat vid infarten och låtit den passera. Ingen har ju förtur liksom, utan det handlar om att läsa av situationen och ge företräde när reglerna säger det. Men allt beror också på situationen förstås.

Men om vi tänker på det från andra hållet så att säga. Om ni hade krockat här, hur hade det sett ut? Hade hen varit inne i rondellen och krockat med dig när du var på väg in? För det är ju ett ganska tydligt tecken på att hen faktiskt var "mer inne" i cirkulationsplatsen än du. Om hen däremot hade kört på dig bakifrån med båda bilarna gott och väl inne i cirkulationsplatsen så är det ju hen som körde för fort eller inte höll tillräckligt avstånd. Sen finns det förstås situationer som går ifrån detta, som ifall hen körde väldigt fort så att rondellen verkligen var tom när du började köra in i den, ingen på väg in, men hen ändå hann ikapp dig innan du var helt inne.

Permalänk
Medlem

Formuleringen är väl "22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen."

Så den som är sist in skall lämna företräde mot dem som är inne i "rondellen". Finns inga undantag. Är man först in så behöver man inte bry sig om dem som är på väg in (efteråt) även om det är uppenbart att de kommer att hinna ikapp.

På samma sätt kan nån som är inne i en rondell med flera filer byta körfält och de som är på väg in i rondellen måste snällt vänta även om det ser ut som att ena körfältet kommer att vara ledigt. Så om man t ex snabbt vill svänga höger i en rondell men det kommer bilar i "innerfilen" i rondellen så måste man ändå vara beredd på att de inne i rondellen kan byta fil utåt.

Skrivet av Nioreh83:

Nja. Tekniskt sett så är en rondell en enkelriktad väg. Man ska lämna företräde när man kör in i rondellen, likadant som om du svänger in på en väg. Om andra är "redan inne" eller ej är ointressant. Man ska kunna förutse att man inte hinner komma upp i fart på nya vägen utan att hindra en kommande bil, och då ska man helt enkelt vänta på ett bättre tillfälle att köra in på vägen.

En väldigt liten rondell blir i praktiken en korsning med "vänsterregel" istället för högerregel.

Permalänk
Medlem

Om man riskerar att krocka genom att samtidigt köra in i rondellen i laglig hastighet måste det vara en j*vligt liten rondell... annars är reglerna väldigt tydliga. Men även i detta fall ska sannolikt det fordon kör in i rondellen sist i moturs ordning vänta på den andra bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tsv:

Formuleringen är väl "22 § En förare som kör in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som befinner sig i cirkulationen."

Så den som är sist in skall lämna företräde mot dem som är inne i "rondellen". Finns inga undantag. Är man först in så behöver man inte bry sig om dem som är på väg in (efteråt) även om det är uppenbart att de kommer att hinna ikapp.

Fast så rigida är inte reglerna riktigt. Alla är skyldiga att anpassa hastighet efter situation. Om du kör in i en korsning där högerregeln gäller och blir påkörd från vänster så är ju det normala att den andra bedöms som vållande, men den specifika situationen kan ju vända på det liksom. Du kanske körde väldigt fort så att den andra inte hade en chans att se dig innan det var förs sent, eller extremt långsamt (detta har hänt mig några gånger, någon som ville verkligen pressa gränserna för högerregeln kör ut framför en med gott om tid att komma upp i fart eller så, men som typ stannar mitt i korsningen, så att jag får tvärnita, bara för att den anser att den har rätt att göra det för att den kommer från höger, och sen sticker ut huvudet och gapar förstås). Reglerna gäller i normalfallet men situationen kan alltid innebära undantag helt enkelt.

Man ska exempelvis hålla avstånd alltid så att man kan stanna, men i verkligheten så funkar ju inte det så. Om någon tvärnitar på motorvägen utan anledning och blir påkörd bakifrån så är frågan om vem som är vållande inte helt självklar exempelvis.

Detta är dock oftast teoretiska argument, har man ingen dashcam eller några oberoende vittnen så är det svårt att bevisa och då faller man ju oftast tillbaka på de grundläggande reglerna.

Citat:

På samma sätt kan nån som är inne i en rondell med flera filer byta körfält och de som är på väg in i rondellen måste snällt vänta även om det ser ut som att ena körfältet kommer att vara ledigt. Så om man t ex snabbt vill svänga höger i en rondell men det kommer bilar i "innerfilen" i rondellen så måste man ändå vara beredd på att de inne i rondellen kan byta fil utåt.

Jo, beredd på, men den som ska byta fil måste också se till att den kan göra det utan risk. Som sagt är inte reglerna så rigida som många verkar tro, och ganska ofta bedöms det ju som att ingen var vållande utan båda eller ingen bär skuld liksom. Polisen lägger sig för det mesta inte i sådana här frågor om det inte är personskador eller så, utan förarnas försäkringsbolag får utreda skuldfrågan och belasta den enas eller andras försäkring.

Permalänk
Medlem

Denna tråd verkar perfekt för känner mig som en gammal gubbe med detta gnäll.

Ska man verkligen behöva ha Facebook bara för att få info om saker numera?

Jag använde internet långt före de flesta och byggt egna datorer i många år. Kan det mesta om datorer och telefoner hårdvarumässigt osv och innan smarttelefoner fanns och de flesta knappt använde internet satt jag nästan dygnet runt tillgänglig på ICQ MSN och senare Skype och var social.

Men nu när varenda kotte är på internet så tar de för givet att alla använder facebook. De kan inte skicka info via sms eller mejl eller ens skriva på sin egen hemsida. Så man tog sig till ett ställe helt i onödan och det var inställt och ingen info om varför. Var tydligen för skolavslutningen men om man inte har barn i just den åldern (mina är för små) så tänker man inte på skolavslutningen.

Så ska man verkligen behöva ha facebook numera? Det är dessutom inte som Bank ID eller Swish eller sånt utan facebook gör allt möjligt dåligt så man vill inte stödja dem på något sätt. Tillräckligt att man måste ha och göra med dem på jobbet för att folk scammar folk med att använda vårt namn för scams hela tiden och de bryr sig inte alls om att förhindra sådant. Fattar inte att folk inte bojkottar dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dagas:

Jag använde internet långt före de flesta och byggt egna datorer i många år. Kan det mesta om datorer och telefoner hårdvarumässigt osv och innan smarttelefoner fanns och de flesta knappt använde internet satt jag nästan dygnet runt tillgänglig på ICQ MSN och senare Skype och var social.

Men nu när varenda kotte är på internet så tar de för givet att alla använder facebook. De kan inte skicka info via sms eller mejl eller ens skriva på sin egen hemsida. Så man tog sig till ett ställe helt i onödan och det var inställt och ingen info om varför. Var tydligen för skolavslutningen men om man inte har barn i just den åldern (mina är för små) så tänker man inte på skolavslutningen.

Så ska man verkligen behöva ha facebook numera? Det är dessutom inte som Bank ID eller Swish eller sånt utan facebook gör allt möjligt dåligt så man vill inte stödja dem på något sätt. Tillräckligt att man måste ha och göra med dem på jobbet för att folk scammar folk med att använda vårt namn för scams hela tiden och de bryr sig inte alls om att förhindra sådant. Fattar inte att folk inte bojkottar dem.

Mina päron är mycket på loppis här i Malmö och all information finns bara på Facebook i olika grupper (såklart)... Så jag var tvungen att skapa ett konto åt dom mot min vilja, blir så trött på skiten... Blir dom beroende så sa jag att då stänger jag ner det, är man 50-60+ så är risken väldigt stor för det

Själv har jag bara bara Facebook för Messager, loggar in extremt sällan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Efter flera år så inaktiverade jag mitt Facebook-konto för ett par månader sedan. Jag tyckte att jag bara scrollade förbi massa skräp utan att få någon nytta av det.

Ringde en vän för ett par veckor sedan och frågade om hon hade lust att ses över en kopp på ett café, var på hon svarade "Men har du inte läst på Facebook?". Det visade sig att hennes mamma dött helt oväntat, och Facebook var tydligen officiella sättet att meddela världen det på.
Jag beklagade naturligtvis och sa att jag inte läst det för jag använder inte Facebook längre, var på hon då svarade "Jaså?".

Den enda som märkte att jag inte är kvar på Facebook längre var mitt smått galna ex, och det säger en del.

Pros and cons när det kommer till att inte använda Facebook:
- Man missar massa info, tydligen.
- inte längre tillgång till Marketplace.
- Missar information om loppisar (jag är väldigt förtjust i loppisar)

+ jag känner mig fri (denna väger väldigt tungt)

Skrivet av flashen:

Själv har jag bara bara Facebook för Messager, loggar in extremt sällan

Du kan inaktivera ditt Facebook-konto men ändå behålla Messenger, så har jag gjort.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Ja man missar mycket från vänner och familj för man inte kollar facebook men min åsikt är den att om det inte är viktigt nog att ringa eller skicka sms så är det inget jag behöver veta. De jag är nära som min bästa vän och mamma och såklart min fru skriver jag sms till till.

Men så är jag inte så social med dem. Var en sak när man chattade med folk med samma intressen för spel och datorer back in the day men att läsa och kommentera vad folk åt till mat eller besökte för djurpark eller liknande är inte så intressant. Men man får ofta höra indirekt vad som händer tex en kusin fått barn eller liknande från mamma. Hon har inte facebook men hon får info ändå på gammaldags vis. Jag vet inte om de märkt att jag inte är på facebook heller. Har kvar kontot men inte skrivit något på säkert 7 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok. Då kanske det är så att hen snarare tutade på dig för att du körde (ur hens synvinkel) för långsamt inne i rondellen snarare än att hen tänkte att hen hade företräde.

Annars är ju inte reglerna så tydliga, mer än att man ska visa hänsyn och anpassa sin hastighet efter situationen. Alltså borde hen ha anpassat sin hastighet så att ni båda kunde köra genom, men du kanske också borde ha märkt att denna bilen var på väg in och körde fortare än dig och därmed avvaktat vid infarten och låtit den passera. Ingen har ju förtur liksom, utan det handlar om att läsa av situationen och ge företräde när reglerna säger det. Men allt beror också på situationen förstås.

Men om vi tänker på det från andra hållet så att säga. Om ni hade krockat här, hur hade det sett ut? Hade hen varit inne i rondellen och krockat med dig när du var på väg in? För det är ju ett ganska tydligt tecken på att hen faktiskt var "mer inne" i cirkulationsplatsen än du. Om hen däremot hade kört på dig bakifrån med båda bilarna gott och väl inne i cirkulationsplatsen så är det ju hen som körde för fort eller inte höll tillräckligt avstånd. Sen finns det förstås situationer som går ifrån detta, som ifall hen körde väldigt fort så att rondellen verkligen var tom när du började köra in i den, ingen på väg in, men hen ändå hann ikapp dig innan du var helt inne.

Jag var inne med hela bilen innan den BMWn ens hade kommit in i rondellen. Så BMWn hade absolut varit skyldig för olyckan.

Men absolut, jag hade kunnat stanna och släppa förbi fartdåren men är trött på idioter som honom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebben:

Efter flera år så inaktiverade jag mitt Facebook-konto för ett par månader sedan. Jag tyckte att jag bara scrollade förbi massa skräp utan att få någon nytta av det.

Ringde en vän för ett par veckor sedan och frågade om hon hade lust att ses över en kopp på ett café, var på hon svarade "Men har du inte läst på Facebook?". Det visade sig att hennes mamma dött helt oväntat, och Facebook var tydligen officiella sättet att meddela världen det på.
Jag beklagade naturligtvis och sa att jag inte läst det för jag använder inte Facebook längre, var på hon då svarade "Jaså?".

Den enda som märkte att jag inte är kvar på Facebook längre var mitt smått galna ex, och det säger en del.

Pros and cons när det kommer till att inte använda Facebook:
- Man missar massa info, tydligen.
- inte längre tillgång till Marketplace.
- Missar information om loppisar (jag är väldigt förtjust i loppisar)

+ jag känner mig fri (denna väger väldigt tungt)

Du kan inaktivera ditt Facebook-konto men ändå behålla Messenger, så har jag gjort.

Jo, det här med att folk liksom förutsätter att man läser allt de skriver på FB, även om man inte har varit inloggad och därmed inte skrivit något själv eller svarat på något på många år. Jag träffade exempelvis en bekant som jag inte hade sett på några år som direkt började prata om något strul han hade haft med vinterdäck, som om jag var totalt insatt i hela situationen. "Du har ju läst om mina problem med..." Nej det har jag inte.

Men det jag missar lite är ju inbjudningar till större grejer och så. Det är många bröllop, dop, förtioårskalas och liknande som jag missat för att jag inte loggar in där. Inte för nära familj eller vänner förstås, de hör av sig på andra sätt, men de som är lite längre bort i bekantskapskretsen liksom. Jag hörde exempelvis om en kompis som jag umgicks mycket med i tonåren som hade en rejäl fest när han fyllde 40, hyrt en stor nattklubb, DJ, mat, hundratals gäster och sådär, och jag missade det totalt liksom.

Skrivet av Miindz:

Jag var inne med hela bilen innan den BMWn ens hade kommit in i rondellen. Så BMWn hade absolut varit skyldig för olyckan.

Men absolut, jag hade kunnat stanna och släppa förbi fartdåren men är trött på idioter som honom.

Ja då är det definitivt ingen "skuld" på dig. Om du inte krypkörde bara för att sätta hen på plats förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja, du har hittat rätt plats....

Jag har inte Facebook, hade ett litet tag men all skit man inte kunde undgå innan man hittade det man bryr sig om gjorde att jag tröttnade efter ett par månader. Numera har jag WhatsApp Messenger för kontakt med de jag bryr mig om och minst en gång i veckan hör vi av oss till varandra.
"Allt OK? Något nytt?" + det vi vill berätta om vad som tilldragit sig sen senaste kontakten (om det fanns nåt att berätta). Det är i o f s en mobilapp som ägs av Meta men den är OK speciellt som man kan aktivera den på datorn via WhatsApp Web. Räcker bra för mig och jag slipper all skit. Å andra sidan kanske det vi skriver till varandra betraktas som skit av andra men det slipper de se. Håller kontakten med kompisar, ungar och deras respektive, enstaka släktingar på det sättet.
Har inga andra sociala media heller, inte Twitter, inte Instagram. De som vill ha kontakt får söka det på något sätt, e-post, sms eller så och jag tvekar inte att verka osocial om jag inte vill ha kontakt. En person som sökte kontakt för inte länge sen fick veta att jag efter trettiofem år av tystnad inte var speciellt trakterad av förnyad kontakt (hade goda skäl).

Permalänk
Avstängd

Suck.
Tänkte se om det gick att kolla på Vägens hjältar..
Kommer fram till disney plus.. man måste alltstå först betala 50kr/månad PLUS att man måste se reklam, Jävla amerikanskt jävla kapitalistiskt skit.