Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk

Nu vet jag iofs inte hur länge PostNord haft paketet men beställde hjulmuttrar från eBay i Tyskland i Mars. Och då inte spårningen som Deutsche Post - DHL Paket hade hand om inte uppdaterades så erbjöd säljaren att skicka ett nytt paket då varken PostNord eller Deutsche Post - DHL Paket visste vart paketet var.

Tillslut efter dispute blev det full refund 11 April (var lurad till att välja retur och wrong size och fick 2/3 återbetalning) efter att dem inte ville skicka ett nytt paket trots allt.

Nu efter 54 dagar sen spårningsnummer skapades så landade det i brevlådan aningen misshandlat 😂🤔

Men paketet har antagligen rullat runt i PostNord sorteringen då det inte finns något spårningsnummer på paketet som fungerar att spåra hos PostNord med, namn och adress är väl inte så intressant för maskinerna att läsa av på paketen 😅🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Nu vet jag iofs inte hur länge PostNord haft paketet men beställde hjulmuttrar från eBay i Tyskland i Mars. Och då inte spårningen som Deutsche Post - DHL Paket hade hand om inte uppdaterades så erbjöd säljaren att skicka ett nytt paket då varken PostNord eller Deutsche Post - DHL Paket visste vart paketet var.

Tillslut efter dispute blev det full refund 11 April (var lurad till att välja retur och wrong size och fick 2/3 återbetalning) efter att dem inte ville skicka ett nytt paket trots allt.

Nu efter 54 dagar sen spårningsnummer skapades så landade det i brevlådan aningen misshandlat 😂🤔

Men paketet har antagligen rullat runt i PostNord sorteringen då det inte finns något spårningsnummer på paketet som fungerar att spåra hos PostNord med, namn och adress är väl inte så intressant för maskinerna att läsa av på paketen 😅🤔

https://i.imgur.com/DPvt6Lx.jpg

https://i.imgur.com/bGDPNW2.jpg

https://i.imgur.com/ZhQ9Pzv.jpg

Hej,
Rent tekniskt är inte det där ett paket och det är därför du inte har någon spårning på försändelsen för den har gått via brevflödet. Om den har snurrat hos Postnord eller hos DHL är omöjligt att veta men så där brukar försändelserna se ut när dom har tagit ett gäng varv i sorteringsmaskinerna.

Permalänk
Medlem

Tror PostNord har börjat tillämpa varannandags-hämtning här i Hässleholm.
Kvittar vilket av de 3 ombud jag lämnar in paket på (ja vardag, ja innan sista inlämning stod, minst en timme innan, oftast 4-5 timmar innan).
Paketen hämtas tidigast dagen efter eller rent av 2 dagar efter inlämning.
Lite irriterande, samtidigt som man många gånger även får "försändelsen är på väg" i 3 dagar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Tror PostNord har börjat tillämpa varannandags-hämtning här i Hässleholm.
Kvittar vilket av de 3 ombud jag lämnar in paket på (ja vardag, ja innan sista inlämning stod, minst en timme innan, oftast 4-5 timmar innan).
Paketen hämtas tidigast dagen efter eller rent av 2 dagar efter inlämning.
Lite irriterande, samtidigt som man många gånger även får "försändelsen är på väg" i 3 dagar.

Det tror jag inte existerar. Utlämning av brev är varannan dag. Paket och varubrev är varje vardag och även lördagar i vissa område.

Om du tycker att paket/brevlådor hämtas sporadiskt så borde du kontakta kundtjänst, alt åka till Hässleholm hubben och berätta om problemet.

I Helsingborg finns inte varannan dag upphämtning, så tvivlar på att ni skulle ha något eget system där ute.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Den här varannan-dags utdelningen är rätt stökig, framförallt i kombination med röda dagar.

Hos oss är det mån/ons/fre och tis/tors i alternerade veckor.

Har man då midsommarafton på en fredag och veckan med utdelning så kan man då få följande festlighet:

Avsändare skickar brevet tisdag, det hinner inte med på onsdagens utdelning. Torsdag utdelningsfritt och sen midsommarafton på fredag.
Nästa vecka är det utdelningsfritt på måndag och brevet kommer alltså fram på tisdag, 8 jävla dagar efter att avsändaren postat det.

Tyvärr lär inte Postnord göra så mycket åt saken. Däremot måste avsändare börja ta detta i beaktning.
I fallet ovan fick jag alltså en avisering om något som skulle ske på måndagen efter helgen i exemplet ovan, på tisdagen efter..

Permalänk
Medlem

Jaha, någon gång ska väl vara den första gången. Verkar som om mitt paket från Clas Ohlson är borta. Skulle kommit fram i torsdags, men inget hände då, och inget på fredagen heller. Senaste uppdateringen är onsdag kväll och då att paketet är i Örebro

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det bästa är när man har fått ett brevpaket, men att man ändå får vänta en dag extra för jag får bara post varannan dag
#SufferingFromPostNordSuccess

Samtidigt sitter dem garanterat och gnuggar geniknölarna till hur företag som Budbee, Instabox etc har seglat upp från ingenstans.
Visst, det är inte de primära konkurrenterna tills dem börjar leverera till företag, men något annorlunda måste dem ju göra för jag har hittills inte fått några försvinna, borttappade eller stulna paket på någon annan tjänst än PostNord...

Dessa konkurrenter kommer att stupa utför inom några år när facken kommer in i företagen. Såg senast igår att instabox anställer deltid på arbetstid 8-23(såklart jobbar du inte hela den tiden, du får en viss tid.)

Men dessa företag tar in folk som startar egna företag & kör egna bilar, och har extremt dåliga arbetsförhållande.

Får du ett "brev" så är det varannan dagsleverans. Får du ett VARUBREV är det varje dag. Så välj rätt tjänst, eller be avsändaren/byt avsändare om det inte går att ändra.

Jag har tex personligen slutat beställa från spelbutiken för att dom skickar alla sina spel som brev. Förhandsbokning av spel blev påverkat av varannandagsutlämning, så tycker att som företag borde man ha koll på det just när de är för beställningar inför nyrelease.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Den här varannan-dags utdelningen är rätt stökig, framförallt i kombination med röda dagar.

Hos oss är det mån/ons/fre och tis/tors i alternerade veckor.

Har man då midsommarafton på en fredag och veckan med utdelning så kan man då få följande festlighet:

Avsändare skickar brevet tisdag, det hinner inte med på onsdagens utdelning. Torsdag utdelningsfritt och sen midsommarafton på fredag.
Nästa vecka är det utdelningsfritt på måndag och brevet kommer alltså fram på tisdag, 8 jävla dagar efter att avsändaren postat det.

Tyvärr lär inte Postnord göra så mycket åt saken. Däremot måste avsändare börja ta detta i beaktning.
I fallet ovan fick jag alltså en avisering om något som skulle ske på måndagen efter helgen i exemplet ovan, på tisdagen efter..

Hela grejen är väl att dagen förskjuts ifall det infaller en röd dag.
Så om du egentligen har utdelning på midsommarafton (röd dag) så kommer denna istället inträffa på måndagen (och inte tisdagen).

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Beställde dammsugarpåsar till min tömnings station för min robot dammsugare Roborock S7+ Skickades som varubrev. Det ställdes utanför dörren. Jag bor i lgh. Tur jag var hemma. Vill inte att företag skickar som varubrev men jag kunde ej påverka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Hela grejen är väl att dagen förskjuts ifall det infaller en röd dag.
Så om du egentligen har utdelning på midsommarafton (röd dag) så kommer denna istället inträffa på måndagen (och inte tisdagen).

Midsommarafton är faktiskt inte en röd dag (inga "aftnar" är). Från Lag om allmänna helgdagar:

"1 § Med allmän helgdag avses i lag eller annan författning
söndagar, däribland påskdagen och pingstdagen,
nyårsdagen, trettondedag jul, första maj, juldagen och annandag jul, även när de inte infaller på en söndag,
långfredagen, annandag påsk, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen, midsommardagen och alla helgons dag.
Lag (2004:1320)."

I praktiken kan dock midsommarafton ses som en röd dag. Från Wikipedia (min understrykning):
"Tre helgdagsaftnar är sedan 2009 jämställda med söndagar, nämligen midsommarafton, julafton och nyårsafton. Detta regleras i 3 a § av Semesterlagen. På dessa helgdagsaftnar har till exempel banker och myndigheter helt stängt. Post delas heller inte ut dessa dagar."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Midsommarafton är faktiskt inte en röd dag (inga "aftnar" är). Från Lag om allmänna helgdagar:

"1 § Med allmän helgdag avses i lag eller annan författning
söndagar, däribland påskdagen och pingstdagen,
nyårsdagen, trettondedag jul, första maj, juldagen och annandag jul, även när de inte infaller på en söndag,
långfredagen, annandag påsk, Kristi himmelsfärdsdag, nationaldagen, midsommardagen och alla helgons dag.
Lag (2004:1320)."

I praktiken kan dock midsommarafton ses som en röd dag. Från Wikipedia (min understrykning):
"Tre helgdagsaftnar är sedan 2009 jämställda med söndagar, nämligen midsommarafton, julafton och nyårsafton. Detta regleras i 3 a § av Semesterlagen. På dessa helgdagsaftnar har till exempel banker och myndigheter helt stängt. Post delas heller inte ut dessa dagar."

Det har du helt rätt i. Fel av mig.
Min poäng var att när du (eller annan person) har utdelning på dagar som är utdelningsfria (röda dagar, kristi flygare, julafton osv) så "hoppas" inte din utdelning över utan den förskjuts till nästkommande utdelningsdag.
Ex. du ska ha nästa utdelning fredag. Fredag råkar vara midsommarafton (utdelningsfri dag). Din nästa utdelning blir då måndag (förutsatt att detta inte också är en utdelningsfri dag som vid påsk) och INTE på tisdagen.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Dessa konkurrenter kommer att stupa utför inom några år när facken kommer in i företagen. Såg senast igår att instabox anställer deltid på arbetstid 8-23(såklart jobbar du inte hela den tiden, du får en viss tid.)

Men dessa företag tar in folk som startar egna företag & kör egna bilar, och har extremt dåliga arbetsförhållande.

Får du ett "brev" så är det varannan dagsleverans. Får du ett VARUBREV är det varje dag. Så välj rätt tjänst, eller be avsändaren/byt avsändare om det inte går att ändra.

Jag har tex personligen slutat beställa från spelbutiken för att dom skickar alla sina spel som brev. Förhandsbokning av spel blev påverkat av varannandagsutlämning, så tycker att som företag borde man ha koll på det just när de är för beställningar inför nyrelease.

Jag tänker inte sitta och stödja företag som jag vet har kassa arbetsvilkor (Vilket jag lär göra ändå, ursäkta), men det jag vill peka på är detta - De löser ett hål i marknaden som Postnord själva har skapat. Det är detta som jag är så skeptisk mot, då jag är helt säker att konsumenter hade velat betala den extra avgiften som krävs för att det skall gå rätt till, om de får samma leveranstider med Postnord som med mindre konkurrenter.

Det hade inte funnits något behöv av varken Instabox, BudBee osv om Postnord levererat på lördagar och inte behållt mina paket i ett lager i 4 dagar bara för att de levererar varannan dag och inte på Lör/Sön. Detta blir värre av att logistikcentrumet ligger 200m från mig...

Jag förstår att det ligger på mig som konsument att hålla koll på vilken typ av försändelsetjänst butiken har upphandlat med Postnord, men samtidigt så är det mer eller mindre alltid val som skapar större problem, än vad Instabox gör. Jag fattar att Instabox inte har rimliga arbetsvilkor, men hittills har dem inte tappat bort några paket - Postnord ligger på runt 4st per år för min del enbart (För att inte tala om mängden förstörda eller vattenskadade kartonger där produkten klarat sig med livhanken i behåll).

Min trötthet på Postnord bygger främst på att de helt enkelt är den sämsta tjänsten för mina behov, och efter år av misshantering, misstag, förlorade pengar etc så väljer jag helt enkelt aktivt bort en butik om de enbart finns som val - och det är oerhört tråkigt då det i slutändan kostar mig skattepengar. Ingen av dessa aktioner hade behövts om det inte var så att man köpte upp ett blödande företag för att man hade skattepengar över. Sammanslagningen av posten förhindrar inte att svenska Posten går samma öde till mötes, men det snabbade definitivt på förfarandet och det är svårt att se någon del av detta som en bra affär.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter av Dachser? Bokat leverans kl 10 och nu ca en timme innan skickar de sms att paketet är försenat, utan någon närmare information ifall det gäller timmar eller dagar. Tycker vi kunde stifta en ny lag om att kurirer som bokat leverans och inte kan leverera under överenskommen tid ska ersätta kunden => jobbigt då man anpassar dagen så att man kan vara hemma och sen dyker de bara inte upp utan någon som helst förklaring eller kompensation.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Någon som har erfarenheter av Dachser? Bokat leverans kl 10 och nu ca en timme innan skickar de sms att paketet är försenat, utan någon närmare information ifall det gäller timmar eller dagar. Tycker vi kunde stifta en ny lag om att kurirer som bokat leverans och inte kan leverera under överenskommen tid ska ersätta kunden => jobbigt då man anpassar dagen så att man kan vara hemma och sen dyker de bara inte upp utan någon som helst förklaring eller kompensation.

En ny lag... Och ett nytt pris som du kanske inte kommer gilla

Permalänk
Medlem

Ang. frågan om utdelningsdag så finns det en söktjänst där man stoppar in postnummer, så får man de två nästkommande utdelningsdagarna:

https://www.postnord.se/vara-verktyg/sok-utdelningsdag

Skrivet av SuperSverker:

Min trötthet på Postnord bygger främst på att de helt enkelt är den sämsta tjänsten för mina behov, och efter år av misshantering, misstag, förlorade pengar etc så väljer jag helt enkelt aktivt bort en butik om de enbart finns som val - och det är oerhört tråkigt då det i slutändan kostar mig skattepengar. Ingen av dessa aktioner hade behövts om det inte var så att man köpte upp ett blödande företag för att man hade skattepengar över. Sammanslagningen av posten förhindrar inte att svenska Posten går samma öde till mötes, men det snabbade definitivt på förfarandet och det är svårt att se någon del av detta som en bra affär.

Det var inget köp, utan en fusion. Den kan man recensera på olika sätt, men det var inte att det låg en hög pengar man ville spendera som var grundkonceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En ny lag... Och ett nytt pris som du kanske inte kommer gilla

Skulle mer än gärna betala extra för att få mina beställningar levererade i tid. Men skärmen dök upp nu trots "förseningen".

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tänker inte sitta och stödja företag som jag vet har kassa arbetsvilkor (Vilket jag lär göra ändå, ursäkta), men det jag vill peka på är detta - De löser ett hål i marknaden som Postnord själva har skapat. Det är detta som jag är så skeptisk mot, då jag är helt säker att konsumenter hade velat betala den extra avgiften som krävs för att det skall gå rätt till, om de får samma leveranstider med Postnord som med mindre konkurrenter.

Det hade inte funnits något behöv av varken Instabox, BudBee osv om Postnord levererat på lördagar och inte behållt mina paket i ett lager i 4 dagar bara för att de levererar varannan dag och inte på Lör/Sön. Detta blir värre av att logistikcentrumet ligger 200m från mig...

Jag förstår att det ligger på mig som konsument att hålla koll på vilken typ av försändelsetjänst butiken har upphandlat med Postnord, men samtidigt så är det mer eller mindre alltid val som skapar större problem, än vad Instabox gör. Jag fattar att Instabox inte har rimliga arbetsvilkor, men hittills har dem inte tappat bort några paket - Postnord ligger på runt 4st per år för min del enbart (För att inte tala om mängden förstörda eller vattenskadade kartonger där produkten klarat sig med livhanken i behåll).

Min trötthet på Postnord bygger främst på att de helt enkelt är den sämsta tjänsten för mina behov, och efter år av misshantering, misstag, förlorade pengar etc så väljer jag helt enkelt aktivt bort en butik om de enbart finns som val - och det är oerhört tråkigt då det i slutändan kostar mig skattepengar. Ingen av dessa aktioner hade behövts om det inte var så att man köpte upp ett blödande företag för att man hade skattepengar över. Sammanslagningen av posten förhindrar inte att svenska Posten går samma öde till mötes, men det snabbade definitivt på förfarandet och det är svårt att se någon del av detta som en bra affär.

Postnord kör lördagar i mindre & större städer nu och har gjort en längre tid.

I min egen erfarenhet så är det ytterst få, men de som hörs högst som har problem med PN.

Personligen har jag aldrig problem med postnord utan alltid problem med avsändaren jag beställt hos.

Om dina paket hålls en tid av postnord får du nog se över var du beställer ifrån. Inom Sverige/eu hålls inga paket "gisslan" om det inte har hänt något med det (trasigt, etikett har blivit avriven el dylikt).

Dina "paket" som levereras varannan dag är inte en pakettjänst utan en brevtjänst. Hade du läst på lappen du fick hem så hade du vetat att BREV levereras varannan dag. VARUBREV levereras varjedag & är en annan brevtjänst. PAKET TJÄNSTER(my pack home exempelvis) levereras alla dagar inkl lördagar.

Frågor?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Postnord kör lördagar i mindre & större städer nu och har gjort en längre tid.

I min egen erfarenhet så är det ytterst få, men de som hörs högst som har problem med PN.

Personligen har jag aldrig problem med postnord utan alltid problem med avsändaren jag beställt hos.

Om dina paket hålls en tid av postnord får du nog se över var du beställer ifrån. Inom Sverige/eu hålls inga paket "gisslan" om det inte har hänt något med det (trasigt, etikett har blivit avriven el dylikt).

Dina "paket" som levereras varannan dag är inte en pakettjänst utan en brevtjänst. Hade du läst på lappen du fick hem så hade du vetat att BREV levereras varannan dag. VARUBREV levereras varjedag & är en annan brevtjänst. PAKET TJÄNSTER(my pack home exempelvis) levereras alla dagar inkl lördagar.

Frågor?

Samtliga paket jag pratar om kommer från Svenska ÅF, skickas med startort INOM Sverige så det handlar inte om några Kina / Tysklandspaket som jag tar upp bara för att visa en poäng.

Jag spelar inte dum, jag förstår vad du säger, men problemet jag har är att det stämmer inte med vad jag upplever när jag får hem paket. Absolut, majoriteten kommer fram när den ska och det fungerar som det ska, men en viss del gör inte det. Och det är denna minoritet av problem med paket som helt enkelt inte är ett problem hos andra tjänster.

Dvs -> Jag fattar hur det ska fungera, men i verkligheten så fungerar det inte så, i alla fall inte för mig. Jag är jättenöjd med 70% av tjänsten jag får från PN, men samtidigt är jag 100% nöjd (hittills) med tjänsten jag får från IB, BuB, DHL (till och med Fedex). En enda leverantören där jag ett flertal tillfällen har förlorat paket är med PN, och självklart att det färgar men samtidigt är ju det ren fakta.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Kan man fortfarande förlänga tiden paketet ligger hos ombudet till 14 dagar utan kostnad? Måste man göra det i mobil-appen eller går det på hemsidan också med spårningslänken?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Kan man fortfarande förlänga tiden paketet ligger hos ombudet till 14 dagar utan kostnad? Måste man göra det i mobil-appen eller går det på hemsidan också med spårningslänken?

Avsändaren kan välja att försändelsen endast ligger i sju dagar, det är ett aktivt val av avsändaren och då kan du inte förlänga i appen. Men annars kan du alltid förlänga liggetiden helt gratis.

Permalänk
Skrivet av NeKeM:

Avsändaren kan välja att försändelsen endast ligger i sju dagar, det är ett aktivt val av avsändaren och då kan du inte förlänga i appen. Men annars kan du alltid förlänga liggetiden helt gratis.

Har du (eller nån annan) koll på hur det är med webhallen?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Hmm läste att när PostMord utför förtullning själva så får de godkännande från tullverket automagiskt på minuter. Ändå har mitt paket legat där en vecka nu. WHYYY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Har du (eller nån annan) koll på hur det är med webhallen?

Det är väldigt få som begränsar liggetiden. Tror inte att Webhallen är en av dem.

Permalänk
Skrivet av NeKeM:

Det är väldigt få som begränsar liggetiden. Tror inte att Webhallen är en av dem.

Och det tillkommer aldrig nån avgift för att förlänga tiden?
Och hade jag förstått det rätt att det ALLTID ligger i 7 dagar, och sen kan sändaren välja att blockera mottagaren från att förlänga? Vart nånstans går man in för att förlänga?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Och det tillkommer aldrig nån avgift för att förlänga tiden?
Och hade jag förstått det rätt att det ALLTID ligger i 7 dagar, och sen kan sändaren välja att blockera mottagaren från att förlänga? Vart nånstans går man in för att förlänga?

Jag har för mig att det är bara att kontakta PostNords kundtjänst så kan dom förlänga tiden och det kostar inget. Och bara för att du får plats 100 i kön, så går det rätt fort, brukar ta 15 minuter eller något sånt så är du framme

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Och det tillkommer aldrig nån avgift för att förlänga tiden?
Och hade jag förstått det rätt att det ALLTID ligger i 7 dagar, och sen kan sändaren välja att blockera mottagaren från att förlänga? Vart nånstans går man in för att förlänga?

Du kan ringa kundtjänst men om du använder PNappen så slipper du kö tid och det kostar ingenting. Ganska nyligen gjorde PN om så att liggetiden blir 7 dagar per automatik istället för 14. Grunden var att majoriteten av försändelserna hämtas väldigt snabbt och de försändelser som ligger längre än sju dagar hämtas sällan alls. Så för att frigöra utrymmen på ombuden så ändrades villkoren.

Men avsändaren/mottagaren kan fortfarande välja 14 dagar helt utan kostnad om man önskar.

Permalänk
Medlem

Suttit och väntat på ett import paket som kostade över 20k från usa, idag dimper det ner en lapp i brevlådan där det står något om att jag måste ge dem mitt personummer annars skickar de tillbaka varan, det roligaste... slutdatumet var igår och lappen kom idag.

Bra jobbat postnord, nu har jag suttit i telefonkö i över 30 minuter efter att gått igenom en dystopisk konversation på 10 minuter med en robot som nästan vägrade låta mig prata med en människa. Roboten som säger hur många som är kvar i kön har sagt att det är "11 i samtal före mig" och det har varit samma nummer i kön (11 alltså) sedan jag kom fram, dvs 30 minuter kö och 0 platser har öppnats.

Vad exakt pysslar postnord med, har de lagt ned verksamheten helt? Står de för kostnaden när grejerna skickas tillbaka? Man blir paff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Suttit och väntat på ett import paket som kostade över 20k från usa, idag dimper det ner en lapp i brevlådan där det står något om att jag måste ge dem mitt personummer annars skickar de tillbaka varan, det roligaste... slutdatumet var igår och lappen kom idag.

Bra jobbat postnord, nu har jag suttit i telefonkö i över 30 minuter efter att gått igenom en dystopisk konversation på 10 minuter med en robot som nästan vägrade låta mig prata med en människa. Roboten som säger hur många som är kvar i kön har sagt att det är "11 i samtal före mig" och det har varit samma nummer i kön (11 alltså) sedan jag kom fram, dvs 30 minuter kö och 0 platser har öppnats.

Vad exakt pysslar postnord med, har de lagt ned verksamheten helt? Står de för kostnaden när grejerna skickas tillbaka? Man blir paff.

Hoppas att de löste sig för dig. Själv satt jag i över 2h och väntade på att få svar om ett importpaket med en dag försenad inbetalning. Fick mitt paket levererat efter 3 dagar.

/Anton

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

Är väl inget stort klagomål på Postnord direkt. Men...

Inväntar ny tv och fick pushnotis från appen om att välja leveranssätt trots att jag har valt hemkörning när jag köpte den o.O
Förmodar att detta har med varannan dag utkörningen att göra.

Öppnar appen och får meddelande om att appen är för gammal. Öppnar Google Play, men det finns ingen uppdatering. Rensar cache, startar om telefonen, kollar Google Play igen, inget. Testar starta appen igen och meddelandet är fortfarande kvar.
Gör valet via deras hemsida istället och skriver även till supporten och beskriver buggen.
30 min senare kommer det en uppdatering till appen och nu är det helt plötsligt kontokrav 🙃.
Känns som att de kunde ha skött den utrullningen lite snyggare. Men vad vet jag, det kanske är väldigt bökigt att göra en sådan utrullning smidig för oss slutanvändare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Jag fick också notis om att välja leveranssätt.
Så de visar en karta där jag bor, men inga utlämningsställen visas alls, utan jag måste manuellt söka på min egen adress för att få fram en lista med utlämningsställen, men sedan så händer det inget när jag trycker på ett utlämningsställe jag vill använda.. suck.