Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Konsolgrävare

Detta spel såg ju otroligt intressant ut!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://youtu.be/bGwAtbQIC_8

Håller helt med! Såg sändningen igår och av allt skumt de visade upp var detta en av de mer intressanta imo! Fanns annat gott också men detta stack verkligen ut!

Permalänk
Medlem

Nyss spelat igenom The last of us (remastered) för första gången och jag ser faktiskt ingen jättestor skillnad i grafik. De har nu alltså gjort en remake på ett spel som redan har remaster? Va fan är detta egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Nyss spelat igenom The last of us (remastered) för första gången och jag ser faktiskt ingen jättestor skillnad i grafik. De har nu alltså gjort en remake på ett spel som redan har remaster? Va fan är detta egentligen?

Bra fråga, jag tycker också det känns onödigt tidigt, älskar spelen men hade nog hellre tagit en remake till ps6 eller nått.

edit: iofs kanske de vill få ut det på PC eftersom sony börjat släppa sina spel på PC och snart är det väl TLOU2's tur o hamna där, man vill ju spela ettan först

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Songless:

Nyss spelat igenom The last of us (remastered) för första gången och jag ser faktiskt ingen jättestor skillnad i grafik.

Du ser större skillnad här: https://blog.playstation.com/2022/06/09/the-growing-future-of...

Längst ner 👍

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Det ser ju bättre ut, utan tvekan. Men fullpris för en remake är saftigt

Går det ner på runt 200-lappen blir det ett köp direkt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Lagerlöf:

Det ser ju bättre ut, utan tvekan. Men fullpris för en remake är saftigt

Går det ner på runt 200-lappen blir det ett köp direkt.

Ja, priset är galet…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att det dyker upp på PS+ extra eller premium vid tillfälle.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Brukar inte spela om spel, men det här får nog bli ett undantag!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Ett av de bästa spelen, så inte konstigt att de mjölkar det maximalt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tycker skärpan och detaljerna är mer tydliga på den äldre version ärligt talat.
Även om realismen är lite mer påtaglig i ansiktet osv så ser ju bilden väldigt mjuk och urblekt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ett av de bästa spelen, så inte konstigt att de mjölkar det maximalt.

Sant men jag tvivlar på att det kommer bli så mycket bättre. Kanske blir att man plockar upp det när det är på rejäl rea för att testa hur det är när det är mer anpassat för PS5an. Sen tycker jag absolut spelet är bra men kan bli lite smått enformigt också tycker jag nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://youtu.be/bGwAtbQIC_8

Riktigt frän idé iaf.

Permalänk
Medlem

Hade inte hört talas om förut men såg riktigt intressant ut!

Permalänk
Medlem

Klonoa Phantasy Reverie Series brings back "Klonoa: Door to Phantomile" and "Klonoa 2: Lunatea's Veil" remastered in one collection to fans new and old. Get ready to set off on an adventure to save the world!

Released initially in 1997 by Namco, Klonoa is a side-scrolling platformer featuring a colorful character roster and vibrant game world, it's up to you as Klonoa to embark on a journey to save Phantomile.

For the franchise's momentous twenty-fifth birthday, Klonoa: Door to Phantomile and Klonoa 2: Lunatea's Veil are receiving the remaster treatment in a two-in-one set—titled KLONOA Phantasy Reverie Series slated to hit the Nintendo Switch™, PlayStation®5, PlayStation®4, Xbox Series X|S, Xbox One, and Steam.

The graphics have received an elegant revamp while Klonoa's beloved world and classic gameplay have been faithfully preserved.

The remaster also features an adjustable difficulty level, allowing franchise newcomers to delve right into the action, and long-time fans to get reacquainted with ease.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolgrävare

Trevliga nyheter! Men väntar tills 40fps läget kommer

”We’re already working on an upcoming patch which will include VRR support and a 40FPS Mode, so stay tuned for more.”

https://blog.playstation.com/2022/06/02/horizon-call-of-the-m...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Trevliga nyheter! Men väntar tills 40fps läget kommer

”We’re already working on an upcoming patch which will include VRR support and a 40FPS Mode, so stay tuned for more.”

https://blog.playstation.com/2022/06/02/horizon-call-of-the-m...

Fast ps5 stödjer väl endast 48-120hz VRR så om du hade tänk kombinera VRR med 40 FPS lär det ju inte gå, väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Fast ps5 stödjer väl endast 48-120hz VRR så om du hade tänk kombinera VRR med 40 FPS lär det ju inte gå, väl?

Han sa ju faktiskt bara 40fps. Men ja du har rätt i att ps5 bara har stöd för VRR ner till 48hz.

40fps läget kör gissningsvis i låst 120hz utan VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Sant att det inte stöds "ur lådan" men vad jag förstår så kan utvecklarna själva lägga till LFC i själva spelen. Detta innebär att spelet helt enkelt dubblar (eller eventuellt tripplar under 40 fps) antalet bildrutor som skickas ut när de droppar under 48 fps om VRR är valt. Insomniac har tydligen gjort så med Spider-Man:MM och R&C: Rift Apart i vissa kvalitétslägen.
40 fps läget lär ju vara guld för oss med en 120Hz display, förutsatt att man lyckats låsa det hyffsat till 40 fps utan några direkta visuella nedköp jämfört med 4k30-läget som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Insomniac har tydligen gjort så med Spider-Man:MM och R&C: Rift Apart i vissa kvalitétslägen.

Jag vet att det finns VRR lägen med upplåst framerate men finns det något spel som har ett 40fps läge som även har VRR påslaget? Jag antar att det borde funka att göra men vet inte om något spel har den lösningen, trodde att det var låst 40fps eller upplåst med VRR som fanns i befintliga spel.

Permalänk
Konsolgrävare

Resident Evil Village DLC och Re:Verse, release 28 Oktober

Visa signatur

Permalänk

Alla PS5-proffs! Jag har ett kopplingsdilemma...

Har en Onkyo surround förstärkare som hdmi-switch som även matar till mina 5.1.2-högtalare. Den har bara hdmi 2.0 och således stödjer den inte ALLM, VRR och 4k@120Hz.
Som bildvisare har jag en LG 65C1 och en Benq w2000-proj som båda matas via HDMI från Onkyo-förstärkaren.

Nån som har liknande setup och skulle kunna tipsa om det finns någon vettig lösning på inkoppling av PS5an i mitt system?

Det finns ju en väldigt enkel inkoppling och det är ju via HDMI till förstärkaren men då tappar jag ju ovan nämnda HDMI 2.1-features. Lite synd.
Det enda andra alternativet jag ser är att koppla PS5an direkt till TVn och köra ARC på TVn till förstärkaren för att få ut ljudet. Men då tappar jag ju möjligheten att använda projjen ihop med PS5an...

Edit: Kan nämna att Dolby Atmos-ljudet vill man ju ha kvar stöd för.

Permalänk
Medlem

Kena: Bridge of Spirits Deluxe Edition (PlayStation 5)
https://cdon.se/programvara/kena-bridge-of-spirits-deluxe-edi...

349 kr kr med kod: JUNE2022
(50 kr rabatt går att använda till annat över 300kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Edit: Kan nämna att Dolby Atmos-ljudet vill man ju ha kvar stöd för.

Använder du PS5 för att titta på Bluray-filmer? PS5 har inget stöd för Dolby Atmos i spel. Inte heller finns något stöd för deras "3D-ljud" till förstärkare eller soundbar. Deras 3D-ljud använder inga höjdkanaler alls.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Använder du PS5 för att titta på Bluray-filmer? PS5 har inget stöd för Dolby Atmos i spel. Inte heller finns något stöd för deras "3D-ljud" till förstärkare eller soundbar. Deras 3D-ljud använder inga höjdkanaler alls.

Insåg precis också att den "editeringen" inte gav nåt mervärde i frågan egentligen. Hoppas Sony fixar till det där med Atmos så man slipper ha kvar en PS4 bara för att titta på bluray-filmer...... det är ju patetiskt av Sony att "ta bort" Atmos-stödet till en ny generation av konsolen! Men det var väl samma visa med PS4 lanserades.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Liverpoolarn:

Insåg precis också att den "editeringen" inte gav nåt mervärde i frågan egentligen. Hoppas Sony fixar till det där med Atmos så man slipper ha kvar en PS4 bara för att titta på bluray-filmer...... det är ju patetiskt av Sony att "ta bort" Atmos-stödet till en ny generation av konsolen! Men det var väl samma visa med PS4 lanserades.

Fast PS5 stödjer Dolby Atmos för filmer.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint med tredjepersonläge. Blir omspel då.

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Fast PS5 stödjer Dolby Atmos för filmer.

Jag läste nån guide att det blev fel ljudspår som spelades upp i takhögtalarna och att man då behövde ställa in så att det endast gav 5.1 ljud ut och därmed även tystade takhögtalarna. Men när jag väl får hem och kan koppla in min ps5 så får jag väl testa helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Riktigt fint med tredjepersonläge. Blir omspel då.

Typiskt japanska utvecklare att ta betalt för allt som borde varit med från första början eller i alla fall talat om från början att de tänker släppa senare.