högre lön eller fler semesterdagar?

Permalänk
Medlem

högre lön eller fler semesterdagar?

Hej gott folk.

Står inför ett vägval. Har blivit erbjuden ett nytt jobb och vet inte om jag ska ta erbjudandet eller inte.
Det jag har idag:
44000kr/mån
34 dagar semester
gratis parkering
5000 friskvård

det jag erbjuds är:
49000kr/mån
25 dagar semester (blir 30 om 3 år)
ingen parkering, jag beräknar att parkering på jobbet kommer kosta runt en tusenlapp/mån
5000kr friskvård.

Om man bortser från kollegor, arbetsbörda, etc vad hade ni valt?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

Står inför ett vägval. Har blivit erbjuden ett nytt jobb och vet inte om jag ska ta erbjudandet eller inte.
Det jag har idag:
44000kr/mån
34 dagar semester
gratis parkering
5000 friskvård

det jag erbjuds är:
49000kr/mån
25 dagar semester (blir 30 om 3 år)
ingen parkering, jag beräknar att parkering på jobbet kommer kosta runt en tusenlapp/mån
5000kr friskvård.

Om man bortser från kollegor, arbetsbörda, etc vad hade ni valt?

9 dagar extra semester måste ju vara värt mer än 4k mer i lön,speciellt om du har familj.
En semesterdag är väl värd ca 2000(?) kr så 18k/12. Så 1500/mån I "lön", jag hade värderat det högre.

Så frågan är snarare är 2.5k mer i lön värt det?
Är det samma distans till jobbet?
Är nya jobbet utvecklande?
Är detta nära max i din bransch? Eller finns nya karriärsmöjligheter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja alternativ två, även om det känns lite hugget som stucket faktiskt.

Vid 44000 kr/mån är en semesterdag värd 2376 kr (5.4% av månadslön per semesterdag). 2376*9=21 384 kr.
Om du inte ser något värde i att vara ledig mer och skulle räkna om semesterdagarna i pengar så är 9 semesterdagar alltså värt 1782 kr per månad. D.v.s. en bit från 49000 kr/mån. När du dessutom får 30 semesterdagar på alternativ två om tre år blir alternativ ett ännu mindre attraktivt i jämförelse.

Tänk också på att allt över 44 375 kr/mån får du in 30% på till tjänstepension.

Om man bortser trivsel, avstånd, karriärmöjligheter inom firman, och bara ser till ersättningen så tycker jag alternativ två är bättre.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Som @swedishchef_90 skriver tror jag också att ditt nuvarande paket är bättre. Detta sagt, om du vet med dig att du inte tar ut mer än 25 semesterdagar ändå är det ju nice om du iställte får några extra kronor i lön?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Kontra med 30 dagar om ett år?

Annars är det ju mest upp till dig, vad väger tyngst
Mer fritid eller mer i lön och pension
Bättre och andra möjligheter för vidareutveckling t.ex?

När ska du ha lönerevision på gamla jobbet? Och när blir det på nya?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Parkeringen gör cirka 2000 kr brutto så det är i princip 47000 på nya jobbet.

Permalänk
Inaktiv

Semesterdagarna alla dagar i veckan, ju älldre du blir desto mer kommer du att värdera din ledighet, jag lovar.

Permalänk
Medlem

Dags att börja förhandla erbjudanet, hade själv inte gått under 30 år 1 samt sett till att du har förskott som du kan betala av över 3-5 år.

Permalänk
Medlem

Om uträkningen stämmer så har du ca 32500 netto på alternativ 1.
På alternativ 2 är det 34900 netto.
Kostar det 1000kr i månaden för parkering så är mellan skillnaden ca 1500kr, om det är värt det kan bara du svara på.

Permalänk
Medlem

Ta nya jobbet.

Gör ett par ungar och voila du har massa pappadagar att ta ut. Simple enough

Permalänk
Medlem

Jag hade valt semester. Man kan ändå inte ta med sig pengarna i graven. Dessutom en vanlig sak som folk ångrar på dödsbädden: Jag önskar att jag inte jobbade så hårt.

Permalänk
Medlem

Högst personligt såklart. Med utgångspunkten att allt är lika utöver informationen du delgivit så är det inte ett val i mina ögon. Jag hade stannat alla dagar i veckan.

Permalänk
Avstängd

Personligen hade JAG valt mer pengar, men det är för att jag föredrar att arbeta och inte vara ledig en längre tid.

Permalänk
Medlem

Trivs du på din arbetsplats nu ?
Kommer du att trivas på din kommande arbetsplats?

Jobbig sits

Permalänk
Medlem

Ledighet > Pengar.
Speciellt med så bra lön.
Behöver du mer pengar... eller mer frihet och ledighet?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

Står inför ett vägval. Har blivit erbjuden ett nytt jobb och vet inte om jag ska ta erbjudandet eller inte.
Det jag har idag:
44000kr/mån
34 dagar semester
gratis parkering
5000 friskvård

det jag erbjuds är:
49000kr/mån
25 dagar semester (blir 30 om 3 år)
ingen parkering, jag beräknar att parkering på jobbet kommer kosta runt en tusenlapp/mån
5000kr friskvård.

Om man bortser från kollegor, arbetsbörda, etc vad hade ni valt?

Hinner du ta ut34 dagars semester tror du? För dig kanske det går alldeles utmärkt men vet många arbetsplatser där det hade varit otänkbart att kunna få önnu mer beviljat vid rimliga perioder. Det kan ju vara så att dom endast beviljar 4 veckors semester på sommaren och resten ska spridas under resten av året, ibland kanske även på ställen man inte vill ta det.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att man alltid måste värdera saker efter skatt, då det kan bli en väldigt felaktig värdering om man går från 33% i marginalskatt till 53% i marginalskatt. För 2022 så ligger brytpunkten på 46,242 kr per månad, vilket kommer innebära att du får betala 53% i skatt på belopp över det (innan avdrag, som t.ex. resor). Nu skriver du inte ut hur långt du har till jobbet, så jag gissar att det kanske inte är så stor skillnad.

Värderingen som någon gjorde i tråden på att en semesterdag är värd ca 2,000 kr är korrekt för din nuvarande lön innan skatt. Sedan har jag själv, de senaste åren, inte kunnat plocka ut alla mina semesterdagar utan fått det i pengar (35 dagars semester och man får spara högst 30). Jag har också sju flexdagar, vilket jag givetvis alltid plockar ut först (brukar ändå försvinna flex i de automatiska flexavstämningarna, då jag arbetar mer än vad man får). Sådant får man också tänka på.

Permalänk

Ni som skriver att ni inte hinner eller kan plocka ut all er semester, hur menar ni? Vad är det som gör att ni inte kan eller hinner? Det är väl en prioriteringsfråga tänker jag? Jag hade aldrig bytt jobb utifrån TS alternativ, men sen värderar jag också min ledighet väldigt högt eftersom det är tiden utanför jobbet som jag prioriterar. Mitt jobb ser jag enbart som en möjliggörare av den fritid jag vill ha. Jag är dock ödmjuk och inser att alla inte resonerar på samma sätt...

Permalänk
Medlem

Har du pratat med arbetsgivaren som erbjudit nytt jobb ifall det går att skifta? tex 45000kr lön och 30+ dagar semester så det jämnar ut lite?
Som tidigare sagts så är det viktigaste om du har fler karriärsmöjligheter och om du tror att du kommer trivas.
Semesterdagar är ett stort plus och lönen du har är redan ganska hög, du når ju strax över gränsen för 50% skatt så jag hade skiftat bra åt andra förmåner istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog stannat om jag trivdes på jobbet och egentligen inte ville byta, tycker inte det låter som ett erbjudande man måste gå för när man slår ut det. 30 dagars semester först efter 3 år känns snålt, kanske något man kan förhandla om? Antar att dom nya kör lediga klämdagar och att du i dagsläget får ut 4 stycken valfria dagar istället? (därav att du har 34dagar)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Ni som skriver att ni inte hinner eller kan plocka ut all er semester, hur menar ni? Vad är det som gör att ni inte kan eller hinner? Det är väl en prioriteringsfråga tänker jag?

Det kan hänga på att arbetsgivaren bråkar när man vill ta ut sin semester så att man till endast får ta ut den när man inte vill.

Semsterlagen:
11 § Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.
12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Det finns ju som synes vissa kryphål som kan nyttjas och det hänger en del på arbetgivarens inställning, kollektivavtal och facklig närvaro om det blir så bra som man har tänkt sig.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag hade nog stannat om jag trivdes på jobbet och egentligen inte ville byta, tycker inte det låter som ett erbjudande man måste gå för när man slår ut det. 30 dagars semester först efter 3 år känns snålt, kanske något man kan förhandla om? Antar att dom nya kör lediga klämdagar och att du i dagsläget får ut 4 stycken valfria dagar istället? (därav att du har 34dagar)

Precis, jag har oreglerat övertid, vilket höjer semestern från 25 till 30, och vi har inga halvdagar eller korta dagar, istället är det 4 dagar ledigt per år.

Det nya stället är en kommun, vilket innebär att man kan förhandla om en sak - lönen. Allt annat är lika för alla, och inte är förhandlingsbart vad jag förstår.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Ni som skriver att ni inte hinner eller kan plocka ut all er semester, hur menar ni?

Antar att om man inte kan ta ut sammanhängande semester (för att det inte går på företaget utanför sommarsemester) så kanske de semesterdagarna inte är värda så mycket?
För min del tar det någon vecka att gå över i vacation-mode så en dag eller två av lösryckt semester gör ingen större nytta.

Personligen hade jag valt det nya jobbet. Behöver jag 6v så kan jag lätt bygga upp flex för en extravecka. Detta är ju dock baserat på att jag VERKLIGEN gillar mitt jobb och har inga problem med att jobba övertid (jag jämför det med att betala David Attenborough för att han ska gå runt i en skog ) - så har nog inte de flesta det.

5000kr motsvarar ungefär 11%, det är ungefär 4 års löneökningar om du får 3% (blir 12.5%) som du får "tidigare". Nu vet vi dock inte hur inflationen slår. Om den fortsätter så är kanske inte 5000kr som absolutbelopp speciellt högt?

Tänk dock också på att du därmed går över gränsen för statlig skatt (540733kr 2022) så du får bara behålla hälften av lönen över 45000kr.
Du kanske har en annan prioritering om du har familj: 9 semesterdagar vs 3000kr mer i månaden ut före den extra parkeringskostnaden.

Jag hade också övervägt karriärmöjligheterna: Kan du/vill du ta en annan roll på din existerande arbetsgivare och antagligen behålla din nuvarande semester men få en högre lön? Hur ser möjligheterna ut hos den nya arbetsgivaren.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Precis, jag har oreglerat övertid, vilket höjer semestern från 25 till 30, och vi har inga halvdagar eller korta dagar, istället är det 4 dagar ledigt per år.

Det nya stället är en kommun, vilket innebär att man kan förhandla om en sak - lönen. Allt annat är lika för alla, och inte är förhandlingsbart vad jag förstår.

ok, ja jag tycker inte heller erbjudandet är direkt dåligt. Hur känner du för jobbet, är du sugen på att byta? Har du tänkt köra länge på nya så kommer du upp till jämförbar semester med vad du har nu tids nog. Hur ser karriärs-möjligheterna ut på nya stället jämfört med nuvarande jobbet? Tänker att det kan vara lättare att slå i lönetak på kommunala jobb än vad det är i privat sektor men det kan mycket väl bara vara fördomar jag sitter på.

Behöver du jobba mycket övertid idag? det kanske också är något som blir bättre på nya stället isåfall.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att om man inte kan ta ut sammanhängande semester (för att det inte går på företaget utanför sommarsemester) så kanske de semesterdagarna inte är värda så mycket?
För min del tar det någon vecka att gå över i vacation-mode så en dag eller två av lösryckt semester gör ingen större nytta.

Personligen hade jag valt det nya jobbet. Behöver jag 6v så kan jag lätt bygga upp flex för en extravecka. Detta är ju dock baserat på att jag VERKLIGEN gillar mitt jobb och har inga problem med att jobba övertid (jag jämför det med att betala David Attenborough för att han ska gå runt i en skog ) - så har nog inte de flesta det.

5000kr motsvarar ungefär 11%, det är ungefär 4 års löneökningar om du får 3% (blir 12.5%) som du får "tidigare". Nu vet vi dock inte hur inflationen slår. Om den fortsätter så är kanske inte 5000kr som absolutbelopp speciellt högt?

Tänk dock också på att du därmed går över gränsen för statlig skatt (540733kr 2022) så du får bara behålla hälften av lönen över 45000kr.
Du kanske har en annan prioritering om du har familj: 9 semesterdagar vs 3000kr mer i månaden ut före den extra parkeringskostnaden.

Jag hade också övervägt karriärmöjligheterna: Kan du/vill du ta en annan roll på din existerande arbetsgivare och antagligen behålla din nuvarande semester men få en högre lön? Hur ser möjligheterna ut hos den nya arbetsgivaren.

Tidigare i mitt liv har jag aldrig tagit ut full semester. Har tagit nån vecka under sommaren, nån vecka under hösten. Vad är vits med semester, när alla arbetsuppgifter läggs på hög och väntar på dig, så får du jobba dubbelt så mycket när du kommer tillbaka, dessutom var jag alltid anträffbar via mejl/tele på mina semestrar.

Nu har jag ett litet barn.... Semestern blir helt plötsligt mycket viktig när förskolor stängs..

Ja, jag är medveten att den löneökningen jag kan få kommer till största del att ätas upp av skatt + parkering. Netto blir det ingen större skillnad Men när man passerar gränsen för statlig skatt så höjs pensionsavsättningen från 4,5% till 30% i ITP1.

Jag är högstavlönad och har mest erfarenhet på mitt nuvarande jobb. Nästa steg är att bli områdeschef, men det finns inga vakanser för detta. Löneutvecklingen kommer bli minimal framöver.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tänk också på att allt över 44 375 kr/mån får du in 30% på till tjänstepension.

Det här är ju ingen lag, det skiljer mellan företag och avtal. Så vågat att påstå det om du inte vet vilket (eller inget) kollektivavtal han är anslutet till och om hans företag har några avvikelser från det

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt tagit semesterdagarna över några kronor extra, men ja, det är ju en fråga om vad man värderar mest och hur det ser ut i övrigt. Finns möjligheterna att flexa ihop till ledighet att ta i ut i samband med semestern så kanske man värderar semesterdagar något lägre, och har man en tajt ekonomi av en eller annan anledning så kanske man värderar de där kronorna högre.

Men, är du lite smidig med hur du lägger fram det så kan det ju vara värt att lägga fram att du fått det här erbjudandet och se om nuvarande arbetsgivare är villiga att lönematcha för att behålla dig. Det är något jag har gjort ett par gånger (och samtidigt understrukit att jag helst vill stanna), och även om jag inte hoppat upp lika kvickt eller lika mycket som om jag bytt arbetsgivare så har jag stannat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Alterantiv två är sämre enligt mig, möjligt att de är i samma nivå, men då är det typ inte värt att byta.
(om du inte vantrivs på nuvarande)

Så förhandla upp erbjudandet eller stanna kvar tills något bättre dyker upp.

Edit: Men håller med föregående talare, du kan ju använda det för att be nuvarande att de ska lönematcha, men då måste du vara beredd att sluta också om de säger "näe"

Permalänk

Du ligger på gränsen till att kunna börja löneväxla, det är den förmån du tjänar mest på i längden. Mobil, parkering, dator osv är struntsummor i sammanhanget.

Snart kommer varje löneökning innebära att hälften går till skatt, så en arbetsgivare som kan tänka sig löneväxling står högt på min priolista.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Savage_Gray:

Hej gott folk.

Står inför ett vägval. Har blivit erbjuden ett nytt jobb och vet inte om jag ska ta erbjudandet eller inte.
Det jag har idag:
44000kr/mån
34 dagar semester
gratis parkering
5000 friskvård

det jag erbjuds är:
49000kr/mån
25 dagar semester (blir 30 om 3 år)
ingen parkering, jag beräknar att parkering på jobbet kommer kosta runt en tusenlapp/mån
5000kr friskvård.

Om man bortser från kollegor, arbetsbörda, etc vad hade ni valt?

Med parkeringskostnad och färre semesterdagar så är ju värdet typ detsamma.
Jag hade kontrat erbjudandet med mer semester och möjligen företaget får stå för parkeringen. Att bara göra sidokliv känns lite dumt. Om du nu inte brinner för det nya jobbet. Den rekryterande chefen borde förstå varför erbjudandet inte är nämvärt attraktivare än vad du har idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin