Permalänk
Datavetare

ARM64 är nu 10 % av PC-marknaden

Tycker det är en milstolpe att fira!

https://www.trustedreviews.com/news/apple-takes-90-of-arm-pc-market-4242836

Värt att notera här är att "PC-marknaden" här i praktiken innefattar stationära och bärbara PC, inte pekplattor, mobiler och liknande.

I praktiken består PC-marknaden av 3 grupper

  • Windows, som har runt 80 % av marknaden

  • ChromeOS, som har runt 10 % av marknaden

  • MacOs, som har runt 10 % av marknaden

Under corona såldes det enormt med bärbara PC, värt att notera är att när västvärlden öppnade upp igen och försäljningen av PC backade så fortsatte Apple att växa (inte bara till andel, utan även i absoluta tal).

Tror Qualcomm (som i praktiken är de enda som verkar jobba på högpresterande ARM64 kretsar designade för Windows) har det rätt bra förspänt inför lanseringen av deras "M1/2 dödare" senare i år.

https://www.cnbc.com/2022/06/11/apple-could-gain-ground-against-microsoft-windows-with-m2-chips.html

"Sales have been surging. Apple’s Mac business grew by 23% in fiscal 2021 to over $35 billion in sales. In the March quarter, Mac sales rose over 14%, a faster increase than any other Apple hardware category. Apple CEO Tim Cook told analysts in April that “the incredible customer response to our M1-powered Macs helped propel a 15% year-over-year increase in revenue despite supply constraints.”"

Det Apple visat är att det inte är någon omöjlighet att byta CPU-arkitektur. Det har fortfarande inte gått två år sedan M1 lanserades, redan nu finns i stort sätt alla viktiga program som "ARM64 native".

Noterbart inför Qualcomms kommande "high-end" ARM64 CPU är att även Microsofts programvaror, vilket på MacOS inkluderar Office, Visual Studio (inte Code utan "riktiga" Visual Studio) samt .NET idag finns som ARM64 native

(Också noterbart är att Microsoft av någon anledning inte lyckats släppa Teams än som "native ARM64", trots att det bygger på Electron och Electron-apparna var generellt sett bland de första att få "native" ARM64 stöd, men det är på gång inom kort).

Trots Microsofts historia av totalt misslyckade ARM-släpp tidigare är jag allt mer optimistisk inför nästa år.

Tidigare försök var med 32-bit ARM, det var dömt att misslyckas eftersom ARM64 och 32-bit ARM inte är som för x86 där 64-bit stödet är en utökning av 32-bit. ARM64 är en helt egen instruktionsuppsättning som inte är bakåtkompatibel med 32-bit ARM, varför satsa på något som redan var gammalt?

Vidare har Windows 11 har redan nu riktigt bra ARM64 stöd. Windows 10 hade aldrig något vettigt stöd för att köra x86 applikationer och saknade helt stöd för att köra x86_64 applikationer. Windows 11 kan köra både 32-bit och 64-bit x86-kod, på ett sätt som tekniskt är väldigt nära Apples Rosetta 2.

Men än mer viktigt är att MS Office, Visual Studio, .NET 6 etc redan nu har ARM64 stöd även på Windows. Samtidigt som spel är en typ av applikation som fungerar förvånadsvärt bra att köra genom något likt Rosetta 2 (medan programutveckling fungerar skitdåligt, det måste i praktiken vara "native").

2023, när Qualcomm/Nuvia utrustade Windows-datorer kommer börja säljas, kan därför blir riktigt spännande. Frågan är hur många (eller få) år det tar innan ARM64 passerar 20 % av PC-marknaden

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, det här blir intressant. Inte minst prisbilden. Räknar inte med att Apple direkt ska få stryk i prestanda i konsumentsegmentet (dit jag räknar Macbook Pro etc, trots att många använder dem i yrket) men en 15-16" Windows-laptop med ARM64 för 10000 istället för en i storlek motsvarande Macbook för 30000, tja. Villhöver man inte MacOS så, men ändå vill ha en tyst, snabb och strömsnål laptop baserad på ARM64 finns det kanske alternativ snart. (och i förlängningen kan man såklart räkna med bra PC-laptops och stationära för typ 5000 eller mindre)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jo, det är verkligen dags nu, lägga bort allt gammalt x86-bagage. Har velat skaffa ny laptop ett tag, men ser ut som det får vänta lite till då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pirum:

Ja, det här blir intressant. Inte minst prisbilden. Räknar inte med att Apple direkt ska få stryk i prestanda i konsumentsegmentet (dit jag räknar Macbook Pro etc, trots att många använder dem i yrket) men en 15-16" Windows-laptop med ARM64 för 10000 istället för en i storlek motsvarande Macbook för 30000, tja. Villhöver man inte MacOS så, men ändå vill ha en tyst, snabb och strömsnål laptop baserad på ARM64 finns det kanske alternativ snart.

Vi får helt enkelt vänta och se, men finns faktiskt saker som talar för att Qualcomm (egentligen Nuvia, ett företag som Qualcomm köpte i börja av förra året) kan utmana om prestandatronen.

Chefsarkitekten bakom M1-kretsen, Gerard Williams III, grundande Nuvia tillsammans med ett par andra fantastiska ingengörer. Så de personer som Qualcomm nu har tillgång till vet definitivt hur man designar en CPU med världsledande prestanda.

På minussidan är väl att Nuvia/Qualcomm har så här långt inte visat upp något konkret, men uttalandena från det lägret indikerar ändå att målet är att slå Apple på fingrarna.

Trista är väl att Qualcomm är bland det värsta man kan tänka sig när det kommer till agerande mot konkurrenter. Att just det företaget kommer bli den dominerande ARM64 leverantören för Windows känns sådär... Men för egen del ser jag hellre Qualcomm göra det än att ingen gör det!

Efter att Nvidia/ARM affären gick i stöpet verkar ARM inte vara i speciellt bra skick. De har som en klocka lanserat en ny Cortex A arkitektur varje år i maj. Uppdateringen förra året var en av de mindre vi sett på länge, i år blev det inget alls (i alla fall inte i maj och inga nyheter eller ens rykten om någon uppdatering i år har läckt så här långt).

Det är extra olyckligt då Samsung övergav sin egen satsning och gick all-in på Cortex A. Nvidia verkar ändå göra en satsning på ARM64 (även om det helt verkar rikta sig mot datacenter), Ampere Computing använde ARMs Neoverse N1 serie i första generationen men de ska lansera en ny generation under 2H 2022 med en egen high-end mikroarkitektur (som i teorin skulle kunna används i framtida PC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det man så klart inte ska glömma är att det inte är enthusister som anammat ARM utan vanliga svenssons, det brukar ofta vara tvärt om med nya tekniker vilket är positivt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Vad betyder att ha 10% av marknaden? Jag själv skulle tolka det som att 10% av alla pc som är i drift har just detta. Vad försäljningen är så får man prata om försäljningsmarknadsandel.

Försäljningen kan visa trender där man får spekulera vad detta leder till. Jag själv tror att den stora skaran vill ha knäpptysta, lätta och billiga laptops med bra batteritid och Arm känns som ett bra val där.
Problemet idag är att det inte finns så mycket vettiga Arm-laptops för den stora skaran, där de just är billiga och bra. Apple gör dyra laptop, man kan argumentera för att de visst är billiga, precis som man kan argumentera för att en Fluke multimeter för 15 000kr är superbilligt. Men det är dyrare produkt än vad vanligt folk behöver för sitt behov, speciellt när folk i låg grad spelar på en appledator.
Vi lever dock i en märkestrend, bara se på kläderna. Och även mobilerna. Många av dagens ungdomar gör mindre tekniska avancerade saker på deras mobiler än vad en riktig kvinna/man gjorde på sin för över 20 år sedan, trots detta behöver dessa ungdomar ha en mobil som kostar långt över 10 000kr.
(programmera egna appar, styra olika apparater från mobilen etc)

Problemet med att se försäljningen kortvarigt visades tydligt på surfplattor runt 2012. Surfplattor såldes extremt mycket, nästan alla nyhetssidor sa då att surfplattor skulle ta över datorer, det är bara se på försäljningen just nu. Det de missade var att folk köpte surfplattor som galningar för de inte hade en sådan, när de väl har en surfplatta så köper de ej en ny på länge. En samma tendens finns på Macbook, men försäljningen har där inte varit lika extrem så i princip alla har en macbook och marknaden är mättad.

Jag tror att Arm kommer ta över mer och mer, men det som behövs är billiga och bra laptops och det är ont om detta. Operativsystemet på enheten går emot att bli mindre viktig om bara det grundläggande sakerna finns där.

Permalänk

Detta förvånar mig inte med tanke på vilken succé Apples M1 processor varit. Har dock aldrig gillat Qualcomm och speciellt inte när de blockerade Nvidia affären med ARM.

Permalänk
Medlem

Om Quest 3 faktiskt hade lanserats istället för att dom gick in i ett rum med en låst låda för att presentera spännande ny VR och sen stirrade på varandra i 5 minuter till dom gick ut igen, så hade det säkert lagt till några procent på dom siffrorna.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad betyder att ha 10% av marknaden? Jag själv skulle tolka det som att 10% av alla pc som är i drift har just detta. Vad försäljningen är så får man prata om försäljningsmarknadsandel.

Mycket möjligt att det är jag som är trög, men vad förstår inte vad du menar med ovan. 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Mycket möjligt att det är jag som är trög, men vad förstår inte vad du menar med ovan. 🤔

Låt oss anta att xbox series X har 70% av konsolförsäljningen denna månad, så vad betyder det? Jo att de denna månad har sålt 70% av alla sålda konsoler. En helt annan fråga är vilken marknadsandelen har xbox series x av alla konsoller som är igång. Där man i sin tur kan diskutera vilka som ska räknas med.

Min poäng är att nuvarande försäljning av något visar en trend som man kan analysera vad utvecklingen borde gå emot. Men ibland blir trendvärdena fel, speciellt om man har ett litet samplingsintervall.

När det gäller Apple så har de nyligen släppt bra laptops, dessa säljer som smör. Kanske håller detta i sig, kanske har de som ville ha en macbook nu skaffat en sådan som de har i 5år. Detta är svårt att veta hur utvecklingen kommer gå.

Permalänk
Medlem

Undrar sa flundran - om windows verkligen kommer vara/bli energieffektivt på Arm? Känns som det finns djupgående problem i Windows energihantering. För att inte nämna detta påtvingade connected-standby som inte med vettiga medel går att stänga av.

Hoppas MS kollar på nogrannt på Makkarna och kliar sig i huvudet för att få ner energikonsumtionen i Windows till samma nivåer

Verkligen sugen på en Air M2, Visual Studio 2022 är ju "OK" på Mac nu - o kommer nya release varje månad... för mig at VS2022/NET det jag behöver för att köra den... office 365 etc funkar väl redan OK

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Om detta samtidigt kunde hjälpt oss in på ett spår utan Microsoft hade det varit fantastiska nyheter.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det man så klart inte ska glömma är att det inte är enthusister som anammat ARM utan vanliga svenssons, det brukar ofta vara tvärt om med nya tekniker vilket är positivt

Anammat och annammat? Köper du en mac så är det ju med arm, det finns inga andra varianter.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur man räknar så bör väl iPad nästan räknas som PC i så fall? Det är en ersättare för traditionella PC för många, helt i stil med Chrome OS, och tangentbord och sånt fungerar ju fint

En annan rubrik på framsidan hade väl varit många datorer med MacOS och ChromeOS kör ARM-processor

Absolut bra i många avseenden att ARM börjar ta plats hos vanliga konsumenter, men att säga att 10% av PC kör det är lite på gränsen till lögn

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Låt oss anta att xbox series X har 70% av konsolförsäljningen denna månad, så vad betyder det? Jo att de denna månad har sålt 70% av alla sålda konsoler. En helt annan fråga är vilken marknadsandelen har xbox series x av alla konsoller som är igång. Där man i sin tur kan diskutera vilka som ska räknas med.

Min poäng är att nuvarande försäljning av något visar en trend som man kan analysera vad utvecklingen borde gå emot. Men ibland blir trendvärdena fel, speciellt om man har ett litet samplingsintervall.

När det gäller Apple så har de nyligen släppt bra laptops, dessa säljer som smör. Kanske håller detta i sig, kanske har de som ville ha en macbook nu skaffat en sådan som de har i 5år. Detta är svårt att veta hur utvecklingen kommer gå.

Skrivet av medbor:

Beroende på hur man räknar så bör väl iPad nästan räknas som PC i så fall? Det är en ersättare för traditionella PC för många, helt i stil med Chrome OS, och tangentbord och sånt fungerar ju fint

En annan rubrik på framsidan hade väl varit många datorer med MacOS och ChromeOS kör ARM-processor

Absolut bra i många avseenden att ARM börjar ta plats hos vanliga konsumenter, men att säga att 10% av PC kör det är lite på gränsen till lögn

Yoshman skrev att MacOS har cirka 10% av PC-marknaden, det innefattar ju även Apple-datorer med Intel och Hackintosh. Antagligen så att 10% av PC-marknanden inte kör på ARM än, nej.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Yoshman skrev att MacOS har cirka 10% av PC-marknaden, det innefattar ju även Apple-datorer med Intel och Hackintosh. Antagligen så att 10% av PC-marknanden inte kör på ARM än, nej.

Har du läst titeln på tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Anammat och annammat? Köper du en mac så är det ju med arm, det finns inga andra varianter.

Jag och nej du kan fortfarande köpa Mac mini och Mac Pro som intel men det är väl mycket få som gör det om du inte har några mycket speciella krav.

Men håller med dig helt och är väl så att det är ju entusiaster som bytt.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Undrar sa flundran - om windows verkligen kommer vara/bli energieffektivt på Arm? Känns som det finns djupgående problem i Windows energihantering. För att inte nämna detta påtvingade connected-standby som inte med vettiga medel går att stänga av.

Hoppas MS kollar på nogrannt på Makkarna och kliar sig i huvudet för att få ner energikonsumtionen i Windows till samma nivåer

Verkligen sugen på en Air M2, Visual Studio 2022 är ju "OK" på Mac nu - o kommer nya release varje månad... för mig at VS2022/NET det jag behöver för att köra den... office 365 etc funkar väl redan OK

mvh Lazze

Frågan är om Windows är problemet?
Anandtech brukade jämföra mobiler map prestanda och energi/effekt.
Qualcomm brukade aldrig var i närheten av Apple utom i enstaka Spec-benchmark

Ett annat test som kan jämföras är Web Xpert3
Apple M2=379
Qualcomm Snapdragon 8 gen1=152

Permalänk

Om man kollar på originalkällan så hävdar de "Arm chips are now driving 10% of the PC market" och de pratar om "market share".

Detta skulle kunna betyda att runt 2% av alla persondatorer i drift idag kör ARM64. Här är hur jag tänker:

Jag har fått intrycket av att "marknadsandel" betyder procent av den totala försäljningen (oftast omräknat i dollar eller euro) av en typ av produkt över en tidsperiod (oftast kvartal eller år). Det handlar om pengar och säger inget om antal sålda enheter (förutsatt att priser varierar mycket). Det säger heller inget om historien eller om äldre enheter som fortfarande är i drift.

Om det såldes datorer för $100M totalt förra året och du sålde $10M datorer, då har du 10% marknadsandel enligt min tolkning.

Du kanske säljer dyra datorer och andra kanske säljer billiga datorer. Med 10% marknadsandel kanske du bara säljer 5% av alla nya datorer räknat i antal enheter för dina är dubbelt så dyra per styck som snittmodellen på marknaden (ingen aning om detta är sant för Apple).

Om datorer i drift är medel 3 år gamla och du sålde 5% av antalet datorer detta året och 0% de 2 åren innan, för att du säljer en helt ny modell (ARM64), då får vi dividera med 3 och kanske denna modell står för 2% av alla enheter i drift idag.

Siffrorna ovan är rena gissningar men jag tänker att det känns inte helt orimligt. Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av likeabawz:

Om man kollar på originalkällan så hävdar de "Arm chips are now driving 10% of the PC market" och de pratar om "market share".

Detta skulle kunna betyda att runt 2% av alla persondatorer i drift idag kör ARM64. Här är hur jag tänker:

Jag har fått intrycket av att "marknadsandel" betyder procent av den totala försäljningen (oftast omräknat i dollar eller euro) av en typ av produkt över en tidsperiod (oftast kvartal eller år). Det handlar om pengar och säger inget om antal sålda enheter (förutsatt att priser varierar mycket). Det säger heller inget om historien eller om äldre enheter som fortfarande är i drift.

Om det såldes datorer för $100M totalt förra året och du sålde $10M datorer, då har du 10% marknadsandel enligt min tolkning.

Du kanske säljer dyra datorer och andra kanske säljer billiga datorer. Med 10% marknadsandel kanske du bara säljer 5% av alla nya datorer räknat i antal enheter för dina är dubbelt så dyra per styck som snittmodellen på marknaden (ingen aning om detta är sant för Apple).

Om datorer i drift är medel 3 år gamla och du sålde 5% av antalet datorer detta året och 0% de 2 åren innan, för att du säljer en helt ny modell (ARM64), då får vi dividera med 3 och kanske denna modell står för 2% av alla enheter i drift idag.

Siffrorna ovan är rena gissningar men jag tänker att det känns inte helt orimligt. Vad tror ni?

Instämmer helt. Jag själv vill att det ska komma mer "Arm PC" ut på marknaden. Men när jag kollar in våra butiker så finns dyra Appledatorer, bortsett från dessa superbilliga chromebooks med Arm.
Men datorer där i mellan har senast när jag tittade varit väldigt dåligt utbud på Arm där man kände att här fick man en bättre dator. Inte typ här får du en chromebook för typ samma pris som den billigaste Macbook. (vafan skulle jag välja chromebooken då för?

Permalänk
Medlem

Låter ju helt orimligt att ARM sitter i 10% av alla datorer, kan ju inte ens vara 1% - De måste prata om nysålda datorer under senaste månaden, eller nåt? - Inte ens då låter det möjligt. Det måste ju vara nåt väldigt selektivt urval ur någon statistik

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Anammat och annammat? Köper du en mac så är det ju med arm, det finns inga andra varianter.

Inte bara mac, chromebooks med. Jag vet t ex icke dator kuniga som valt chromebooks framför windows pga batteritid etc

Kanske inte just för att det sitter en arm, men för att den är strömsnål

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av likeabawz:

Om man kollar på originalkällan så hävdar de "Arm chips are now driving 10% of the PC market" och de pratar om "market share".

Detta skulle kunna betyda att runt 2% av alla persondatorer i drift idag kör ARM64. Här är hur jag tänker:

Jag har fått intrycket av att "marknadsandel" betyder procent av den totala försäljningen (oftast omräknat i dollar eller euro) av en typ av produkt över en tidsperiod (oftast kvartal eller år). Det handlar om pengar och säger inget om antal sålda enheter (förutsatt att priser varierar mycket). Det säger heller inget om historien eller om äldre enheter som fortfarande är i drift.

Om det såldes datorer för $100M totalt förra året och du sålde $10M datorer, då har du 10% marknadsandel enligt min tolkning.

Du kanske säljer dyra datorer och andra kanske säljer billiga datorer. Med 10% marknadsandel kanske du bara säljer 5% av alla nya datorer räknat i antal enheter för dina är dubbelt så dyra per styck som snittmodellen på marknaden (ingen aning om detta är sant för Apple).

Om datorer i drift är medel 3 år gamla och du sålde 5% av antalet datorer detta året och 0% de 2 åren innan, för att du säljer en helt ny modell (ARM64), då får vi dividera med 3 och kanske denna modell står för 2% av alla enheter i drift idag.

Siffrorna ovan är rena gissningar men jag tänker att det känns inte helt orimligt. Vad tror ni?

Marknadsandelar inom PC-industrin räknas som regel i enheter. Inte omsättning.

Men ja. Siffran som det hänvisas till lär gälla försäljning senaste året. Antingen kalenderår eller rullande 12 månader bakåt. För de har ju inte hunnit nå 10% av installationsbasen så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ernesto:

Låter ju helt orimligt att ARM sitter i 10% av alla datorer, kan ju inte ens vara 1% - De måste prata om nysålda datorer under senaste månaden, eller nåt? - Inte ens då låter det möjligt. Det måste ju vara nåt väldigt selektivt urval ur någon statistik

Nyförsäljning senaste perioden.

Låter ju i linje med var Apple brukar ligga. Cirka 5-15% beroende på land och period.

Globalt snittar de cirka 10 %. På fjärdeplats efter Lenovo, HP och Dell.

Så det låter väldigt rimligt nu när de fasat ut alla Intel-burkar.
Dvs marknadsandelen är egentligen oförändrad men de har skiftat all försäljning till arm.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ernesto:

Låter ju helt orimligt att ARM sitter i 10% av alla datorer, kan ju inte ens vara 1% - De måste prata om nysålda datorer under senaste månaden, eller nåt? - Inte ens då låter det möjligt. Det måste ju vara nåt väldigt selektivt urval ur någon statistik

Apple och chromebook kör arm och har inte haft kretsbrist. Det är förmodligen raspberry pi som har sålt som smör till skolor och utvecklingsländer. Kretsbristen är ju bara för x86.. x64. Måste definitivt vara nysålda datorer.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har du läst titeln på tråden?

Haha! Nä.
Bättre att vara tyst ibland …

Men okej, då är det kanske så? Men i alla fall inte baserat enbart på Apples maskiner vilka fortfarande till stor del består av Intel-baserade maskiner.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av likeabawz:

Om man kollar på originalkällan så hävdar de "Arm chips are now driving 10% of the PC market" och de pratar om "market share".

Detta skulle kunna betyda att runt 2% av alla persondatorer i drift idag kör ARM64. Här är hur jag tänker:

Jag har fått intrycket av att "marknadsandel" betyder procent av den totala försäljningen (oftast omräknat i dollar eller euro) av en typ av produkt över en tidsperiod (oftast kvartal eller år). Det handlar om pengar och säger inget om antal sålda enheter (förutsatt att priser varierar mycket). Det säger heller inget om historien eller om äldre enheter som fortfarande är i drift.

Om det såldes datorer för $100M totalt förra året och du sålde $10M datorer, då har du 10% marknadsandel enligt min tolkning.

Du kanske säljer dyra datorer och andra kanske säljer billiga datorer. Med 10% marknadsandel kanske du bara säljer 5% av alla nya datorer räknat i antal enheter för dina är dubbelt så dyra per styck som snittmodellen på marknaden (ingen aning om detta är sant för Apple).

Om datorer i drift är medel 3 år gamla och du sålde 5% av antalet datorer detta året och 0% de 2 åren innan, för att du säljer en helt ny modell (ARM64), då får vi dividera med 3 och kanske denna modell står för 2% av alla enheter i drift idag.

Siffrorna ovan är rena gissningar men jag tänker att det känns inte helt orimligt. Vad tror ni?

Som redan nämnts, det är antal sålda PC-datorer som avses och procentsiffran refererar till antalet sålda enheter.

Var någon som gjort ett försök att räkna på omsättning, i det läget har Apple runt 20 % (ca 40 miljarder USD i omsättning för Mac senaste 12 månaderna och marknaden som helhet omsätter strax under 200 miljarder USD per år) då de inte har någon bärbar dator under $1000 medan Lenovo, HP och Dell alla säljer en hel del "billigt junk".

Värt att nämna är att Apple står för ca 90 % av alla sålda ARM64 datorer just nu. Sen är det också noterbart att resterande 10 % är relativt jämt fördelat mellan ChromeOS och Windows. Intel och AMD har (än så länge) lyckas väldigt bra med att hålla Arm ute från ChromeOS, detta genom att pusha specifika CPU-modeller mot ChromeOS som man nästan ger bort.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Undrar om AMD är för 'risc averse' för tanken på att skapa en ARM-processor.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Whitepilledoomer:

Undrar om AMD är för 'risc averse' för tanken på att skapa en ARM-processor.

Initialt hade AMD ju en plan att skapa två CPU-serier av Zen, en med x86_64 front-end och en med ARM64 front-end, den senare hade kodnamnet K12 och ska ha varit Jim Kellers baby.

Då hade AMD haft något som varit klassledande bland ARM64 CPUerna. Idag skulle inte Zen3/4 mikroarkitekturen stå sig speciellt väl ens mot Arms Cortex X2 och den skulle vara långt efter Apples M1/M2 (M1 utför ~60 % mer per cykel jämfört med Zen3, X2 utför ~25 % mer per cykel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med att se försäljningen kortvarigt visades tydligt på surfplattor runt 2012. Surfplattor såldes extremt mycket, nästan alla nyhetssidor sa då att surfplattor skulle ta över datorer, det är bara se på försäljningen just nu. Det de missade var att folk köpte surfplattor som galningar för de inte hade en sådan, när de väl har en surfplatta så köper de ej en ny på länge.

Absolut, en peak 2013 i iPad försäljningen, men jag skulle knappast påstå att sen mattats av som du vill ge sken av:
https://www.businessofapps.com/data/apple-statistics/

Year Sales
2011 32.3 million
2012 58.1 million
2013 97 million
2014 67.9 million
2015 53.8 million
2016 45.5 million
2017 43.7 million
2018 43.5 million
2019 45.2 million
2020 71.1 million
2021 57.8 million

Visa signatur

Dator: Mac