ARM64 är nu 10 % av PC-marknaden
Tycker det är en milstolpe att fira!
https://www.trustedreviews.com/news/apple-takes-90-of-arm-pc-market-4242836
Värt att notera här är att "PC-marknaden" här i praktiken innefattar stationära och bärbara PC, inte pekplattor, mobiler och liknande.
I praktiken består PC-marknaden av 3 grupper
Windows, som har runt 80 % av marknaden
ChromeOS, som har runt 10 % av marknaden
MacOs, som har runt 10 % av marknaden
Under corona såldes det enormt med bärbara PC, värt att notera är att när västvärlden öppnade upp igen och försäljningen av PC backade så fortsatte Apple att växa (inte bara till andel, utan även i absoluta tal).
Tror Qualcomm (som i praktiken är de enda som verkar jobba på högpresterande ARM64 kretsar designade för Windows) har det rätt bra förspänt inför lanseringen av deras "M1/2 dödare" senare i år.
https://www.cnbc.com/2022/06/11/apple-could-gain-ground-against-microsoft-windows-with-m2-chips.html
"Sales have been surging. Apple’s Mac business grew by 23% in fiscal 2021 to over $35 billion in sales. In the March quarter, Mac sales rose over 14%, a faster increase than any other Apple hardware category. Apple CEO Tim Cook told analysts in April that “the incredible customer response to our M1-powered Macs helped propel a 15% year-over-year increase in revenue despite supply constraints.”"
Det Apple visat är att det inte är någon omöjlighet att byta CPU-arkitektur. Det har fortfarande inte gått två år sedan M1 lanserades, redan nu finns i stort sätt alla viktiga program som "ARM64 native".
Noterbart inför Qualcomms kommande "high-end" ARM64 CPU är att även Microsofts programvaror, vilket på MacOS inkluderar Office, Visual Studio (inte Code utan "riktiga" Visual Studio) samt .NET idag finns som ARM64 native
(Också noterbart är att Microsoft av någon anledning inte lyckats släppa Teams än som "native ARM64", trots att det bygger på Electron och Electron-apparna var generellt sett bland de första att få "native" ARM64 stöd, men det är på gång inom kort).
Trots Microsofts historia av totalt misslyckade ARM-släpp tidigare är jag allt mer optimistisk inför nästa år.
Tidigare försök var med 32-bit ARM, det var dömt att misslyckas eftersom ARM64 och 32-bit ARM inte är som för x86 där 64-bit stödet är en utökning av 32-bit. ARM64 är en helt egen instruktionsuppsättning som inte är bakåtkompatibel med 32-bit ARM, varför satsa på något som redan var gammalt?
Vidare har Windows 11 har redan nu riktigt bra ARM64 stöd. Windows 10 hade aldrig något vettigt stöd för att köra x86 applikationer och saknade helt stöd för att köra x86_64 applikationer. Windows 11 kan köra både 32-bit och 64-bit x86-kod, på ett sätt som tekniskt är väldigt nära Apples Rosetta 2.
Men än mer viktigt är att MS Office, Visual Studio, .NET 6 etc redan nu har ARM64 stöd även på Windows. Samtidigt som spel är en typ av applikation som fungerar förvånadsvärt bra att köra genom något likt Rosetta 2 (medan programutveckling fungerar skitdåligt, det måste i praktiken vara "native").
2023, när Qualcomm/Nuvia utrustade Windows-datorer kommer börja säljas, kan därför blir riktigt spännande. Frågan är hur många (eller få) år det tar innan ARM64 passerar 20 % av PC-marknaden
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer