Vad gör ni småbarnsföräldrar tillsammans när barnen gått och lagt sig?

Permalänk
Medlem

Vad gör ni småbarnsföräldrar tillsammans när barnen gått och lagt sig?

Då vardagens rutiner har pågått i några år, där varje dag ser i princip likadan ut, börjar jag och frugan tröttna lite på det konstanta soffhänget med TV innan vi går och lägger oss. Det blir enformigt och vi känner att det liksom påverkar vår relation negativt, det blir inte riktigt av att vi som par gör något. För vår del har vi väl ca 1-1,5 h från det att sista barnet knutit sig och vi har lite tid att göra något barnfritt.

Så, ni som har liknande levnadssituation, vad hittar ni på när ungarna gått och lagt sig? Man kan ju inte lämna hemmet, men det räcker såklart att hålla sig på tomten om man nu bor i hus.

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag förälder men brädspel eller tvspel kanske skulle kunna vara en grej. Finns ju något för alla att börja med som inte kräver höga ljud. Finns även massvis där man samarbetar istället för vs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sitter i samma situation och försöker hitta grejer.
På sommaren kan det vara enklare tänker jag, sätta sig på balkongen eller altanten eller något och ta en drink och prata med varandra kanske? Ta det tillbaka till det man en gång tyckte om att göra innan allt blev slentrian.
Dejt hemma liksom, behöver inte bli svårare än så. Kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Sitter i samma situation och försöker hitta grejer.
På sommaren kan det vara enklare tänker jag, sätta sig på balkongen eller altanten eller något och ta en drink och prata med varandra kanske? Ta det tillbaka till det man en gång tyckte om att göra innan allt blev slentrian.
Dejt hemma liksom, behöver inte bli svårare än så. Kanske?

detta ovan +1

hemma dejt kan jag rekommendera, dock bara 1 gång i månaden för att göra det lite mera speciellt. Annars brukar jag å frugan sitta och snacka, mysa, hitta på historier (man bestämmer en genre sen börjar ena personen med ett intro och den andra får i uppgift att fortsätta och utveckla den). Sedan så är brädspel/spel tillsammans något som vi brukar göra.. har vi idétorka på vad vi skall göra så brukar vi planera om vi kan pranka våra barn på roliga sätt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Då vardagens rutiner har pågått i några år, där varje dag ser i princip likadan ut, börjar jag och frugan tröttna lite på det konstanta soffhänget med TV innan vi går och lägger oss. Det blir enformigt och vi känner att det liksom påverkar vår relation negativt, det blir inte riktigt av att vi som par gör något. För vår del har vi väl ca 1-1,5 h från det att sista barnet knutit sig och vi har lite tid att göra något barnfritt.

Så, ni som har liknande levnadssituation, vad hittar ni på när ungarna gått och lagt sig? Man kan ju inte lämna hemmet, men det räcker såklart att hålla sig på tomten om man nu bor i hus.

Att göra något som ett par för att man "ska" göra det är nog det värsta man kan göra i mina ögon.
Det blir oftast väldigt krystat när man varit tillsammans en längre tid. Jag och sambon har varit tillsammans i 12 år, 13 kanske det är nu.
Vi ser ofta serier och filmer tillsammans, men har vi inget att kika på eller om jag har raid (1-2 kvällar i veckan) så hittar vi oftast på saker var för sig.
Började tex kasta discgolf för 3 år sen, så det blir det många kvällar på sommaren.
Vill vi gå på bio, ut o käka eller gå över till några vänner så försöker vi fixa barnvakt en kväll, det händer mer sällan än ofta och många gånger går det ju inte för man inte hittar barnvakt.
Ibland går en av oss iväg på aktiviteten och ibland skippar vi.
Vi har även pratat om att köpa ett halvstort lego set.
Fundera ut vad du vill göra med fritiden, fråga vad hon vill göra, se vad ni kan göra tillsammans och var flexibla.
Onödigt att bråka om vem som får mest egentid osv, ställ upp och var glad att ni bägge har saker att göra typ.
Ta en kväll eller helg och åk till ett hotell/spa, ät gott, ta det lugnt gör det ni vill.
Tänk inte på att det ska se snyggt ut på instagram..

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, det här med hemmadejt vore nog helt klart något att göra lite då och då. Behöver ju inte vara särskilt krångligt heller, kan ju räcka med lite kex, ost osv.

En annan sak jag funderade på är någon form av parträning, inne eller ute beroende på väder. Alltså typ övningar där man gör saker tillsammans.

Frugan gillar sällskapsspel/kortspel, men jag tycker de flesta inte är särskilt roliga om man bara är två. Ni kanske har några tips på sådana som är lite mer utmanande, inte bara tur utan att man måste prestera på något sätt?

Permalänk
Medlem

Vi har i dagsläget 4-6 timmar efter dottern lagt sig - men gissar att det kommer sjunka genom åren.

Vårt största gemensamma intresse är ett spela dator så det är väldigt vanligt förekommande för oss - både med varandra eller var för sig om vi vill spela olika spel med olika kompisar.

Nu under sommarmånaderna har det blivit mycket trädgårdsarbete på kvällarna. Serier & film brukar vi kika på när vi äter. Själv spelar jag så mycket golf jag kan som tiden och tjejen tillåter - vilket brukar ske efter middagen.

Permalänk
Medlem

Gömmer oss i varsin del av huset och njuter av tystnaden och lugnet. Frun brukar kolla tv eller pilla i trädgården och jag sitter vid datorn och håller ett öra på dottern. Sen kör vi riktigt klassiskt svenssonmys på fredagarna med film och chips.

Permalänk
Medlem

Är det symptom efter ha sett hur "bra" alla andra har det på sociala medier? Min uppfattning är att ju mer man syns desto mer benägen är man att dölja hur illa det egentligen är.

Skämt å sido så är det väl inte bra att känna att man absolut måste göra något tillsammans? Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år och har två barn ihop. Man spenderar ju i princip all vaken tid med familjen där mamman ingår så att att slippa varandra ett par timmar på kvällskvisten är väl bara skönt? Om ni verkligen hade velat göra något annat av den tiden än vad ni gör så hade det nog hänt av sig själv, känns konstigt att tvinga fram något som egentligen inte finns där "bara för att".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Är det symptom efter ha sett hur "bra" alla andra har det på sociala medier? Min uppfattning är att ju mer man syns desto mer benägen är man att dölja hur illa det egentligen är.

Skämt å sido så är det väl inte bra att känna att man absolut måste göra något tillsammans? Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år och har två barn ihop. Man spenderar ju i princip all vaken tid med familjen där mamman ingår så att att slippa varandra ett par timmar på kvällskvisten är väl bara skönt? Om ni verkligen hade velat göra något annat av den tiden än vad ni gör så hade det nog hänt av sig själv, känns konstigt att tvinga fram något som egentligen inte finns där "bara för att".

Håller med 100%, frun sitter oftast kollar tv serier eller dyligt... medans jag gamear, men givetvis kan vi se på någon film osv ibland. Men det är mer sällan än man kan tro.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Är i typ exakt samma sits. Vi har börjat försöka göra sysslor tillsammans, typ måla, olika projekt, fixa trädgården osv. Sen en bestämd dag varje vecka med "dejt" night som oftast blir netflixchill Även börjat med att försöka ordna barnvakt hemma en gång i månaden typ till 10-12 på kvällen så att vi kan gå ut och äta tillsammans.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Flera barn...?
Nej skämt å sido

Tänk inte så mycket på det utan gör det som faller in. Det finns ju en del olika alternativ. Man kan varva mellan alternativen.

1. Gå och lägg er! Sov ni med, det behöver ni säkert. Så är ni piggare å gladare på dagarna.

2. Planera om, ni kanske gör saker på dagarna som blir "jobbiga" när ungarna är runt fötterna. Gör dessa saker på kvällen i stället.

3. Inga konstigheter om du å frugan inte sitter i knät på varandra bara för att ungarna har lagt sig. Ibland vill man kanske bara sitta själv och äta glass och kolla på en film.

4. Förbered för nästa dag. Om allt är förberett så löper det på fint och allt blir "enklare". Du behöver ju inte laga morgondagens alla måltider. Räcker med ex ha shoppinglistan klar så man slipper irra runt eller glömmer att skriva något på listan då man blir avbruten av en unge som hänger i taklampan.

Permalänk

Jag vet inte om det är svaret du är ute efter men jag får nog instämma i föregående inlägg.
Jag och min sambo sedan tio år spenderar i regel minoriteten av veckodagarnas kvällar (det som återstår efter barnen somnat) ihop. Oftast tränar jag, spelar datorspel med kompisar eller ser någon action-film som inte hon hade gillat.

Detta varierar dock lite, ibland har vi en serie ihop som vi båda vill se och då "umgås" vi ju mer och ibland kommer där något spel jag fastnar för och då "umgås" vi mindre.

Vi har testat spela brädspel, Nintendo switch och träna ihop vilket är kul en period men oftast rinner det ut i sanden på grund av föregående mening.

Sen har vi helt okej möjlighet att lämna bort barnen kvällar eller nätter någon gång då och då, vilket vi utnyttjar för att hitta på saker ihop. Oftast blir det en fin middag, en sen filmkväll och sovmorgon men ibland också hotell och större grejer.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Har två småttingar, en på 3½ och en på 1½. Vi brukar natta barnen vid 18.30 ungefär och de brukar somna runt 19-19.30. Min sambo brukar generellt somna samtidigt då den minsta vaknar orimligt tidigt.. Provat vara uppe längre men han vaknar oavsett. Slutar med att jag fixar disk & tvätt, efter de är klart sitter man 1-3 timmar vid datorn Riktigt tråkigt men så de är. Tär på relationen i längden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Då vardagens rutiner har pågått i några år, där varje dag ser i princip likadan ut, börjar jag och frugan tröttna lite på det konstanta soffhänget med TV innan vi går och lägger oss. Det blir enformigt och vi känner att det liksom påverkar vår relation negativt, det blir inte riktigt av att vi som par gör något. För vår del har vi väl ca 1-1,5 h från det att sista barnet knutit sig och vi har lite tid att göra något barnfritt.

Så, ni som har liknande levnadssituation, vad hittar ni på när ungarna gått och lagt sig? Man kan ju inte lämna hemmet, men det räcker såklart att hålla sig på tomten om man nu bor i hus.

Skrivet av SuperNova:

Flera barn...?
Nej skämt å sido

Nu kanske in Swec är rätt forum för att diskutera vuxenmys, men underskatta inte energin som avklädd närhet ger
Frugan och jag hade tre barn var när vi träffades. Nu har vi två gemensamma med 362 dagar mellan födelsedatum...
Gäller väl att hitta en balans av att slötitta på streaming-TV, vuxenmys, måste-sysslor, roliga-tillsammans-sysslor och egentid efter kidsen gått och lagt sig. Det är lite som tallriksmodellen, alla delar måste finnas där för att få det att funka optimalt.

Nu vet jag ingenting om Er situation, men jag tror det allmänt liggs för lite i stugorna....

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Frugan gillar sällskapsspel/kortspel, men jag tycker de flesta inte är särskilt roliga om man bara är två. Ni kanske har några tips på sådana som är lite mer utmanande, inte bara tur utan att man måste prestera på något sätt?

Dom flesta spelen som går att spela 2 eller fler brukar oftast vara tråkigast på två. Bäst är att spela ett spel som är gjort för bara två spelare.

Ett tips är "7 wonders duel".

Vill man ha lite enklare så är Patchwork eller Jaipur bra t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Är det symptom efter ha sett hur "bra" alla andra har det på sociala medier? Min uppfattning är att ju mer man syns desto mer benägen är man att dölja hur illa det egentligen är.

Skämt å sido så är det väl inte bra att känna att man absolut måste göra något tillsammans? Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år och har två barn ihop. Man spenderar ju i princip all vaken tid med familjen där mamman ingår så att att slippa varandra ett par timmar på kvällskvisten är väl bara skönt? Om ni verkligen hade velat göra något annat av den tiden än vad ni gör så hade det nog hänt av sig själv, känns konstigt att tvinga fram något som egentligen inte finns där "bara för att".

Jag delar din uppfattning om sociala medier, vet flera på Insta som sett så otroligt lyckliga ut för att senare separera.

Jag vet om att det är många som gärna gör saker på varsitt håll, typ tränar eller spelar, men vi har aldrig varit såna varken jag eller frugan. Vi tycker om att göra saker tillsammans, och man träffas ju inte på hela dagarna så skulle nog inte säga att vi umgås särskilt mycket egentligen. Vi är hemma samtidigt på eftermiddag/kväll ja, men skulle inte säga att vi spenderar tid mer varandra då liksom. Blir ju markservice med att laga mat, ta disk, lägga barn osv.

Är inte ute efter nåt påtvingat, utan alternativ till att titta på TV typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag delar din uppfattning om sociala medier, vet flera på Insta som sett så otroligt lyckliga ut för att senare separera.

Jag vet om att det är många som gärna gör saker på varsitt håll, typ tränar eller spelar, men vi har aldrig varit såna varken jag eller frugan. Vi tycker om att göra saker tillsammans, och man träffas ju inte på hela dagarna så skulle nog inte säga att vi umgås särskilt mycket egentligen. Vi är hemma samtidigt på eftermiddag/kväll ja, men skulle inte säga att vi spenderar tid mer varandra då liksom. Blir ju markservice med att laga mat, ta disk, lägga barn osv.

Är inte ute efter nåt påtvingat, utan alternativ till att titta på TV typ.

Ville inte döma, det kanske kom ut på det viset men min poäng var väl att jag tror väldigt många småbarnsfamiljer lever precis som ni och det är inget konstigt eller fel. Man får nog finna sig i att de typ 15 första åren med barn inte är till för föräldrarna. Jag hoppas så klart att ni hittar något som får er att trivas mer i vardagen men jag är ganska fast besluten att det behöver komma från er själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Ville inte döma, det kanske kom ut på det viset men min poäng var väl att jag tror väldigt många småbarnsfamiljer lever precis som ni och det är inget konstigt eller fel. Man får nog finna sig i att de typ 15 första åren med barn inte är till för föräldrarna. Jag hoppas så klart att ni hittar något som får er att trivas mer i vardagen men jag är ganska fast besluten att det behöver komma från er själva

Jag tog inte illa upp iaf

Nej jag vet att det är många som lever som vi gör, inget onormalt alls. Men tänkte att det kanske finns dem som verkligen hittat något bättre liksom.

Permalänk
Medlem

Mycket igenkännande tråden. vi har provat "Small Talk" "spelen" det är en bra start utanför netflix, ben &Jerrys och popcornen. att fånga tillfället att planera veckans mat, inköp mm.. i lugn och ro kan vara tillfredsställande bara det ibland

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Dom flesta spelen som går att spela 2 eller fler brukar oftast vara tråkigast på två. Bäst är att spela ett spel som är gjort för bara två spelare.

Ett tips är "7 wonders duel".

Vill man ha lite enklare så är Patchwork eller Jaipur bra t ex.

La en beställning på 7 wonders duel, hade bra omdöme hos Spelexperten med så hoppas det är roligt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Det är en väldigt svår fråga och det finns egentligen inte några felaktiga svar utan så länge ni kommunicerar och finner ro i det ni gör så är det ju rätt 🤷‍♂️

Som påpekat tidigare så är de första åren inte riktigt för oss föräldrar, speciellt om man har flera barn utan man får ge och ta.
Just nu värdesätter vi egentid högre än något påklistrat gulligull á instagram/facebook
Men såklart så ändras det från dag till dag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Nu är vi inte småbarnsföräldrar längre, utan sonen fyller 14 i höst. Men när han var liten gick de första åren mycket till att hantera praktiska saker som sömnbrist och flytt. Men i takt med att sömnen och vardagen började fungera allt bättre så fick vi allt mer tid tillsammans. I början var det mest TV (såg ex Bron-serierna), men när vi fick lite mer ork/energi började vi högläsa böcker - ex liftarens guide till galaxen (som min fru inte hade koll på innan).

Därefter har vi bland annat gått kurser tillsammans (ex Harvards justice, lektionerna finns även på youtube):

och utforskat vår syn på religion (där vi landade på samma ställe trots att vi kom från två helt olika håll). På senare tid har vi börjat läsa mer klassiska texter tillsammans - ex poesi, filosofi och andra klassiska verk. Vi lånade en kursbok ("Texter" - av Claesson et al) från litteraturvetenskap på biblioteket, som vi utgår ifrån - överraskande positivt.

/M

Permalänk
Medlem

När grabben har somnat så sätter jag mig oftast vid datorn och slösurfar lite, spelar eller kollar på någon film. Frugan sätter sig oftast och målar och ser någon serie.

Permalänk
Medlem

Vi bara njuter av att göra ingenting i 1.5h

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3