Röstchatt börjar spelas in i Valorant 13 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror det är en naturlig utveckling på att det online-världen saknar de självreglerande sociala mekanismer som finns i verkliga livet.

Tror inte det handlar om kontroll alls utan mer att faktiskt införa konsekvenser för sitt agerande (precis som i verkliga livet).

Sen är det klart att folk som faktiskt utnyttjar detta inte vill att det ska sluta

Finns ingen som går runt och spelar in allt jag säger i verkliga livet så tycker det är en sjukt konstig jämförelse. Konsekvenserna online är oftast dem samma som i verkliga livet där inget du säger (normalt sätt) spelas in. Man skaffar ovänner, lagspelet blir sämre och du förlorar som oftast. Spelar ingen roll om det är gubbfotbol på den lokala fotbollsplanen eller Valorant online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Undrar när vi går så långt att telefonoperatörer och t.ex. Teams börjar motverka trakasserier och hat genom inspelning och analys?

Nu vet jag inte hur operatörer gör, men de flesta företag spelar redan in samtal.
Inget konstigt tycker jag. Bra att man inte kan vara anonym och sprida sitt hat utan att straffas för det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Varför är du så "nervös" för hur företagen ska lösa något som "du" inte drabbas av?

På vilket sätt har något av mina inlägg varit nervösa, det är något som du tillskriver mig ur din egen tolkning utan att ge någon form av hänvisning till vad du menar. Om något så har det varit en kommentar på meningslösheten med att göra detta. Jag har inte ens berört frågan om företag borde, ska eller får göra detta.

Om du läser mellan raderna så bör du ju förstå att jag inte använder chat i spel eftersom det aldrig tillför något utan bara distraherar. Poängen är att företagen inte löser något med detta. Otroligt roligt att folk tror att detta ska uppfostra folk till att bli små taktiker som enbart ropar ut relevant information för att optimera lagets prestation.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Toarulle:

Så någon ska sitta och lyssna på 10 000 tals inspelningar med 12 åringar som sitter o skriker och "analysera" dem. Yes sounds like screaming indeed.

Njae, tror det är lite som med forumet här.
Vi hinner inte läsa genom varenda inlägg som görs men dessa sparas ju såklart.
Anmäler någon inlägget så kollar vi och gör en bedömning utifrån det

Sen kommer man ju säkert göra en del stickprover och där finns ju en ai som kan hjälpa till

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Att alla i jaktlaget ska få den nytillkomne veganen att trivas tar jag för givet. Ingår inte det i allas uppfostran, att vara sjyst mot varandra? Det gäller även sandlådan för gamers. Beter du dig som en rövhatt i en riktig sandlåda kommer de övriga säga åt dig, och om du inte skärper dig kasta ut dig eller ringa polisen beroende på vad exakt du gör.

Jag förstår faktiskt inte vad du försöker förespråka. Att man ska kunna bete sig hur som helst mot andra människor helt utan konsekvenser?

Jag förespråkar ingenting. Jag saknar det som var, en subkultur.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

På vilket sätt har något av mina inlägg varit nervösa, det är något som du tillskriver mig ur din egen tolkning utan att ge någon form av hänvisning till vad du menar. Om något så har det varit en kommentar på meningslösheten med att göra detta. Jag har inte ens berört frågan om företag borde, ska eller får göra detta.

Om du läser mellan raderna så bör du ju förstå att jag inte använder chat i spel eftersom det aldrig tillför något utan bara distraherar. Poängen är att företagen inte löser något med detta. Otroligt roligt att folk tror att detta ska uppfostra folk till att bli små taktiker som enbart ropar ut relevant information för att optimera lagets prestation.

Så du kommenterar något du inte använder eller har erfarenhet av?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Finns ingen som går runt och spelar in allt jag säger i verkliga livet så tycker det är en sjukt konstig jämförelse. Konsekvenserna online är oftast dem samma som i verkliga livet där inget du säger (normalt sätt) spelas in. Man skaffar ovänner, lagspelet blir sämre och du förlorar som oftast. Spelar ingen roll om det är gubbfotbol på den lokala fotbollsplanen eller Valorant online.

Jag tror du missförstod mig lite där, det var alltså inte en direkt jämförelse per se utan mer en parallell till hur det fungerar i verkligheten gentemot online.

Självklart spelar ingen in allt du säger, poängen var att det inte behövs i verkligheten för att den är självreglerande.
Onlinevärlden är inte självreglerande så där behövs det

Nej den är inte detsamma i min mening, den stora skillnaden är att 99,9%* inte hade uppfört sig likadant i verkligheten då man inte är anonym.

*=siffror tagna ur luften för att bevisa en poäng

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror du missförstod mig lite där, det var alltså inte en direkt jämförelse per se utan mer en parallell till hur det fungerar i verkligheten gentemot online.

Självklart spelar ingen in allt du säger, poängen var att det inte behövs i verkligheten för att den är självreglerande.
Onlinevärlden är inte självreglerande så där behövs det

Nej den är inte detsamma i min mening, den stora skillnaden är att 99,9%* inte hade uppfört sig likadant i verkligheten då man inte är anonym.

*=siffror tagna ur luften för att bevisa en poäng

Jag anser att du har fel för att konsekvenserna är väldigt tydliga online iom. att man oftast förlorar matcher där laget är väldigt toxic.

Har du någon data på den procentsatsen? Är ganska säker på att de flesta som beter sej som svin online också gör det privat.

Permalänk
Avstängd

Jag har utgått från att de redan spelade in voice comms i valorant, för att kunna t.ex. banna/mute:a de som behövs. Precis som det görs med text-chatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag anser att du har fel för att konsekvenserna är väldigt tydliga online iom. att man oftast förlorar matcher där laget är väldigt toxic.

Har du någon data på den procentsatsen? Är ganska säker på att de flesta som beter sej som svin online också gör det privat.

Vissa beter sig illa för att de tycker det är roligt, de bryr sig inte om de förlorar någon extra gång. I verkligheten hade det fått konsekvenser för _dig_, inte bara i resultatet på det ni försöker göra. Den effektiva anonymiteten (att inte behöva träffa samma personer igen) gör att det inte blir några sociala konsekvenser att bete sig illa när det är match making inblandat.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Jag anser att du har fel för att konsekvenserna är väldigt tydliga online iom. att man oftast förlorar matcher där laget är väldigt toxic.

Ja, där får vi helt enkelt agree to disagree 🤷‍♂️

Skrivet av Moton:

Har du någon data på den procentsatsen? Är ganska säker på att de flesta som beter sej som svin online också gör det privat.

Japp, det är tagna direkt från senaste rapporten från ”International University Of imalwaysright”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Förstår inte hur du tänker ?
Vad är det som Riot Games gör som är dåligt menar du?

Att avlyssna konversationer är ju helt sjukt, eller? Finns ju de som pratar allmänt om allt möjligt, sina liv, privata saker när de spelar. Men vi lever ju i ett överbevakningssamhälle där alla är positivt inställda till det. Såklart spel ska övervakas också. Snart har väl TV apparater inbyggda (dolda) kameror som spelar in hur du reagerar när du tittar på netflix.

Sedan gör ju detta att allting blir super ultra kliniskt-Sterilt när folk inte kan uttrycka sig utan måste vara snälla bara för att, vilket inte gör att det är genuint. Vilket också gör att alla kommer välja bort det och då blir spelen igen dödstysta.

Tänk hur aktivt Xbox Live var under Xbox och 360, med röstchatt. Idag är det typ Ingen som pratar längre. Avlyssning kommer bara göra detta än mer tyst.

Permalänk

Dom som uppför sig illa online gör oftast det pga frustration(som tas ut på laget indirekt) i stridens hetta. Man brukar oftast höra det på dom och just dom har jag inget problem med, folk med adhd brukar va på det viset t.ex. Det eldar på mer och då brukar jag försöka sporra och vända matchen

Sen finns där svin av rang och dom är sånna överallt, dom bryr sig inte och kommer inte sluta förren det är på tok försent och ibland inte ens då. Men det är mest min erfarenhet!

Ogillar dock inspelning, kommer inte påverka just mig då jag har voice avstängt 90% tiden när man spelar 5 pers. Men det är mer av en princip sak.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Att avlyssna konversationer är ju helt sjukt, eller? Finns ju de som pratar allmänt om allt möjligt, sina liv, privata saker när de spelar.

I den öppna röstchatten i Valorant??

Dina polare du spelar med har du väl på Discord eller liknande, sen kör man kort information in-game under matchens gång med de övriga man spelar med som inte är med i Discen.

Eller kör du terapisessioner med dina random teammates?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Så du kommenterar något du inte använder eller har erfarenhet av?

Nej, nu verkar det ju bara som att du medvetet misstolkar saker. Jag spelar massor av olika spel online. Då har jag också såklart kontakt med de andra som spelar spel. Men det framgår ju då snabbt att chatten/röstchatten inte är något som tillför något för mitt spelande så jag väljer att stänga av den. Men jag har ju varit i extensiv kontakt med dessa funktioner.

Det jag säger är att dessa övervakningsmoduler inte kommer att uppfostra spelare. Jag vet inte riktigt varför du är så konfrontativ och kort i ditt bemötande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

I den öppna röstchatten i Valorant??

Dina polare du spelar med har du väl på Discord eller liknande, sen kör man kort information in-game under matchens gång med de övriga man spelar med som inte är med i Discen.

Eller kör du terapisessioner med dina random teammates?

det kan ju vara så att familj också vistas runt en när man spelar.
då spelas ju allting in. lite som google assistant... en mikrofon i ditt hus.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Att alla i jaktlaget ska få den nytillkomne veganen att trivas tar jag för givet. Ingår inte det i allas uppfostran, att vara sjyst mot varandra? Det gäller även sandlådan för gamers. Beter du dig som en rövhatt i en riktig sandlåda kommer de övriga säga åt dig, och om du inte skärper dig kasta ut dig eller ringa polisen beroende på vad exakt du gör.

Jag förstår faktiskt inte vad du försöker förespråka. Att man ska kunna bete sig hur som helst mot andra människor helt utan konsekvenser?

Att komma som vegan till ett jaktlag vore väl förvisso det sociala samspelets motsvarighet till Dark Souls. Just sayin'.

Annars kan jag för all del tycka det är tråkigt att allt som sägs och skrivs nuförtiden ska tas på så jäkla stort allvar. Om någon säger ett fult ord ska personen garrotteras. Själv kunde jag inte bry mig mindre vid enstaka händelser av att folk säger fula saker.

Vad jag däremot stör mig på är rövhattar som bara beter sig och förstör spelet för andra. Det är alltså inte för att någon kan råka bli kränkt, utan för att det är sjukt jäkla drygt för den som faktiskt bara vill spela och ha lite roligt en stund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GizmoTheGreen:

det kan ju vara så att familj också vistas runt en när man spelar.
då spelas ju allting in. lite som google assistant... en mikrofon i ditt hus.

Kör man inte push-to-talk på in-game voice förtjänar man ett besök från Kina.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tycker det är dåligt. Men har förstått att trenden det senaste decenniet har varit att folk tycker det är bra med mer kontroll snarare än frihet. Personligen behöver jag inte pappa företag som ska ta hand om mej.

Jag antar du inte har en aning hur toxiskt det kan vara i ett league games ingame voice...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, där får vi helt enkelt agree to disagree 🤷‍♂️

Japp, det är tagna direkt från senaste rapporten från ”International University Of imalwaysright”

Får väll göra de Haha jasså? Samma källa som jag brukar köra på då haha!

Skrivet av UncleDirty:

Jag antar du inte har en aning hur toxiskt det kan vara i ett league games ingame voice...

Jo tyvärr har jag de, längesen jag lirade just LoL dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad jag däremot stör mig på är rövhattar som bara beter sig och förstör spelet för andra. Det är alltså inte för att någon kan råka bli kränkt, utan för att det är sjukt jäkla drygt för den som faktiskt bara vill spela och ha lite roligt en stund.

Jag kan hålla med om att det finns en balans här. Att vissa ens har tid att bara gå in och förstöra kan jag inte begripa, samma när folk fuskar i onlinespel.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Ser inte problemet. Röstchat in-game är till för en sak och det är att kommunicera vad gäller spelet. Vill du föra utförligare diskussioner om vad som helst och därtill inte vill att detta spelas in finns många andra bra sätt att kommunicera.

Att kommunicera inom sitt lag är en enormt stor del av många spel och att då vara tvungen att personligen tysta folk till höger och vänster på grund av dåligt uppförande förstör spelet till stor del.
Kan folk då inte uppföra sig när det kommer till röstchatten tycker jag det är en mycket bra funktion att stänga av spelare från den funktionen och separera deras köer till den slaskhög där de hör hemma. Alternativt stänga av dem helt ifrån spelet.

Vad gäller farhågor om att allting man tycker och tänker ska modereras så får man helt uppenbart tycka och tänka vad man vill. Detta behöver dock inte vädras i spelet.

Absolut, jag håller helt med om att röstchatten är väldigt vital för vissa spel, särskilt när det är mer tävlingsinriktat gameplay.
Men om det hela handlar om att bekämpa dåligt beteende hos folk, varför inte bara rapportera dom som uppför sig dåligt och kunna stänga av deras röstchatt från sin egna ände?
Behöver man verkligen genomlida hela matchen om någon gapar och skriker könsord eller diverse annat och sedan vänta på att moderering ska ske?

Tyvärr så tror jag inte att det går att bekämpa dåligt beteende genom att moderera på detta viset, det kommer självklart att sålla ut en del dåliga äpplen över tid men tycker att många får lida av kränkt integritet till priset av att Riot vill hålla i spakarna.

Till sist, vad gäller din första paragraf, man orkar inte lägga till folk på friendslist och böka med invites till Discord etc endast för att kunna prata med sina vettiga lagkamrater. Därför tycker jag att det är bättre att kunna muta de som inte tillför något vettigt för gameplay. Sitter de och skriker en massa skit i röstchatten så tror jag knappast att de drar sitt strå till stacken gameplaymässigt heller...

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

I den öppna röstchatten i Valorant??

Dina polare du spelar med har du väl på Discord eller liknande, sen kör man kort information in-game under matchens gång med de övriga man spelar med som inte är med i Discen.

Eller kör du terapisessioner med dina random teammates?

Folk gillar att prata med randoms, om allt möjligt, det är så folk lär känna nya människor, och ibland vill man bara prata med randoms utan att nödvändigtvis bli "vän" med de. Du sitter på Sweclockers och pratar säkert om allt möjligt här, med randoms, i ett publikt forum, med tangentbordet!

Vilket du inte riktigt kan göra i discord utan att be om deras användarnamn i spelen.. folk är anonyma i spel, inte på samma sätt som discord där du kanske har mutuals och annat.

Har någon av er spelat online spel förr, när det faktiskt var extremt vanligt att folk pratade i voip, i spelen? CS 1.6, CSS, Modern Warfare 1 och framförallt 2, Xbox Live på Xbox och 360. Folk pratade om allt. Från spel till film till verkligheten till politik och shittalk, de senare 2 kan man bli bannad för idag dock.

Discord kommer garanterat bli avlyssnat i framtiden också. Bara en tidsfråga.

och till de som säger att spel VOIP är för att enbart kommunicera gällande spelet... haha va? Alla spel är inte hardcore über sweaty tacticool pants ranked. Även i CSGO ranked mm så kan man chilla och prata med random anons om allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att komma som vegan till ett jaktlag vore väl förvisso det sociala samspelets motsvarighet till Dark Souls. Just sayin'.

Haha, ja, veganer i jaktlag kanske inte är det smartaste. Men om veganen vill vara där, förstår syftet med ett jaktlag och inte förstör så varför inte...?

Skrivet av DasIch:

Annars kan jag för all del tycka det är tråkigt att allt som sägs och skrivs nuförtiden ska tas på så jäkla stort allvar. Om någon säger ett fult ord ska personen garrotteras. Själv kunde jag inte bry mig mindre vid enstaka händelser av att folk säger fula saker.

Det handlar inte bara om "ett fult ord". Det handlar om något som kan jämföras med mobbing. Det du säger är enstaka händelser är absolut inte enstaka händelser för vissa, utan snarare mer regel än undantag. Att gång på gång på gång höra folk som trakasserar dig kommer att bryta ner dig till slut, oavsett hur starkt psyke du har.

Permalänk
Medlem

Åh neej någon blev sur och sa något elak till mig!

Generationen som växer upp såhär kommer inte få det lätt i livet!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Åh neej någon blev sur och sa något elak till mig!

Generationen som växer upp såhär kommer inte få det lätt i livet!

Ja, man kan absolut tycka det är fjantigt men är det verkligen det? Det är stor skillnad på att växa upp idag och för 15-20 år. På internet kan man praktiskt taget vara hur elak som helst utan några risker, när vi växte upp fick man sig en käftsmäll om man inte betedde sig som folk.

Mycket flaming som jag ser i spel numera hade garanterat en käftsmäll i verkligheten men när man kan gömma sig bakom internet är det så mycket lättare att spela alfa.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Nej, nu verkar det ju bara som att du medvetet misstolkar saker. Jag spelar massor av olika spel online. Då har jag också såklart kontakt med de andra som spelar spel. Men det framgår ju då snabbt att chatten/röstchatten inte är något som tillför något för mitt spelande så jag väljer att stänga av den. Men jag har ju varit i extensiv kontakt med dessa funktioner.

Det jag säger är att dessa övervakningsmoduler inte kommer att uppfostra spelare. Jag vet inte riktigt varför du är så konfrontativ och kort i ditt bemötande.

Så du stänger av chatten då du tycker den inte är bra för dig? Ok!? Men om spelföretagen stänger av den då dom inte tycker den är positiv för deras spel är fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Så du stänger av chatten då du tycker den inte är bra för dig? Ok!? Men om spelföretagen stänger av den då dom inte tycker den är positiv för deras spel är fel?

Igen, det var inte det jag sa. Detta handlar ju inte ens om att stänga av spelar, vilket redan idag görs av olika anledningar som företagen själva väljer. Det handlar om att spela in chatten i syfte att "uppfostra" sina spelar vilket jag tror är dömt att misslyckas. Men det gör rätt mycket intrång på allas integritet. Allt som finns missbrukas, se bara på väktarföretagen som kollade på folks övervakningskameror.

Permalänk
Medlem

Man börjar fatta nu varför spelföretag i stort har uttalat sig att de ska "bekämpa toxicitet".

Det har sannolikt aldrig handlat om det.

En perfekt ursäkt att sätta in övervakning, loggning och dylikt. Dyrbar användardata som de looovar att inte sälja, utan den ska bara sparas "lite granna".

Sen säljer dom den.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Igen, det var inte det jag sa. Detta handlar ju inte ens om att stänga av spelar, vilket redan idag görs av olika anledningar som företagen själva väljer. Det handlar om att spela in chatten i syfte att "uppfostra" sina spelar vilket jag tror är dömt att misslyckas. Men det gör rätt mycket intrång på allas integritet. Allt som finns missbrukas, se bara på väktarföretagen som kollade på folks övervakningskameror.

Så du stänger inte av chatten?

Så hur ska spelföretagen tackla dålig spelsnack? Det gör så flera inte vill spela.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB