Vad vill ni att Raspberry Pi 5 ska vara?

Permalänk

Vad vill ni att Raspberry Pi 5 ska vara?

Många väntar på Raspberry Pi 5 men än är den inte spikad.
Vad får den kosta och vilken CPU vill ni ha?
Jag gissar att både ARM32 och ARM64 är ett krav.

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore väldigt trevligt om den hade en m.2 port, helst för nvme men sata skulle duga i nödfall.
Behövs arm32 på en ny modell, det är väl lite onödigt.
Grafikdelen bör kunna sköta videoavkodning perfekt från början och gärna ha möjlighet för videoenkodning i hårdvara utan behov av att använda kamerainterfacet.
Sedan kan man ju önska en del mindre troliga saker som fullstora hdmi och alla kontakter på samma sida.
Och den ska inte kosta över 1000kr för en 8 Gbytare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som ovan skriver. Dedikerad port för lagringsenhet inte för att usb3 är någon direkt begränsning för sata enhet men en m.2 port på baksidan av ketskortet hade inte varit fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fler PCIe lanes, skulle skapa många möjligheter för CM5.
Och m.2 port på B modellen.

Permalänk
Medlem

Fler PCIe-linor - både till m.2-socket och/eller för att koppla in för SATA eller HBA-kort för möjlighet till mer pålitlig koppling till datalagring än att gå över USB till externa USB-diskar med mer eller mindre buggiga USB/SATA-chip i sig som idag.

RPI CM4 IO-board och modul har väl 1 PCIe om jag mins rätt...

Nu är detta med kontakter och anslutningar rent fysiskt ett problem i sig att lösa även om själva chipset i sig har den signalering som behövs...

Permalänk

Fler lanes till CM5 vore önskvärt.

För den vanliga formfaktorn vore en annorlunda spänningsregulator bra, möjlighet att mata in 5-12v och få högre effekt i USB3 portarna.

Permalänk
Medlem

2st M2 nvme slots, och 4 lanes totalt till m2.
64bit stöd.
Hårdvarustöd för enkod/dekod
1gbit nätverkskort som stödjer det symmetriskt. Gärna 2st.
USB-C power
Kylfläns
Önskvärt:
SATA port+sata power

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Som många redan sagt: En modell med kraftigt förbättrad I/O-kapacitet hade varit trevlig. Jag hade definitivt inte haft något emot om tre-fyra 5-15W RPi-maskiner kunde driva runt det jag idag kör på >200W, på Intel/AMD-baserade servrar utan någon märkbar prestandaförlust.
För att detta skulle bli praktiskt genomförbart skulle jag dock i praktiken vilja ha en modell som orkade driva (minst) 2 NIC och (minst) 2 lagringsenheter med bra hastighet samtidigt. Mer som en ovanligt nördvänlig NUC än som en traditionell lågpris-Pi, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fler PCIe-linor - både till m.2-socket och/eller för att koppla in för SATA eller HBA-kort för möjlighet till mer pålitlig koppling till datalagring än att gå över USB till externa USB-diskar med mer eller mindre buggiga USB/SATA-chip i sig som idag.

RPI CM4 IO-board och modul har väl 1 PCIe om jag mins rätt...

Nu är detta med kontakter och anslutningar rent fysiskt ett problem i sig att lösa även om själva chipset i sig har den signalering som behövs...

Korrekt. Hade gärna sett minst två st. Blir trångt när kunden önskar hårddisk, inspelningskort, ljudkort samt USB3-hub.
Det projektet slutade med en Tegra istället för CM4, enorm skillnad i pris men rent tekniskt hade gått likabra med CM4 om den haft 2-3 PCIe.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Flera (minst 2) 1gbit portar.
Kanske borde vara en egen model...

Permalänk
Medlem

M2 och tillräckligt med PCIe verkar ju som rätt kompakt interface för raspberry oavsett om det gäller lagring eller andra expansionskort.

Bristande tillförlitlighet på sdkort känns väl som största bristen på raspberry just nu
ett par standardiserade konfigurationer ovan på M2 med t.ex dubbla hårddiskar eller dubbla gbit portar
skulle ju snabbt skapa projekt med plug-n-play distributioner som utmanar kommersiella NAS och routerlösningar...

Realistiskt så kommer väl efficiency-cores och AI-acceleratorer men det kanske är svårare att sälja in här.

Permalänk
Medlem

Mer IO

2.5Gbit NIC
Överge PCI Express 2.0 och gå upp till 3.0 eller kanske 4.0

Model B skulle kunna gå upp till 10Gbit på USB 3 portarna
Compute Module skulle få mer möjligheter med mer PCI Express bandbredd

ARM64 eller RISC V

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Mer IO

2.5Gbit NIC
Överge PCI Express 2.0 och gå upp till 3.0 eller kanske 4.0

Model B skulle kunna gå upp till 10Gbit på USB 3 portarna
Compute Module skulle få mer möjligheter med mer PCI Express bandbredd

ARM64 eller RISC V

ARM64 har du redan i Pi3 och Pi4

Permalänk

Ingen som bryr sig om priset?
Som Pi 4 eller mer?

Permalänk
Medlem

Billigare, runt 3-400kr max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Billigare, runt 3-400kr max.

Håller med dig. Letade upp min gamla orderbekräftelse för RPi3, 309 kronor gav jag 2019. Jag behöver inte så mycket kraft i pajerna, behöver jag kraft finns det alternativ - men pajer har jag gömt lite här och var hemma (bland annat en för att styra projektor, en annan som kör en "arkadmaskin", en tredje som kör Hyperion till en TV - dvs sånt som kräver att den befinner sig på en viss fysisk plats).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Körbar utan proprietära drivrutiner eller firmware.

Permalänk
Medlem

TPM eller annan HSM

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Generell IO-prestanda möjliggör mycket. Känns som det är den begränsande faktorn på compute module. Att broadcom lyckas göra en mer korrekt implementation av pcie är nästan en förutsättning för mer IO.

Till den vanliga B-modellen skulle jag föredra en riktig s-ata-port eller nvme. Att komma från sd-kortet utan att förlita sig på billiga usb-adaptrar skulle göra gott.

Jag tror också att en modell, låt oss kalla den C, med två nätverkskort skulle sälja. Allt från routerbyggen, sniffa trafik, VPN osv.

Vad gäller Pi 400, så tycker jag verkligen den borde ha fullstora HDMI-portar. Nog så illa redan på B-modellen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett ECC-ram, kanske corner-case, men det är peace of mind för mig i mycket av det jag fixar med.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt gärna sett inbyggda codecs för hw encoding/decoding av film. Hade varit utmärkt att köra plex på en sån strömsnål dator. Vidare ser jag gärna några S-Ata-portar eller liknande.

Gärna en modell med dubbla 2,5Gbps-portar. Hade nog sålt bra!

CPUN får gärna ha stöd för AES-NI också..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag vill om något se kraftigt förbättrad energianvändning. En modern mobiltelefon kan gå ner till 5-10 mA, en RPi ligger 100 gånger så högt. Tänk er att kunna köra ut en RPi i skogen med inte annat än en vanlig powerbank för 200 kronor och så hämtar man in den en månad senare och den är ännu igång.

Permalänk
Medlem

starkare cpu
nvme m.2 anslutning
en fpga krets så man emulera framtida/gamla kodecs, gamla konsoler osv
mera RAM

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakro807:

Jag vill om något se kraftigt förbättrad energianvändning. En modern mobiltelefon kan gå ner till 5-10 mA, en RPi ligger 100 gånger så högt. Tänk er att kunna köra ut en RPi i skogen med inte annat än en vanlig powerbank för 200 kronor och så hämtar man in den en månad senare och den är ännu igång.

Håller helt med. Även om det var lite kul att RPi4 var väsentligt mycket snabbare än tidigare modeller började den dra lite väl mycket ström.

Givet vad många önskar ovan finns det uppenbarligen två rätt distinkta grupper som vill åt RPi

1. de som primärt vill åt GPIO-delarna för diverse projekt och man vill gör det på en plattform med ett "vanligt" OS istället för att köra på någon form av mikrokontroller

2. de som vill ha en billig ARM64 baserad dator, det till allt från retro-arkadsimulator, till desktop, till server etc

Jag är primärt i 1., finns vettigare val för 2. i min mening.

Pratas om att RPi5 kan bli allt från en relativt liten uppgradering från 4, i stort sätt samma Cortex A72 med lite högre frekvens, till att spekuleras om att vi kommer få se Cortex A76 (första Arm CPUn som var "desktop-class", den har IPC i nivå med Skylake/Zen2 fast naturligtvis inte lika högt klockad).

Hoppas själv på något mitt emellan. Prestandamässigt duger Cortex A72, men det är inte precis Arms mest energieffektiva design... Cortex A73 eller A75 skulle ge bra prestanda och bra perf/W, men kanske även skulle fungera med Coretex A510 (senaste "lilla" kärnan från Arm, tror dock den är för ny för RPi-gänget).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

8gb ram, 8gb lagrings-minne på kortet så man slipper sd-kort, 2 nätverksportar. Det är väl typ det. Någon skärmanslutning är väl trevligt, men om det finns usb-c så.
Problemet är väl att priset skenar så att det inte är prisvärt längre. När man kommer uppåt 800-1000 så finns det ju en hel del konkurrenter.
Orange Pi 4 lts t.ex. Där kommer väl också en mer uppdaterad modell snart med lite mer ram kan man tänka sig.
https://www.amazon.com/dp/B09TKNPPJV

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Under 1 W i drift inkl PSU --> Givet köp

Permalänk
Medlem

Den skall ha allt och kosta inget!

Såvida stiftelsen inte får för sig att lämna formfaktorn (85 x 56 mm) pi:n har haft länge nu eller vad deras mål med den är så är det en hel del önskemål ovan som inte kommer att kunna bli infriade.

Permalänk
Medlem

strömsnål, värmesnål, bra eller samma prestanda som tidigare, det räcker för mig

Permalänk
Medlem

• Tillgänglig att köpa, inte för mer än RPi 4's utgångspris.
• Drivers som är Open Source
• Fortsätt stödja både 32-bit ARM för bakåtkompatibilitet och 64-bit ARM för prestanda
• Interface till lagring i någon form som är snabbare är SD-kort.
PCI / NVMe vore trevligt, men till många tillämpningar passar eMMC eller SATA bättre. Bäst vore kanske en kontakt till ett dotterkort så att man får välja själv: ta inspiration från hur RockPi har gjort med sina eMMC-moduler.
• Behåll nuvarande strömförbrukning/värmebildning, men designa ändå för bättre kylning. RPi 3 och 4 har behövt kylfläns och/eller fläkt för att inte gå ner i klockfrekvens, men det är idag icke-trivialt att montera något som är bättre än en pytteliten passiv fläns.
Man skulle kunna kolla på konkurrenten NanoPi: samma formfactor men SoC:et är på andra sidan kretskortet och det finns en aluminiumlåda där den sidan är en enda stor passiv kylfläns, samtidigt som ovansidan är fri att använda till Pi-hattar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.