Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Behöver jag verkligen slänga in en switch i mixen? Realistiskt är det egentligen bara datorn jag vill kunna maxa nedhastigheten på och således köra med nätverkssladd. Enda andra enheten som äter en del bandbredd är TVn när jag streamar remuxede 4k filmer men det har, än sålänge, funkar utmärkt genom wifi.

Här har du en riktigt bra review.
https://www.servethehome.com/ubiquiti-er-x-review-getting-int...

De rekommenderar den upp till typ 450mbit. Men för många här på forumet låter det som den är ok för 1gbit om hw offload är på.

Hårdvaran i sig är inte på något sätt stark och en ”vanlig” modern konsumentrouter springer nog cirklar runt den idag, men inte säkert något man märker i praktiken.

Själv kör jag Netgear X4S och hade inte bytt till Edgerouter X, jag hade kört på en starkare edgerouter bara för d pallar mer vid små packet. Dock är det nog inget du märker irl som sagt

Prova Edge X först på lite vanliga internet-tester 👍🏼
Jag brukar få mycket tydligare tester genom att ladda ned speedtest.net appen istället för browser tester.

Permalänk

Lite koll om någon här har koll, eller om man måste tröska igenom UI alla forum.

Fick tag i en UDR nyss, och den fungerar fint. Men behöver en till accesspunkt för att få bra täckning, tänkt en AP Wifi6 Lite eller vanliga. Men ser ju Access Point WiFi 6 Enterprise i EA Store, och inser ju att den är overkill, men ekonomiskt inte så extremt onåbar. Och då kommer ju "vill testa" genen fram.

Försökt snabbgoogla och Access Point WiFi 6 Enterprise verkligen kan fungera mot UDR, med vissa begränsningar pga. EA samt att Network Controllern väl måste utvecklas.

Är det någon av er som har koll på EA som hört om de kan fungera tillsammans?

(Vet om att den har Wifi6E, emedan UDR inte har det, men tänkte på resten av ev. problem. Och POE++ adapter kostar ju så lite o köpa in)

Tog även med POE++
Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Lite koll om någon här har koll, eller om man måste tröska igenom UI alla forum.

Fick tag i en UDR nyss, och den fungerar fint. Men behöver en till accesspunkt för att få bra täckning, tänkt en AP Wifi6 Lite eller vanliga. Men ser ju Access Point WiFi 6 Enterprise i EA Store, och inser ju att den är overkill, men ekonomiskt inte så extremt onåbar. Och då kommer ju "vill testa" genen fram.

Försökt snabbgoogla och Access Point WiFi 6 Enterprise verkligen kan fungera mot UDR, med vissa begränsningar pga. EA samt att Network Controllern väl måste utvecklas.

Är det någon av er som har koll på EA som hört om de kan fungera tillsammans?

(Vet om att den har Wifi6E, emedan UDR inte har det, men tänkte på resten av ev. problem. Och POE++ adapter kostar ju så lite o köpa in)

Dream Routers POE verkar inte klara Enterprise modellen.
Sen är ju Wifi 6 Pro för halva priset typ exakt samma specs om man tar bort 6Ghz bandet.
Känner spontant att det är sjukt slöseri hur man än vänder på det, men är ju alltid kul med feta prylar.

Har du inte minst 1000/1000 är det ju brutal flaskhals redan där.
Jag hade klippt en Wifi 6 Pro om den går att köra med Dream Router POE så har du väldigt maxat wifi.
Lägg de 1300 kr som du sparar på någon svagare länk istället eller på Champagne. Wifi 7 är inte heller superlångt bort.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Dream Routers POE verkar inte klara Enterprise modellen.
Sen är ju Wifi 6 Pro för halva priset typ exakt samma specs om man tar bort 6Ghz bandet.
Känner spontant att det är sjukt slöseri hur man än vänder på det, men är ju alltid kul med feta prylar.

Har du inte minst 1000/1000 är det ju brutal flaskhals redan där.
Jag hade klippt en Wifi 6 Pro om den går att köra med Dream Router POE så har du väldigt maxat wifi.
Lägg de 1300 kr som du sparar på någon svagare länk istället eller på Champagne. Wifi 7 är inte heller superlångt bort.

Mmm, jag tyckte jag såg en billig POE++ injector på EU store men ser nu att det halkat tillbaka till euro, det börjar då bli bra dyrt för o få testa 6 GHz. Håller med om Wifi7, även om jag antar att UBNT kommer vara något år efter de som kommer först in på det under 2023.

Får skaffa lite prosecco till helgen

Permalänk
Medlem

Har bytt det mesta mot Ubiquiti Unifi, bara switch kvar.
USW-LITE-16-POE skulle passa riktigt bra, den är ju dock slut överallt..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Administrativ avgift

Behöver lite support här försöker hosta en spelserver PavlovVR via en docker instans på min Unraid server:

172.17.0.4:7000/UDP192.168.0.15:7000
172.17.0.4:7200/UDP192.168.0.15:7200
172.17.0.4:7777/UDP192.168.0.15:7777
172.17.0.4:8377/UDP192.168.0.15:8377
172.17.0.4:9100/TCP192.168.0.15:9100

Är docker instansen setup -> alla dessa portar är öppnade via Port forwarding i UI:et (Dream router)

Jag sitter med Telia som ISP och sitter ej via CGN

Your router has to support port-forwarding, hair-pinning/LoopbackNAT, and respond to ping requests

Är kraven och jag undrar nu om det är något jag missat? Vet någon hur jag aktiverar LoopbackNAT och ping requests?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

USW-LITE-16-POE skulle passa riktigt bra, den är ju dock slut överallt..

Finns i lager direkt hos UI själva nu:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Japp, fick mail om det i helgen så den är beställd.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Är det värt att skaffa USG? Gillar storleken och hårdvaran men det är en gammal produkt man inte vill ska gå eol. Finns det en efterträdare? Vill inte ha dream machine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Är det värt att skaffa USG? Gillar storleken och hårdvaran men det är en gammal produkt man inte vill ska gå eol. Finns det en efterträdare? Vill inte ha dream machine.

Inte om du ska köpa en ny, men en begagnad för bra pris så kan det vara värt det. Annars är UDM och UDR bättre på allt!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Inte om du ska köpa en ny, men en begagnad för bra pris så kan det vara värt det. Annars är UDM och UDR bättre på allt!

Multi site?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Inte om du ska köpa en ny, men en begagnad för bra pris så kan det vara värt det. Annars är UDM och UDR bättre på allt!

Men de är så fula. Vill ha den i multimediakåpet, vill inte heller köpa en mikrotik eller dyl känner jag. Kanske får köpa en UDR och gömma snyggt om det inte finns något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Men de är så fula. Vill ha den i multimediakåpet, vill inte heller köpa en mikrotik eller dyl känner jag. Kanske får köpa en UDR och gömma snyggt om det inte finns något annat.

AmpliFi kanske? https://eu.store.ui.com/collections/amplifi
Har själv ingen erfarnhet av det, eller kan något om det. Någon annan här i tråden kanske har det?

Permalänk
Medlem

Håller på att bli tokig, internet är segt som sirap på datorn när jag försöker ladda en hemsida eller spola i ett youtubeklipp men jag har samtidigt inga problem med att streama en 4k remux @ 58mbps från min plexserver över wifi till tven. Har testat både med och utan pihole, speedtest visar sa 100/100 :S

Unifi ap 6 lite
Edgerouter x
PiHole på en Raspberry Pi Zero W
1gb upp/ner från ownit

Ser ut som att problemet är mellan AP och router då jag har typ 45% packet loss :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, internet är segt som sirap på datorn när jag försöker ladda en hemsida eller spola i ett youtubeklipp men jag har samtidigt inga problem med att streama en 4k remux @ 58mbps från min plexserver över wifi till tven. Har testat både med och utan pihole, speedtest visar sa 100/100 :S

Unifi ap 6 lite
Edgerouter x
PiHole på en Raspberry Pi Zero W
1gb upp/ner från ownit

Ser ut som att problemet är mellan AP och router då jag har typ 45% packet loss :S

https://i.imgur.com/ssfdwX6.png
https://i.imgur.com/hKbx9XW.png
https://i.imgur.com/RLBoatt.png

Kör du datorn trådlöst? Har du kollat så att du får 1Gbit med kabel?
Du kan inte mäta mellan AP och router så som du mäter, då det är ett transparant hopp för trafiken på lager 3. För att se om du har problem med kabeln mellan router och AP behöver du se om du kan se till exempel crc-fel på porten i routern eller accesspunkten. Något jag inte tror man kan se i något av de produkterna du har. Vad har du för kabel mellan AP och router?

Du kan prova att välja en mycket högre kanal på wifi så du inte delar med grannen eftersom ni båda har 80 kanalbredd så tar ni mycket i anspråk

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Men de är så fula. Vill ha den i multimediakåpet, vill inte heller köpa en mikrotik eller dyl känner jag. Kanske får köpa en UDR och gömma snyggt om det inte finns något annat.

Man kan fixa till så UDR ser finare ut , även om man gömmer den i multimediaskåpet

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/rqq5s7/udr2d2/

(Annars finns ju UDR Pro/Pro SE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, internet är segt som sirap på datorn när jag försöker ladda en hemsida eller spola i ett youtubeklipp men jag har samtidigt inga problem med att streama en 4k remux @ 58mbps från min plexserver över wifi till tven. Har testat både med och utan pihole, speedtest visar sa 100/100 :S

Unifi ap 6 lite
Edgerouter x
PiHole på en Raspberry Pi Zero W
1gb upp/ner från ownit

Ser ut som att problemet är mellan AP och router då jag har typ 45% packet loss :S

https://i.imgur.com/ssfdwX6.png
https://i.imgur.com/hKbx9XW.png
https://i.imgur.com/RLBoatt.png

Har det fungerat förut med den setupen? Då bör du uppdatera all firmware och fabriksåterställa allt.
Annars köra vanlig felsökning. Testa alla olika steg separat, testa mot något annat än datorn typ din mobil. 45% packet loss låter rätt illa hehe, kanske något strul med nätverkskortet, hur nära är du när du kör testerna?

Permalänk
Medlem

Jag behöver en switch. ifrån en opnsense router -> switch -> UniFi 6 Lite AP.
Jag kommer med tiden antagligen skaffa en del mer prylar som kör på PoE. Därav så är jag tveksam till att skaffa https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5659981 som ändå kostar en slant om man ev. Behöver byta ut den när man kommit längre med nätverket. Samtidigt känns det onödigt att köpa en stor 16 eller 24 port switch innan jag helt vet vad som behövs.
Så kan man köra https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5300159 till att börja med? Utan PoE kan jag leva med... eller vad är naktdelen? Den är ju en del billigare

Permalänk
Skrivet av aabbcc:

Håller på att bli tokig, internet är segt som sirap på datorn när jag försöker ladda en hemsida eller spola i ett youtubeklipp men jag har samtidigt inga problem med att streama en 4k remux @ 58mbps från min plexserver över wifi till tven. Har testat både med och utan pihole, speedtest visar sa 100/100 :S

Unifi ap 6 lite
Edgerouter x
PiHole på en Raspberry Pi Zero W
1gb upp/ner från ownit

Ser ut som att problemet är mellan AP och router då jag har typ 45% packet loss :S

https://i.imgur.com/ssfdwX6.png
https://i.imgur.com/hKbx9XW.png
https://i.imgur.com/RLBoatt.png

Vad är det för program du testat med?

Permalänk
Medlem

Är det normalt att en Ubiquiti AP blir glödhet när man maxar överföringen?

Känns lite sisådär tycker jag. Har blivit lite gulnat på både plasten och bänken den ligger på.

Technicolor-routern blir inte anmärkningsvärt varm. Den kan man hålla kvar handen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Är det normalt att en Ubiquiti AP blir glödhet när man maxar överföringen?

Känns lite sisådär tycker jag. Har blivit lite gulnat på både plasten och bänken den ligger på.

Technicolor-routern blir inte anmärkningsvärt varm. Den kan man hålla kvar handen på.

Det ska så klart inte bli så hett att plasten gulnar, då är något fel.
Men de blir väldigt heta så har man dem utan luftcirkulation kan det nog absolut bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Är det normalt att en Ubiquiti AP blir glödhet när man maxar överföringen?

Känns lite sisådär tycker jag. Har blivit lite gulnat på både plasten och bänken den ligger på.

Technicolor-routern blir inte anmärkningsvärt varm. Den kan man hålla kvar handen på.

Vilken modell? Hade en AC Pro som jag inte va nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vilken modell? Hade en AC Pro som jag inte va nöjd med.

AC Lite tror jag det är.

Bortsett från att den verkar bli väldigt het vid hård belastning så har jag inget att klaga på. Normalt så belastar jag den inte så hårt eftersom jag ska använda kabel till stationära datorn. Dock efter renovering så funderar jag nu på hur jag ska få till dragningen av nätverkskabeln lite snyggt. Använder tillfälligt trådlös anslutning.

Skrivet av Kamouflage:

Det ska så klart inte bli så hett att plasten gulnar, då är något fel.
Men de blir väldigt heta så har man dem utan luftcirkulation kan det nog absolut bli så.

Ja om man monterar dem så som det är tänkt så sitter de ju tätt emot vägg eller tak. Vilket såklart gör att de får sämre ventilering.

Har ännu inte monterat mina. De ligger på tv-bänk och hallbyrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja om man monterar dem så som det är tänkt så sitter de ju tätt emot vägg eller tak. Vilket såklart gör att de får sämre ventilering.

Har ännu inte monterat mina. De ligger på tv-bänk och hallbyrå.

Mnja, sitter de i ett tak är de ju garanterat helt öppna från ena sidan i ett troligtvis stort och luftigt rum. Lägger man dem på en hallbyrå och slänger en keps på har man en hemgjord liten bastu.

Men oavsett, har du inte använt den olämpligt och plasten är gul bör du både sluta använda den illa kvickt och reklamera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mnja, sitter de i ett tak är de ju garanterat helt öppna från ena sidan i ett troligtvis stort och luftigt rum. Lägger man dem på en hallbyrå och slänger en keps på har man en hemgjord liten bastu.

Men oavsett, har du inte använt den olämpligt och plasten är gul bör du både sluta använda den illa kvickt och reklamera den.

Nja, den är 6-7 år gammal så reklamation är lite för sent.

Och som sagt så är det inga problem så länge man inte belastar den maximalt. Normalt använder jag endast "mobila enheter". Det är bara nu senaste månaderna som jag haft stationära datorn ansluten via WiFi på grund av renovering av kontoret... så nätverkskablaget som var indraget är bortslitet.

Har nu placerat bägge på nätverkskablarna de är anslutna till, för att det ska bli en liten luftspalt även på undersidan. Så de ventileras lite bättre.

Kommer nog byta ut dem framöver till nyare modeller, men de fungerar ju felfritt nu så det känns lite onödigt.

Permalänk
Medlem

Möjligt att jag svär i kyrkan lite här, men jag funderar på om ubiquiti fortfarande är ensam på toppen av nätverksprylar till ”pro-sumers” ? Har något annat av de stora nätverksföretagen gjort några försök att slå sig in?

Permalänk
Medlem

Har 1000 / 100 fiber hemma med en USG + LR 6 AP hemma och ska utöka med en 6 Lite AP för täckning i uterummet + trädgården, men såg att några har skrivit om UDR så började tänka på den.
6 Lite AP + POE injektor går för 1500, säljer jag min gamla USG får jag kanske 800? Så blir inte stor prisskillnad, runt 200 kronor dyrare bara att skaffa en UDR och flytta min LR 6 AP istället.
Någon nackdel? Hur är räckvidden på UDR?

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Har 1000 / 100 fiber hemma med en USG + LR 6 AP hemma och ska utöka med en 6 Lite AP för täckning i uterummet + trädgården, men såg att några har skrivit om UDR så började tänka på den.
6 Lite AP + POE injektor går för 1500, säljer jag min gamla USG får jag kanske 800? Så blir inte stor prisskillnad, runt 200 kronor dyrare bara att skaffa en UDR och flytta min LR 6 AP istället.
Någon nackdel? Hur är räckvidden på UDR?

Kan svara på räckvidden ifrån UDR, tycker den är som en AP Wifi6 Lite, möjligen sämre. Täcker bara delar av den våning i mitt hus den är i.

Någon med lägenhet/modernt hus och inte gamla tjocka träväggar, o betong, kanske kan kommentera mer erfarenheter.

(Träväggar med 2,5 tums tjock virke dämpar en hel del mer än dubbelgips...)

Har fått komplettera med en AP Wifi 6 Pro uppe samt en AP Wifi 6 Lite i källaren för o täcka hela huset.

Fixade layout något
Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Möjligt att jag svär i kyrkan lite här, men jag funderar på om ubiquiti fortfarande är ensam på toppen av nätverksprylar till ”pro-sumers” ? Har något annat av de stora nätverksföretagen gjort några försök att slå sig in?

Jag kör mikrotik här hemma och är nöjd, aldrig kört ubiquiti så kan inte jämnaföra riktigt. Men mikrotik har allt från switchar,routers,AP m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Möjligt att jag svär i kyrkan lite här, men jag funderar på om ubiquiti fortfarande är ensam på toppen av nätverksprylar till ”pro-sumers” ? Har något annat av de stora nätverksföretagen gjort några försök att slå sig in?

Tp-Link Omada är lite av en Unifi-klon. Tror att vissa av de andra (Cisco och Ruckus tror jag det var) börjat med enklare varianter utan licensavgifter i segmentet Small Business, även om de har en del medvetna begränsningar för att inte kanibalisera sina mer lukrativa modeller.

Skrivet av crash:

Jag kör mikrotik här hemma och är nöjd, aldrig kört ubiquiti så kan inte jämnaföra riktigt. Men mikrotik har allt från switchar,routers,AP m.m

Mikrotik är väl mindre för "single pane of glass" och mer för kraftfulla konfigurationsmöjligheter på varje enhet? På det sättet är de mer som Ubiquitis EdgeMax-serie. De gör ju onekligen bra prylar dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q