Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Å andra sidan har Max en helt överlägsen bil denna säsongen. Man såg ju hur det var överlägset snabbare med RBR på rakorna, även om Carlos hade både DRS och bättre grepp.

Vilket race tittade du på? Efter SCn knappade Sainz in på varje raksträcka, med avsevärt högre toppfart (tack vare DRS). Anledningen till att han inte kunde passera var att Max gång på gång fick bättre utgång ur den sista hårnålen, vilket skapade tillräckligt stora luckor för att hålla Ferrari-bilen bakom sig. Sainz satte flera gånger ny bästa varvtid medan han jagade Max i slutet. De var båda överens om att Sainz bil var den snabbare av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Vilket race tittade du på? Efter SCn knappade Sainz in på varje raksträcka, med avsevärt högre toppfart (tack vare DRS). Anledningen till att han inte kunde passera var att Max gång på gång fick bättre utgång ur den sista hårnålen, vilket skapade tillräckligt stora luckor för att hålla Ferrari-bilen bakom sig. Sainz satte flera gånger ny bästa varvtid medan han jagade Max i slutet. De var båda överens om att Sainz bil var den snabbare av dem.

Verkade lite begränsningen för ferrari denna helgen. Man såg det på leclerc också. Alpinerna drog iväg i traction zonerna som charles kunde inte komma ikapp fort nog när han tappade en sån lucka ur hårnålen.
Charles hade nog suttit fast bakom båda alpine resten av racet om han inte hade överaskat med de omkörningarna IN i hårnålen.
Hjälper inte heller när alpine är rätt snabba på rakorna också.
Saintz såg painfull ut när max skapade stor lucka ut ur chikanen innan hårnålen så han hade inte ens chans att vara nära nog in i hårnålen för att få max att ändra sin linje.
Sen hjälper inte deras sämre toppfart heller när det kommer till battles.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

RBR har en riktigt bra bil, men jag tror även att banorna och Ferraris klumpighet har gjort att den sett extra bra ut de senaste racen.

Ser man på hur Sergio presterade denna helgen så var även då Max helt jäkla outstanding i de varierande förhållandena innan racet.

Tycker nog att det var mer Sergio som totalt underpresterade. Gjorde sig verkligen inte förtjänst av den överlägset bästa bilen på gridden. Han kan mycket bättre än så (och har dessutom visat det tidigare). En ren skithelg av Perez.

Skrivet av infigo:

Verkade lite begränsningen för ferrari denna helgen. Man såg det på leclerc också. Alpinerna drog iväg i traction zonerna som charles kunde inte komma ikapp fort nog när han tappade en sån lucka ur hårnålen.
Charles hade nog suttit fast bakom båda alpine resten av racet om han inte hade överaskat med de omkörningarna IN i hårnålen.
Hjälper inte heller när alpine är rätt snabba på rakorna också.
Saintz såg painfull ut när max skapade stor lucka ut ur chikanen innan hårnålen så han hade inte ens chans att vara nära nog in i hårnålen för att få max att ändra sin linje.
Sen hjälper inte deras sämre toppfart heller när det kommer till battles.

Instämmer helt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Sainz kom ikapp tack vare safety car. Sen har Sainz bättre däck och fulladdat batteri men kan trots detta inte köra om Max. Det får man nog kalla utklassning.

Sainz hade kommit ikapp utan säkerhetsbilen pga fräschare däck. Sedan att han inte kom förbi pga att Verstappens bil var lite för snabb på rakorna har inget med respektive förares kvalitéer att göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Verkar ju inte vara helt orimliga krav gällande lönen... beroende på hur pengarna skyfflades runt och vem som faktiskt skulle betala lönen.

Däremot kan han nog glömma F1 igen. Ryssland får starta en egen "F1"-liga som under sovjettiden. Såg någon youtube-video om detta men hittar den inte igen. Dom kopierade F1 men med Lada-prylar och hade ett mästerskap som var typ tre lopp per år.

Tyvärr fanns det inte mycket bilder ifrån dom.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Verkar ju inte vara helt orimliga krav gällande lönen... beroende på hur pengarna skyfflades runt och vem som faktiskt skulle betala lönen.

Däremot kan han nog glömma F1 igen. Ryssland får starta en egen "F1"-liga som under sovjettiden. Såg någon youtube-video om detta men hittar den inte igen. Dom kopierade F1 men med Lada-prylar och hade ett mästerskap som var typ tre lopp per år.

Tyvärr fanns det inte mycket bilder ifrån dom.

Dock finns väl begränsningar till att betala amerikanska pengar till ryska personer, speciellt ryssar som vars förälder är oligark.
Tror HAAS svar är att han får snällt vänta tills att sanktionerna släpper.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Dock finns väl begränsningar till att betala amerikanska pengar till ryska personer, speciellt ryssar som vars förälder är oligark.
Tror HAAS svar är att han får snällt vänta tills att sanktionerna släpper.

Beror på om man är sanktionerad eller ej gissar jag.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Silverstenen; Är det RBR som som vanligt tar hem #1, eller vad tror ni?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Silverstenen; Är det RBR som som vanligt tar hem #1, eller vad tror ni?

Jag tror att det handlar mycket om kvalet och strategi under racet. Ferrari verkar snabba och Sainz i bra form. Två ferrari mot en rbr kan bli tufft.

Permalänk
Medlem

Silverstone är väl inte känd som den starkaste RedBull banan direkt. Nu lär jag få artillerield mot mig men jag hoppas Mercedes hittat något deras bil borde kunna fungera bra här. För mästerskapet vore det ju bra om red bull brakar ihop så det tjockar till sig lite men inget jag förväntar mig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Formel 1: ”Drive to survive” får ytterligare två säsonger

Netflix-serien "Drive to survive" är en enorm succé. Nu är det klar att även 2022 och 2023 års F1-cirkus blir TV-serie.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/tagg/formel-1

Vad tycker ni i tråden om F1-serien på Netflix?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Netflix-serien "Drive to survive" är en enorm succé. Nu är det klar att även 2022 och 2023 års F1-cirkus blir TV-serie.

Jag tycker att man satsat lite väl mycket på dramatik. Jag förstår att man måste skarva sanningen en aning och dra in klipp från en annan bana nu och då men att bygga ett narrativ som inte finns, framförallt rivaliteten mellan Norris och Sainz känns bara helt fel. Även att man filmade jättemycket med checo men sedan inte visade något känns som att man slösar med förarnas tid då varken checo eller verstappen kommer att vilja delta alls i dts framöver vilket skadar innehållet.

För min del kunde serien bara handla om Haas och Williams och det skulle vara en bättre serie då dom lagen faktiskt bjuder på sig själva medan dom andra bara deltar om det gagnar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag är väldigt tudelad kring "Drive to survive". O ena sidan är det en bra inkörsport för personer som antingen aldrig har kollat på Formel 1 eller som av olika anledningar slutade kolla på sporten. Men dramatiseringarna är en dealbreaker för min del. Jag la ner DtS efter säsong 2 redan så jag har inte koll på de senaste skriverierna om serien.

Men jag har följt sporten tillräckligt länge för att tycka att det är fullt möjligt att producera en serie utan dramatiseringar och "böjning" av sanningen då sporten innehåller så mycket intriger och politik ändå. Och varför inte gå in mer på de tekniska bitarna? Det hade varit väldigt intressant, även om målgruppen för en sån serie skulle vara annorlunda.

Permalänk
Skrivet av martinot:

De första två säsongerna var bra tyckte jag, men efter det har det spårat ut lite 😬 Skärper dem sig så tittar jag gärna på fler säsonger. Men lite uppstyrning krävs nog för att det inte ska bli alltför tramsigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Herregud... dags och ge sparken åt människan bakom tv-produktionen. Hamilton m.fl. går i mål och vi glor på Sainz nylle.

Kul för Sainz dock. Oväntat, men skojs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Herregud... dags och ge sparken åt människan bakom tv-produktionen. Hamilton m.fl. går i mål och vi glor på Sainz nylle.

Fick lite känslan av att de inte kollade på en live feed, kommentatorerna kändes lite långsamma (F1TV).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Fick lite känslan av att de inte kollade på en live feed, kommentatorerna kändes lite långsamma (F1TV).

Mja, eller så var de lika hopplöst förvirrade över produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

F1TV:s kommentatorer sa dock att dom var på plats och tittade, frågan är ju vart på banan dom satt någonstans. Men jag håller med, man bör ju visa dom som går i mål, även om det är uppenbart att dom inte kommer förbättra sin tid tycker jag.
Väldigt kul för Sainz dock, hoppas att det går bra för honom imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

F1TV:s kommentatorer sa dock att dom var på plats och tittade, frågan är ju vart på banan dom satt någonstans. Men jag håller med, man bör ju visa dom som går i mål, även om det är uppenbart att dom inte kommer förbättra sin tid tycker jag.
Väldigt kul för Sainz dock, hoppas att det går bra för honom imorgon.

Får väl acceptera att de kanske har mer koll på den del de ser och lite mindre på monitorerna. Det var inte något större problem.

Permalänk

Hoppas vi kan få en repris på vädret vi hade igår. Hoppas på Sainz idag, gäller att ta chanserna när man får dem. Tyvärr gör väl Ferrari något med taktiken så Verstappen behöver nog inte köra om någon för vinsten. Annars har ju RB Goatifi att använda sig av.

Permalänk
Medlem

Jävla flyt om Latifi vinner idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Jävla flyt om Latifi vinner idag..

Han kommer vara högre placerad än Albon iaf… Carnage i första kurvan.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Såg ut som det var Russels fel.

Permalänk

Nog första gången jag sett en bil volta över barriären på det sättet

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Nu är det väl tidigt att spekulera men det är väldigt märkligt att bilens överrullningsskydd (engelskans roll hoop) kollapsar såpass mycket på Zhou Guanyus bil som den tycks göra. Den ska ändå vara designad att klara bilens vikt. Halon i all ära men det där är något jag hoppas att FIA kikar närmare på.

La till en bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg ut som det var Russels fel.

Skulle inte säga att det var någons fel. Russels rörelse var grundorsaken men han gjorde inget fel i sig, Gasly försökte backa ur när han blev klämd men hann inte med helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Nu är det väl tidigt att spekulera men det är väldigt märkligt att bilens överrullningsskydd (engelskans roll hoop) kollapsar såpass mycket på Zhou Guanyus bil som den tycks göra. Den ska ändå vara designad att klara bilens vikt. Halon i all ära men det där är något jag hoppas att FIA kikar närmare på.https://i.imgur.com/i5cYlXT.jpg

Ja, det ser ut som bakre bågen gick sönder när han slog i marken första gången.

(från https://streamable.com/rf9q2v av u/ContentPuff)

Permalänk
Medlem

Från reddit.

Klipp twitter på olyckan: https://twitter.com/thesausagekerb/status/1543601414533939200

Freaky stuff.

Permalänk
Medlem

Hur länge innan Sainz får teamorder att flytta på sig? :-\
(Eller Ferrari medvetet sabbar Sainz depåstrategi…)

Visa signatur

Mostly Harmless