Förlorar snart förståndet - ny dator = problem kernel power 41 (63)
Köpte ny dator under förra veckan enligt följande setup från @INET
AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB
be quiet! Pure rock 2
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
Corsair RM750 750W (2019)
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
GK ASUS PCIe ROG-STRIX- RTX3080-O10G-V2-GAMING
Denna har strulat från dag 1 och håller på att göra mig komplett vansinnig. För att etablera kunskapsnivå så har jag byggt datorer under snart 30 år. Med det sagt är jag givetvis inte fullärd men så ni får en uppfattning.
Byggde ihop datorn enligt konstens alla regler (till och med dubbla antistat armband). Bootade på första gången och gick hur fint som helst till en början.....sen började problemen.
Datorn kraschar om och om igen. Event loggen visar kernel power 41 (63) vilket kan betyda vad som helst egentligen. Börjar googla och felsöka. Datorn kraschar random och ibland ett par åt gången innan den stabiliserar sig.
Felsökning:
Kopplat ut allt och monterat in bit för bit utan förändring.
Tog ut moderkortet igen och tittade montering utan anmärkning
Omställning/reset bios/uppdatera utan förändring.
Byter GPU till annan för att testa utan förändring.
Ominstallerar windows 10 (tre gånger), windows 11 en gång.
Kört memtest för ramminne, dock bara med 4 passes men än dock
Kört chkdsk utan problem
Gör några ytterligare inställningar efter tips på t ex sweclockers som att ställa om lite under avancerade energiinställningar i windows. Detta ser ut att fungera....i något dygn sedan krasch igen ett par gånger.
Ikväll kändes det rätt stabilt och körde lite spel utan problem. Kollade loggen under dagen och såg att den kraschat en gång då jag inte var hemma.
Senare vid 23-tiden så kraschar den helt och startar inte längre upp direkt som den brukar göra. Inget liv. Jag hör ett litet klick bara från datorn då jag trycker på power-knappen.
Jag testade nu med ett nätagg jag vet fungerar från en äldre dator (ett 650w) UTAN gpu dvs har tagit ut kortet. Nu hör jag inget alls men fortfarande död. Kopplar tillbaka 750w psu och hör klicket igen men inget liv.
Blir så jävla trött (ursäkta språket) då jag felsökt nu i över en vecka.
Vad tror ni? kaputt?