Permalänk
Medlem

HDMI Switch anno 2022

Jag håller på att leta efter en HDMI switch. Ett enkelt jobb kan man tycka. Men nu har jag avverkat två billiga alternativ från Kjell och ingen av dom tycktes om av min apple tv (4k, HDR, 4:2:2). De

Problemet jag har är att jag pensionerade min Onkyo förstärkare som adderade ett antal HDMI kontakter till förmån för en Sonos Arc och trådlösa högtalare i vårt nya hus. Mitt då nya lyx problem blev att en HDMI utgång gick åt till eArc och då fanns där bara tre. Vem klarar sig på tre?

Jag har kollat in Denons AVS 3 HDMI Switcher https://www.hifiklubben.se/denon-avs-3-hdmi-switcher-adapter/... och diton från Marantz VS3003. (Det skall vara i stort sett samma produkt bara kompatibilitet med förstärkarna som skiljer vad jag förstod. Dessa (Iaf Denon) skall också gå att koppla in direkt till TV).

Är det nån som kör dom? Låter ju väldigt mysigt med 4k120hz, men undran jag har kommer Xbox VRR fungera genom den? Nån som testat? (Har en Samsung Q80T som har en port för 120Hz. Vore ju värt att skaffa en sån, trots pris, om det skulle fungera).

Alternativ två är helt enkelt skaffa en sån här Exibel: https://www.clasohlson.com/se/HDMI-växel-4–1/p/Pr3...
Som iaf verkar skilja sig åt brand mässigt från alla varianter av Kjelles (https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...) som verkar säljas som olika märken via olika leverantörer här i Sverige. Tanken då är att skippa 120hz och VRR och istället låta mina tv enheter dela på uppkopplingen så jag åtminstone kan uppnå 4K, HDR och 4:2:2.

Alternativ 3 jag hade var att koppla in min Onkyo igen och nyttja alla HDMI alternativ jag hade där. Men då sket sig ljudet i Sonos Arcen. Hur jag än försökte att skicka ljud till tvn vill inte ljudet gå vidare till min Sonos via eArc. Här kan jag gjort nått annat fel, villigt erkännas. Är dock inte helt kass på av setups men kanske är det nått trick man skall göra?

Hur löser ni detta problem år 2022?

I övrigt Har sett många alternativ som säger sig lösa 8k (60hz) /4k (120hz) problemet på Amazon. Men jag är skeptisk. (Köper gärna på Amazon om jag vet att det är saker som fungerar)

Edit: (Ett tillägg)
Noterade nu Nördic...
https://noerdic.se/products/nordic-8k-hdmi-switch-3-port?_pos...
Står följande vilket också gör mig frågande:
"12,0 Gbps per kanal bandbredd (48Gbps alla kanaler) "... och isåfall uppfyller den väl inte ens 4k60hz... Om switchen delar på 48Gbps... Här är väl inte jag så påläst skall villigt erkännas

Är det nått att ha? Produkt spec ser ut att uppfylla mina krav. Dock

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade nog helt skippat Clas-Kjell-grejerna och istället knallat in på HiFi Klubben och talat med dem. De har, eller hade iaf, en riktigt bra returpolicy så du kan testa grejerna hemma i flera veckor så att det funkar som du vill. Om de inte funkar så är det bara lämna tillbaka och få pengarna tillbaka.
Om det visar sig att Denons variant inte fungerar så har du ju iaf inte kastat pengarna i sjön.

Sist jag hade en switch så var den av märket Audio Authority, stabil kvalite. Däremot så var det nog bara en komponent/audio-switch så inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag tror det också. Har inget emot att betala för fungerande grejer.

Dock kom jag på nått nu när jag ventilerade mig in min original post. Ibland kan det vara bra att offentligt stipulera sin egen dumhet. (Eller potentiella dumhet).

Min Kjelle switch fungerade utan problem med min Chromecast ultra. Koppla in min Apple TV i samma switch - big problem. Kunde inte förstå varför ... Men sedan slog det mig att addera en 2m kabel till en switch med en 2m kabel kanske inte var det bästa. Kollade nu också kablarna och de skall vara high speed (ej 48Gbps), men 4m med en switch i mellan av lägre kvalitet kanske inte är det bästa. Chromecasten har ju sin egen HDMI kabel på ... 20- 30 cm?. Apple TVn får problem att köra 4:2:2 (kör bara 4:2:0) via kabeln som går direkt till appletvn från tv. Att sen addera switchen i mellan kanske är att pusha det lite väl långt.

Oavsett vilket skall jag nu göra så att jag köper in kablar av rätt längd 1m+0,5m av god kvalitet (Certade för 48Gbps). Prova i nuvarande switch och ser om det ger resultat. I vilket fall som helst så kommer en switch från Denon (Hifiklubben) ändå kräva det om jag går den vägen...

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Denon AVS 3 (Hifiklubben)... kommer ändå sluta där. Får se hur bra den blir. Att hålla på att experimentera med olika billiga lösningar skiter sig ändå. Läste en recension på gamereactor dk och dom verkade nöjda.

Skall återkoppla här när jag fått den om den fungerar som man kan förvänta sig. (Xbox, Ps5, Shield, VRR, 120Hz... osv).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Oxies Husse:

Noterade nu Nördic...
https://noerdic.se/products/nordic-8k-hdmi-switch-3-port?_pos...
Står följande vilket också gör mig frågande:
"12,0 Gbps per kanal bandbredd (48Gbps alla kanaler) "... och isåfall uppfyller den väl inte ens 4k60hz... Om switchen delar på 48Gbps... Här är väl inte jag så påläst skall villigt erkännas

Ja, det där var ett märkligt sätt att förmedla information till konsument. Jag, som förmodligen är mer insatt än 99,9 % av befolkningen, kunde med ej oansenlig möda ta reda på vad de menar:

Previous HDMI versions use three data channels (each operating at up to 6.0 Gbit/s in HDMI 2.0, or up to 3.4 Gbit/s in HDMI 1.4), with an additional channel for the TMDS clock signal, which runs at a fraction of the data channel speed (one tenth the speed, or up to 340 MHz, for signaling rates up to 3.4 Gbit/s; one fortieth the speed, or up to 150 MHz, for signaling rates between 3.4 and 6.0 Gbit/s). HDMI 2.1 doubles the signaling rate of the data channels to 12 Gbit/s. The structure of the data has been changed to use a new packet-based format with an embedded clock signal, which allows what was formerly the TMDS clock channel to be used as a fourth data channel instead, increasing the signaling rate across that channel to 12 Gbit/s as well. These changes increase the aggregate bandwidth from 18.0 Gbit/s (3 × 6.0 Gbit/s) to 48.0 Gbit/s (4 × 12.0 Gbit/s), a 2.66× improvement in bandwidth.

Wikipedia

Hur Nördic tror att de hjälper vanliga konsumenter genom att skriva ut den informationen är bortom mig – i synnerhet eftersom de flesta lär uppfatta det som att HDMI-portarna delar på bandbredd eller dylikt, vilket alltså inte är fallet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Nördic har jag haft och göra med för hdmi 2.1 optisk kabel! Vilket var ett härke då
ingen fick det att funka på långa distanser. Nördic fixa så jag fick samples på kablar att testa. Kör deras 10m nu! Suverän support!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, det där var ett märkligt sätt att förmedla information till konsument. Jag, som förmodligen är mer insatt än 99,9 % av befolkningen, kunde med ej oansenlig möda ta reda på vad de menar:

Previous HDMI versions use three data channels (each operating at up to 6.0 Gbit/s in HDMI 2.0, or up to 3.4 Gbit/s in HDMI 1.4), with an additional channel for the TMDS clock signal, which runs at a fraction of the data channel speed (one tenth the speed, or up to 340 MHz, for signaling rates up to 3.4 Gbit/s; one fortieth the speed, or up to 150 MHz, for signaling rates between 3.4 and 6.0 Gbit/s). HDMI 2.1 doubles the signaling rate of the data channels to 12 Gbit/s. The structure of the data has been changed to use a new packet-based format with an embedded clock signal, which allows what was formerly the TMDS clock channel to be used as a fourth data channel instead, increasing the signaling rate across that channel to 12 Gbit/s as well. These changes increase the aggregate bandwidth from 18.0 Gbit/s (3 × 6.0 Gbit/s) to 48.0 Gbit/s (4 × 12.0 Gbit/s), a 2.66× improvement in bandwidth.

Wikipedia

Hur Nördic tror att de hjälper vanliga konsumenter genom att skriva ut den informationen är bortom mig – i synnerhet eftersom de flesta lär uppfatta det som att HDMI-portarna delar på bandbredd eller dylikt, vilket alltså inte är fallet.

Tackar Alling, jag misstänkte att det inte var en delning, men texten gjorde mig konfys. Fick det lite tolkat som om det fungerade som i gamla tiders nätverkshubbar. Men nu vet jag! Visste att jag skulle få svar av Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Nördic har jag haft och göra med för hdmi 2.1 optisk kabel! Vilket var ett härke då
ingen fick det att funka på långa distanser. Nördic fixa så jag fick samples på kablar att testa. Kör deras 10m nu! Suverän support!

Gott och höra, jag vara nära att lägga beställningen på en av HDMI switcharna från Nördic. Men en nytt bolag (för mig) som jag bara sett refereras till här och där. Men det blev ändå Hifi klubben. Men med förklaringen från Alling och min egen analys av kassa kablar (tack vare en text på Nördic) så känns det som om detta lilla lyx problem kanske kommer lösa sig inom kort.

Man kan tycka att problemet med HDMI switchar borde vara ett lätt googlat ämne, men tydligen är det inte så vanligt som jag trodde. Eller så är jag kanske inte så j-a smart som jag tycker mig vara och ingen har dessa problem jag haft, för man har bara löst det genom att göra rätt från början (en helt möjlig förklaring)....

Permalänk
Medlem

Marknadens bästa HDMI-switch idag måste nog vara HDFury Vrroom. Kör med en sådan själv då jag behöver funktionaliteten att få ut ljud via den separata eARC-porten till min Sonos Arc.

https://www.hdfury.com/product/8k-vrroom-40gbps/

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Men sedan slog det mig att addera en 2m kabel till en switch med en 2m kabel kanske inte var det bästa. Kollade nu också kablarna och de skall vara high speed (ej 48Gbps), men 4m med en switch i mellan av lägre kvalitet kanske inte är det bästa. Chromecasten har ju sin egen HDMI kabel på ... 20- 30 cm?. Apple TVn får problem att köra 4:2:2 (kör bara 4:2:0) via kabeln som går direkt till appletvn från tv. Att sen addera switchen i mellan kanske är att pusha det lite väl långt.

Oavsett vilket skall jag nu göra så att jag köper in kablar av rätt längd 1m+0,5m av god kvalitet (Certade för 48Gbps).

Switchen i sig blir ju en signalförstärkare, inga problem alls att köra 2+2 m. Tvärtom så brukar HDFury av någon anledning rekommendera att man inte skall köra korta kablar av någon anledning jag inte minns/förstod… Kör dock själv ändå 1 m mellan enheter och switch för att minimera den redan extrema kabelhärvan, sedan 3 m till TV och soundbar.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Det var som jag trodde, mina HDMI kablar var för dåliga/för långa/för fel. Skaffade nu ett par 1 m 48GBits och nu klagar inte Apple TVn mer med Switchen inkopplad... Nu har jag lärt mig nått.

Låter min beställning på Denonen stå för nu. Vore skönt att ha 3 portar med 120hz...

HD Furyn var lite utanför min prisklass. Slutar säkert med om jag en månad lämnat till baka denonen och köpt en HD Fury... Fan att man skall känna sig själv så j-a bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Som @Alling förklarat är FRL fyra kanaler som kör antingen 6, 8, 10 eller 12 Gbps styck för 24, 32, 40 eller 48 Gbps. Enheterna meddelar via EDID hur många Gbps per kanal de klarar. Tydligen många av de första hemmabiostärkarna med "2.1"-klistermärken som tydligen endast klarar 6 Gbps per kanal pga av begränsningar i de kretsar som blev tillgänglig där runt 2019-2020.

En förklaring till att 1-meterskablar är anses för korta brukar nämnas som att signalen är för stark och med kortare kabel vlir det starkare signalreflektioner vilket ökar risken för interferens och att kabeln blir en störsändare. Tanken är att detta ska Ultra High Speed-certifieringen ta hand om, så köp certifierat. Inget jag testat eller verifierat då detta är utanför mitt eget kunskapsområde

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om potentiella problem med 1 meters kablar! Heller. Trodde det bara var problem med långa kablar.

Nu kommer jag slänga alla gamla HDMI kablar som finns i detta huset och bara gå på nya certifierade, enbart ultra high speed... så man slipper av misstag koppla in nått gammalt herke.

Dock ser det inte ut som problem med de 1 meters jag köpte idag. Men å andra sidan var de då Ultra High Speed så kanske fungerar det som det tänkt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Långa kablar = problem med att signalen degraderas och det blir större problem ju längre avstånd och ju högre frekvenser som används.

Korta kablar = signalen fortfarande stark när den når andra änden och reflekteras tillbaka vilket skapar interferens.

Ultra High Speed-certifieringen ser till att kabelns egenskaper följer de krav som ställs på kabeln för 48 Gbps. Certifieringen är per modell, så det är en certifiering för tvåmeterskabeln, en för tremeterskabeln, ytterligare en för femmeterskabeln och så vidare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min Denon AVS 3 och testat lite. Gediget bygge, strömadaptern kändes dock väldigt b. Kopplade den direkt till tvn.

Min PS5 och Horizon Forbidden west verkar fungera som tänkt. PS5 rapporterar 4k, 120hz och vrr. Jag har inget annat spel än det jag vet om som supporterar detta. Så för PS5 ser allt bra ut HDMI kabeln är 3 m.

Xbox series x. Rapporterar 120h Hz, 4k, vrr. Men vid test så blir det problem med 120hz läget. Påminner om dålig kabel.
Provade både den medföljande Xbox Series X kabeln samt den som fungerade med Ps5. Det som kan kanske vara problem som jag skall ändå testa är att byta ut hdmi kablen mot nått kortare än den jag testade från Ps5. i 60Hz så fungerar det fint.

Jag har haft problem med Xbox series x tidigare så jag är inte 100 på om detta är min series x som är lite måndags ex (dag 1 köp).

Skall koppla in en pc senare idag också och kolla runt... Just nu inte en 100% seger...

Permalänk
Medlem

Tydligen var det HDMI kablarna som skapade problem. XBOX Series X gillade inte att jag körde

a) Xbox Series X + HDMI kabel som medföljde XBOX Series X (2m)+ Denon Switch + medföljande Denon kabel (1,2 m ish) -> TV
b) Xbox Series X + HDMI Kabel certified Ultra highspeed (3m) + Denon Switch + medföljande Denon kabel (1,2 m ish) -> TV.

Pga placering av Xbox räckte inte en HDMI Kabel certified Ultra highspeed (1m) att testa med. Så mitt c) test (och lyckosamma test) blev.

c) Xbox Series X + medföljande Denon kabel (1,2 m ish) + Denon Switch + HDMI Kabel certified Ultra highspeed (1m) -> TV

Och detta fungerade utmärkt. Playstation 5 fungerade med 3 m kabeln, men inte xboxen

Så nu är mitt mission klart. Båda mina spel konsoller utnyttjar den enda HDMI 2.1 porten på tvn och jag har nu en ytterligare ledig HDMI 2.1 port att tillgå. Plus att jag har en till fri hdmi port att göra nått kul med på tvn. Så nu är jag 100% happy.

Permalänk
Bildexpert 📺

Skönt att det gick vägen! Den här typen av meckande och matchande blir enklare med certifierade kablar. Tar bort ett störande osäkerhetsmoment där du som märkt kan få en random kabel att i ena stunden fungera och i nästa inte fungera.