Vad vill ni att Raspberry Pi 5 ska vara?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Trodde bitar handlade dels hur mycket data de kunde bearbeta med instruktioner som tar en klockcykel. Har för mig att redan PS2 hade 128/256 bits enligt det räknesättet

AVX512 tar väl några cykler att utföra, eller har jag förstått fel?

AVX512 skulle kunna implementeras så att man har mindre intern bredd och kör "flera varv" för att beräkna resultatet. Så fungerar AVX/AVX2 stödet i AMDs Jaguar, Zen1 och Zen2 samt Intels Gracemont, men de modeller som har AVX512 har i alla fall en pipeline som är 512-bitar bred.

Tror Intel rent fysiskt har en 512-bit pipeline samt två 256-bit pipelines som kan användas parallellt för att totalt ge två 512-bit pipelines, möjligen saknade klient-CPUerna den dedicerade 512-bit pipelinen.

Skulle definitivt inte se Intel Skylake/Ice Lake SP eller Fujitsu A64FX som 512-bitars CPUer bara för att råkar ha 512-bitars bredd på vissa av sina ALUs. Att räkna "bitar" på det sättet är nog ungefär lika poänglöst idag som att försöka klassificera moderna CPUer som CISC eller RISC.

Ska man absolut sätt ett "bit-tal" på en CPU är väl det rimligaste då att använda storleken på register som används för adresser. Men den definitionen var i så fall Motorola 68k en 32-bitars CPU och det finns i så fall inga (mainstream) CPUer med fler bitar än 64 idag. En CPU som implementerar RV128 blir med den definitionen då en 128-bitars CPU.

Men finns flera saker än adresserbar mängd RAM som ändå gör att en SBC som RPi helt klart tjänar på ARM64 stöd. Redan på RPi4 får man, lite beroende på vad man gör, mellan 0-30 % prestandaboost enbart genom att köra ARM64 OS+applikationer jämfört med att köra 32-bit Arm versionen (ARM64 och 32-bit Arm är två helt separata instruktionsuppsättningar, Arm har börjat ta bort 32-bit stödet förra året och i år har man slopat det i alla Cortex A/X modeller).

Men realistiskt lär RPi5 som mest få en Cortex A76, tror själv Cortex A75 känns mest troligt (och är nog en bra match då den har väldigt bra perf/W även om absolut perf är en bra bit efter A76).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

2x NVMe PCIe4.0-anslutningar på baksidan
2x USB3.2 2x2 Typ-C, 2x USB4.0 Typ-C, 1x USB-PD <240W (alla på en sida)
8, 16 eller 32GB DDR5 som RAM
WiFi-modul som går att byta ut till senaste teknologin på marknaden
CPU/GPU som klarar av att spela upp dubbla/rendera till 4K utan problem

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt med två modeller, LP och HP, men lite onödigt kanske? Zero är ju redan ganska low power, men känns som att RP4 tog ett stort steg upp i power, så huvudserien kanske är att räkna som high power från och med nu?

Permalänk

Två storleksalternativ med eMMC med åtminstone 32 GB som största alternativ. Jag skulle hemskt gärna ha något snabbare än en RPi3 för min HomeAssistant. I andra hand en M2-slot. I så fall blir det Docker med Pi-hole och HA på samma.

Med tanke på hur lång tid det gått sedan RPi4 släpptes, och det faktum, att de alltid lyckas hemlighålla sina produktsläpp, gör att det kan slå ner en RPi5 från ingenstans. Därför avvaktar jag.

Drömma kan man alltid men kom igen för bövelen! Har ni glömt vad syftet med Rapsberry Pi var och är? Köp en NUC om ni vill ha allt en vanlig stationär dator har.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag gillade de tidiga RPi bäst. 300 spänn, kunde drivas av vilken 1A mobilladdare som helst och riktiga USB-portar. Helt perfekt för att få tillgång till en komplett Linuxplattform på ett minimalt vis. Alltså hoppas jag på en variant som inte går uppåt i pris och energi.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Lägre pris och POE på NICet

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Det enda "rimliga" jag vill se hos raspberry pi är små förbättringar. Allt som kostar för mycket pengar kommer inte finnas på enkortsdatorn.

Jag vill se en ribbon connector för en äkta SATA port, för att slippa förlita sig på SD-kort. Det finns plats på kretskortet för detta och jag vet flera HP datorer och annat smått som kör denna variant för att spara plats på kretskortet. Sedan för strömmatning en USB-C som också fungerar som snabb USB-C port även om huvudsyftet är mata med ström och driva själva enheten. Till sist kanske uppdaterade USB portar för lite mer fart.

Något mer behövs egentligen inte och många önskemål i denna tråd kommer inte ske eftersom det kostar för mycket pengar att införa, då får man skaffa sig en annan liten dator om man vill ha mera krut.

Sedan hade det varit fint med bättre CPU men det blir nog inget av det, kostar för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Sitter och sätter upp min nyinköpta Paj 4 och har två saker jag stör mig på som jag vill se i en Paj 5.

1. Bättre placering av portarna.
2. Att USB inte tappar strömmatning när pajen stängs av.

Angående punkt 2. (Lite OffT också)

Vill köra både RetroPie och Kodi, men upptäckte att Kodi paketet Retropie använder sig av inte har uppdaterats på ett år. Så valde att installera LibreElec på andra minneskortet jag hade liggande.
Skulle det Kodi paketet börja uppdateras igen eller RetroPie löser ett annat paket så kommer jag självklart installera Kodi i RetroPie och bara köra det minneskortet och låta den stå på.
Men tills dess får bli lite fipplande fram och tillbaka. Kommer använda Kodi mest, så kommer lämna pajen på med LibreElec kortet och bara stänga av de få ggr jag kommer byta till RetroPie. Men hade varit skönt att slippa rycka strömsladden och sätta i den igen för att starta.
Om detta inte kommer till Paj 5 så kanske man skulle fundera på en ordentlig HTPC istället. Men sammtidigt, om jag köper en mycket bättre TV längre fram med möjlighet att installera Kodi så kan jag leva med en Paj för bara RetroPaj.
Jag kör för övrigt en Flirc IR reciever och fjärrkontrollen till TLBBv8.
Lång täxt iz long....

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Lägre pris och POE på NICet

Det finns en POE Hatt om du inte redan kände till det. Men för PI5 hade jag också gärna sett att det var integrerat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Det finns en POE Hatt om du inte redan kände till det. Men för PI5 hade jag också gärna sett att det var integrerat.

Jo det vet jag men jag vill ha det utan att behöva ha en Hatt.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Jo det vet jag men jag vill ha det utan att behöva ha en Hatt.

Undrar om det inte är för skrymmande för att få plats. Jag har en hatt här och den är inte liten, kanske halva storleken av pajen, och har en ganska kraftig transformator. Men drömma går ju!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Den ska kunna ersätta en Chromecast med Google TV, alltså ha stöd för att skicka ljudspåren från samtliga streamingtjänster.
Måste även ha M.2 (SD-kort är segt och USB till SATA blir fult)
Hellre mer prestanda (gör inget om effektförbrukningen ökar rejält)

Permalänk
Skrivet av Wille90:

Den ska kunna ersätta en Chromecast med Google TV, alltså ha stöd för att skicka ljudspåren från samtliga streamingtjänster.
Måste även ha M.2 (SD-kort är segt och USB till SATA blir fult)
Hellre mer prestanda (gör inget om effektförbrukningen ökar rejält)

Hur tänker du här?
Poängen är väl just att 5volt & 3 ampere ska räcka. Du behöver ingen kylfläkt.
De som vill ha mer kan ju köpa en PC

Permalänk
Medlem

Pi Foundation kommer troligen inte att göra avkall på sin affärside bara för att en del vill ha prestanda som en speldator...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Minst 3 PATA-anslutningar. Annars får det vara.

Permalänk
Medlem

I lager hos alla återförsäljare 365 dagar om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Hur tänker du här?
Poängen är väl just att 5volt & 3 ampere ska räcka. Du behöver ingen kylfläkt.
De som vill ha mer kan ju köpa en PC

5volt/12A skulle funka också

Permalänk
Medlem

Vill försöka hålla mig lite realistisk.

förutom upplyft i själva SoC:n tycker jag 8gb ram som redan går att välja på pi4 är tillräckligt.
edit: vill se att nya SoC har bättre power/performance management (eller det är kanske en kernel sak) så de som behöver kan köra på batteri under lång tid med de flesta cores avstängda och kanske en on i 100mhz eller så...

de små förbättringar jag vill se är

En stor HDMI, en micro (om man måste ha kvar den alls)
Ordentlig USB-C som tar power, PD?, in, så man slipper hålla på med udda 5V/3A PSU:er och kan köra en riktig "laddare". 9v/2a är ju bättre än 5v/3a.
(alternativt DC jack)
och när man då har inbyggt power management för att volta ner kan man kanske slänga in inbyggd PoE också
NVME på undersidan (x1 slott ok), och en M.2 A+E för utbytbard wifi, som går på PCIE, inte nån konstig SDIO/SPI buss eller USB vad nyvarande kör.

om den har USB3 ska även det komma från SoC inte chipset på pcie.
och som andra nämnt, socket för emmc moduler så man kan välja det istället för micro SD.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Justja, Alla uttag på samma sida av kortet.

Permalänk
Medlem

PoE-matning så att man slipper separat strömförsörjning.

Men då skall den klara av att mata något rimligt påbyggnadskort också. D.v.s. jag ställer inte krav på att det skall vara värsta stegmotorn eller nåt som den skall orka.

Både in och ut för ljud skulle vara bra. När jag byggde en repeaterstyrning för amatörradio så behövdes det ett externt USB-ljudkort. Nu var det på Pi2 jag byggde, kanske har löst sig.
Länk till byggbeskrivningen för den intresserade: https://www.bedug.com/pics/Radio/Ericsson_F800_Repeater.pdf

Permalänk
Medlem

Dom borde licensera ut Raspberry PI, så det kom fler modeller och fler kloner. Raspberry Pi är utan tvekan en succé. Men den skulle bli ännu större om flera tillverkare fick vara med bidra med modeller.

Permalänk
Medlem

Fler än nätverkportar.
Alla portar på en sida.

Felskrining
Permalänk
Medlem

Displaykontakter som inte är dyra, sällsynta, går sönder när man andas i deras riktning och ööh... bara sätt på i princip vilken jävla kontakt som helst FÖRUTOM de som sitter på Pi 4.
USB-C är ett måste.
Annars finns det ju massor av "nice to haves" men ovan ser jag som absoluta krav.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

När tror ni att Pi5 kommer presenteras?
Tillgängligheten är ju en sak, men antar att dom borde avtäcka specifikationerna ganska snart?

Permalänk
Rekordmedlem

Appelsinpaj 800 kanske visar vart det är på väg.
http://www.orangepi.org/html/hardWare/computerAndMicrocontrol...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

• (Bättre) Kylningssystem.
• HDMI-portar - Standardstorlek
• m.2 port - Som många andra skrivit.

Permalänk
Medlem

- (Hårdvaru) Support i mer än 5 minuter hade inte skadat.
- Någonting i prisklass (och spec) mostsvarande vad B/B+ hade vid lansering, med Gigabit jack.

Har flertalet första generationens (B och B+) Raspberry Pi som tuffat på problemfritt sedan lansering (så när som på något bytt SD-kort), men som nu mera är EOL. Någon 2/3 också, men nu är högst troligt min sista Raspberry Pi redan inhandlad, dom som är eller blir EOL nu får antingen gå tills som dör eller kommer bytas till någon något i still med ThinkCentre M93 (eller den storleksordningen), om dom behöver se internet. När man endå landar över 1500kr när den är kittad för använding finns det inte så mycket poäng längre, speciellt när dom inte ens går att köpa i vilket fall pga 0 lager. När Ebay är fullt med mini/tiny-pc för ett par hundra kroner, bara strax över där Raspberry Pi låg en gång i tiden. Enda USP som Raspberry Pi då skulle ha över en sådan är då lätt tilgänglig pinout, men att dömma av önskningarna i tråden tycks dom intressera ungefär noll och ingen.

Kuriosa, grävde upp kvitttot på den första Model B från Farnell, 32.70GBP ink moms (år 2012), med t-shirt på köpet. Lansera något nytt i den prisklassen så kanske det är intressant igen.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av atriix:

- (Hårdvaru) Support i mer än 5 minuter hade inte skadat.
- Någonting i prisklass (och spec) mostsvarande vad B/B+ hade vid lansering, med Gigabit jack.

Har flertalet första generationens (B och B+) Raspberry Pi som tuffat på problemfritt sedan lansering (så när som på något bytt SD-kort), men som nu mera är EOL. Någon 2/3 också, men nu är högst troligt min sista Raspberry Pi redan inhandlad, dom som är eller blir EOL nu får antingen gå tills som dör eller kommer bytas till någon något i still med ThinkCentre M93 (eller den storleksordningen), om dom behöver se internet. När man endå landar över 1500kr när den är kittad för använding finns det inte så mycket poäng längre, speciellt när dom inte ens går att köpa i vilket fall pga 0 lager. När Ebay är fullt med mini/tiny-pc för ett par hundra kroner, bara strax över där Raspberry Pi låg en gång i tiden. Enda USP som Raspberry Pi då skulle ha över en sådan är då lätt tilgänglig pinout, men att dömma av önskningarna i tråden tycks dom intressera ungefär noll och ingen.

Kuriosa, grävde upp kvitttot på den första Model B från Farnell, 32.70GBP ink moms (år 2012), med t-shirt på köpet. Lansera något nytt i den prisklassen så kanske det är intressant igen.

Håller med!
Tanken med raspberry pi var att alla skulle kunna ha åtkomst till en "mini-dator" för lärande m.m. Så är ju inte längre fallet med tanke på höjning av pris osv.
Man har gått ifrån själva grunden.
Visst är det faktorer bakom men misstänker att prishöjning mest beror på ökad efterfrågan, vilket inte borde vara en faktor med tanke på grundtanken...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Tillgänglighet vore kanske något?

Permalänk

Slippa sd-kort, eller möjlighet till att skippa. nvme känns lite onödigt. Strömsnålare igen. Och lägre pris. Förstår att det blir högre än det första, men grejen var ändå lite att man kunde köpa några st, när dom börjar kosta 800.- så tappar det vitsen och det finns bättre alternativ.
(nu är ju dock pi zero 2 w riktigt vettig om man inte ska bygga saker utan mer sätta ihop)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här