Vad vill ni att Raspberry Pi 5 ska vara?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Trodde bitar handlade dels hur mycket data de kunde bearbeta med instruktioner som tar en klockcykel. Har för mig att redan PS2 hade 128/256 bits enligt det räknesättet

AVX512 tar väl några cykler att utföra, eller har jag förstått fel?

AVX512 skulle kunna implementeras så att man har mindre intern bredd och kör "flera varv" för att beräkna resultatet. Så fungerar AVX/AVX2 stödet i AMDs Jaguar, Zen1 och Zen2 samt Intels Gracemont, men de modeller som har AVX512 har i alla fall en pipeline som är 512-bitar bred.

Tror Intel rent fysiskt har en 512-bit pipeline samt två 256-bit pipelines som kan användas parallellt för att totalt ge två 512-bit pipelines, möjligen saknade klient-CPUerna den dedicerade 512-bit pipelinen.

Skulle definitivt inte se Intel Skylake/Ice Lake SP eller Fujitsu A64FX som 512-bitars CPUer bara för att råkar ha 512-bitars bredd på vissa av sina ALUs. Att räkna "bitar" på det sättet är nog ungefär lika poänglöst idag som att försöka klassificera moderna CPUer som CISC eller RISC.

Ska man absolut sätt ett "bit-tal" på en CPU är väl det rimligaste då att använda storleken på register som används för adresser. Men den definitionen var i så fall Motorola 68k en 32-bitars CPU och det finns i så fall inga (mainstream) CPUer med fler bitar än 64 idag. En CPU som implementerar RV128 blir med den definitionen då en 128-bitars CPU.

Men finns flera saker än adresserbar mängd RAM som ändå gör att en SBC som RPi helt klart tjänar på ARM64 stöd. Redan på RPi4 får man, lite beroende på vad man gör, mellan 0-30 % prestandaboost enbart genom att köra ARM64 OS+applikationer jämfört med att köra 32-bit Arm versionen (ARM64 och 32-bit Arm är två helt separata instruktionsuppsättningar, Arm har börjat ta bort 32-bit stödet förra året och i år har man slopat det i alla Cortex A/X modeller).

Men realistiskt lär RPi5 som mest få en Cortex A76, tror själv Cortex A75 känns mest troligt (och är nog en bra match då den har väldigt bra perf/W även om absolut perf är en bra bit efter A76).

Permalänk
Medlem

2x NVMe PCIe4.0-anslutningar på baksidan
2x USB3.2 2x2 Typ-C, 2x USB4.0 Typ-C, 1x USB-PD <240W (alla på en sida)
8, 16 eller 32GB DDR5 som RAM
WiFi-modul som går att byta ut till senaste teknologin på marknaden
CPU/GPU som klarar av att spela upp dubbla/rendera till 4K utan problem

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt med två modeller, LP och HP, men lite onödigt kanske? Zero är ju redan ganska low power, men känns som att RP4 tog ett stort steg upp i power, så huvudserien kanske är att räkna som high power från och med nu?

Permalänk
Medlem

Två storleksalternativ med eMMC med åtminstone 32 GB som största alternativ. Jag skulle hemskt gärna ha något snabbare än en RPi3 för min HomeAssistant. I andra hand en M2-slot. I så fall blir det Docker med Pi-hole och HA på samma.

Med tanke på hur lång tid det gått sedan RPi4 släpptes, och det faktum, att de alltid lyckas hemlighålla sina produktsläpp, gör att det kan slå ner en RPi5 från ingenstans. Därför avvaktar jag.

Drömma kan man alltid men kom igen för bövelen! Har ni glömt vad syftet med Rapsberry Pi var och är? Köp en NUC om ni vill ha allt en vanlig stationär dator har.

Permalänk
Medlem

Jag gillade de tidiga RPi bäst. 300 spänn, kunde drivas av vilken 1A mobilladdare som helst och riktiga USB-portar. Helt perfekt för att få tillgång till en komplett Linuxplattform på ett minimalt vis. Alltså hoppas jag på en variant som inte går uppåt i pris och energi.

Permalänk
Medlem

Lägre pris och POE på NICet

Permalänk
Medlem

Det enda "rimliga" jag vill se hos raspberry pi är små förbättringar. Allt som kostar för mycket pengar kommer inte finnas på enkortsdatorn.

Jag vill se en ribbon connector för en äkta SATA port, för att slippa förlita sig på SD-kort. Det finns plats på kretskortet för detta och jag vet flera HP datorer och annat smått som kör denna variant för att spara plats på kretskortet. Sedan för strömmatning en USB-C som också fungerar som snabb USB-C port även om huvudsyftet är mata med ström och driva själva enheten. Till sist kanske uppdaterade USB portar för lite mer fart.

Något mer behövs egentligen inte och många önskemål i denna tråd kommer inte ske eftersom det kostar för mycket pengar att införa, då får man skaffa sig en annan liten dator om man vill ha mera krut.

Sedan hade det varit fint med bättre CPU men det blir nog inget av det, kostar för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Sitter och sätter upp min nyinköpta Paj 4 och har två saker jag stör mig på som jag vill se i en Paj 5.

1. Bättre placering av portarna.
2. Att USB inte tappar strömmatning när pajen stängs av.

Angående punkt 2. (Lite OffT också)

Vill köra både RetroPie och Kodi, men upptäckte att Kodi paketet Retropie använder sig av inte har uppdaterats på ett år. Så valde att installera LibreElec på andra minneskortet jag hade liggande.
Skulle det Kodi paketet börja uppdateras igen eller RetroPie löser ett annat paket så kommer jag självklart installera Kodi i RetroPie och bara köra det minneskortet och låta den stå på.
Men tills dess får bli lite fipplande fram och tillbaka. Kommer använda Kodi mest, så kommer lämna pajen på med LibreElec kortet och bara stänga av de få ggr jag kommer byta till RetroPie. Men hade varit skönt att slippa rycka strömsladden och sätta i den igen för att starta.
Om detta inte kommer till Paj 5 så kanske man skulle fundera på en ordentlig HTPC istället. Men sammtidigt, om jag köper en mycket bättre TV längre fram med möjlighet att installera Kodi så kan jag leva med en Paj för bara RetroPaj.
Jag kör för övrigt en Flirc IR reciever och fjärrkontrollen till TLBBv8.
Lång täxt iz long....

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Lägre pris och POE på NICet

Det finns en POE Hatt om du inte redan kände till det. Men för PI5 hade jag också gärna sett att det var integrerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Det finns en POE Hatt om du inte redan kände till det. Men för PI5 hade jag också gärna sett att det var integrerat.

Jo det vet jag men jag vill ha det utan att behöva ha en Hatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpish:

Jo det vet jag men jag vill ha det utan att behöva ha en Hatt.

Undrar om det inte är för skrymmande för att få plats. Jag har en hatt här och den är inte liten, kanske halva storleken av pajen, och har en ganska kraftig transformator. Men drömma går ju!