Veckans fråga: Vilken panelteknik nyttjar din bildskärm?

Permalänk
Snusfri

LG OLED 55" C1.

Mycket trevlig panel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Mini-LED, om det är XDR-skärm på din Macbook Pro.

Så var det ja! Det är den senaste macbook Pro M1 Pro 14” och den har väl XDR.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

VA på primära skärmen som används till spel. IPS på sekundära skärmen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Kör tn 1440p 165hz…acer predator. Tror det är ganska prisvärt om man bara spelar fps onlinespel, pubg, bf etc…
Men idag finns det ips lika snabba respons och låga inputlag som TN? Men är dyrare? Hade vart intressant då, då färger etc ser bättre ut på ips. Vad jag sett iaf

Permalänk
Medlem

OLED77C2, då speldatorn sedan några år är kopplad till TV.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Mini-LED, om det är XDR-skärm på din Macbook Pro.

Mini-LED är ju förvisso inte en paneltyp
Går ju att ha mini-led på både TN, VA, IPS, OLED

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Fujitsu-Siemens SL27T-1 LED, så jag antog att det går under OLED, QD-LED eller motsvarande.
Tips är att köra igång HWiNFO för att vaska fram det.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Mini-LED är ju förvisso inte en paneltyp
Går ju att ha mini-led på både TN, VA, IPS, OLED

Ja du har helt rätt, hade en tanke-vurpa! Det är IPS dom kör på sina mini-LED-displayer på just den datorn.

Skrivet av SanTeoX:

Så var det ja! Det är den senaste macbook Pro M1 Pro 14” och den har väl XDR.

Se ovan

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Ja du har helt rätt, hade en tanke-vurpa! Det är IPS dom kör på sina mini-LED-displayer på just den datorn.

Se ovan

Se där. Jag som inte orkat läsa på om denna skärm. Men då är även det en IPS (en bra sådan) i laptopen med då 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Har inget att göra med vems skärm det är

Om man inte håller reda på sånt så riskerar man att få frågor i stil med:
Vad gör du i mitt hus?
Äter min mat?
Ligger med min fru?

Kan vara bra att hålla reda på vems det är.
Vissa skulle säga att det är mer relevant än hur många skärmar du har.

Men du menar att man ska använda någon kombination av flera former?
Exempel:
Vilken panelteknik är din/dina bildskärm/bildskärmar baserad/baserade på?
Vilken panelteknik är din(a) bildskärm(ar) baserad(e) på?

Det är väl inte tekniskt fel att göra så.
Men det börjar likna någon form av syntax som blir mer likt programmering och mindre likt skönlitteratur.

Eller ska man anta att alla har flera skärmar?
"Dina skärmar" blir ju fel för de som bara har en skärm.
Då kan det ses som mobbing mot de som bara har en skärm.
Är det verkligen schysst att sparka neråt?

Är det en bra teknik att lösa ett problem genom att skapa andra större problem?

Finns det någon magisk formulering som löser alla problem och gör alla nöjda?

Permalänk
Medlem

IPS. OLED är för dyrt, och jag gillar inte VA. TN... Nä.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

LG 65" Oled

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Primärt en LG C1 48" OLED mest för spel/media. Har även en sekundär monitor, en 27" IPS för surf och andra sidoprogram.

Permalänk
Bildexpert

Har två LCD-skärmar med IPS-panel samt en CRT på skrivbordet. Sistnämnda är det inte jätteofta jag använder, men ibland spelar jag gamla lir i 640x400p/70Hz, 1024x768p eller annan antik upplösning och då går en modern bildskärm bort helt och hållet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Din bildskärm, bestämd form. Kom igen nu, vad fan...

Skrivet av trickeh2k:

Har inget att göra med vems skärm det är

Nu sparkar jag säkert lite på den döda hästen och är allmänt besserwisser med rätt begränsad kunskap i ämnet, men för att förtydliga gäller väl din fråga snarare singular och plural och inte bestämd/obestämd form?

(bestämd/obestämd är väl mer skillnaden mellan att skriva "en bildskärm" eller "den bildskärmen")

(kan hålla med det är lite oväntat att en tekniksajt Sweclockers inte tar höjd alls i formuleringen för att peka på primär skärm eller liknande då en stor del av klientelet lär ha flera skärmar, men de antog väl att de flesta skulle fatta vad man menade iallafall utan att bli upprörda )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en MG278Q, TN-panel som ser fruktansvärt grådassig ut jämfört med min LG CX som står två meter åt höger. Ingen panik med att byta skärm dock, väntar på nästa generations QD-OLED och lägre priser.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trickeh2k:

Din bildskärm, bestämd form. Kom igen nu, vad fan...

Är inte bestämd form.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

På min datorskärm är det IPS, 34" 3440x1440, LG 34GN850
På min tv är det VA, 75'' 4k, Samsung Q80T

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man inte håller reda på sånt så riskerar man att få frågor i stil med:
Vad gör du i mitt hus?
Äter min mat?
Ligger med min fru?

Kan vara bra att hålla reda på vems det är.
Vissa skulle säga att det är mer relevant än hur många skärmar du har.

Men du menar att man ska använda någon kombination av flera former?
Exempel:
Vilken panelteknik är din/dina bildskärm/bildskärmar baserad/baserade på?
Vilken panelteknik är din(a) bildskärm(ar) baserad(e) på?

Det är väl inte tekniskt fel att göra så.
Men det börjar likna någon form av syntax som blir mer likt programmering och mindre likt skönlitteratur.

Eller ska man anta att alla har flera skärmar?
"Dina skärmar" blir ju fel för de som bara har en skärm.
Då kan det ses som mobbing mot de som bara har en skärm.
Är det verkligen schysst att sparka neråt?

Är det en bra teknik att lösa ett problem genom att skapa andra större problem?

Finns det någon magisk formulering som löser alla problem och gör alla nöjda?

Skrivet av Roger W:

Nu sparkar jag säkert lite på den döda hästen och är allmänt besserwisser med rätt begränsad kunskap i ämnet, men för att förtydliga gäller väl din fråga snarare singular och plural och inte bestämd/obestämd form?

(bestämd/obestämd är väl mer skillnaden mellan att skriva "en bildskärm" eller "den bildskärmen")

(kan hålla med det är lite oväntat att en tekniksajt Sweclockers inte tar höjd alls i formuleringen för att peka på primär skärm eller liknande då en stor del av klientelet lär ha flera skärmar, men de antog väl att de flesta skulle fatta vad man menade iallafall utan att bli upprörda )

Skrivet av Alling:

Är inte bestämd form.

Här fick man skina med sina begränsade svenskkunskaper! Och ja, det var ju givetvis det jag menade. Visst inser jag att alla inte reagerar som jag, men har man jobbat med just undersökningar i så otroligt många år så stör man sig på dåligt ställda polls.

Normalt sett brukar det ju inte vara så kasst, men det finns inte alltid en helt perfekt variant men mindre dåligt hade ju varit "Din primära bildskärm". Nog för att alla kanske inte har fler än en bildskärm till sin dator, en del kanske bara har en laptop men du har troligtvis en privat dator och jobbar du på kontor har du företagets dator. Utöver det har ju mer eller mindre alla en telefon också, frågan specifierar inte vilken skärm vi talar om. Har man ingen klar definition så kommer folk göra helt egna antaganden och som någon var inne på, den del vet inte och finns inget sådant alternativ så väljer man något man tror.

TL;DR jag är arbetsskadad sedan jag jobbade i den branschen men jag borde kanske plugga svenska istället för att vara sur på en poll

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Se ovan

Ja det är inte lätt det där, blir än svårare när tillverkarna gör sitt yttersta för att försvåra det för kunderna med alla prefix som dom använder.

Farsan min ville ha köpråd vid sitt senaste TV köp. Jag gav upp och bad honom att åka till butiken och bara titta på och ta den som han tyckte såg bäst ut efter den budgeten han hade.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

TL;DR jag är arbetsskadad sedan jag jobbade i den branschen men jag borde kanske plugga svenska istället för att vara sur på en poll

Lugnt, håller generellt med det du menade
Som du skrev:

Skrivet av trickeh2k:

Har man ingen klar definition så kommer folk göra helt egna antaganden och som någon var inne på, den del vet inte och finns inget sådant alternativ så väljer man något man tror.

Exakt!
(sen är ju inte Sweclockers polls några vetenskapliga utredningar som ska nyttjas för viktiga beslut eller så... så egentligen spelar det väl inte så stor roll )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lugnt, håller generellt med det du menade
Som du skrev:
Exakt!
(sen är ju inte Sweclockers polls några vetenskapliga utredningar som ska nyttjas för viktiga beslut eller så... så egentligen spelar det väl inte så stor roll )

Jag får trösta mig med att andra kan skratta åt min okunskap i svenska och min ”töntiga” hangup! :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Stationär. 2x Dell US 27” 1440p ips, acer P 27” 1440p ips och en acer P 27” 4K ips.
Konsoler/slö spelande. LG CX 55” oled och LG C1 48” oled.

Så 1/3 oled och 2/3 ips så det fick bli ips som svar…

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Glorious OLED master race.

Permalänk
Medlem

Både OLED och IPS. OLED för "everyday stuff", IPS för gaming.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Avstängd

Monitor: IPS, 165hz, ultrawide
TV: W-OLED 120hz, 65"
Mobil: IPS, 144hz

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trickeh2k:

Här fick man skina med sina begränsade svenskkunskaper! Och ja, det var ju givetvis det jag menade. Visst inser jag att alla inte reagerar som jag, men har man jobbat med just undersökningar i så otroligt många år så stör man sig på dåligt ställda polls.

Normalt sett brukar det ju inte vara så kasst, men det finns inte alltid en helt perfekt variant men mindre dåligt hade ju varit "Din primära bildskärm". Nog för att alla kanske inte har fler än en bildskärm till sin dator, en del kanske bara har en laptop men du har troligtvis en privat dator och jobbar du på kontor har du företagets dator. Utöver det har ju mer eller mindre alla en telefon också, frågan specifierar inte vilken skärm vi talar om. Har man ingen klar definition så kommer folk göra helt egna antaganden och som någon var inne på, den del vet inte och finns inget sådant alternativ så väljer man något man tror.

Kan hålla med dig om att den här omröstningen kunde ha varit tydligare!

Skrivet av Roger W:

Exakt!

Det vet man aldrig! Visst, du har en poäng – men i vilket fall borde vi alltid sträva efter bättre. Att omröstningen hålls överhuvudtaget är ju en god indikation på att resultatet ska anses ha någon sorts betydelse iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vadå "skärm" ? Ni menar väl "skärmar"? 😉 Jag har blandat med olika paneltyper i min setup.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Bytte precis från en skitbillig TN till 2x IPS och herregud vad IPS glow är vidrigt.