Permalänk
Medlem

Odyssey Neo G8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den billigare Odyssey Neo G7 känns som det bättre köpet, verkar inte lida av scanlines då den körs i 165hz (Är det Display Stream Compression som orsakar dessa i 4K 240hz månne?) samt att ytbehandlingen är inte lika exremt matt utan mer åt semi-gloss hållet.

Hade personligen varit väldigt intresserad av Neo G7 om det inte vore för att Samsung envisas med den extrema krökningen på 1000R som orsakar förvrängningar och gör att skärmen tar upp onödigt mycket fysisk plats.

Videorecension nedan från Hardware Unboxed

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Den billigare Odyssey Neo G7 känns som det bättre köpet, verkar inte lida av scanlines då den körs i 165hz (Är det Display Stream Compression som orsakar dessa i 4K 240hz månne?) samt att ytbehandlingen är inte lika exremt matt utan mer åt semi-gloss hållet.

Hade personligen varit väldigt intresserad av Neo G7 om det inte vore för att Samsung envisas med den extrema krökningen på 1000R som orsakar förvrängningar och gör att skärmen tar upp onödigt mycket fysisk plats.

Ja, Samsung verkar onekligen ha en hel del fortsatta program som de som varit mer eller mindre standard sen G9an lanserades.

Krökning på så här små skärmar känns mest löjligt, fast det egentliga skälet är väl snarare att motverka de dåliga betrakningsvinklarna. VA har som bekant vissa utmaningar här redan i sig, men med FALD (eller något liknande) så blir problemen som bekant än mer påtagliga. Sen måste man ändå ge Samsungs PR avdelning berömför sin kreativitet, ögats krökning osv

Permalänk
Medlem

En till äkta recenssion av skärmen (ej att förväxla med infomercial från Linus, Tech Chap osv). Som vanligt är Samsungs siffror gällande brigness osv någonstan mellan en rejäl överdrift och rena lögner.

Permalänk
Medlem

Nyfiken på om någon köpt G8an eller G7an och kan dela med sig av lite intryck? Som vanligt verkar det som Samsungs egna löften varit lite överdrivna, och problemen med scan lines etc som plågat dessa skärmar i flera år verkar finnas kvar tyvärr. Samtidigt är väl utbudet av 4K skärmar i 120Hz+ med någorlunda ok svärta inte direkt jättestort...

Permalänk
Medlem

Verkar ironiskt nog som jag, en OLED fanboy, är den enda som är intresserad av denna skärm

https://tftcentral.co.uk/reviews/samsung-odyssey-neo-g8

Permalänk
Skrivet av improwise:

Verkar ironiskt nog som jag, en OLED fanboy, är den enda som är intresserad av denna skärm

https://tftcentral.co.uk/reviews/samsung-odyssey-neo-g8

Min kommer imorgon. Kan ge omdöme då.
Valde bort Alienwares till förmån för denna pga 60Hz extra, högre brightness, tillgång och bättre pris via Benify 13700kr kontra 14300kr.

Hoppas att 240Hz problemen försvinner med firmware även om jag tvivlar. Men dom spelen jag kör mest kommer jag aldrig komma upp i 240Hz i 4K, trots 4090.
Hade Alienware funnits i lager för omgående leverans kanske jag valt den då den verkar vara bättre överlag. Men blir nog nöjd. Annars hoppas jag Samsung har bra return policy..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Min kommer imorgon. Kan ge omdöme då.
Valde bort Alienwares till förmån för denna pga 60Hz extra, högre brightness, tillgång och bättre pris via Benify 13700kr kontra 14300kr.

Hoppas att 240Hz problemen försvinner med firmware även om jag tvivlar. Men dom spelen jag kör mest kommer jag aldrig komma upp i 240Hz i 4K, trots 4090.
Hade Alienware funnits i lager för omgående leverans kanske jag valt den då den verkar vara bättre överlag. Men blir nog nöjd. Annars hoppas jag Samsung har bra return policy..

Kul att någon köper skärmen (här), har varit märkligt tyst om den trots att den i mina ögon slår t.ex. G9 Neo (fler pixlar på mindre yta). För egen del har jag just nu bestämt mig för IPS för work och OLED för play, men jag lär säkert ändra mig ett par gånger i framtiden

Scanlinjerna verkar väl sitta i hårdvaran eftersom dom inte fått ordning på det på G9N och G8N har det från start. Som jag förstått det kan skärmen på egen hand inte köra annat än 240 hz och 120 hz, men jag antar att man kan köra en custom resolution för att få något där i mellan?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Kul att någon köper skärmen (här), har varit märkligt tyst om den trots att den i mina ögon slår t.ex. G9 Neo (fler pixlar på mindre yta). För egen del har jag just nu bestämt mig för IPS för work och OLED för play, men jag lär säkert ändra mig ett par gånger i framtiden

Scanlinjerna verkar väl sitta i hårdvaran eftersom dom inte fått ordning på det på G9N och G8N har det från start. Som jag förstått det kan skärmen på egen hand inte köra annat än 240 hz och 120 hz, men jag antar att man kan köra en custom resolution för att få något där i mellan?

Jag ska testa den imorgon som sagt. Ska kolla Samsungs hemsida vad som gäller vid användning osv om man får lämna tillbaka på öppet köp eller ej. Jag har varit kluven länge. Den har sina nackdelar helt klart. Synd med Alienware att det tar tid där och få en. Hade nog ärligt talat hellre tagit en sån.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Jag ska testa den imorgon som sagt. Ska kolla Samsungs hemsida vad som gäller vid användning osv om man får lämna tillbaka på öppet köp eller ej. Jag har varit kluven länge. Den har sina nackdelar helt klart. Synd med Alienware att det tar tid där och få en. Hade nog ärligt talat hellre tagit en sån.

Du lär få göra det på Distansavtalslagen annars, jag returnerade min G9 Neo som också var köpt via Benify och det gick smidigt (när man väl fick tag på kundtjänsten). Förhoppningsvis ska det inte behövas

Permalänk

Testat skärmen lite idag och första intrycken är lite blandade.

Jag kommer från en av dom bästa 1440p skärmarna i 5000kr klassen just nu så jag hade inte jättehöga förväntningar då det endast borde va "något skarpare". Och första intrycket va ganska ljummet.

Men efter lite inställningar mm så måste jag säga att den levererar riktigt bra. Färgerna är betydligt bättre, även om jag behöver mecka lite till, Svärtan är mycket bättre. Ingen blooming och annat som jag hade innan.

Ljusstyrkan är också mycket bättre tillsammans med HDR som också är ett snäpp upp.

Överlag så är allt lite bättre och ett par punkter mycket bättre.

Körde Rise of the Tomb Raider nyss i 240Hz med Quality DLSS 4K allt på max och det flyter verkligen skitbra.
Märker inte alls av nån Scanlines överhuvudtaget när jag spelar i 240Hz.
Startade tom upp CS:GO för att kolla där med och man får verkligen leta för att hitta några på vissa ställen som man aldrig hade sett utan att leta.

Borderlands 3 och Destiny 2 är andra spel som verkligen levererar på denna skärmen.
Är helt övertygad om man har en Alienware 3423DW brevid så ser den bättre ut pga svärtan och något bättre respons men jag är imponerad av denna. 240Hz är fan riktigt bra och det finns många spel man kommer upp i detta med ett 4090 med eller utan DLSS.

Inget jättefan av kurvningen. Känns iaf nu i början ganska wierd att sitta med en Kurvad 16:9 och det ger inte något.

Är nästan säker på att jag kommer behålla denna och avboka Alienwaren.
Det som denna skärmen förlorar på och gör att den inte är en storsäljare är endast prissättningen. Den skulle kostat runt 10000kr.
Nu ligger den tillsammans med ett par OLED som är något vassare på ett par punkter vilket gör att man väljer den istället.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Testat skärmen lite idag och första intrycken är lite blandade.

Jag kommer från en av dom bästa 1440p skärmarna i 5000kr klassen just nu så jag hade inte jättehöga förväntningar då det endast borde va "något skarpare". Och första intrycket va ganska ljummet.

Men efter lite inställningar mm så måste jag säga att den levererar riktigt bra. Färgerna är betydligt bättre, även om jag behöver mecka lite till, Svärtan är mycket bättre. Ingen blooming och annat som jag hade innan.

Ljusstyrkan är också mycket bättre tillsammans med HDR som också är ett snäpp upp.

Överlag så är allt lite bättre och ett par punkter mycket bättre.

Körde Rise of the Tomb Raider nyss i 240Hz med Quality DLSS 4K allt på max och det flyter verkligen skitbra.
Märker inte alls av nån Scanlines överhuvudtaget när jag spelar i 240Hz.
Startade tom upp CS:GO för att kolla där med och man får verkligen leta för att hitta några på vissa ställen som man aldrig hade sett utan att leta.

Borderlands 3 och Destiny 2 är andra spel som verkligen levererar på denna skärmen.
Är helt övertygad om man har en Alienware 3423DW brevid så ser den bättre ut pga svärtan och något bättre respons men jag är imponerad av denna. 240Hz är fan riktigt bra och det finns många spel man kommer upp i detta med ett 4090 med eller utan DLSS.

Inget jättefan av kurvningen. Känns iaf nu i början ganska wierd att sitta med en Kurvad 16:9 och det ger inte något.

Är nästan säker på att jag kommer behålla denna och avboka Alienwaren.
Det som denna skärmen förlorar på och gör att den inte är en storsäljare är endast prissättningen. Den skulle kostat runt 10000kr.
Nu ligger den tillsammans med ett par OLED som är något vassare på ett par punkter vilket gör att man väljer den istället.

Nice. Minns inte om jag frågade det innan men jag antar att det är primärt för gaming du använder denna, åtminstone kan jag inte minnas att du pratat om rendering av text med mera? Känns som något som LG 32GQ909 förmodligen är en av de bästa allround-skärmarna just nu, men samtidigt inte bäst på något.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nice. Minns inte om jag frågade det innan men jag antar att det är primärt för gaming du använder denna, åtminstone kan jag inte minnas att du pratat om rendering av text med mera? Känns som något som LG 32GQ909 förmodligen är en av de bästa allround-skärmarna just nu, men samtidigt inte bäst på något.

Bara Nöje för min del. Lite Youtube och mest gaming

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Man får rätt bra rabatt nu på samsung.com med koden MEMBER10. G7 Neo går för 9990

Permalänk
Skrivet av akikk:

Man får rätt bra rabatt nu på samsung.com med koden MEMBER10. G7 Neo går för 9990

Tackar! slog till på denna då jag var lite osäker på 240hz läget på G8:an.

Permalänk
Medlem

köpte själv en G7 Neo från elgigantens outlet, grym skärm

Permalänk
Medlem

Har haft min G8 några månader nu och jag har en fundering. Tycker inte riktigt svärtan och kontrasten är så fantastisk. Jag undrar om ni andra med G8 kan aktivera 60hz i bildinställningar och bekräfta att svärtan och kontrasten blir mycket bättre ?

När jag ställer in dem på 60hz får jag helt galen svärta men när jag åter aktiverar 240 hz 120hz blir skärmen mer grå. Blir även er bild sämre i 120hz/240hz läget?

Jag har också försökt bota scanlines då det stör mig i warzone (inte i andra spel) genom att manuellt skapa en custom resolution på 160hz. Det går men då får jag enbart 8bit bild och det går ej att ändra.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

vad använder du för picture settings?

Testat uppdatera FW? Senaste har du i länken nedan;
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/10ji64l/samsung_ne...

Dom är från den koreanska siten, men funkar för alla modeller. Installerade FW på min G7.

Permalänk
Medlem

Yes har 1006 installerad, kör custom med default settings, hdr på.

Vet inte om det är jag som blivit kräsen med Oled sedan tidigare. Men tycker verkligen det är meh bild. Skulle vilja se skärmen hos någon annan och få bekräftat om jag bara har fått ett måndagsexemplar. Vad har du för inställningar som avviker från default?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

vad använder du för picture settings?

Testat uppdatera FW? Senaste har du i länken nedan;
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/10ji64l/samsung_ne...

Dom är från den koreanska siten, men funkar för alla modeller. Installerade FW på min G7.

kör du med local dimming på auto/low/high?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

På min G7:a med 1006 installerat så kan jag inte säga att jag märkt av dessa problem. Kör custom med endast en liten sänkning i brightness och local dimming på auto. Använder den till arbetsdatorn i 4K 60hz (HDR av), Gamingdatorn i 4K 120hz (HDR på) och PS5:an i 4K HDR (VRR Auto).

Den enda gången HDR:en är kass i mitt tycke är på skrivbordet i Windows, så fort jag kör igång ett spel så tycker jag bilden är kanon (hade OLED tidigare men gick ner i storlek)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

På min G7:a med 1006 installerat så kan jag inte säga att jag märkt av dessa problem. Kör custom med endast en liten sänkning i brightness och local dimming på auto. Använder den till arbetsdatorn i 4K 60hz (HDR av), Gamingdatorn i 4K 120hz (HDR på) och PS5:an i 4K HDR (VRR Auto).

Den enda gången HDR:en är kass i mitt tycke är på skrivbordet i Windows, så fort jag kör igång ett spel så tycker jag bilden är kanon (hade OLED tidigare men gick ner i storlek)

hmm kalibrerade den nu i windows HDR Calibration appen. Kanske blev något bättre måste jag säga. Är det något som du har gjort?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

hmm kalibrerade den nu i windows HDR Calibration appen. Kanske blev något bättre måste jag säga. Är det något som du har gjort?

Faktiskt inte! Ska definitivt testa det dock och se ifall det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Faktiskt inte! Ska definitivt testa det dock och se ifall det gör någon skillnad.

för min del blev hdr brukbar nu även ute i windows nämligen, samt för youtube hdr upplevde jag stor skillnad. Misstänker att skillnaden inte blir så rejäl i spel då jag oftast pillar på reglagen där manuellt. Men kanske att svärtan träder fram bättre nu när man sänkt Windows lägsta punkt

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

kör du med local dimming på auto/low/high?

black eq: 10
picture mode custom: B:26, Contrast;75, sharpness;65
Contrast enchancer: on (hade den på off innan, men testade On o fastnade för det...)
Local dimming: AUTO

kör inte windows på HDR (se förjävligt ut). Aktiveras vid behov.

Permalänk
Medlem

Får min neo g7 om några timmar. Vägde länge mellan g7 och g8 och kunde faktiskt inte hitta någon med verifikation på att någon INTE har scanlines i 240hz läget. Oled gick helt bort pga burn in som kommer förr eller senare. Samt att jag ofta har mycket stillbilder framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Faktiskt inte! Ska definitivt testa det dock och se ifall det gör någon skillnad.

efter kalibreringen är skärmen som en ny skärm för mig. Upplevde du någon skillnad ?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Får min neo g7 om några timmar. Vägde länge mellan g7 och g8 och kunde faktiskt inte hitta någon med verifikation på att någon INTE har scanlines i 240hz läget. Oled gick helt bort pga burn in som kommer förr eller senare. Samt att jag ofta har mycket stillbilder framme.

Alla Neo G8 har scanlines, om man däremot kan/vill se dom är en annan fråga. Sen är ju frågan hur stort problem det är i praktiken och där skiljer det nog från person till person hur irriterad man blir på det.

Burn in på OLED, iaf LGs nyare OLEDs känns väldigt överdriven numera. Har kört min 42" C2 på max ljusstyrka som primärt jobbskärm i snart ett år med ASBL avstängt och trots att jag ärligt talat förtjänar burn in så finns det inte ett spår av det. Dock, om det är så att man ändå oroar sig för burn in så är det i sig ett skäl att välja något annat tycker jag, det är inte värt att sitta och vara orolig för det och det förtar nog mycket av glädjen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Alla Neo G8 har scanlines, om man däremot kan/vill se dom är en annan fråga. Sen är ju frågan hur stort problem det är i praktiken och där skiljer det nog från person till person hur irriterad man blir på det.

Burn in på OLED, iaf LGs nyare OLEDs känns väldigt överdriven numera. Har kört min 42" C2 på max ljusstyrka som primärt jobbskärm i snart ett år med ASBL avstängt och trots att jag ärligt talat förtjänar burn in så finns det inte ett spår av det. Dock, om det är så att man ändå oroar sig för burn in så är det i sig ett skäl att välja något annat tycker jag, det är inte värt att sitta och vara orolig för det och det förtar nog mycket av glädjen

Precis därför är neo g7 bästa av två världar. Bra HDR, bra local dimming, inga scanlines och ingen risk för burn in. Samt väldigt bra till spel.